Statistical education teaching in childhood education and in the early years of elementary school: identifications in Brazilian journals

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Reinaldo Feio
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Paula, Marlúbia Corrêa de, Giordano, Cassio Cristiano
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/79
Resumo: This article aims to analyze and discuss the quantity and data of works that dialogue with Statistical Education’s theme in Early Childhood and Early Years of Elementary School, based on publications that included researches related to Statistical Education in seven Brazilian journals: Revista Boletim de Educação Matemática (BOLEMA), Revista Eletrônica Vidya (VIDYA), Educação Matemática Pesquisa (EMP-PUCSP), Revista de Educação Matemática e Tecnológica Ibero-americana (EM TEIA), Revista de Ensino de Ciências e Matemática (REnCiMa), Revista Eletrônica de Educação Matemática (REVEMAT) and Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática (ReBECEM). The research discussed here was developed based on the state of knowledge methodology. The results found 159 surveys, 7 in Early Childhood Education and 12 in the Early Years of Elementary School, published between 2011 and 2019. We conclude that research regarding Statistical Education within Early Childhood Education and Elementary Education is still a small quantity, suggesting the need for other studies that broaden the research base. Thus, we must consider a large amount of work-related to Statistical Education to provide essential reflections for the pedagogical practice enhancement. So then, Statistical Education has to be inserted in teachers’ training who teach Mathematics on challenging, problematic, and research situations regarding pedagogical practice.
id SBEM_5eb3c137765d708231b99aa7cac330b2
oai_identifier_str oai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/79
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling Statistical education teaching in childhood education and in the early years of elementary school: identifications in Brazilian journalsEducación estadística en la educación infantil y en los primeros años de la escuela primaria: identificaciones en revistas brasileñasA educação estatística na educação infantil e nos anos iniciais do ensino fundamental: identificações em revistas brasileirasEducação EstatísticaEstado do ConhecimentoEducação Infantil e Ensino FundamentalEducación EstadísticaEstado del ConocimientoEducación Infantil y Educación PrimariaStatistical EducationState of KnowledgeEarly Childhood Education and Elementary SchoolThis article aims to analyze and discuss the quantity and data of works that dialogue with Statistical Education’s theme in Early Childhood and Early Years of Elementary School, based on publications that included researches related to Statistical Education in seven Brazilian journals: Revista Boletim de Educação Matemática (BOLEMA), Revista Eletrônica Vidya (VIDYA), Educação Matemática Pesquisa (EMP-PUCSP), Revista de Educação Matemática e Tecnológica Ibero-americana (EM TEIA), Revista de Ensino de Ciências e Matemática (REnCiMa), Revista Eletrônica de Educação Matemática (REVEMAT) and Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática (ReBECEM). The research discussed here was developed based on the state of knowledge methodology. The results found 159 surveys, 7 in Early Childhood Education and 12 in the Early Years of Elementary School, published between 2011 and 2019. We conclude that research regarding Statistical Education within Early Childhood Education and Elementary Education is still a small quantity, suggesting the need for other studies that broaden the research base. Thus, we must consider a large amount of work-related to Statistical Education to provide essential reflections for the pedagogical practice enhancement. So then, Statistical Education has to be inserted in teachers’ training who teach Mathematics on challenging, problematic, and research situations regarding pedagogical practice.Este artículo tiene como objetivo analizar y discutir datos de trabajos que dialogan con el tema Educación Estadística en Educación Infantil y Primera Enseñanza Primaria, de publicaciones que incluyeron investigaciones relacionadas con Educación Estadística en siete revistas brasileñas: Revista Boletim de Educação Matemática (BOLEMA), Revista Eletrônica Vidya (VIDYA), Educação Matemática Pesquisa (EMP-PUCSP), Revista de Educação Matemática e Tecnológica Ibero-americana (EM TEIA), Revista de Ensino de Ciências e Matemática (REnCiMa), Revista Eletrônica de Educação Matemática (REVEMAT) e Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática (ReBECEM). La investigación aquí discutida se desarrolló con base en la metodología del estado del conocimiento. Los resultados encontraron 159 encuestas, 7 de ellas en Educación Infantil y 12 en Educación Inicial de Educación Primaria, publicadas entre 2011 y 2019. Concluimos que la investigación que dialoga con Educación Estadística, dentro de Educación Infantil y Educación Primaria, sigue siendo una pequeña cantidad, lo que sugiere la necesidad de realizar más estudios para ampliar la base de investigación. Así, debemos considerar la gran cantidad de trabajos relacionados con la Educación Estadística, con el fin de brindar reflexiones esenciales para el perfeccionamiento de la práctica pedagógica, insertándose. Por tanto, la Educación Estadística debe ser incluida en la formación de los docentes que enseñan Matemática en situaciones desafiantes, problematizadoras e investigativas en torno a la práctica pedagógica.Este artigo tem por objetivo analisar e discutir os dados de trabalhos que dialogam com a temática Educação Estatística na Educação Infantil e Anos Iniciais do Ensino Fundamental, a partir das publicações que contemplaram pesquisas relacionadas à Educação Estatística em sete revistas brasileiras: Revista Boletim de Educação Matemática (BOLEMA), Revista Eletrônica Vidya (VIDYA), Educação Matemática Pesquisa (EMP-PUCSP), Revista de Educação Matemática e Tecnológica Ibero-americana (EM TEIA), Revista de Ensino de Ciências e Matemática (REnCiMa), Revista Eletrônica de Educação Matemática (REVEMAT) e Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática (ReBECEM). A pesquisa aqui discutida foi desenvolvida a partir da metodologia do estado do conhecimento. Os resultados constataram 159 pesquisas, sendo sete (7) na Educação Infantil e 12 nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental, publicadas entre 2011 e 2019. Concluímos que as pesquisas que dialogam com a Educação Estatística, dentro da Educação Infantil e Ensino Fundamental, ainda são um quantitativo pequeno, sugerindo a necessidade do desenvolvimento de outros estudos que ampliem a base de pesquisa. Assim, devemos considerar a grande quantidade de trabalhos relacionados à Educação Estatística de modo a proporcionar reflexões essenciais para a melhoria da prática pedagógica. Então, Educação Estatística deve ser inserida na formação de professores que ensinam Matemática em situações desafiadoras, problematizadoras e de investigação a respeito da prática pedagógica.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2022-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/7910.37001/remat25269062v19id550Revista de Educação Matemática; Vol. 19 No. 01 (2022): Publicação Contínua; e022015Revista de Educação Matemática; Vol. 19 Núm. 01 (2022): Publicação Contínua; e022015Revista de Educação Matemática; v. 19 n. 01 (2022): Publicação Contínua; e0220152526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/79/79https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Reinaldo FeioPaula, Marlúbia Corrêa deGiordano, Cassio Cristiano2023-07-05T16:51:04Zoai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/79Revistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONGhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/oaidouglas.tinti@unicid.edu.br2526-90621676-8868opendoar:2023-07-05T16:51:04Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
dc.title.none.fl_str_mv Statistical education teaching in childhood education and in the early years of elementary school: identifications in Brazilian journals
Educación estadística en la educación infantil y en los primeros años de la escuela primaria: identificaciones en revistas brasileñas
A educação estatística na educação infantil e nos anos iniciais do ensino fundamental: identificações em revistas brasileiras
title Statistical education teaching in childhood education and in the early years of elementary school: identifications in Brazilian journals
spellingShingle Statistical education teaching in childhood education and in the early years of elementary school: identifications in Brazilian journals
Lima, Reinaldo Feio
Educação Estatística
Estado do Conhecimento
Educação Infantil e Ensino Fundamental
Educación Estadística
Estado del Conocimiento
Educación Infantil y Educación Primaria
Statistical Education
State of Knowledge
Early Childhood Education and Elementary School
title_short Statistical education teaching in childhood education and in the early years of elementary school: identifications in Brazilian journals
title_full Statistical education teaching in childhood education and in the early years of elementary school: identifications in Brazilian journals
title_fullStr Statistical education teaching in childhood education and in the early years of elementary school: identifications in Brazilian journals
title_full_unstemmed Statistical education teaching in childhood education and in the early years of elementary school: identifications in Brazilian journals
title_sort Statistical education teaching in childhood education and in the early years of elementary school: identifications in Brazilian journals
author Lima, Reinaldo Feio
author_facet Lima, Reinaldo Feio
Paula, Marlúbia Corrêa de
Giordano, Cassio Cristiano
author_role author
author2 Paula, Marlúbia Corrêa de
Giordano, Cassio Cristiano
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Reinaldo Feio
Paula, Marlúbia Corrêa de
Giordano, Cassio Cristiano
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Estatística
Estado do Conhecimento
Educação Infantil e Ensino Fundamental
Educación Estadística
Estado del Conocimiento
Educación Infantil y Educación Primaria
Statistical Education
State of Knowledge
Early Childhood Education and Elementary School
topic Educação Estatística
Estado do Conhecimento
Educação Infantil e Ensino Fundamental
Educación Estadística
Estado del Conocimiento
Educación Infantil y Educación Primaria
Statistical Education
State of Knowledge
Early Childhood Education and Elementary School
description This article aims to analyze and discuss the quantity and data of works that dialogue with Statistical Education’s theme in Early Childhood and Early Years of Elementary School, based on publications that included researches related to Statistical Education in seven Brazilian journals: Revista Boletim de Educação Matemática (BOLEMA), Revista Eletrônica Vidya (VIDYA), Educação Matemática Pesquisa (EMP-PUCSP), Revista de Educação Matemática e Tecnológica Ibero-americana (EM TEIA), Revista de Ensino de Ciências e Matemática (REnCiMa), Revista Eletrônica de Educação Matemática (REVEMAT) and Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática (ReBECEM). The research discussed here was developed based on the state of knowledge methodology. The results found 159 surveys, 7 in Early Childhood Education and 12 in the Early Years of Elementary School, published between 2011 and 2019. We conclude that research regarding Statistical Education within Early Childhood Education and Elementary Education is still a small quantity, suggesting the need for other studies that broaden the research base. Thus, we must consider a large amount of work-related to Statistical Education to provide essential reflections for the pedagogical practice enhancement. So then, Statistical Education has to be inserted in teachers’ training who teach Mathematics on challenging, problematic, and research situations regarding pedagogical practice.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/79
10.37001/remat25269062v19id550
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/79
identifier_str_mv 10.37001/remat25269062v19id550
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/79/79
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 19 No. 01 (2022): Publicação Contínua; e022015
Revista de Educação Matemática; Vol. 19 Núm. 01 (2022): Publicação Contínua; e022015
Revista de Educação Matemática; v. 19 n. 01 (2022): Publicação Contínua; e022015
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
repository.mail.fl_str_mv douglas.tinti@unicid.edu.br
_version_ 1798313494361145344