Importance of considering cognitive processes in mathematics didactics
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Matemática (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/35 |
Resumo: | This article presents an excerpt of a qualitative research of the bibliographic type that has as its study material books, scientific articles, theses and dissertations, developed with the objective of understanding the importance of knowledge about cognitive processes for the foundation of the methodological aspect of mathematics didactics in contemporaneity. In the presented excerpt, an argument is made in favor of the importance of considering cognitive processes in Mathematics Education, in the school environment, justified by neuroscience discoveries. For the construction of the theoretical basis, the studies were directed to issues of cognitive neuroscience, mathematics didactics and the psychology of mathematics education. The results obtained indicate that when mathematics didactics adequately mobilizes different cognitive processes, mathematics teaching becomes more effective in the face of the demands that society imposes every day. |
id |
SBEM_6e0b520d01b91f3e56998734d52d6ea5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/35 |
network_acronym_str |
SBEM |
network_name_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Importance of considering cognitive processes in mathematics didacticsImportancia de considerar los procesos cognitivos en la didáctica de las matemáticasImportância da consideração dos processos cognitivos na didática da matemáticaCogniçãoDidática da matemáticaAprendizagemCogniciónDidáctica de las MatemáticasAprendizajeCognitionDidactics of MathematicsLearningThis article presents an excerpt of a qualitative research of the bibliographic type that has as its study material books, scientific articles, theses and dissertations, developed with the objective of understanding the importance of knowledge about cognitive processes for the foundation of the methodological aspect of mathematics didactics in contemporaneity. In the presented excerpt, an argument is made in favor of the importance of considering cognitive processes in Mathematics Education, in the school environment, justified by neuroscience discoveries. For the construction of the theoretical basis, the studies were directed to issues of cognitive neuroscience, mathematics didactics and the psychology of mathematics education. The results obtained indicate that when mathematics didactics adequately mobilizes different cognitive processes, mathematics teaching becomes more effective in the face of the demands that society imposes every day.Este artículo presenta un extracto de una investigación cualitativa de tipo bibliográfico que tiene como material de estudio libros, artículos científicos, tesis y disertaciones, desarrollada con el objetivo de comprender la importancia del conocimiento sobre los procesos cognitivos para la fundamentación del aspecto metodológico de la didáctica de las matemáticas en la contemporaneidad. En el recorte presentado, se argumenta a favor de la importancia de considerar los procesos cognitivos en la Educación Matemática, en el ámbito escolar, justificada por los descubrimientos de las neurociencias. Para la construcción de la base teórica, los estudios se dirigieron a temas de neurociencia cognitiva, didáctica de las matemáticas y psicología de la educación matemática. Los resultados obtenidos indican que cuando la didáctica de las matemáticas acciona adecuadamente diferentes procesos cognitivos, la enseñanza de las matemáticas se vuelve más eficaz frente a las exigencias que la sociedad impone día a día.Este artigo apresenta um recorte de uma pesquisa qualitativa do tipo bibliográfica que tem como material de estudo livros, artigos científicos, teses e dissertações, desenvolvida com o objetivo de compreender a importância conhecimento sobre os processos cognitivos para a fundamentação do aspecto metodológico da didática da matemática na contemporaneidade. No recorte apresentado elabora-se uma argumentação a favor da importância da consideração dos processos cognitivos na Educação Matemática, no âmbito escolar, justificada por descobertas da neurociência. Para a construção da base teórica os estudos foram direcionados às questões da neurociência cognitiva, da didática da matemática e da psicologia da educação matemática. Os resultados obtidos indicam que, quando a didática da matemática mobiliza adequadamente diferentes processos cognitivos, o ensino da matemática se torna mais eficaz perante as exigências que a sociedade impõe a cada dia.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2022-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/3510.37001/remat25269062v19id674Revista de Educação Matemática; Vol. 19 No. Edição Especial (2022): Cognição, Linguagem e Aprendizagem em Matemática; e022046Revista de Educação Matemática; Vol. 19 Núm. Edição Especial (2022): Cognição, Linguagem e Aprendizagem em Matemática; e022046Revista de Educação Matemática; v. 19 n. Edição Especial (2022): Cognição, Linguagem e Aprendizagem em Matemática; e0220462526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/35/36https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Lucélida de Fátima Maia daGhedin, Evandro2023-07-04T16:11:37Zoai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/35Revistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONGhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/oaidouglas.tinti@unicid.edu.br2526-90621676-8868opendoar:2023-07-04T16:11:37Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Importance of considering cognitive processes in mathematics didactics Importancia de considerar los procesos cognitivos en la didáctica de las matemáticas Importância da consideração dos processos cognitivos na didática da matemática |
title |
Importance of considering cognitive processes in mathematics didactics |
spellingShingle |
Importance of considering cognitive processes in mathematics didactics Costa, Lucélida de Fátima Maia da Cognição Didática da matemática Aprendizagem Cognición Didáctica de las Matemáticas Aprendizaje Cognition Didactics of Mathematics Learning |
title_short |
Importance of considering cognitive processes in mathematics didactics |
title_full |
Importance of considering cognitive processes in mathematics didactics |
title_fullStr |
Importance of considering cognitive processes in mathematics didactics |
title_full_unstemmed |
Importance of considering cognitive processes in mathematics didactics |
title_sort |
Importance of considering cognitive processes in mathematics didactics |
author |
Costa, Lucélida de Fátima Maia da |
author_facet |
Costa, Lucélida de Fátima Maia da Ghedin, Evandro |
author_role |
author |
author2 |
Ghedin, Evandro |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Lucélida de Fátima Maia da Ghedin, Evandro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cognição Didática da matemática Aprendizagem Cognición Didáctica de las Matemáticas Aprendizaje Cognition Didactics of Mathematics Learning |
topic |
Cognição Didática da matemática Aprendizagem Cognición Didáctica de las Matemáticas Aprendizaje Cognition Didactics of Mathematics Learning |
description |
This article presents an excerpt of a qualitative research of the bibliographic type that has as its study material books, scientific articles, theses and dissertations, developed with the objective of understanding the importance of knowledge about cognitive processes for the foundation of the methodological aspect of mathematics didactics in contemporaneity. In the presented excerpt, an argument is made in favor of the importance of considering cognitive processes in Mathematics Education, in the school environment, justified by neuroscience discoveries. For the construction of the theoretical basis, the studies were directed to issues of cognitive neuroscience, mathematics didactics and the psychology of mathematics education. The results obtained indicate that when mathematics didactics adequately mobilizes different cognitive processes, mathematics teaching becomes more effective in the face of the demands that society imposes every day. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/35 10.37001/remat25269062v19id674 |
url |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/35 |
identifier_str_mv |
10.37001/remat25269062v19id674 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/35/36 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática; Vol. 19 No. Edição Especial (2022): Cognição, Linguagem e Aprendizagem em Matemática; e022046 Revista de Educação Matemática; Vol. 19 Núm. Edição Especial (2022): Cognição, Linguagem e Aprendizagem em Matemática; e022046 Revista de Educação Matemática; v. 19 n. Edição Especial (2022): Cognição, Linguagem e Aprendizagem em Matemática; e022046 2526-9062 reponame:Revista de Educação Matemática (Online) instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) instacron:SBEM |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
instacron_str |
SBEM |
institution |
SBEM |
reponame_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
collection |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
repository.mail.fl_str_mv |
douglas.tinti@unicid.edu.br |
_version_ |
1798313494241607680 |