Importance of considering cognitive processes in mathematics didactics

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Lucélida de Fátima Maia da
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Ghedin, Evandro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/35
Resumo: This article presents an excerpt of a qualitative research of the bibliographic type that has as its study material books, scientific articles, theses and dissertations, developed with the objective of understanding the importance of knowledge about cognitive processes for the foundation of the methodological aspect of mathematics didactics in contemporaneity. In the presented excerpt, an argument is made in favor of the importance of considering cognitive processes in Mathematics Education, in the school environment, justified by neuroscience discoveries. For the construction of the theoretical basis, the studies were directed to issues of cognitive neuroscience, mathematics didactics and the psychology of mathematics education. The results obtained indicate that when mathematics didactics adequately mobilizes different cognitive processes, mathematics teaching becomes more effective in the face of the demands that society imposes every day.
id SBEM_6e0b520d01b91f3e56998734d52d6ea5
oai_identifier_str oai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/35
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling Importance of considering cognitive processes in mathematics didacticsImportancia de considerar los procesos cognitivos en la didáctica de las matemáticasImportância da consideração dos processos cognitivos na didática da matemáticaCogniçãoDidática da matemáticaAprendizagemCogniciónDidáctica de las MatemáticasAprendizajeCognitionDidactics of MathematicsLearningThis article presents an excerpt of a qualitative research of the bibliographic type that has as its study material books, scientific articles, theses and dissertations, developed with the objective of understanding the importance of knowledge about cognitive processes for the foundation of the methodological aspect of mathematics didactics in contemporaneity. In the presented excerpt, an argument is made in favor of the importance of considering cognitive processes in Mathematics Education, in the school environment, justified by neuroscience discoveries. For the construction of the theoretical basis, the studies were directed to issues of cognitive neuroscience, mathematics didactics and the psychology of mathematics education. The results obtained indicate that when mathematics didactics adequately mobilizes different cognitive processes, mathematics teaching becomes more effective in the face of the demands that society imposes every day.Este artículo presenta un extracto de una investigación cualitativa de tipo bibliográfico que tiene como material de estudio libros, artículos científicos, tesis y disertaciones, desarrollada con el objetivo de comprender la importancia del conocimiento sobre los procesos cognitivos para la fundamentación del aspecto metodológico de la didáctica de las matemáticas en la contemporaneidad. En el recorte presentado, se argumenta a favor de la importancia de considerar los procesos cognitivos en la Educación Matemática, en el ámbito escolar, justificada por los descubrimientos de las neurociencias. Para la construcción de la base teórica, los estudios se dirigieron a temas de neurociencia cognitiva, didáctica de las matemáticas y psicología de la educación matemática. Los resultados obtenidos indican que cuando la didáctica de las matemáticas acciona adecuadamente diferentes procesos cognitivos, la enseñanza de las matemáticas se vuelve más eficaz frente a las exigencias que la sociedad impone día a día.Este artigo apresenta um recorte de uma pesquisa qualitativa do tipo bibliográfica que tem como material de estudo livros, artigos científicos, teses e dissertações, desenvolvida com o objetivo de compreender a importância conhecimento sobre os processos cognitivos para a fundamentação do aspecto metodológico da didática da matemática na contemporaneidade. No recorte apresentado elabora-se uma argumentação a favor da importância da consideração dos processos cognitivos na Educação Matemática, no âmbito escolar, justificada por descobertas da neurociência. Para a construção da base teórica os estudos foram direcionados às questões da neurociência cognitiva, da didática da matemática e da psicologia da educação matemática. Os resultados obtidos indicam que, quando a didática da matemática mobiliza adequadamente diferentes processos cognitivos, o ensino da matemática se torna mais eficaz perante as exigências que a sociedade impõe a cada dia.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2022-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/3510.37001/remat25269062v19id674Revista de Educação Matemática; Vol. 19 No. Edição Especial (2022): Cognição, Linguagem e Aprendizagem em Matemática; e022046Revista de Educação Matemática; Vol. 19 Núm. Edição Especial (2022): Cognição, Linguagem e Aprendizagem em Matemática; e022046Revista de Educação Matemática; v. 19 n. Edição Especial (2022): Cognição, Linguagem e Aprendizagem em Matemática; e0220462526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/35/36https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Lucélida de Fátima Maia daGhedin, Evandro2023-07-04T16:11:37Zoai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/35Revistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONGhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/oaidouglas.tinti@unicid.edu.br2526-90621676-8868opendoar:2023-07-04T16:11:37Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
dc.title.none.fl_str_mv Importance of considering cognitive processes in mathematics didactics
Importancia de considerar los procesos cognitivos en la didáctica de las matemáticas
Importância da consideração dos processos cognitivos na didática da matemática
title Importance of considering cognitive processes in mathematics didactics
spellingShingle Importance of considering cognitive processes in mathematics didactics
Costa, Lucélida de Fátima Maia da
Cognição
Didática da matemática
Aprendizagem
Cognición
Didáctica de las Matemáticas
Aprendizaje
Cognition
Didactics of Mathematics
Learning
title_short Importance of considering cognitive processes in mathematics didactics
title_full Importance of considering cognitive processes in mathematics didactics
title_fullStr Importance of considering cognitive processes in mathematics didactics
title_full_unstemmed Importance of considering cognitive processes in mathematics didactics
title_sort Importance of considering cognitive processes in mathematics didactics
author Costa, Lucélida de Fátima Maia da
author_facet Costa, Lucélida de Fátima Maia da
Ghedin, Evandro
author_role author
author2 Ghedin, Evandro
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Lucélida de Fátima Maia da
Ghedin, Evandro
dc.subject.por.fl_str_mv Cognição
Didática da matemática
Aprendizagem
Cognición
Didáctica de las Matemáticas
Aprendizaje
Cognition
Didactics of Mathematics
Learning
topic Cognição
Didática da matemática
Aprendizagem
Cognición
Didáctica de las Matemáticas
Aprendizaje
Cognition
Didactics of Mathematics
Learning
description This article presents an excerpt of a qualitative research of the bibliographic type that has as its study material books, scientific articles, theses and dissertations, developed with the objective of understanding the importance of knowledge about cognitive processes for the foundation of the methodological aspect of mathematics didactics in contemporaneity. In the presented excerpt, an argument is made in favor of the importance of considering cognitive processes in Mathematics Education, in the school environment, justified by neuroscience discoveries. For the construction of the theoretical basis, the studies were directed to issues of cognitive neuroscience, mathematics didactics and the psychology of mathematics education. The results obtained indicate that when mathematics didactics adequately mobilizes different cognitive processes, mathematics teaching becomes more effective in the face of the demands that society imposes every day.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/35
10.37001/remat25269062v19id674
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/35
identifier_str_mv 10.37001/remat25269062v19id674
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/35/36
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 19 No. Edição Especial (2022): Cognição, Linguagem e Aprendizagem em Matemática; e022046
Revista de Educação Matemática; Vol. 19 Núm. Edição Especial (2022): Cognição, Linguagem e Aprendizagem em Matemática; e022046
Revista de Educação Matemática; v. 19 n. Edição Especial (2022): Cognição, Linguagem e Aprendizagem em Matemática; e022046
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
repository.mail.fl_str_mv douglas.tinti@unicid.edu.br
_version_ 1798313494241607680