The study of the calculation of the area of flat figures based on a mathematical problem solving strategy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Souza Amancio, Joenneyres Raio
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Alves de Oliveira, Carloney
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/660
Resumo: The study presented here is the result of a master's research linked to the Graduate Program in Science and Mathematics Teaching (PPGECIM/UFAL) with the aim of analyzing, in the context of Mathematics classes in Elementary School, the possibility of developing problem-based learning practices of flat figure areas. This is qualitative research that adopted intervention research as a method, and 19 students from a private school located in the interior of Alagoas participated in this study. As data collection devices we use participant observation, problem solving activities and interviews. The results revealed that the subjects, when reflecting on their practices and resolutions, glimpsed the possibility of transforming them from the theoretical-methodological contributions of Problem-Based Learning (PBL), configuring as possibilities and ways of learning about the area of ​​flat figures, by the interaction and collaboration of the subjects involved in this study.  
id SBEM_7329f06aaa431480d55f3b4467289c74
oai_identifier_str oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/660
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling The study of the calculation of the area of flat figures based on a mathematical problem solving strategyEl estudio del cálculo del área de figuras planas basado en una estrategia de resolución de problemas matemáticosO estudo do cálculo de área de figuras planas baseado em estratégia de resolução de problemas matemáticosProblem-Based LearningFlat figures areaProblem solving strategiesAprendizaje basado en problemasÁrea de figuras planasEstrategias de resolución de problemasAprendizagem Baseada em ProblemasÁreas de figuras planasEstratégias de resolução de problemasThe study presented here is the result of a master's research linked to the Graduate Program in Science and Mathematics Teaching (PPGECIM/UFAL) with the aim of analyzing, in the context of Mathematics classes in Elementary School, the possibility of developing problem-based learning practices of flat figure areas. This is qualitative research that adopted intervention research as a method, and 19 students from a private school located in the interior of Alagoas participated in this study. As data collection devices we use participant observation, problem solving activities and interviews. The results revealed that the subjects, when reflecting on their practices and resolutions, glimpsed the possibility of transforming them from the theoretical-methodological contributions of Problem-Based Learning (PBL), configuring as possibilities and ways of learning about the area of ​​flat figures, by the interaction and collaboration of the subjects involved in this study.  El estudio que aquí se presenta es el resultado de una investigación de maestría vinculada al Programa de Posgrado en Enseñanza de las Ciencias y las Matemáticas (PPGECIM / UFAL) con el objetivo de analizar, en el contexto de las clases de Matemática en la Educación Primaria, la posibilidad de desarrollar prácticas de aprendizaje de problemas. -áreas de figuras planas basadas en. Se trata de una investigación cualitativa que adoptó la investigación de intervención como método, y 19 estudiantes de una escuela privada ubicada en el interior de Alagoas participaron en este estudio. Como dispositivos de recopilación de datos utilizamos la observación participante, las actividades de resolución de problemas y las entrevistas. Los resultados revelaron que los sujetos, al reflexionar sobre sus prácticas y resoluciones, vislumbraron la posibilidad de transformarlas a partir de los aportes teórico-metodológicos del Aprendizaje Basado en Problemas (ABP), configurándose como posibilidades y formas de aprendizaje sobre el área de aprendizaje. cifras, por la interacción y colaboración de los sujetos involucrados en este estudio.O estudo aqui apresentado é fruto de uma pesquisa de mestrado vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECIM/UFAL) com o objetivo de analisar, no contexto das aulas de Matemática do Ensino Fundamental, a possibilidade de se desenvolver práticas de aprendizagem de áreas de figuras planas, baseada em problemas. Trata-se de uma pesquisa qualitativa que adotou como método a pesquisa-intervenção, e participaram desse estudo 19 alunos de uma escola privada localizada no sertão alagoano. Como dispositivos para coleta de dados utilizamos a observação participante, atividades de resolução de problemas e entrevistas. Os resultados revelaram que os sujeitos, ao refletir sobre suas práticas e resoluções, vislumbraram a possibilidade transformá-las a partir das contribuições teórico-metodológica da Aprendizagem Baseada em Problemas (ABP), configurando como possibilidades e maneiras de aprender sobre área de figuras planas, pela interação e colaboração dos sujeitos envolvidos nesse estudo.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2022-02-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/66010.37001/remat25269062v19id660Revista de Educação Matemática; Vol. 19 No. 01 (2022): Publicação Contínua; e022012Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 19 ##issue.no## 01 (2022): Publicação Contínua; e022012Revista de Educação Matemática; Vol. 19 Núm. 01 (2022): Publicação Contínua; e022012Revista de Educação Matemática; v. 19 n. 01 (2022): Publicação Contínua; e0220122526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/660/344https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessde Souza Amancio, Joenneyres RaioAlves de Oliveira, Carloney2022-02-28T21:59:26ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG
dc.title.none.fl_str_mv The study of the calculation of the area of flat figures based on a mathematical problem solving strategy
El estudio del cálculo del área de figuras planas basado en una estrategia de resolución de problemas matemáticos
O estudo do cálculo de área de figuras planas baseado em estratégia de resolução de problemas matemáticos
title The study of the calculation of the area of flat figures based on a mathematical problem solving strategy
spellingShingle The study of the calculation of the area of flat figures based on a mathematical problem solving strategy
de Souza Amancio, Joenneyres Raio
Problem-Based Learning
Flat figures area
Problem solving strategies
Aprendizaje basado en problemas
Área de figuras planas
Estrategias de resolución de problemas
Aprendizagem Baseada em Problemas
Áreas de figuras planas
Estratégias de resolução de problemas
title_short The study of the calculation of the area of flat figures based on a mathematical problem solving strategy
title_full The study of the calculation of the area of flat figures based on a mathematical problem solving strategy
title_fullStr The study of the calculation of the area of flat figures based on a mathematical problem solving strategy
title_full_unstemmed The study of the calculation of the area of flat figures based on a mathematical problem solving strategy
title_sort The study of the calculation of the area of flat figures based on a mathematical problem solving strategy
author de Souza Amancio, Joenneyres Raio
author_facet de Souza Amancio, Joenneyres Raio
Alves de Oliveira, Carloney
author_role author
author2 Alves de Oliveira, Carloney
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Souza Amancio, Joenneyres Raio
Alves de Oliveira, Carloney
dc.subject.por.fl_str_mv Problem-Based Learning
Flat figures area
Problem solving strategies
Aprendizaje basado en problemas
Área de figuras planas
Estrategias de resolución de problemas
Aprendizagem Baseada em Problemas
Áreas de figuras planas
Estratégias de resolução de problemas
topic Problem-Based Learning
Flat figures area
Problem solving strategies
Aprendizaje basado en problemas
Área de figuras planas
Estrategias de resolución de problemas
Aprendizagem Baseada em Problemas
Áreas de figuras planas
Estratégias de resolução de problemas
description The study presented here is the result of a master's research linked to the Graduate Program in Science and Mathematics Teaching (PPGECIM/UFAL) with the aim of analyzing, in the context of Mathematics classes in Elementary School, the possibility of developing problem-based learning practices of flat figure areas. This is qualitative research that adopted intervention research as a method, and 19 students from a private school located in the interior of Alagoas participated in this study. As data collection devices we use participant observation, problem solving activities and interviews. The results revealed that the subjects, when reflecting on their practices and resolutions, glimpsed the possibility of transforming them from the theoretical-methodological contributions of Problem-Based Learning (PBL), configuring as possibilities and ways of learning about the area of ​​flat figures, by the interaction and collaboration of the subjects involved in this study.  
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-02-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/660
10.37001/remat25269062v19id660
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/660
identifier_str_mv 10.37001/remat25269062v19id660
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/660/344
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 19 No. 01 (2022): Publicação Contínua; e022012
Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 19 ##issue.no## 01 (2022): Publicação Contínua; e022012
Revista de Educação Matemática; Vol. 19 Núm. 01 (2022): Publicação Contínua; e022012
Revista de Educação Matemática; v. 19 n. 01 (2022): Publicação Contínua; e022012
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1730542053896486912