The study of the calculation of the area of flat figures based on a mathematical problem solving strategy
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Matemática (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/660 |
Resumo: | The study presented here is the result of a master's research linked to the Graduate Program in Science and Mathematics Teaching (PPGECIM/UFAL) with the aim of analyzing, in the context of Mathematics classes in Elementary School, the possibility of developing problem-based learning practices of flat figure areas. This is qualitative research that adopted intervention research as a method, and 19 students from a private school located in the interior of Alagoas participated in this study. As data collection devices we use participant observation, problem solving activities and interviews. The results revealed that the subjects, when reflecting on their practices and resolutions, glimpsed the possibility of transforming them from the theoretical-methodological contributions of Problem-Based Learning (PBL), configuring as possibilities and ways of learning about the area of flat figures, by the interaction and collaboration of the subjects involved in this study. |
id |
SBEM_f0e5be9c8dd5276cd627574344930cb0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/660 |
network_acronym_str |
SBEM |
network_name_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The study of the calculation of the area of flat figures based on a mathematical problem solving strategyEl estudio del cálculo del área de figuras planas basado en una estrategia de resolución de problemas matemáticosO estudo do cálculo de área de figuras planas baseado em estratégia de resolução de problemas matemáticosProblem-Based LearningFlat figures areaProblem solving strategiesAprendizaje basado en problemasÁrea de figuras planasEstrategias de resolución de problemasAprendizagem Baseada em ProblemasÁreas de figuras planasEstratégias de resolução de problemasThe study presented here is the result of a master's research linked to the Graduate Program in Science and Mathematics Teaching (PPGECIM/UFAL) with the aim of analyzing, in the context of Mathematics classes in Elementary School, the possibility of developing problem-based learning practices of flat figure areas. This is qualitative research that adopted intervention research as a method, and 19 students from a private school located in the interior of Alagoas participated in this study. As data collection devices we use participant observation, problem solving activities and interviews. The results revealed that the subjects, when reflecting on their practices and resolutions, glimpsed the possibility of transforming them from the theoretical-methodological contributions of Problem-Based Learning (PBL), configuring as possibilities and ways of learning about the area of flat figures, by the interaction and collaboration of the subjects involved in this study. El estudio que aquí se presenta es el resultado de una investigación de maestría vinculada al Programa de Posgrado en Enseñanza de las Ciencias y las Matemáticas (PPGECIM / UFAL) con el objetivo de analizar, en el contexto de las clases de Matemática en la Educación Primaria, la posibilidad de desarrollar prácticas de aprendizaje de problemas. -áreas de figuras planas basadas en. Se trata de una investigación cualitativa que adoptó la investigación de intervención como método, y 19 estudiantes de una escuela privada ubicada en el interior de Alagoas participaron en este estudio. Como dispositivos de recopilación de datos utilizamos la observación participante, las actividades de resolución de problemas y las entrevistas. Los resultados revelaron que los sujetos, al reflexionar sobre sus prácticas y resoluciones, vislumbraron la posibilidad de transformarlas a partir de los aportes teórico-metodológicos del Aprendizaje Basado en Problemas (ABP), configurándose como posibilidades y formas de aprendizaje sobre el área de aprendizaje. cifras, por la interacción y colaboración de los sujetos involucrados en este estudio.O estudo aqui apresentado é fruto de uma pesquisa de mestrado vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECIM/UFAL) com o objetivo de analisar, no contexto das aulas de Matemática do Ensino Fundamental, a possibilidade de se desenvolver práticas de aprendizagem de áreas de figuras planas, baseada em problemas. Trata-se de uma pesquisa qualitativa que adotou como método a pesquisa-intervenção, e participaram desse estudo 19 alunos de uma escola privada localizada no sertão alagoano. Como dispositivos para coleta de dados utilizamos a observação participante, atividades de resolução de problemas e entrevistas. Os resultados revelaram que os sujeitos, ao refletir sobre suas práticas e resoluções, vislumbraram a possibilidade transformá-las a partir das contribuições teórico-metodológica da Aprendizagem Baseada em Problemas (ABP), configurando como possibilidades e maneiras de aprender sobre área de figuras planas, pela interação e colaboração dos sujeitos envolvidos nesse estudo.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2022-02-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/66010.37001/remat25269062v19id660Revista de Educação Matemática; Vol. 19 No. 01 (2022): Publicação Contínua; e022012Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 19 ##issue.no## 01 (2022): Publicação Contínua; e022012Revista de Educação Matemática; Vol. 19 Núm. 01 (2022): Publicação Contínua; e022012Revista de Educação Matemática; v. 19 n. 01 (2022): Publicação Contínua; e0220122526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/660/344https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessde Souza Amancio, Joenneyres RaioAlves de Oliveira, Carloney2022-02-28T21:59:26ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG |
dc.title.none.fl_str_mv |
The study of the calculation of the area of flat figures based on a mathematical problem solving strategy El estudio del cálculo del área de figuras planas basado en una estrategia de resolución de problemas matemáticos O estudo do cálculo de área de figuras planas baseado em estratégia de resolução de problemas matemáticos |
title |
The study of the calculation of the area of flat figures based on a mathematical problem solving strategy |
spellingShingle |
The study of the calculation of the area of flat figures based on a mathematical problem solving strategy de Souza Amancio, Joenneyres Raio Problem-Based Learning Flat figures area Problem solving strategies Aprendizaje basado en problemas Área de figuras planas Estrategias de resolución de problemas Aprendizagem Baseada em Problemas Áreas de figuras planas Estratégias de resolução de problemas |
title_short |
The study of the calculation of the area of flat figures based on a mathematical problem solving strategy |
title_full |
The study of the calculation of the area of flat figures based on a mathematical problem solving strategy |
title_fullStr |
The study of the calculation of the area of flat figures based on a mathematical problem solving strategy |
title_full_unstemmed |
The study of the calculation of the area of flat figures based on a mathematical problem solving strategy |
title_sort |
The study of the calculation of the area of flat figures based on a mathematical problem solving strategy |
author |
de Souza Amancio, Joenneyres Raio |
author_facet |
de Souza Amancio, Joenneyres Raio Alves de Oliveira, Carloney |
author_role |
author |
author2 |
Alves de Oliveira, Carloney |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Souza Amancio, Joenneyres Raio Alves de Oliveira, Carloney |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Problem-Based Learning Flat figures area Problem solving strategies Aprendizaje basado en problemas Área de figuras planas Estrategias de resolución de problemas Aprendizagem Baseada em Problemas Áreas de figuras planas Estratégias de resolução de problemas |
topic |
Problem-Based Learning Flat figures area Problem solving strategies Aprendizaje basado en problemas Área de figuras planas Estrategias de resolución de problemas Aprendizagem Baseada em Problemas Áreas de figuras planas Estratégias de resolução de problemas |
description |
The study presented here is the result of a master's research linked to the Graduate Program in Science and Mathematics Teaching (PPGECIM/UFAL) with the aim of analyzing, in the context of Mathematics classes in Elementary School, the possibility of developing problem-based learning practices of flat figure areas. This is qualitative research that adopted intervention research as a method, and 19 students from a private school located in the interior of Alagoas participated in this study. As data collection devices we use participant observation, problem solving activities and interviews. The results revealed that the subjects, when reflecting on their practices and resolutions, glimpsed the possibility of transforming them from the theoretical-methodological contributions of Problem-Based Learning (PBL), configuring as possibilities and ways of learning about the area of flat figures, by the interaction and collaboration of the subjects involved in this study. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-02-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/660 10.37001/remat25269062v19id660 |
url |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/660 |
identifier_str_mv |
10.37001/remat25269062v19id660 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/660/344 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática; Vol. 19 No. 01 (2022): Publicação Contínua; e022012 Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 19 ##issue.no## 01 (2022): Publicação Contínua; e022012 Revista de Educação Matemática; Vol. 19 Núm. 01 (2022): Publicação Contínua; e022012 Revista de Educação Matemática; v. 19 n. 01 (2022): Publicação Contínua; e022012 2526-9062 reponame:Revista de Educação Matemática (Online) instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) instacron:SBEM |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
instacron_str |
SBEM |
institution |
SBEM |
reponame_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
collection |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798313497821446144 |