The Didactics of Malba Tahan: students as problem creative solutions

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Isaura Aparecida Torse de
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/112
Resumo: In this paper we present the report of an experience with 8th grade students at a municipal public school in the city of São Paulo / SP, whose focus was to develop creativity and protagonism through problem solving, supported by the teaching of Malba Tahan. In the development of the activities we reflect on the role of the methodology used by the author as well as his contribution to Mathematics Education, considering the learning process learning in a more integrative and meaningful way.
id SBEM_96859793511cbdd34c51414341280d94
oai_identifier_str oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/112
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling The Didactics of Malba Tahan: students as problem creative solutionsLa Didática de Malba Tahan: alumnos como solucionadores creativos de problemasA Didática de Malba Tahan: alunos como solucionadores criativos de problemasProblem solvingmathematics educationcreativityResolución de problemaseducación matemáticacreatividadResolução de problemasEducação MatemáticacriatividadeMalba TahanIn this paper we present the report of an experience with 8th grade students at a municipal public school in the city of São Paulo / SP, whose focus was to develop creativity and protagonism through problem solving, supported by the teaching of Malba Tahan. In the development of the activities we reflect on the role of the methodology used by the author as well as his contribution to Mathematics Education, considering the learning process learning in a more integrative and meaningful way.En este trabajo se presenta el relato de una experiencia vivenciada con alumnos del 8º año, en una escuela pública municipal de la ciudad de São Paulo / SP, cuyo enfoque fue desarrollar la creatividad y el protagonismo a través de la resolución de problemas, apoyados en la didáctica de Malba Tahan. En el desarrollo de las actividades reflexionamos sobre el papel de la metodología utilizada por el autor así como su contribución a la Educación Matemática, considerando el proceso de enseñanza aprendizaje de manera más integradora y significativa.Apresentamos neste trabalho o relato de uma experiência vivenciada com alunos do 8º ano, numa escola pública municipal da cidade de São Paulo/SP, cujo enfoque foi desenvolver a criatividade e o protagonismo através da resolução de problemas, apoiados na didática de Malba Tahan. No desenvolvimento das atividades refletimos sobre o papel da metodologia utilizada pelo autor bem como sua contribuição para a Educação Matemática, considerando o processo ensino aprendizagem de maneira mais integradora e significativa.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2018-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/11210.25090/remat25269062v15n192018p345a352Revista de Educação Matemática; Vol. 15 No. 19: maio/ago. 2018; 345 - 352Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 15 ##issue.no## 19: maio/ago. 2018; 345 - 352Revista de Educação Matemática; Vol. 15 Núm. 19: maio/ago. 2018; 345 - 352Revista de Educação Matemática; v. 15 n. 19: maio/ago. 2018; 345 - 3522526-906210.25090/remat25269062v15n192018reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/112/pdfCopyright (c) 2018 Isaura Aparecida Torse de Almeidainfo:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Isaura Aparecida Torse de2021-05-06T16:11:46ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG
dc.title.none.fl_str_mv The Didactics of Malba Tahan: students as problem creative solutions
La Didática de Malba Tahan: alumnos como solucionadores creativos de problemas
A Didática de Malba Tahan: alunos como solucionadores criativos de problemas
title The Didactics of Malba Tahan: students as problem creative solutions
spellingShingle The Didactics of Malba Tahan: students as problem creative solutions
Almeida, Isaura Aparecida Torse de
Problem solving
mathematics education
creativity
Resolución de problemas
educación matemática
creatividad
Resolução de problemas
Educação Matemática
criatividade
Malba Tahan
title_short The Didactics of Malba Tahan: students as problem creative solutions
title_full The Didactics of Malba Tahan: students as problem creative solutions
title_fullStr The Didactics of Malba Tahan: students as problem creative solutions
title_full_unstemmed The Didactics of Malba Tahan: students as problem creative solutions
title_sort The Didactics of Malba Tahan: students as problem creative solutions
author Almeida, Isaura Aparecida Torse de
author_facet Almeida, Isaura Aparecida Torse de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Isaura Aparecida Torse de
dc.subject.por.fl_str_mv Problem solving
mathematics education
creativity
Resolución de problemas
educación matemática
creatividad
Resolução de problemas
Educação Matemática
criatividade
Malba Tahan
topic Problem solving
mathematics education
creativity
Resolución de problemas
educación matemática
creatividad
Resolução de problemas
Educação Matemática
criatividade
Malba Tahan
description In this paper we present the report of an experience with 8th grade students at a municipal public school in the city of São Paulo / SP, whose focus was to develop creativity and protagonism through problem solving, supported by the teaching of Malba Tahan. In the development of the activities we reflect on the role of the methodology used by the author as well as his contribution to Mathematics Education, considering the learning process learning in a more integrative and meaningful way.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-05-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/112
10.25090/remat25269062v15n192018p345a352
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/112
identifier_str_mv 10.25090/remat25269062v15n192018p345a352
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/112/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Isaura Aparecida Torse de Almeida
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Isaura Aparecida Torse de Almeida
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 15 No. 19: maio/ago. 2018; 345 - 352
Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 15 ##issue.no## 19: maio/ago. 2018; 345 - 352
Revista de Educação Matemática; Vol. 15 Núm. 19: maio/ago. 2018; 345 - 352
Revista de Educação Matemática; v. 15 n. 19: maio/ago. 2018; 345 - 352
2526-9062
10.25090/remat25269062v15n192018
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1730542052441063424