An approach to the way primary school students formulate problems
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Revista de Educação Matemática (Online) |
DOI: | 10.37001/remat25269062v17id257 |
Texto Completo: | https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/257 |
Resumo: | Problem posing is an excellent strategy for teaching problem solving in Mathematics. This research describes and analyzes the problem posing developed by students of Primary Education (11 years). The methodology for this educational stage was designed in a collaborative environment (PIE-Educational Research Project). Students will have different scenarios to formulate various types of mathematical problems (arithmetic, geometric, itinerary and orientation in space). The study and analysis applied has been cut-off qualitatively within the interpretive paradigm. Highlights of this analysis the students ' ability to identify problematic situations in mathematics, formulating problems varied and rich in terms of conditions, unknowns and data provided in their statements. |
id |
SBEM_9bae5b50ba72e81845aecc43e1ab001f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/257 |
network_acronym_str |
SBEM |
network_name_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
spelling |
An approach to the way primary school students formulate problemsUn acercamiento a la forma en que los estudiantes de primaria formulan problemasUma aproximação à forma como os alunos do ensino primário formulam problemasProblem posingPrimary SchoolProblem solvingFormulación de problemasEducación PrimariaResolución de problemas.Formulação de problemasEnsino PrimárioResolução de ProblemasProblem posing is an excellent strategy for teaching problem solving in Mathematics. This research describes and analyzes the problem posing developed by students of Primary Education (11 years). The methodology for this educational stage was designed in a collaborative environment (PIE-Educational Research Project). Students will have different scenarios to formulate various types of mathematical problems (arithmetic, geometric, itinerary and orientation in space). The study and analysis applied has been cut-off qualitatively within the interpretive paradigm. Highlights of this analysis the students ' ability to identify problematic situations in mathematics, formulating problems varied and rich in terms of conditions, unknowns and data provided in their statements.La formulación de problemas es una excelente estrategia para la enseñanza de la resolución de problemas en Matemáticas. Esta investigacióndescribe y analiza la formulación de problemas desarrollada por alumnos de Educación Primaria (11 años). La metodología a aplicar para esta etapa educativa se diseñó en un entorno colaborativo (el PIE: Proyecto de Investigación Educativa); los alumnos disponían de diferentes escenarios para formular distintos problemas matemáticos (aritméticos, geométricos, de itinerario y de orientación espacial), y el estudio y análisis aplicado han sido de corte cualitativo, dentro del paradigma interpretativo. Se destaca de dicho análisis la capacidad de los alumnos para identificar situaciones problemáticas matemáticas, formulando problemas variados y ricos en cuantoa condiciones, incógnitas y datos aportados en sus enunciados.A formulação de problemas é uma excelente estratégia para o ensino de a resolução de problemas em Matemática. Esta pesquisa descreve e analisa a formulação de problemas desenvolvidos por alunos do Ensino Fundamental (11 anos). A metodologia para este estágio educacional foi projetada em um ambiente colaborativo (PIE-EducationalResearch Project). Os alunos tiveram diferentes cenários para formular diferentes problemas matemáticos (aritmética, geométrica, itinerário e orientação espacial). O estudo e análise aplicada tem sido qualitativos no paradigma interpretativo. Destaca-Se neste contexto a capacidade dos alunos para identificar situações problemáticas matemática, formulando problemas variados e ricos no que respeita a condições, incógnitas e dados fornecidos em seus enunciados.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2020-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/25710.37001/remat25269062v17id257Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020015Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 17 (2020): Publicação Contínua; e020015Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020015Revista de Educação Matemática; v. 17 (2020): Publicação Contínua; e0200152526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMspahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/257/pdfCopyright (c) 2020 Esther Fernández Arellanoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFernández Arellano, EstherYáñez, José Carrillo2021-05-05T18:51:05ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG |
dc.title.none.fl_str_mv |
An approach to the way primary school students formulate problems Un acercamiento a la forma en que los estudiantes de primaria formulan problemas Uma aproximação à forma como os alunos do ensino primário formulam problemas |
title |
An approach to the way primary school students formulate problems |
spellingShingle |
An approach to the way primary school students formulate problems An approach to the way primary school students formulate problems Fernández Arellano, Esther Problem posing Primary School Problem solving Formulación de problemas Educación Primaria Resolución de problemas. Formulação de problemas Ensino Primário Resolução de Problemas Fernández Arellano, Esther Problem posing Primary School Problem solving Formulación de problemas Educación Primaria Resolución de problemas. Formulação de problemas Ensino Primário Resolução de Problemas |
title_short |
An approach to the way primary school students formulate problems |
title_full |
An approach to the way primary school students formulate problems |
title_fullStr |
An approach to the way primary school students formulate problems An approach to the way primary school students formulate problems |
title_full_unstemmed |
An approach to the way primary school students formulate problems An approach to the way primary school students formulate problems |
title_sort |
An approach to the way primary school students formulate problems |
author |
Fernández Arellano, Esther |
author_facet |
Fernández Arellano, Esther Fernández Arellano, Esther Yáñez, José Carrillo Yáñez, José Carrillo |
author_role |
author |
author2 |
Yáñez, José Carrillo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fernández Arellano, Esther Yáñez, José Carrillo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Problem posing Primary School Problem solving Formulación de problemas Educación Primaria Resolución de problemas. Formulação de problemas Ensino Primário Resolução de Problemas |
topic |
Problem posing Primary School Problem solving Formulación de problemas Educación Primaria Resolución de problemas. Formulação de problemas Ensino Primário Resolução de Problemas |
description |
Problem posing is an excellent strategy for teaching problem solving in Mathematics. This research describes and analyzes the problem posing developed by students of Primary Education (11 years). The methodology for this educational stage was designed in a collaborative environment (PIE-Educational Research Project). Students will have different scenarios to formulate various types of mathematical problems (arithmetic, geometric, itinerary and orientation in space). The study and analysis applied has been cut-off qualitatively within the interpretive paradigm. Highlights of this analysis the students ' ability to identify problematic situations in mathematics, formulating problems varied and rich in terms of conditions, unknowns and data provided in their statements. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-05-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/257 10.37001/remat25269062v17id257 |
url |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/257 |
identifier_str_mv |
10.37001/remat25269062v17id257 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/257/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Esther Fernández Arellano info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Esther Fernández Arellano |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020015 Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 17 (2020): Publicação Contínua; e020015 Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020015 Revista de Educação Matemática; v. 17 (2020): Publicação Contínua; e020015 2526-9062 reponame:Revista de Educação Matemática (Online) instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) instacron:SBEM |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
instacron_str |
SBEM |
institution |
SBEM |
reponame_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
collection |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1822098791612809216 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.37001/remat25269062v17id257 |