An approach to the way primary school students formulate problems

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernández Arellano, Esther
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Yáñez, José Carrillo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/257
Resumo: Problem posing is an excellent strategy for teaching problem solving in Mathematics. This research describes and analyzes the problem posing developed by students of Primary Education (11 years). The methodology for this educational stage was designed in a collaborative environment (PIE-Educational Research Project). Students will have different scenarios to formulate various types of mathematical problems (arithmetic, geometric, itinerary and orientation in space). The study and analysis applied has been cut-off qualitatively within the interpretive paradigm. Highlights of this analysis the students ' ability to identify problematic situations in mathematics, formulating problems varied and rich in terms of conditions, unknowns and data provided in their statements.
id SBEM_c377a965957c27e8b200706ba3d76364
oai_identifier_str oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/257
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling An approach to the way primary school students formulate problemsUn acercamiento a la forma en que los estudiantes de primaria formulan problemasUma aproximação à forma como os alunos do ensino primário formulam problemasProblem posingPrimary SchoolProblem solvingFormulación de problemasEducación PrimariaResolución de problemas.Formulação de problemasEnsino PrimárioResolução de ProblemasProblem posing is an excellent strategy for teaching problem solving in Mathematics. This research describes and analyzes the problem posing developed by students of Primary Education (11 years). The methodology for this educational stage was designed in a collaborative environment (PIE-Educational Research Project). Students will have different scenarios to formulate various types of mathematical problems (arithmetic, geometric, itinerary and orientation in space). The study and analysis applied has been cut-off qualitatively within the interpretive paradigm. Highlights of this analysis the students ' ability to identify problematic situations in mathematics, formulating problems varied and rich in terms of conditions, unknowns and data provided in their statements.La formulación de problemas es una excelente estrategia para la enseñanza de la resolución de problemas en Matemáticas. Esta investigacióndescribe y analiza la formulación de problemas desarrollada por alumnos de Educación Primaria (11 años). La metodología a aplicar para esta etapa educativa se diseñó en un entorno colaborativo (el PIE: Proyecto de Investigación Educativa); los alumnos disponían de diferentes escenarios para formular distintos problemas matemáticos (aritméticos, geométricos, de itinerario y de orientación espacial), y el estudio y análisis aplicado han sido de corte cualitativo, dentro del paradigma interpretativo. Se destaca de dicho análisis la capacidad de los alumnos para identificar situaciones problemáticas matemáticas, formulando problemas variados y ricos en cuantoa condiciones, incógnitas y datos aportados en sus enunciados.A formulação de problemas é uma excelente estratégia para o ensino de a resolução de problemas em Matemática. Esta pesquisa descreve e analisa a formulação de problemas desenvolvidos por alunos do Ensino Fundamental (11 anos). A metodologia para este estágio educacional foi projetada em um ambiente colaborativo (PIE-EducationalResearch Project). Os alunos tiveram diferentes cenários para formular diferentes problemas matemáticos (aritmética, geométrica, itinerário e orientação espacial). O estudo e análise aplicada tem sido qualitativos no paradigma interpretativo. Destaca-Se neste contexto a capacidade dos alunos para identificar situações problemáticas matemática, formulando problemas variados e ricos no que respeita a condições, incógnitas e dados fornecidos em seus enunciados.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2020-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/25710.37001/remat25269062v17id257Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020015Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 17 (2020): Publicação Contínua; e020015Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020015Revista de Educação Matemática; v. 17 (2020): Publicação Contínua; e0200152526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMspahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/257/pdfCopyright (c) 2020 Esther Fernández Arellanoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFernández Arellano, EstherYáñez, José Carrillo2021-05-05T18:51:05ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG
dc.title.none.fl_str_mv An approach to the way primary school students formulate problems
Un acercamiento a la forma en que los estudiantes de primaria formulan problemas
Uma aproximação à forma como os alunos do ensino primário formulam problemas
title An approach to the way primary school students formulate problems
spellingShingle An approach to the way primary school students formulate problems
Fernández Arellano, Esther
Problem posing
Primary School
Problem solving
Formulación de problemas
Educación Primaria
Resolución de problemas.
Formulação de problemas
Ensino Primário
Resolução de Problemas
title_short An approach to the way primary school students formulate problems
title_full An approach to the way primary school students formulate problems
title_fullStr An approach to the way primary school students formulate problems
title_full_unstemmed An approach to the way primary school students formulate problems
title_sort An approach to the way primary school students formulate problems
author Fernández Arellano, Esther
author_facet Fernández Arellano, Esther
Yáñez, José Carrillo
author_role author
author2 Yáñez, José Carrillo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fernández Arellano, Esther
Yáñez, José Carrillo
dc.subject.por.fl_str_mv Problem posing
Primary School
Problem solving
Formulación de problemas
Educación Primaria
Resolución de problemas.
Formulação de problemas
Ensino Primário
Resolução de Problemas
topic Problem posing
Primary School
Problem solving
Formulación de problemas
Educación Primaria
Resolución de problemas.
Formulação de problemas
Ensino Primário
Resolução de Problemas
description Problem posing is an excellent strategy for teaching problem solving in Mathematics. This research describes and analyzes the problem posing developed by students of Primary Education (11 years). The methodology for this educational stage was designed in a collaborative environment (PIE-Educational Research Project). Students will have different scenarios to formulate various types of mathematical problems (arithmetic, geometric, itinerary and orientation in space). The study and analysis applied has been cut-off qualitatively within the interpretive paradigm. Highlights of this analysis the students ' ability to identify problematic situations in mathematics, formulating problems varied and rich in terms of conditions, unknowns and data provided in their statements.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/257
10.37001/remat25269062v17id257
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/257
identifier_str_mv 10.37001/remat25269062v17id257
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/257/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Esther Fernández Arellano
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Esther Fernández Arellano
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020015
Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 17 (2020): Publicação Contínua; e020015
Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020015
Revista de Educação Matemática; v. 17 (2020): Publicação Contínua; e020015
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313497481707520