Integrative Review on Abstraction Process in Research on Mathematics Teacher Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Euzébio da Rosa , Josélia
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Oliveira dos Santos, Cleber de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação Matemática em Revista
Texto Completo: https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3170
Resumo: This paper presents results of an integrative review study on the process of abstraction in research in the context of the teacher’s education who teach mathematics. This bibliographic research is guided by the question: how do Brazilian researchers, in their doctoral theses, develop the process of abstraction in the training of teachers who teach mathematics? Its objective is mapping and analyzing the theses published in the time interval from 2010 to 2020, in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations, which address the process of abstraction in teachers’ education who teach mathematics, in the light of unfolding and developments of Cultural-Historical Theory. Four theses were analyzed and one of them was developed within teachers’ education context. Analysis allowed concluding that in Brazilian Southern Region, there is no thesis on this theme. Finally, findings demonstrate only how the authors describe abstractions in relation with concrete and abstract.
id SBEM_MAT-1_6f75652cb1556784b301070811351170
oai_identifier_str oai:emr.www.sbem.com.br:article/3170
network_acronym_str SBEM_MAT-1
network_name_str Educação Matemática em Revista
repository_id_str
spelling Integrative Review on Abstraction Process in Research on Mathematics Teacher EducationRevisión Integrativa sobre el Proceso de Abstracción en la Investigación acerca de la Formación de Profesores que Enseñan MatemáticasRevisão Integrativa sobre Processo de Abstração em Pesquisas acerca da Formação de Professores que Ensinam MatemáticaFormación docenteAbstracciónTeoría Histórico-CulturalTeachers’ educationAbstractionHistorical-Cultural TheoryFormação de professoresAbstraçãoTeoria Histórico-CulturalThis paper presents results of an integrative review study on the process of abstraction in research in the context of the teacher’s education who teach mathematics. This bibliographic research is guided by the question: how do Brazilian researchers, in their doctoral theses, develop the process of abstraction in the training of teachers who teach mathematics? Its objective is mapping and analyzing the theses published in the time interval from 2010 to 2020, in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations, which address the process of abstraction in teachers’ education who teach mathematics, in the light of unfolding and developments of Cultural-Historical Theory. Four theses were analyzed and one of them was developed within teachers’ education context. Analysis allowed concluding that in Brazilian Southern Region, there is no thesis on this theme. Finally, findings demonstrate only how the authors describe abstractions in relation with concrete and abstract.Este artículo presenta resultados de estudio de revisión integradora sobre el proceso de abstracción en investigaciones en contexto de la formación de profesores que enseñan matemáticas. Es una investigación bibliográfica guiada por la pregunta: ¿cómo investigadores brasileños, en sus tesis doctorales, desarrollan el proceso de abstracción en la formación de profesores que enseñan matemáticas? Su objetivo es mapear y analizar tesis publicadas, de 2010 a 2020, en la Biblioteca Digital Brasileña de Tesis y Disertaciones, que abordan el proceso de abstracción en la formación de profesores que enseñan matemáticas bajo la luz de la Teoría Histórico-Cultural. De las cuatro tesis analizadas, una fue desarrollada en el contexto de la formación de profesores. El análisis permitió concluir que en la región sur de Brasil no existen tesis doctorales sobre el tema. Al fin, los hallazgos demuestran solamente cómo los autores describen las abstracciones en la relación entre concreto y abstracto.Este artigo apresenta os resultados de um estudo de revisão integrativa sobre o processo de abstração em pesquisas no contexto da formação de professores que ensinam matemática. Trata-se de pesquisa bibliográfica orientada pela pergunta: como pesquisadores brasileiros, em suas pesquisas de doutoramento, desenvolvem o processo de abstração na formação de professores que ensinam matemática? Seu objetivo é mapear e analisar as teses publicadas, no intervalo temporal de 2010 até 2020, na Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações, que abordam o processo de abstração na formação de professores que ensinam matemática, à luz dos fundamentos e desdobramentos da Teoria Histórico-Cultural. Foram analisadas quatro teses, e delas, uma foi desenvolvida no contexto da formação de professores. A análise permitiu concluir que, na região Sul do Brasil, não há teses sobre o tema. Por fim, os achados demonstram apenas como os autores descrevem as abstrações na relação entre concreto e abstrato. Sociedade Brasileira de Educação Matemática2023-05-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/317010.37001/emr.v28i79.3170Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 79 (2023): abr./jun. - Fluxo Contínuo; 1-122317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3170/2325https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessEuzébio da Rosa , Josélia Oliveira dos Santos, Cleber de2023-05-15T19:38:49Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/3170Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2023-05-15T19:38:49Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
dc.title.none.fl_str_mv Integrative Review on Abstraction Process in Research on Mathematics Teacher Education
Revisión Integrativa sobre el Proceso de Abstracción en la Investigación acerca de la Formación de Profesores que Enseñan Matemáticas
Revisão Integrativa sobre Processo de Abstração em Pesquisas acerca da Formação de Professores que Ensinam Matemática
title Integrative Review on Abstraction Process in Research on Mathematics Teacher Education
spellingShingle Integrative Review on Abstraction Process in Research on Mathematics Teacher Education
Euzébio da Rosa , Josélia
Formación docente
Abstracción
Teoría Histórico-Cultural
Teachers’ education
Abstraction
Historical-Cultural Theory
Formação de professores
Abstração
Teoria Histórico-Cultural
title_short Integrative Review on Abstraction Process in Research on Mathematics Teacher Education
title_full Integrative Review on Abstraction Process in Research on Mathematics Teacher Education
title_fullStr Integrative Review on Abstraction Process in Research on Mathematics Teacher Education
title_full_unstemmed Integrative Review on Abstraction Process in Research on Mathematics Teacher Education
title_sort Integrative Review on Abstraction Process in Research on Mathematics Teacher Education
author Euzébio da Rosa , Josélia
author_facet Euzébio da Rosa , Josélia
Oliveira dos Santos, Cleber de
author_role author
author2 Oliveira dos Santos, Cleber de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Euzébio da Rosa , Josélia
Oliveira dos Santos, Cleber de
dc.subject.por.fl_str_mv Formación docente
Abstracción
Teoría Histórico-Cultural
Teachers’ education
Abstraction
Historical-Cultural Theory
Formação de professores
Abstração
Teoria Histórico-Cultural
topic Formación docente
Abstracción
Teoría Histórico-Cultural
Teachers’ education
Abstraction
Historical-Cultural Theory
Formação de professores
Abstração
Teoria Histórico-Cultural
description This paper presents results of an integrative review study on the process of abstraction in research in the context of the teacher’s education who teach mathematics. This bibliographic research is guided by the question: how do Brazilian researchers, in their doctoral theses, develop the process of abstraction in the training of teachers who teach mathematics? Its objective is mapping and analyzing the theses published in the time interval from 2010 to 2020, in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations, which address the process of abstraction in teachers’ education who teach mathematics, in the light of unfolding and developments of Cultural-Historical Theory. Four theses were analyzed and one of them was developed within teachers’ education context. Analysis allowed concluding that in Brazilian Southern Region, there is no thesis on this theme. Finally, findings demonstrate only how the authors describe abstractions in relation with concrete and abstract.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3170
10.37001/emr.v28i79.3170
url https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3170
identifier_str_mv 10.37001/emr.v28i79.3170
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3170/2325
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 79 (2023): abr./jun. - Fluxo Contínuo; 1-12
2317-904X
1517-3941
reponame:Educação Matemática em Revista
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron:SBEM_MAT
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron_str SBEM_MAT
institution SBEM_MAT
reponame_str Educação Matemática em Revista
collection Educação Matemática em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
repository.mail.fl_str_mv emr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br
_version_ 1797050131504168960