Integrative Review on Abstraction Process in Research on Mathematics Teacher Education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação Matemática em Revista |
Texto Completo: | https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3170 |
Resumo: | This paper presents results of an integrative review study on the process of abstraction in research in the context of the teacher’s education who teach mathematics. This bibliographic research is guided by the question: how do Brazilian researchers, in their doctoral theses, develop the process of abstraction in the training of teachers who teach mathematics? Its objective is mapping and analyzing the theses published in the time interval from 2010 to 2020, in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations, which address the process of abstraction in teachers’ education who teach mathematics, in the light of unfolding and developments of Cultural-Historical Theory. Four theses were analyzed and one of them was developed within teachers’ education context. Analysis allowed concluding that in Brazilian Southern Region, there is no thesis on this theme. Finally, findings demonstrate only how the authors describe abstractions in relation with concrete and abstract. |
id |
SBEM_MAT-1_6f75652cb1556784b301070811351170 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:emr.www.sbem.com.br:article/3170 |
network_acronym_str |
SBEM_MAT-1 |
network_name_str |
Educação Matemática em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Integrative Review on Abstraction Process in Research on Mathematics Teacher EducationRevisión Integrativa sobre el Proceso de Abstracción en la Investigación acerca de la Formación de Profesores que Enseñan MatemáticasRevisão Integrativa sobre Processo de Abstração em Pesquisas acerca da Formação de Professores que Ensinam MatemáticaFormación docenteAbstracciónTeoría Histórico-CulturalTeachers’ educationAbstractionHistorical-Cultural TheoryFormação de professoresAbstraçãoTeoria Histórico-CulturalThis paper presents results of an integrative review study on the process of abstraction in research in the context of the teacher’s education who teach mathematics. This bibliographic research is guided by the question: how do Brazilian researchers, in their doctoral theses, develop the process of abstraction in the training of teachers who teach mathematics? Its objective is mapping and analyzing the theses published in the time interval from 2010 to 2020, in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations, which address the process of abstraction in teachers’ education who teach mathematics, in the light of unfolding and developments of Cultural-Historical Theory. Four theses were analyzed and one of them was developed within teachers’ education context. Analysis allowed concluding that in Brazilian Southern Region, there is no thesis on this theme. Finally, findings demonstrate only how the authors describe abstractions in relation with concrete and abstract.Este artículo presenta resultados de estudio de revisión integradora sobre el proceso de abstracción en investigaciones en contexto de la formación de profesores que enseñan matemáticas. Es una investigación bibliográfica guiada por la pregunta: ¿cómo investigadores brasileños, en sus tesis doctorales, desarrollan el proceso de abstracción en la formación de profesores que enseñan matemáticas? Su objetivo es mapear y analizar tesis publicadas, de 2010 a 2020, en la Biblioteca Digital Brasileña de Tesis y Disertaciones, que abordan el proceso de abstracción en la formación de profesores que enseñan matemáticas bajo la luz de la Teoría Histórico-Cultural. De las cuatro tesis analizadas, una fue desarrollada en el contexto de la formación de profesores. El análisis permitió concluir que en la región sur de Brasil no existen tesis doctorales sobre el tema. Al fin, los hallazgos demuestran solamente cómo los autores describen las abstracciones en la relación entre concreto y abstracto.Este artigo apresenta os resultados de um estudo de revisão integrativa sobre o processo de abstração em pesquisas no contexto da formação de professores que ensinam matemática. Trata-se de pesquisa bibliográfica orientada pela pergunta: como pesquisadores brasileiros, em suas pesquisas de doutoramento, desenvolvem o processo de abstração na formação de professores que ensinam matemática? Seu objetivo é mapear e analisar as teses publicadas, no intervalo temporal de 2010 até 2020, na Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações, que abordam o processo de abstração na formação de professores que ensinam matemática, à luz dos fundamentos e desdobramentos da Teoria Histórico-Cultural. Foram analisadas quatro teses, e delas, uma foi desenvolvida no contexto da formação de professores. A análise permitiu concluir que, na região Sul do Brasil, não há teses sobre o tema. Por fim, os achados demonstram apenas como os autores descrevem as abstrações na relação entre concreto e abstrato. Sociedade Brasileira de Educação Matemática2023-05-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/317010.37001/emr.v28i79.3170Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 79 (2023): abr./jun. - Fluxo Contínuo; 1-122317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3170/2325https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessEuzébio da Rosa , Josélia Oliveira dos Santos, Cleber de2023-05-15T19:38:49Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/3170Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2023-05-15T19:38:49Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Integrative Review on Abstraction Process in Research on Mathematics Teacher Education Revisión Integrativa sobre el Proceso de Abstracción en la Investigación acerca de la Formación de Profesores que Enseñan Matemáticas Revisão Integrativa sobre Processo de Abstração em Pesquisas acerca da Formação de Professores que Ensinam Matemática |
title |
Integrative Review on Abstraction Process in Research on Mathematics Teacher Education |
spellingShingle |
Integrative Review on Abstraction Process in Research on Mathematics Teacher Education Euzébio da Rosa , Josélia Formación docente Abstracción Teoría Histórico-Cultural Teachers’ education Abstraction Historical-Cultural Theory Formação de professores Abstração Teoria Histórico-Cultural |
title_short |
Integrative Review on Abstraction Process in Research on Mathematics Teacher Education |
title_full |
Integrative Review on Abstraction Process in Research on Mathematics Teacher Education |
title_fullStr |
Integrative Review on Abstraction Process in Research on Mathematics Teacher Education |
title_full_unstemmed |
Integrative Review on Abstraction Process in Research on Mathematics Teacher Education |
title_sort |
Integrative Review on Abstraction Process in Research on Mathematics Teacher Education |
author |
Euzébio da Rosa , Josélia |
author_facet |
Euzébio da Rosa , Josélia Oliveira dos Santos, Cleber de |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira dos Santos, Cleber de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Euzébio da Rosa , Josélia Oliveira dos Santos, Cleber de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formación docente Abstracción Teoría Histórico-Cultural Teachers’ education Abstraction Historical-Cultural Theory Formação de professores Abstração Teoria Histórico-Cultural |
topic |
Formación docente Abstracción Teoría Histórico-Cultural Teachers’ education Abstraction Historical-Cultural Theory Formação de professores Abstração Teoria Histórico-Cultural |
description |
This paper presents results of an integrative review study on the process of abstraction in research in the context of the teacher’s education who teach mathematics. This bibliographic research is guided by the question: how do Brazilian researchers, in their doctoral theses, develop the process of abstraction in the training of teachers who teach mathematics? Its objective is mapping and analyzing the theses published in the time interval from 2010 to 2020, in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations, which address the process of abstraction in teachers’ education who teach mathematics, in the light of unfolding and developments of Cultural-Historical Theory. Four theses were analyzed and one of them was developed within teachers’ education context. Analysis allowed concluding that in Brazilian Southern Region, there is no thesis on this theme. Finally, findings demonstrate only how the authors describe abstractions in relation with concrete and abstract. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3170 10.37001/emr.v28i79.3170 |
url |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3170 |
identifier_str_mv |
10.37001/emr.v28i79.3170 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3170/2325 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 79 (2023): abr./jun. - Fluxo Contínuo; 1-12 2317-904X 1517-3941 reponame:Educação Matemática em Revista instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) instacron:SBEM_MAT |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
instacron_str |
SBEM_MAT |
institution |
SBEM_MAT |
reponame_str |
Educação Matemática em Revista |
collection |
Educação Matemática em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
repository.mail.fl_str_mv |
emr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br |
_version_ |
1797050131504168960 |