Task as a pedagogical resource: an example in the context of proportionality at lower secondary

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cristini, Milena
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Torrezan, Ester, Ribeiro, Miguel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação Matemática em Revista
Texto Completo: https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3242
Resumo: Tasks are central elements in our professional practice. Its implementation requires teacher’s knowledge concerning their potentialities and limitations aimed at leading to students’ mathematical learning. Considering teachers’ knowledge as specialized – here, assuming the Mathematics Teacher’s Specialized Knowledge (MTSK) – leads to the need for an innovative approach in the way pedagogical resources are understood; the specialized knowledge involved in its use and the specialized set of indications for its implementation. In the work we developed at CIEspMat – Grupo de Pesquisa e Formação sobre o Conhecimento Interpretativo e Especializado do professor de e que ensina matemática – as part of the so-called Tasks for Teacher Education (TpF) – we present a conceptualization of tasks for students including a set of five dimensions corresponding to guidelines for the implementation, pursuing the mathematical learning associated to its conceptualization. Here, we focus on a task for students (perceived as a resource), focusing on the topic of proportionality, discussing the content of the five dimensions composing the specialized guidelines aimed at developing the students mathematical understanding.
id SBEM_MAT-1_7e4e21a60a4435fcc075a5d7ce226610
oai_identifier_str oai:emr.www.sbem.com.br:article/3242
network_acronym_str SBEM_MAT-1
network_name_str Educação Matemática em Revista
repository_id_str
spelling Task as a pedagogical resource: an example in the context of proportionality at lower secondary Tarefa como recurso pedagógico: um exemplo no âmbito da proporcionalidade para os Anos FinaisTarefa matemáticaProporcionalidadeRecursoAnos Finais do Ensino FundamentalMathematical taskProportionalityResourceLower SecondaryTasks are central elements in our professional practice. Its implementation requires teacher’s knowledge concerning their potentialities and limitations aimed at leading to students’ mathematical learning. Considering teachers’ knowledge as specialized – here, assuming the Mathematics Teacher’s Specialized Knowledge (MTSK) – leads to the need for an innovative approach in the way pedagogical resources are understood; the specialized knowledge involved in its use and the specialized set of indications for its implementation. In the work we developed at CIEspMat – Grupo de Pesquisa e Formação sobre o Conhecimento Interpretativo e Especializado do professor de e que ensina matemática – as part of the so-called Tasks for Teacher Education (TpF) – we present a conceptualization of tasks for students including a set of five dimensions corresponding to guidelines for the implementation, pursuing the mathematical learning associated to its conceptualization. Here, we focus on a task for students (perceived as a resource), focusing on the topic of proportionality, discussing the content of the five dimensions composing the specialized guidelines aimed at developing the students mathematical understanding.Tarefas são elementos centrais na nossa prática profissional e requerem um conhecimento do professor relativo às suas potencialidades e limitações para o desenvolvimento do conhecimento matemático dos alunos. Considerar esse conhecimento do professor como especializado – aqui, na perspectiva do Mathematics Teachers´ Specialized Knowledge (MTSK) – leva à necessidade de uma abordagem inovadora na forma como se entendem os recursos pedagógicos, o conhecimento especializado associado e as indicações especializadas para a sua implementação. No CIEspMat – Grupo de Pesquisa e Formação sobre o Conhecimento Interpretativo e Especializado do professor de e que ensina Matemática – como parte das denominadas Tarefas para Formação (TpF), desenvolvemos uma conceitualização de tarefas para a sala de aula que incluem um conjunto de cinco dimensões que fundamentam as orientações para a implementação associada ao mesmo objetivo de aprendizagens matemáticas que foi conceitualizada. Aqui, focamos uma tarefa para os alunos, como recurso pedagógico, no âmbito do tópico da proporcionalidade e discutimos o conteúdo das cinco dimensões que possibilitam a implementação do recurso perseguindo objetivos de aprendizagens matemáticas.Sociedade Brasileira de Educação Matemática2022-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/324210.37001/emr.v27i77.3242Educação Matemática em Revista; v. 27 n. 77 (2022): out./dez.; 227-2382317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3242/2264https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessCristini, Milena Torrezan, Ester Ribeiro, Miguel2022-12-19T13:13:21Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/3242Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2022-12-19T13:13:21Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
dc.title.none.fl_str_mv Task as a pedagogical resource: an example in the context of proportionality at lower secondary
Tarefa como recurso pedagógico: um exemplo no âmbito da proporcionalidade para os Anos Finais
title Task as a pedagogical resource: an example in the context of proportionality at lower secondary
spellingShingle Task as a pedagogical resource: an example in the context of proportionality at lower secondary
Cristini, Milena
Tarefa matemática
Proporcionalidade
Recurso
Anos Finais do Ensino Fundamental
Mathematical task
Proportionality
Resource
Lower Secondary
title_short Task as a pedagogical resource: an example in the context of proportionality at lower secondary
title_full Task as a pedagogical resource: an example in the context of proportionality at lower secondary
title_fullStr Task as a pedagogical resource: an example in the context of proportionality at lower secondary
title_full_unstemmed Task as a pedagogical resource: an example in the context of proportionality at lower secondary
title_sort Task as a pedagogical resource: an example in the context of proportionality at lower secondary
author Cristini, Milena
author_facet Cristini, Milena
Torrezan, Ester
Ribeiro, Miguel
author_role author
author2 Torrezan, Ester
Ribeiro, Miguel
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cristini, Milena
Torrezan, Ester
Ribeiro, Miguel
dc.subject.por.fl_str_mv Tarefa matemática
Proporcionalidade
Recurso
Anos Finais do Ensino Fundamental
Mathematical task
Proportionality
Resource
Lower Secondary
topic Tarefa matemática
Proporcionalidade
Recurso
Anos Finais do Ensino Fundamental
Mathematical task
Proportionality
Resource
Lower Secondary
description Tasks are central elements in our professional practice. Its implementation requires teacher’s knowledge concerning their potentialities and limitations aimed at leading to students’ mathematical learning. Considering teachers’ knowledge as specialized – here, assuming the Mathematics Teacher’s Specialized Knowledge (MTSK) – leads to the need for an innovative approach in the way pedagogical resources are understood; the specialized knowledge involved in its use and the specialized set of indications for its implementation. In the work we developed at CIEspMat – Grupo de Pesquisa e Formação sobre o Conhecimento Interpretativo e Especializado do professor de e que ensina matemática – as part of the so-called Tasks for Teacher Education (TpF) – we present a conceptualization of tasks for students including a set of five dimensions corresponding to guidelines for the implementation, pursuing the mathematical learning associated to its conceptualization. Here, we focus on a task for students (perceived as a resource), focusing on the topic of proportionality, discussing the content of the five dimensions composing the specialized guidelines aimed at developing the students mathematical understanding.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3242
10.37001/emr.v27i77.3242
url https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3242
identifier_str_mv 10.37001/emr.v27i77.3242
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3242/2264
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Educação Matemática em Revista; v. 27 n. 77 (2022): out./dez.; 227-238
2317-904X
1517-3941
reponame:Educação Matemática em Revista
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron:SBEM_MAT
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron_str SBEM_MAT
institution SBEM_MAT
reponame_str Educação Matemática em Revista
collection Educação Matemática em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
repository.mail.fl_str_mv emr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br
_version_ 1797050131531431937