Task as a pedagogical resource: an example in the context of proportionality at lower secondary
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação Matemática em Revista |
Texto Completo: | https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3242 |
Resumo: | Tasks are central elements in our professional practice. Its implementation requires teacher’s knowledge concerning their potentialities and limitations aimed at leading to students’ mathematical learning. Considering teachers’ knowledge as specialized – here, assuming the Mathematics Teacher’s Specialized Knowledge (MTSK) – leads to the need for an innovative approach in the way pedagogical resources are understood; the specialized knowledge involved in its use and the specialized set of indications for its implementation. In the work we developed at CIEspMat – Grupo de Pesquisa e Formação sobre o Conhecimento Interpretativo e Especializado do professor de e que ensina matemática – as part of the so-called Tasks for Teacher Education (TpF) – we present a conceptualization of tasks for students including a set of five dimensions corresponding to guidelines for the implementation, pursuing the mathematical learning associated to its conceptualization. Here, we focus on a task for students (perceived as a resource), focusing on the topic of proportionality, discussing the content of the five dimensions composing the specialized guidelines aimed at developing the students mathematical understanding. |
id |
SBEM_MAT-1_7e4e21a60a4435fcc075a5d7ce226610 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:emr.www.sbem.com.br:article/3242 |
network_acronym_str |
SBEM_MAT-1 |
network_name_str |
Educação Matemática em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Task as a pedagogical resource: an example in the context of proportionality at lower secondary Tarefa como recurso pedagógico: um exemplo no âmbito da proporcionalidade para os Anos FinaisTarefa matemáticaProporcionalidadeRecursoAnos Finais do Ensino FundamentalMathematical taskProportionalityResourceLower SecondaryTasks are central elements in our professional practice. Its implementation requires teacher’s knowledge concerning their potentialities and limitations aimed at leading to students’ mathematical learning. Considering teachers’ knowledge as specialized – here, assuming the Mathematics Teacher’s Specialized Knowledge (MTSK) – leads to the need for an innovative approach in the way pedagogical resources are understood; the specialized knowledge involved in its use and the specialized set of indications for its implementation. In the work we developed at CIEspMat – Grupo de Pesquisa e Formação sobre o Conhecimento Interpretativo e Especializado do professor de e que ensina matemática – as part of the so-called Tasks for Teacher Education (TpF) – we present a conceptualization of tasks for students including a set of five dimensions corresponding to guidelines for the implementation, pursuing the mathematical learning associated to its conceptualization. Here, we focus on a task for students (perceived as a resource), focusing on the topic of proportionality, discussing the content of the five dimensions composing the specialized guidelines aimed at developing the students mathematical understanding.Tarefas são elementos centrais na nossa prática profissional e requerem um conhecimento do professor relativo às suas potencialidades e limitações para o desenvolvimento do conhecimento matemático dos alunos. Considerar esse conhecimento do professor como especializado – aqui, na perspectiva do Mathematics Teachers´ Specialized Knowledge (MTSK) – leva à necessidade de uma abordagem inovadora na forma como se entendem os recursos pedagógicos, o conhecimento especializado associado e as indicações especializadas para a sua implementação. No CIEspMat – Grupo de Pesquisa e Formação sobre o Conhecimento Interpretativo e Especializado do professor de e que ensina Matemática – como parte das denominadas Tarefas para Formação (TpF), desenvolvemos uma conceitualização de tarefas para a sala de aula que incluem um conjunto de cinco dimensões que fundamentam as orientações para a implementação associada ao mesmo objetivo de aprendizagens matemáticas que foi conceitualizada. Aqui, focamos uma tarefa para os alunos, como recurso pedagógico, no âmbito do tópico da proporcionalidade e discutimos o conteúdo das cinco dimensões que possibilitam a implementação do recurso perseguindo objetivos de aprendizagens matemáticas.Sociedade Brasileira de Educação Matemática2022-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/324210.37001/emr.v27i77.3242Educação Matemática em Revista; v. 27 n. 77 (2022): out./dez.; 227-2382317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3242/2264https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessCristini, Milena Torrezan, Ester Ribeiro, Miguel2022-12-19T13:13:21Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/3242Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2022-12-19T13:13:21Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Task as a pedagogical resource: an example in the context of proportionality at lower secondary Tarefa como recurso pedagógico: um exemplo no âmbito da proporcionalidade para os Anos Finais |
title |
Task as a pedagogical resource: an example in the context of proportionality at lower secondary |
spellingShingle |
Task as a pedagogical resource: an example in the context of proportionality at lower secondary Cristini, Milena Tarefa matemática Proporcionalidade Recurso Anos Finais do Ensino Fundamental Mathematical task Proportionality Resource Lower Secondary |
title_short |
Task as a pedagogical resource: an example in the context of proportionality at lower secondary |
title_full |
Task as a pedagogical resource: an example in the context of proportionality at lower secondary |
title_fullStr |
Task as a pedagogical resource: an example in the context of proportionality at lower secondary |
title_full_unstemmed |
Task as a pedagogical resource: an example in the context of proportionality at lower secondary |
title_sort |
Task as a pedagogical resource: an example in the context of proportionality at lower secondary |
author |
Cristini, Milena |
author_facet |
Cristini, Milena Torrezan, Ester Ribeiro, Miguel |
author_role |
author |
author2 |
Torrezan, Ester Ribeiro, Miguel |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cristini, Milena Torrezan, Ester Ribeiro, Miguel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tarefa matemática Proporcionalidade Recurso Anos Finais do Ensino Fundamental Mathematical task Proportionality Resource Lower Secondary |
topic |
Tarefa matemática Proporcionalidade Recurso Anos Finais do Ensino Fundamental Mathematical task Proportionality Resource Lower Secondary |
description |
Tasks are central elements in our professional practice. Its implementation requires teacher’s knowledge concerning their potentialities and limitations aimed at leading to students’ mathematical learning. Considering teachers’ knowledge as specialized – here, assuming the Mathematics Teacher’s Specialized Knowledge (MTSK) – leads to the need for an innovative approach in the way pedagogical resources are understood; the specialized knowledge involved in its use and the specialized set of indications for its implementation. In the work we developed at CIEspMat – Grupo de Pesquisa e Formação sobre o Conhecimento Interpretativo e Especializado do professor de e que ensina matemática – as part of the so-called Tasks for Teacher Education (TpF) – we present a conceptualization of tasks for students including a set of five dimensions corresponding to guidelines for the implementation, pursuing the mathematical learning associated to its conceptualization. Here, we focus on a task for students (perceived as a resource), focusing on the topic of proportionality, discussing the content of the five dimensions composing the specialized guidelines aimed at developing the students mathematical understanding. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3242 10.37001/emr.v27i77.3242 |
url |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3242 |
identifier_str_mv |
10.37001/emr.v27i77.3242 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3242/2264 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação Matemática em Revista; v. 27 n. 77 (2022): out./dez.; 227-238 2317-904X 1517-3941 reponame:Educação Matemática em Revista instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) instacron:SBEM_MAT |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
instacron_str |
SBEM_MAT |
institution |
SBEM_MAT |
reponame_str |
Educação Matemática em Revista |
collection |
Educação Matemática em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
repository.mail.fl_str_mv |
emr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br |
_version_ |
1797050131531431937 |