Multiplicative problem-situations: a learning experience for all
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação Matemática em Revista |
Texto Completo: | https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3475 |
Resumo: | This article is part of post-doctoral research carried out with 11 early year teachers and four undergraduate students, in 15 research-training meetings, during the first semester of 2023. In this text, we analyzed a multiplication situation, of simple proportion, which was narrated by one of the teachers participating in the research (Rosa). For this analysis, we rely on the studies of Josso and Bragança, for the discussion on research-training, and on the investigations of Vergnaud, Magina, Merlini and Santos, for the debate about the Multiplicative Conceptual Field. We observed that the research-training meetings, consisting of activities in the multiplicative field and sharing of practices among the participants, proved to have great potential for Rosa's professional development, enabling her to review her conceptions regarding the teaching of Mathematics, to the point of taking the risk of challenging students with multiplicative problem situations, not present in the books or in the 1st year curriculum. |
id |
SBEM_MAT-1_dbebdac10d3306ef93b769b351c23ea9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:emr.www.sbem.com.br:article/3475 |
network_acronym_str |
SBEM_MAT-1 |
network_name_str |
Educação Matemática em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Multiplicative problem-situations: a learning experience for allSituaciones de problemas multiplicativos: una experiencia de aprendizaje para todosSituações-problema multiplicativas: um aprendizado de todosInvestigación-formaciónMultiplicaciónProporción simplePrimeros añosNarrativasPesquisa-formaçãoMultiplicaçãoProporção simplesAnos IniciaisNarrativasResearch-trainingMultiplicationSimple proportionPrimary EducationNarrativesThis article is part of post-doctoral research carried out with 11 early year teachers and four undergraduate students, in 15 research-training meetings, during the first semester of 2023. In this text, we analyzed a multiplication situation, of simple proportion, which was narrated by one of the teachers participating in the research (Rosa). For this analysis, we rely on the studies of Josso and Bragança, for the discussion on research-training, and on the investigations of Vergnaud, Magina, Merlini and Santos, for the debate about the Multiplicative Conceptual Field. We observed that the research-training meetings, consisting of activities in the multiplicative field and sharing of practices among the participants, proved to have great potential for Rosa's professional development, enabling her to review her conceptions regarding the teaching of Mathematics, to the point of taking the risk of challenging students with multiplicative problem situations, not present in the books or in the 1st year curriculum.Este artículo forma parte de una investigación posdoctoral realizada con 11 docentes de primer año y cuatro estudiantes de pregrado, en 15 encuentros de formación en investigación, durante el primer semestre de 2023. En esta producción analizamos una situación de multiplicación, de proporción simple, la cual fue narrada por una de las docentes participantes de la investigación (Rosa). Para este análisis, nos basamos en los estudios de Josso y Bragança, para la discusión sobre la formación en investigación, y en las investigaciones de Vergnaud, Magina, Merlini y Santos, para el debate sobre el Campo Conceptual Multiplicativo. Observamos que los encuentros de investigación-formación, consistentes en actividades en el campo multiplicativo e intercambio de prácticas entre los participantes, resultaron poderosos para el desarrollo profesional de Rosa, permitiéndole revisar sus concepciones sobre la enseñanza de las Matemáticas, hasta el punto de riesgo de desafiar a los estudiantes con situaciones problemáticas multiplicativas, no previstas en los libros ni en el plan de estudios de primer año.Este artigo compõe parte de pesquisa de pós-doutorado realizada com 11 professoras dos anos iniciais e quatro graduandas, em 15 encontros de pesquisa-formação, durante o primeiro semestre de 2023. Nesta produção, investigamos uma situação de multiplicação, de proporção simples, que foi narrada por uma das professoras participantes da pesquisa (Rosa). Para tal análise, nos apoiamos nos estudos de Josso e Bragança, para a discussão sobre pesquisa-formação, e nas investigações de Vergnaud, Magina, Merlini e Santos, para o debate acerca do Campo Conceitual Multiplicativo. Observamos que a produção de dados da pesquisa-formação, constituída de atividades do campo multiplicativo e de partilhas de práticas entre as participantes, mostrou grande potencial para o desenvolvimento profissional de Rosa, possibilitando que ela revisse suas concepções em relação ao ensino de Matemática, a ponto de arriscar-se a desafiar os alunos com situações-problema multiplicativas, não previstas nos livros e nem no currículo do 1º ano.Sociedade Brasileira de Educação Matemática2024-03-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/347510.37001/emr.v29i82.3475Educação Matemática em Revista; v. 29 n. 82 (2024): jan./mar. - Fluxo Contínuo; 1-162317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3475/2546https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessFinholdt Angelo Leite, VaniaRighi, Débora Andrade da Silva da Silva, João Alberto2024-02-15T19:08:51Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/3475Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2024-02-15T19:08:51Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Multiplicative problem-situations: a learning experience for all Situaciones de problemas multiplicativos: una experiencia de aprendizaje para todos Situações-problema multiplicativas: um aprendizado de todos |
title |
Multiplicative problem-situations: a learning experience for all |
spellingShingle |
Multiplicative problem-situations: a learning experience for all Finholdt Angelo Leite, Vania Investigación-formación Multiplicación Proporción simple Primeros años Narrativas Pesquisa-formação Multiplicação Proporção simples Anos Iniciais Narrativas Research-training Multiplication Simple proportion Primary Education Narratives |
title_short |
Multiplicative problem-situations: a learning experience for all |
title_full |
Multiplicative problem-situations: a learning experience for all |
title_fullStr |
Multiplicative problem-situations: a learning experience for all |
title_full_unstemmed |
Multiplicative problem-situations: a learning experience for all |
title_sort |
Multiplicative problem-situations: a learning experience for all |
author |
Finholdt Angelo Leite, Vania |
author_facet |
Finholdt Angelo Leite, Vania Righi, Débora Andrade da Silva da Silva, João Alberto |
author_role |
author |
author2 |
Righi, Débora Andrade da Silva da Silva, João Alberto |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Finholdt Angelo Leite, Vania Righi, Débora Andrade da Silva da Silva, João Alberto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Investigación-formación Multiplicación Proporción simple Primeros años Narrativas Pesquisa-formação Multiplicação Proporção simples Anos Iniciais Narrativas Research-training Multiplication Simple proportion Primary Education Narratives |
topic |
Investigación-formación Multiplicación Proporción simple Primeros años Narrativas Pesquisa-formação Multiplicação Proporção simples Anos Iniciais Narrativas Research-training Multiplication Simple proportion Primary Education Narratives |
description |
This article is part of post-doctoral research carried out with 11 early year teachers and four undergraduate students, in 15 research-training meetings, during the first semester of 2023. In this text, we analyzed a multiplication situation, of simple proportion, which was narrated by one of the teachers participating in the research (Rosa). For this analysis, we rely on the studies of Josso and Bragança, for the discussion on research-training, and on the investigations of Vergnaud, Magina, Merlini and Santos, for the debate about the Multiplicative Conceptual Field. We observed that the research-training meetings, consisting of activities in the multiplicative field and sharing of practices among the participants, proved to have great potential for Rosa's professional development, enabling her to review her conceptions regarding the teaching of Mathematics, to the point of taking the risk of challenging students with multiplicative problem situations, not present in the books or in the 1st year curriculum. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-03-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3475 10.37001/emr.v29i82.3475 |
url |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3475 |
identifier_str_mv |
10.37001/emr.v29i82.3475 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3475/2546 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação Matemática em Revista; v. 29 n. 82 (2024): jan./mar. - Fluxo Contínuo; 1-16 2317-904X 1517-3941 reponame:Educação Matemática em Revista instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) instacron:SBEM_MAT |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
instacron_str |
SBEM_MAT |
institution |
SBEM_MAT |
reponame_str |
Educação Matemática em Revista |
collection |
Educação Matemática em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
repository.mail.fl_str_mv |
emr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br |
_version_ |
1797050131640483840 |