Multiplicative problem-situations: a learning experience for all

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Finholdt Angelo Leite, Vania
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Righi, Débora Andrade da Silva, da Silva, João Alberto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação Matemática em Revista
Texto Completo: https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3475
Resumo: This article is part of post-doctoral research carried out with 11 early year teachers and four undergraduate students, in 15 research-training meetings, during the first semester of 2023. In this text, we analyzed a multiplication situation, of simple proportion, which was narrated by one of the teachers participating in the research (Rosa). For this analysis, we rely on the studies of Josso and Bragança, for the discussion on research-training, and on the investigations of Vergnaud, Magina, Merlini and Santos, for the debate about the Multiplicative Conceptual Field. We observed that the research-training meetings, consisting of activities in the multiplicative field and sharing of practices among the participants, proved to have great potential for Rosa's professional development, enabling her to review her conceptions regarding the teaching of Mathematics, to the point of taking the risk of challenging students with multiplicative problem situations, not present in the books or in the 1st year curriculum.
id SBEM_MAT-1_dbebdac10d3306ef93b769b351c23ea9
oai_identifier_str oai:emr.www.sbem.com.br:article/3475
network_acronym_str SBEM_MAT-1
network_name_str Educação Matemática em Revista
repository_id_str
spelling Multiplicative problem-situations: a learning experience for allSituaciones de problemas multiplicativos: una experiencia de aprendizaje para todosSituações-problema multiplicativas: um aprendizado de todosInvestigación-formaciónMultiplicaciónProporción simplePrimeros añosNarrativasPesquisa-formaçãoMultiplicaçãoProporção simplesAnos IniciaisNarrativasResearch-trainingMultiplicationSimple proportionPrimary EducationNarrativesThis article is part of post-doctoral research carried out with 11 early year teachers and four undergraduate students, in 15 research-training meetings, during the first semester of 2023. In this text, we analyzed a multiplication situation, of simple proportion, which was narrated by one of the teachers participating in the research (Rosa). For this analysis, we rely on the studies of Josso and Bragança, for the discussion on research-training, and on the investigations of Vergnaud, Magina, Merlini and Santos, for the debate about the Multiplicative Conceptual Field. We observed that the research-training meetings, consisting of activities in the multiplicative field and sharing of practices among the participants, proved to have great potential for Rosa's professional development, enabling her to review her conceptions regarding the teaching of Mathematics, to the point of taking the risk of challenging students with multiplicative problem situations, not present in the books or in the 1st year curriculum.Este artículo forma parte de una investigación posdoctoral realizada con 11 docentes de primer año y cuatro estudiantes de pregrado, en 15 encuentros de formación en investigación, durante el primer semestre de 2023. En esta producción analizamos una situación de multiplicación, de proporción simple, la cual fue narrada por una de las docentes participantes de la investigación (Rosa). Para este análisis, nos basamos en los estudios de Josso y Bragança, para la discusión sobre la formación en investigación, y en las investigaciones de Vergnaud, Magina, Merlini y Santos, para el debate sobre el Campo Conceptual Multiplicativo. Observamos que los encuentros de investigación-formación, consistentes en actividades en el campo multiplicativo e intercambio de prácticas entre los participantes, resultaron poderosos para el desarrollo profesional de Rosa, permitiéndole revisar sus concepciones sobre la enseñanza de las Matemáticas, hasta el punto de riesgo de desafiar a los estudiantes con situaciones problemáticas multiplicativas, no previstas en los libros ni en el plan de estudios de primer año.Este artigo compõe parte de pesquisa de pós-doutorado realizada com 11 professoras dos anos iniciais e quatro graduandas, em 15 encontros de pesquisa-formação, durante o primeiro semestre de 2023. Nesta produção, investigamos uma situação de multiplicação, de proporção simples, que foi narrada por uma das professoras participantes da pesquisa (Rosa). Para tal análise, nos apoiamos nos estudos de Josso e Bragança, para a discussão sobre pesquisa-formação, e nas investigações de Vergnaud, Magina, Merlini e Santos, para o debate acerca do Campo Conceitual Multiplicativo. Observamos que a produção de dados da pesquisa-formação, constituída de atividades do campo multiplicativo e de partilhas de práticas entre as participantes, mostrou grande potencial para o desenvolvimento profissional de Rosa, possibilitando que ela revisse suas concepções em relação ao ensino de Matemática, a ponto de arriscar-se a desafiar os alunos com situações-problema multiplicativas, não previstas nos livros e nem no currículo do 1º ano.Sociedade Brasileira de Educação Matemática2024-03-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/347510.37001/emr.v29i82.3475Educação Matemática em Revista; v. 29 n. 82 (2024): jan./mar. - Fluxo Contínuo; 1-162317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3475/2546https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessFinholdt Angelo Leite, VaniaRighi, Débora Andrade da Silva da Silva, João Alberto2024-02-15T19:08:51Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/3475Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2024-02-15T19:08:51Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
dc.title.none.fl_str_mv Multiplicative problem-situations: a learning experience for all
Situaciones de problemas multiplicativos: una experiencia de aprendizaje para todos
Situações-problema multiplicativas: um aprendizado de todos
title Multiplicative problem-situations: a learning experience for all
spellingShingle Multiplicative problem-situations: a learning experience for all
Finholdt Angelo Leite, Vania
Investigación-formación
Multiplicación
Proporción simple
Primeros años
Narrativas
Pesquisa-formação
Multiplicação
Proporção simples
Anos Iniciais
Narrativas
Research-training
Multiplication
Simple proportion
Primary Education
Narratives
title_short Multiplicative problem-situations: a learning experience for all
title_full Multiplicative problem-situations: a learning experience for all
title_fullStr Multiplicative problem-situations: a learning experience for all
title_full_unstemmed Multiplicative problem-situations: a learning experience for all
title_sort Multiplicative problem-situations: a learning experience for all
author Finholdt Angelo Leite, Vania
author_facet Finholdt Angelo Leite, Vania
Righi, Débora Andrade da Silva
da Silva, João Alberto
author_role author
author2 Righi, Débora Andrade da Silva
da Silva, João Alberto
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Finholdt Angelo Leite, Vania
Righi, Débora Andrade da Silva
da Silva, João Alberto
dc.subject.por.fl_str_mv Investigación-formación
Multiplicación
Proporción simple
Primeros años
Narrativas
Pesquisa-formação
Multiplicação
Proporção simples
Anos Iniciais
Narrativas
Research-training
Multiplication
Simple proportion
Primary Education
Narratives
topic Investigación-formación
Multiplicación
Proporción simple
Primeros años
Narrativas
Pesquisa-formação
Multiplicação
Proporção simples
Anos Iniciais
Narrativas
Research-training
Multiplication
Simple proportion
Primary Education
Narratives
description This article is part of post-doctoral research carried out with 11 early year teachers and four undergraduate students, in 15 research-training meetings, during the first semester of 2023. In this text, we analyzed a multiplication situation, of simple proportion, which was narrated by one of the teachers participating in the research (Rosa). For this analysis, we rely on the studies of Josso and Bragança, for the discussion on research-training, and on the investigations of Vergnaud, Magina, Merlini and Santos, for the debate about the Multiplicative Conceptual Field. We observed that the research-training meetings, consisting of activities in the multiplicative field and sharing of practices among the participants, proved to have great potential for Rosa's professional development, enabling her to review her conceptions regarding the teaching of Mathematics, to the point of taking the risk of challenging students with multiplicative problem situations, not present in the books or in the 1st year curriculum.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-03-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3475
10.37001/emr.v29i82.3475
url https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3475
identifier_str_mv 10.37001/emr.v29i82.3475
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3475/2546
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Educação Matemática em Revista; v. 29 n. 82 (2024): jan./mar. - Fluxo Contínuo; 1-16
2317-904X
1517-3941
reponame:Educação Matemática em Revista
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron:SBEM_MAT
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron_str SBEM_MAT
institution SBEM_MAT
reponame_str Educação Matemática em Revista
collection Educação Matemática em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
repository.mail.fl_str_mv emr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br
_version_ 1797050131640483840