Conventional and idiosyncratic ways of dealing with an exploratory-investigative task
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação Matemática em Revista |
Texto Completo: | https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3171 |
Resumo: | This article addresses the assessment of learning in Mathematics, focusing on investigating how to deal with an exploratory-investigative task, related to the concepts of area and perimeter, with students in the 4th year of Elementary School. Qualitative research was developed, with an interpretative nature, based on content analysis. It was observed that the students did not provide a correct final answer. However, when assessing learning through the analysis of their written productions, evidence was collected that they understood the concept of area and the notion of the unit of perimeter measurement. The analysis guided the implementation of interventions for student learning, and, during the actions, unforeseen issues emerged, which reoriented teaching practice. It is concluded that the combination of exploratory-investigative tasks with the analysis of written production made it enabled the assessment of learning and for learning, combined with respect for the peculiar way of each student dealing with statements. |
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Conventional and idiosyncratic ways of dealing with an exploratory-investigative taskFormas convencionales y formas idiosincrásicas de abordar una tarea de investigación-exploración en Matemáticas Maneiras convencionais e maneiras idiossincráticas de lidar com uma tarefa exploratório-investigativa de MatemáticaTareas exploratorias-investigativasAnálisis de la producción escritaLa evaluación como práctica de investigaciónEvaluación del aprendizaje en MatemáticasÁrea y perímetroTarefas exploratório-investigativasAnálise da produção escritaAvaliação como prática de investigaçãoAvaliação da aprendizagem em MatemáticaÁrea e perímetroExploratory-investigative tasksAnalysis of written productionAssessment as a research practiceAssessment of learning in MathematicsArea and perimeterThis article addresses the assessment of learning in Mathematics, focusing on investigating how to deal with an exploratory-investigative task, related to the concepts of area and perimeter, with students in the 4th year of Elementary School. Qualitative research was developed, with an interpretative nature, based on content analysis. It was observed that the students did not provide a correct final answer. However, when assessing learning through the analysis of their written productions, evidence was collected that they understood the concept of area and the notion of the unit of perimeter measurement. The analysis guided the implementation of interventions for student learning, and, during the actions, unforeseen issues emerged, which reoriented teaching practice. It is concluded that the combination of exploratory-investigative tasks with the analysis of written production made it enabled the assessment of learning and for learning, combined with respect for the peculiar way of each student dealing with statements.Este artículo aborda la evaluación del aprendizaje en Matemática, enfocándose en investigar como afrontar una tarea exploratoria-investigativa, relacionada con los conceptos de área y perímetro, con estudiantes de 4to año de Educación Primaria. Se desarrolló una investigación cualitativa, interpretativa, basada en el análisis de contenido. Se observó que los estudiantes no dieron una respuesta final correcta. Sin embargo, al evaluar el aprendizaje a través del análisis de sus producciones escritas, se recogió evidencia de que comprendían el concepto de área y la noción de unidad de medida perimetral. El análisis guió la implementación de intervenciones para el aprendizaje de los estudiantes y, durante las acciones, surgieron imprevistos que reorientaron la práctica docente. Se concluye que la combinación de tareas exploratorias-investigativas con el análisis de la producción escrita posibilitó la evaluación del aprendizaje y del aprendizaje, combinado con el respeto a la manera peculiar de cada estudiante de abordar los enunciados.O presente artigo aborda a avaliação da aprendizagem em Matemática, com foco na investigação da maneira de lidar com uma tarefa exploratório-investigativa, relacionada aos conceitos de área e perímetro, com alunos de um 4º ano do Ensino Fundamental. Desenvolveu-se uma pesquisa qualitativa, de cunho interpretativo, fundamentada na análise de conteúdo. Observou-se que os alunos não forneceram uma resposta final correta. Porém, ao avaliar a aprendizagem por meio da análise de suas produções escritas, foram colhidas evidências que eles compreenderam o conceito de área e a noção da unidade de medida do perímetro. A análise orientou a realização de intervenções para a aprendizagem dos discentes e, durante as ações, emergiram questões não previstas, as quais reorientaram a prática docente. Conclui-se que a combinação de tarefas exploratório-investigativas com a análise da produção escrita possibilitou a avaliação da aprendizagem e para a aprendizagem, aliada ao respeito à maneira peculiar de cada aluno lidar com os enunciados. Palavras-chave: Tarefas exploratório-investigativas. Análise da produção escrita. Avaliação como prática de investigação. Avaliação da aprendizagem em Matemática. Área e perímetro.Sociedade Brasileira de Educação Matemática2023-09-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/317110.37001/emr.v28i80.3171Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 80 (2023): jul./set. - Fluxo Contínuo; 1-222317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3171/2436https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Souza, LucianaBüttner Ciani, Andréia2023-09-02T11:24:00Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/3171Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2023-09-02T11:24Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false |
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