Em fronteiras: a proposta do curriculum trivium no contexto de aulas de Português para haitianos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Prado, Marília
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Oliveira, Cristiane Coppe de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/595
Resumo: This article is an clipping of a doctoral research project, developed in the Graduate Program in Education of the University of São Paulo (FEUSP). It aims to present the first approaches of the research, with Haitian students in a learning project of Portuguese. Through participant observation in the classes, the first stage of the project took place in an Centro Integrado de Educação de Jovens e Adultos (CIEJA) in the city of São Paulo. We raise elements belonging to the borders that cross the Haitian diaspora of the students participating in the Portuguese. Considering the theorizations of the Ethnomathematics Program, Freire's concept of the theme and the possibilities of a proposal based on trivium knowledge (materacy, literacy and tecnoracy) and approaching the reality of the students, we identified the theme generator Work, as an element that can mobilize knowledge that surrounds it in daily life. We hope that the life history of Haitian students and the elements that limit them socio-culturally can, in addition to bringing school knowledge, to remove them from the borders of invisibility and racism.
id SBEM_a51f09f9b337377b1fc02898f18da081
oai_identifier_str oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/595
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling Em fronteiras: a proposta do curriculum trivium no contexto de aulas de Português para haitianosBoundariesHaitiansEthnomathematics ProgramTrivium knowledgeFronterasHaitianosPrograma EtnomatemáticasConocimiento triviumFronteirasHaitianosPrograma EtnomatemáticaConhecimento TriviumThis article is an clipping of a doctoral research project, developed in the Graduate Program in Education of the University of São Paulo (FEUSP). It aims to present the first approaches of the research, with Haitian students in a learning project of Portuguese. Through participant observation in the classes, the first stage of the project took place in an Centro Integrado de Educação de Jovens e Adultos (CIEJA) in the city of São Paulo. We raise elements belonging to the borders that cross the Haitian diaspora of the students participating in the Portuguese. Considering the theorizations of the Ethnomathematics Program, Freire's concept of the theme and the possibilities of a proposal based on trivium knowledge (materacy, literacy and tecnoracy) and approaching the reality of the students, we identified the theme generator Work, as an element that can mobilize knowledge that surrounds it in daily life. We hope that the life history of Haitian students and the elements that limit them socio-culturally can, in addition to bringing school knowledge, to remove them from the borders of invisibility and racism.Este artículo forma parte de un proyecto de investigación doctoral desarrollado en el Programa de Posgrado en Educación de la Universidad de Sao Paulo (FEUSP). Su objetivo es presentar los primeros enfoques de la investigación, con estudiantes haitianos en un proyecto de aprendizaje de portugués. A través de la observación de los participantes en las clases, la primera etapa del proyecto tuvo lugar en un Centro Integrado de Educación juvenil y de adultos (CIEJA) en la ciudad de Sao Paulo. Levantamos elementos pertenecientes a las fronteras que cruzan la diáspora haitiana de los estudiantes que participan de las clases de portugues. Teniendo en cuenta las teorizaciones del Programa Etnomatemática, el concepto de Freire del tema del generador y las posibilidades de una propuesta basada en el conocimiento trivium (materacy, literacy y tecnoracy) y, acercándose a la realidad de los estudiantes, identificamos el generador temático Trabajo, como un elemento que puede movilizar el conocimiento que los rodea en la vida cotidiana. Esperamos que la historia de la vida de los estudiantes haitianos y los elementos que los limitan socioculturalmente puedan, además de aportar conocimientos escolares, colaborar para sacarlos de las fronteras de la invisibilidad y el racismo.Este artigo é um recorte de um projeto de pesquisa de doutorado desenvolvido no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP). Tem como objetivo apresentar as primeiras aproximações da investigação, com estudantes haitianos em um projeto de aprendizagem de português. Por meio da observação participante nas aulas, a primeira etapa do projeto se deu em um Centro Integrado de Educação de Jovens e Adultos (CIEJA) na cidade de São Paulo. Levantamos elementos pertencentes as fronteiras que atravessam a diáspora haitiana dos estudantes participantes das aulas de português. Considerando as teorizações do Programa Etnomatemática, o conceito de tema gerador de Freire e as possibilidades de uma proposta pautada no conhecimento trivium (materacia, literacia e tecnoracia) e, aproximando-nos da realidade dos estudantes, identificamos o tema gerador Trabalho, como um elemento que pode mobilizar saberes que o cercam no cotidiano. Esperamos que a história de vida dos estudantes haitianos e os elementos que os limitam sócio-culturalmente possam, além de trazer conhecimentos escolares, colaborar para retirá-los das fronteiras da invisibilidade e do racismo.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2021-09-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/ziphttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/59510.37001/remat25269062v18id595Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Edição Especial - Etnomatemática: perspectiva decolonial e movimentos de resistência; e021044Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 18 (2021): Edição Especial - Etnomatemática: perspectiva decolonial e movimentos de resistência; e021044Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Edição Especial - Etnomatemática: perspectiva decolonial e movimentos de resistência; e021044Revista de Educação Matemática; v. 18 (2021): Edição Especial - Etnomatemática: perspectiva decolonial e movimentos de resistência; e0210442526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporenghttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/595/284https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/595/285https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/595/324https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/595/325https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/595/326https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessPrado, MaríliaOliveira, Cristiane Coppe de2021-10-19T20:52:03ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG
dc.title.none.fl_str_mv Em fronteiras: a proposta do curriculum trivium no contexto de aulas de Português para haitianos
title Em fronteiras: a proposta do curriculum trivium no contexto de aulas de Português para haitianos
spellingShingle Em fronteiras: a proposta do curriculum trivium no contexto de aulas de Português para haitianos
Prado, Marília
Boundaries
Haitians
Ethnomathematics Program
Trivium knowledge
Fronteras
Haitianos
Programa Etnomatemáticas
Conocimiento trivium
Fronteiras
Haitianos
Programa Etnomatemática
Conhecimento Trivium
title_short Em fronteiras: a proposta do curriculum trivium no contexto de aulas de Português para haitianos
title_full Em fronteiras: a proposta do curriculum trivium no contexto de aulas de Português para haitianos
title_fullStr Em fronteiras: a proposta do curriculum trivium no contexto de aulas de Português para haitianos
title_full_unstemmed Em fronteiras: a proposta do curriculum trivium no contexto de aulas de Português para haitianos
title_sort Em fronteiras: a proposta do curriculum trivium no contexto de aulas de Português para haitianos
author Prado, Marília
author_facet Prado, Marília
Oliveira, Cristiane Coppe de
author_role author
author2 Oliveira, Cristiane Coppe de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Prado, Marília
Oliveira, Cristiane Coppe de
dc.subject.por.fl_str_mv Boundaries
Haitians
Ethnomathematics Program
Trivium knowledge
Fronteras
Haitianos
Programa Etnomatemáticas
Conocimiento trivium
Fronteiras
Haitianos
Programa Etnomatemática
Conhecimento Trivium
topic Boundaries
Haitians
Ethnomathematics Program
Trivium knowledge
Fronteras
Haitianos
Programa Etnomatemáticas
Conocimiento trivium
Fronteiras
Haitianos
Programa Etnomatemática
Conhecimento Trivium
description This article is an clipping of a doctoral research project, developed in the Graduate Program in Education of the University of São Paulo (FEUSP). It aims to present the first approaches of the research, with Haitian students in a learning project of Portuguese. Through participant observation in the classes, the first stage of the project took place in an Centro Integrado de Educação de Jovens e Adultos (CIEJA) in the city of São Paulo. We raise elements belonging to the borders that cross the Haitian diaspora of the students participating in the Portuguese. Considering the theorizations of the Ethnomathematics Program, Freire's concept of the theme and the possibilities of a proposal based on trivium knowledge (materacy, literacy and tecnoracy) and approaching the reality of the students, we identified the theme generator Work, as an element that can mobilize knowledge that surrounds it in daily life. We hope that the life history of Haitian students and the elements that limit them socio-culturally can, in addition to bringing school knowledge, to remove them from the borders of invisibility and racism.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/595
10.37001/remat25269062v18id595
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/595
identifier_str_mv 10.37001/remat25269062v18id595
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/595/284
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/595/285
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/595/324
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/595/325
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/595/326
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Edição Especial - Etnomatemática: perspectiva decolonial e movimentos de resistência; e021044
Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 18 (2021): Edição Especial - Etnomatemática: perspectiva decolonial e movimentos de resistência; e021044
Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Edição Especial - Etnomatemática: perspectiva decolonial e movimentos de resistência; e021044
Revista de Educação Matemática; v. 18 (2021): Edição Especial - Etnomatemática: perspectiva decolonial e movimentos de resistência; e021044
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313497736511488