Pedagogical intervention according to the perspective of statistical literacy: an observation made by means of researches
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Matemática (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/397 |
Resumo: | In the present moment, the statistic is one of the main sciences used to describe phenomena of reality and every citizen must be prepared to it. This work involves the application a statistical literacy verification tool in a high school class of José de Almeida Maciel School, in Pesqueira-PE. The activity happened in three stages: in the first, we collected data by a pre-test to measure what students already knew about statistic, in the second, a pedagogical intervention, and lastly a posterior-test, to compare the results and to check how the students reacted to the activity. After, was made a field research, with the intervention focused on work with applied statistic in different contexts close to students. The results showed a significant improvement in comparison of the pre-test with the posterior-test, demonstrating, therefore, efficiency of work with literacy activities in the teaching of statistic and probility. |
id |
SBEM_b45b398dfce11d49e098087dd97ade3d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/397 |
network_acronym_str |
SBEM |
network_name_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Pedagogical intervention according to the perspective of statistical literacy: an observation made by means of researchesIntervención pedagógica bajo la optica del letramiento estadístico: una propuesta por intermédio de pesquisas Intervenção pedagógica sob a ótica do letramento estatístico: uma proposta por intermédio de pesquisasstatisticstatistical literacystatistical educationhigh schoolestadísticaalfabetización estadísticaeducación estadísticaenseñanza secundáriaestatísticaletramento estatísticoeducação estatísticaensino médioIn the present moment, the statistic is one of the main sciences used to describe phenomena of reality and every citizen must be prepared to it. This work involves the application a statistical literacy verification tool in a high school class of José de Almeida Maciel School, in Pesqueira-PE. The activity happened in three stages: in the first, we collected data by a pre-test to measure what students already knew about statistic, in the second, a pedagogical intervention, and lastly a posterior-test, to compare the results and to check how the students reacted to the activity. After, was made a field research, with the intervention focused on work with applied statistic in different contexts close to students. The results showed a significant improvement in comparison of the pre-test with the posterior-test, demonstrating, therefore, efficiency of work with literacy activities in the teaching of statistic and probility.Hoy en día, la estadística es una de las principales ciencias utilizadas para describir los fenómenos de la realidad y todos los ciudadanos deben estar preparados para ello. Este trabajo se ocupa de la aplicación de un instrumento de verificación de alfabetización estadística en una clase de secundaria en la Escuela José de Almeida Maciel, en Pesqueira-PE. El objetivo de este trabajo fue investigar cómo los estudiantes desarrollarían sus habilidades de interpretación al participar en actividades de alfabetización. La actividad se llevó a cabo en tres etapas: en la primera, recolectamos datos a través de una prueba previa para medir lo que los estudiantes ya sabían sobre estadísticas, en la segunda una intervención pedagógica y, finalmente, una prueba posterior, para comparar los resultados y verificar cómo los estudiantes reaccionaron a la actividad. Se realizó una investigación de campo, con la intervención enfocada en trabajar con estadísticas aplicadas en varios contextos cercanos a los estudiantes. Los resultados mostraron una mejora significativa en comparación del exámen previo con la prueba posterior, lo que demuestra la efectividad del trabajo con actividades de alfabetización en la enseñanza del procesamiento de la información. Na atualidade, a estatística é uma das principais ciências utilizadas para descrever fenômenos da realidade e todo cidadão deve estar preparado para tal. Este trabalho versa sobre a aplicação de um instrumento de verificação de letramento estatístico em uma turma de ensino médio da Escola de Referência em Ensino Médio José de Almeida Maciel, em Pesqueira-PE. Objetivou-se com esta pesquisa investigar de que maneira os estudantes desenvolveriam suas habilidades de interpretação ao envolverem-se com atividades de letramento. A atividade ocorreu em três etapas: na primeira, coletamos dados por meio de um pré-teste para mensurar o que os estudantes já conheciam acerca de estatística; na segunda, uma intervenção pedagógica; e, por último, um pós-teste para comparar os resultados e verificar como os estudantes reagiram à atividade. Realizou-se uma pesquisa de campo, com a intervenção voltada ao trabalho com a estatística aplicada em diversos contextos próximos dos estudantes. Os resultados mostraram uma melhora significativa em comparação do pré-teste com o pós-teste, assim, demonstrando a eficácia do trabalho com atividades de letramento no ensino da estatística e probabilidade.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2020-09-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/39710.37001/remat25269062v17id397Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020043Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 17 (2020): Publicação Contínua; e020043Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020043Revista de Educação Matemática; v. 17 (2020): Publicação Contínua; e0200432526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/397/215https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira da Silva, Anderson RodrigoLopes Oliveira da Silva, Bruno Leite de ALmeida, Fernando Emílio2021-05-05T18:50:12ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pedagogical intervention according to the perspective of statistical literacy: an observation made by means of researches Intervención pedagógica bajo la optica del letramiento estadístico: una propuesta por intermédio de pesquisas Intervenção pedagógica sob a ótica do letramento estatístico: uma proposta por intermédio de pesquisas |
title |
Pedagogical intervention according to the perspective of statistical literacy: an observation made by means of researches |
spellingShingle |
Pedagogical intervention according to the perspective of statistical literacy: an observation made by means of researches Oliveira da Silva, Anderson Rodrigo statistic statistical literacy statistical education high school estadística alfabetización estadística educación estadística enseñanza secundária estatística letramento estatístico educação estatística ensino médio |
title_short |
Pedagogical intervention according to the perspective of statistical literacy: an observation made by means of researches |
title_full |
Pedagogical intervention according to the perspective of statistical literacy: an observation made by means of researches |
title_fullStr |
Pedagogical intervention according to the perspective of statistical literacy: an observation made by means of researches |
title_full_unstemmed |
Pedagogical intervention according to the perspective of statistical literacy: an observation made by means of researches |
title_sort |
Pedagogical intervention according to the perspective of statistical literacy: an observation made by means of researches |
author |
Oliveira da Silva, Anderson Rodrigo |
author_facet |
Oliveira da Silva, Anderson Rodrigo Lopes Oliveira da Silva, Bruno Leite de ALmeida, Fernando Emílio |
author_role |
author |
author2 |
Lopes Oliveira da Silva, Bruno Leite de ALmeida, Fernando Emílio |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira da Silva, Anderson Rodrigo Lopes Oliveira da Silva, Bruno Leite de ALmeida, Fernando Emílio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
statistic statistical literacy statistical education high school estadística alfabetización estadística educación estadística enseñanza secundária estatística letramento estatístico educação estatística ensino médio |
topic |
statistic statistical literacy statistical education high school estadística alfabetización estadística educación estadística enseñanza secundária estatística letramento estatístico educação estatística ensino médio |
description |
In the present moment, the statistic is one of the main sciences used to describe phenomena of reality and every citizen must be prepared to it. This work involves the application a statistical literacy verification tool in a high school class of José de Almeida Maciel School, in Pesqueira-PE. The activity happened in three stages: in the first, we collected data by a pre-test to measure what students already knew about statistic, in the second, a pedagogical intervention, and lastly a posterior-test, to compare the results and to check how the students reacted to the activity. After, was made a field research, with the intervention focused on work with applied statistic in different contexts close to students. The results showed a significant improvement in comparison of the pre-test with the posterior-test, demonstrating, therefore, efficiency of work with literacy activities in the teaching of statistic and probility. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-09-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/397 10.37001/remat25269062v17id397 |
url |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/397 |
identifier_str_mv |
10.37001/remat25269062v17id397 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/397/215 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020043 Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 17 (2020): Publicação Contínua; e020043 Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020043 Revista de Educação Matemática; v. 17 (2020): Publicação Contínua; e020043 2526-9062 reponame:Revista de Educação Matemática (Online) instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) instacron:SBEM |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
instacron_str |
SBEM |
institution |
SBEM |
reponame_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
collection |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1730542053573525504 |