Fraction kit in the grid as a didactic resource for teaching fractions

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martinho, Gesiel Alisson
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Reis, Diogo Alves de Faria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/426
Resumo: This article aims to explain some conceptions about the teaching and learning of fractions, the use of manipulable materials for the teaching of fractions and to present the result of the task “Handling the fraction kit in the grid”. The research, with a qualitative approach, was developed in a state school in Belo Horizonte, with students from the 7th year of Elementary School II. At the end of the research, it was found that the manipulable material used helped most students to understand the fraction equivalence process and to relate this process to the addition and subtraction operations. We can indicate, based on the research, the importance of valuing the concept of fraction equivalence for the understanding of these operations.
id SBEM_d31e47c0ecfadb7485795eeffbf80ce2
oai_identifier_str oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/426
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling Fraction kit in the grid as a didactic resource for teaching fractionsKit de fracciones en la cuadrícula como recurso didáctico para la enseñanza de fraccionesKit de frações no quadriculado como recurso didático para o ensino de frações Equivalent fractionsComparison of fractionsManageable educational materialMathematical EducationFracciones equivalentesComparación de fraccionesMaterial educativo manejableEducación matemáticaFrações equivalentesComparação de fraçõesMaterial didático manipulávelEducação MatemáticaThis article aims to explain some conceptions about the teaching and learning of fractions, the use of manipulable materials for the teaching of fractions and to present the result of the task “Handling the fraction kit in the grid”. The research, with a qualitative approach, was developed in a state school in Belo Horizonte, with students from the 7th year of Elementary School II. At the end of the research, it was found that the manipulable material used helped most students to understand the fraction equivalence process and to relate this process to the addition and subtraction operations. We can indicate, based on the research, the importance of valuing the concept of fraction equivalence for the understanding of these operations.Este artículo tiene como objetivo explicar algunas concepciones sobre la enseñanza y el aprendizaje de fracciones, el uso de materiales manipulables para la enseñanza de fracciones y presentar el resultado de la tarea “Manejo del kit de fracciones en la cuadrícula”. La investigación, con un enfoque cualitativo, se desarrolló en una escuela estatal de Belo Horizonte, con alumnos del 7º año de la Escuela Primaria II. Al final de la investigación, se encontró que el material manipulable utilizado ayudó a la mayoría de los estudiantes a comprender el proceso de equivalencia de fracciones y relacionar este proceso con las operaciones de suma y resta. Podemos indicar, con base en la investigación, la importancia de valorar el concepto de equivalencia fraccionaria para comprender estas operaciones.Este artigo tem como objetivo explanar algumas concepções sobre o ensino e a aprendizagem de frações, a utilização de materiais manipuláveis para o ensino de frações e apresentar o resultado da tarefa “Manipulação do kit de frações no quadriculado”. A pesquisa, de abordagem qualitativa, foi desenvolvida em uma escola estadual de Belo Horizonte com estudantes do 7º ano do Ensino Fundamental II. Ao final da pesquisa, foi possível constatar que o material manipulável utilizado ajudou a maioria dos estudantes a compreender o processo de equivalência de frações e relacionar esse processo com as operações de adição e subtração. Podemos indicar, com base na pesquisa, a importância de se valorizar o conceito de equivalência de frações para a compreensão dessas operações.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2021-01-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/ziphttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/42610.37001/remat25269062v17id426Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021004Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 18 (2021): Publicação contínua; e021004Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021004Revista de Educação Matemática; v. 18 (2021): Publicação contínua; e0210042526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/426/237https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/426/430https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/426/431https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/426/432https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMartinho, Gesiel AlissonReis, Diogo Alves de Faria2022-03-12T15:31:05ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG
dc.title.none.fl_str_mv Fraction kit in the grid as a didactic resource for teaching fractions
Kit de fracciones en la cuadrícula como recurso didáctico para la enseñanza de fracciones
Kit de frações no quadriculado como recurso didático para o ensino de frações
title Fraction kit in the grid as a didactic resource for teaching fractions
spellingShingle Fraction kit in the grid as a didactic resource for teaching fractions
Martinho, Gesiel Alisson
Equivalent fractions
Comparison of fractions
Manageable educational material
Mathematical Education
Fracciones equivalentes
Comparación de fracciones
Material educativo manejable
Educación matemática
Frações equivalentes
Comparação de frações
Material didático manipulável
Educação Matemática
title_short Fraction kit in the grid as a didactic resource for teaching fractions
title_full Fraction kit in the grid as a didactic resource for teaching fractions
title_fullStr Fraction kit in the grid as a didactic resource for teaching fractions
title_full_unstemmed Fraction kit in the grid as a didactic resource for teaching fractions
title_sort Fraction kit in the grid as a didactic resource for teaching fractions
author Martinho, Gesiel Alisson
author_facet Martinho, Gesiel Alisson
Reis, Diogo Alves de Faria
author_role author
author2 Reis, Diogo Alves de Faria
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martinho, Gesiel Alisson
Reis, Diogo Alves de Faria
dc.subject.por.fl_str_mv Equivalent fractions
Comparison of fractions
Manageable educational material
Mathematical Education
Fracciones equivalentes
Comparación de fracciones
Material educativo manejable
Educación matemática
Frações equivalentes
Comparação de frações
Material didático manipulável
Educação Matemática
topic Equivalent fractions
Comparison of fractions
Manageable educational material
Mathematical Education
Fracciones equivalentes
Comparación de fracciones
Material educativo manejable
Educación matemática
Frações equivalentes
Comparação de frações
Material didático manipulável
Educação Matemática
description This article aims to explain some conceptions about the teaching and learning of fractions, the use of manipulable materials for the teaching of fractions and to present the result of the task “Handling the fraction kit in the grid”. The research, with a qualitative approach, was developed in a state school in Belo Horizonte, with students from the 7th year of Elementary School II. At the end of the research, it was found that the manipulable material used helped most students to understand the fraction equivalence process and to relate this process to the addition and subtraction operations. We can indicate, based on the research, the importance of valuing the concept of fraction equivalence for the understanding of these operations.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/426
10.37001/remat25269062v17id426
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/426
identifier_str_mv 10.37001/remat25269062v17id426
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/426/237
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/426/430
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/426/431
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/426/432
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021004
Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 18 (2021): Publicação contínua; e021004
Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021004
Revista de Educação Matemática; v. 18 (2021): Publicação contínua; e021004
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1730542053598691328