Fraction kit in the grid as a didactic resource for teaching fractions
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Matemática (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/426 |
Resumo: | This article aims to explain some conceptions about the teaching and learning of fractions, the use of manipulable materials for the teaching of fractions and to present the result of the task “Handling the fraction kit in the grid”. The research, with a qualitative approach, was developed in a state school in Belo Horizonte, with students from the 7th year of Elementary School II. At the end of the research, it was found that the manipulable material used helped most students to understand the fraction equivalence process and to relate this process to the addition and subtraction operations. We can indicate, based on the research, the importance of valuing the concept of fraction equivalence for the understanding of these operations. |
id |
SBEM_d31e47c0ecfadb7485795eeffbf80ce2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/426 |
network_acronym_str |
SBEM |
network_name_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Fraction kit in the grid as a didactic resource for teaching fractionsKit de fracciones en la cuadrícula como recurso didáctico para la enseñanza de fraccionesKit de frações no quadriculado como recurso didático para o ensino de frações Equivalent fractionsComparison of fractionsManageable educational materialMathematical EducationFracciones equivalentesComparación de fraccionesMaterial educativo manejableEducación matemáticaFrações equivalentesComparação de fraçõesMaterial didático manipulávelEducação MatemáticaThis article aims to explain some conceptions about the teaching and learning of fractions, the use of manipulable materials for the teaching of fractions and to present the result of the task “Handling the fraction kit in the grid”. The research, with a qualitative approach, was developed in a state school in Belo Horizonte, with students from the 7th year of Elementary School II. At the end of the research, it was found that the manipulable material used helped most students to understand the fraction equivalence process and to relate this process to the addition and subtraction operations. We can indicate, based on the research, the importance of valuing the concept of fraction equivalence for the understanding of these operations.Este artículo tiene como objetivo explicar algunas concepciones sobre la enseñanza y el aprendizaje de fracciones, el uso de materiales manipulables para la enseñanza de fracciones y presentar el resultado de la tarea “Manejo del kit de fracciones en la cuadrícula”. La investigación, con un enfoque cualitativo, se desarrolló en una escuela estatal de Belo Horizonte, con alumnos del 7º año de la Escuela Primaria II. Al final de la investigación, se encontró que el material manipulable utilizado ayudó a la mayoría de los estudiantes a comprender el proceso de equivalencia de fracciones y relacionar este proceso con las operaciones de suma y resta. Podemos indicar, con base en la investigación, la importancia de valorar el concepto de equivalencia fraccionaria para comprender estas operaciones.Este artigo tem como objetivo explanar algumas concepções sobre o ensino e a aprendizagem de frações, a utilização de materiais manipuláveis para o ensino de frações e apresentar o resultado da tarefa “Manipulação do kit de frações no quadriculado”. A pesquisa, de abordagem qualitativa, foi desenvolvida em uma escola estadual de Belo Horizonte com estudantes do 7º ano do Ensino Fundamental II. Ao final da pesquisa, foi possível constatar que o material manipulável utilizado ajudou a maioria dos estudantes a compreender o processo de equivalência de frações e relacionar esse processo com as operações de adição e subtração. Podemos indicar, com base na pesquisa, a importância de se valorizar o conceito de equivalência de frações para a compreensão dessas operações.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2021-01-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/ziphttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/42610.37001/remat25269062v17id426Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021004Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 18 (2021): Publicação contínua; e021004Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021004Revista de Educação Matemática; v. 18 (2021): Publicação contínua; e0210042526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/426/237https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/426/430https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/426/431https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/426/432https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMartinho, Gesiel AlissonReis, Diogo Alves de Faria2022-03-12T15:31:05ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG |
dc.title.none.fl_str_mv |
Fraction kit in the grid as a didactic resource for teaching fractions Kit de fracciones en la cuadrícula como recurso didáctico para la enseñanza de fracciones Kit de frações no quadriculado como recurso didático para o ensino de frações |
title |
Fraction kit in the grid as a didactic resource for teaching fractions |
spellingShingle |
Fraction kit in the grid as a didactic resource for teaching fractions Martinho, Gesiel Alisson Equivalent fractions Comparison of fractions Manageable educational material Mathematical Education Fracciones equivalentes Comparación de fracciones Material educativo manejable Educación matemática Frações equivalentes Comparação de frações Material didático manipulável Educação Matemática |
title_short |
Fraction kit in the grid as a didactic resource for teaching fractions |
title_full |
Fraction kit in the grid as a didactic resource for teaching fractions |
title_fullStr |
Fraction kit in the grid as a didactic resource for teaching fractions |
title_full_unstemmed |
Fraction kit in the grid as a didactic resource for teaching fractions |
title_sort |
Fraction kit in the grid as a didactic resource for teaching fractions |
author |
Martinho, Gesiel Alisson |
author_facet |
Martinho, Gesiel Alisson Reis, Diogo Alves de Faria |
author_role |
author |
author2 |
Reis, Diogo Alves de Faria |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martinho, Gesiel Alisson Reis, Diogo Alves de Faria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Equivalent fractions Comparison of fractions Manageable educational material Mathematical Education Fracciones equivalentes Comparación de fracciones Material educativo manejable Educación matemática Frações equivalentes Comparação de frações Material didático manipulável Educação Matemática |
topic |
Equivalent fractions Comparison of fractions Manageable educational material Mathematical Education Fracciones equivalentes Comparación de fracciones Material educativo manejable Educación matemática Frações equivalentes Comparação de frações Material didático manipulável Educação Matemática |
description |
This article aims to explain some conceptions about the teaching and learning of fractions, the use of manipulable materials for the teaching of fractions and to present the result of the task “Handling the fraction kit in the grid”. The research, with a qualitative approach, was developed in a state school in Belo Horizonte, with students from the 7th year of Elementary School II. At the end of the research, it was found that the manipulable material used helped most students to understand the fraction equivalence process and to relate this process to the addition and subtraction operations. We can indicate, based on the research, the importance of valuing the concept of fraction equivalence for the understanding of these operations. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-01-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/426 10.37001/remat25269062v17id426 |
url |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/426 |
identifier_str_mv |
10.37001/remat25269062v17id426 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/426/237 https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/426/430 https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/426/431 https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/426/432 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021004 Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 18 (2021): Publicação contínua; e021004 Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021004 Revista de Educação Matemática; v. 18 (2021): Publicação contínua; e021004 2526-9062 reponame:Revista de Educação Matemática (Online) instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) instacron:SBEM |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
instacron_str |
SBEM |
institution |
SBEM |
reponame_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
collection |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1730542053598691328 |