Recent studies about fractions in the Mathematics Education History field: advances and challenges
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
DOI: | 10.26843/rencima.v12n5a09 |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3081 |
Resumo: | This article paper aims to discuss advances and challenges regarding the fractions subject, identified in studies in the mathematics education History field. To do so, fifteen recent studies published in scientific events and journals are examined, in the period from 2019 to 2020. Considering the distinction between “mathematical teaching of fractions” and “mathematics of teaching fractions” (MORAIS; BERTINI; VALENTE, 2021), the analysis highlight advances in studies that have pointed out transformations in the “mathematics of teaching fractions” in different historical periods. In terms of advances in the mathematical education History field, those resulting from the use of structured materials for the mathematics of teaching fractions are highlighted, such as the materials created by Cuisenaire, among others. Regarding the challenges, the most prominent one was found in Valente’s study (2020), due to its recommendation about researching analysis of categories such as sequence, meaning and graduation of fractions, in addition to the related fractions’ exercises as well as problems proposed to students. |
id |
UCS-4_33712b50603c43d934f25b1580cc03ba |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3081 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
spelling |
Recent studies about fractions in the Mathematics Education History field: advances and challengesEstudios recientes sobre fracciones en el campo de la Historia de la Educación Matemática: avances y desafíosEstudos recentes sobre frações no campo da História da Educação Matemática: avanços e desafiosHistória da Educação MatemáticaFraçõesMatemática do Ensino de FraçõesMathematics Education HistoryFractionsMathematics of Teaching FractionsHistoria de la Educación MatemáticaFraccionesMatemática de la Enseñanza de FraccionesThis article paper aims to discuss advances and challenges regarding the fractions subject, identified in studies in the mathematics education History field. To do so, fifteen recent studies published in scientific events and journals are examined, in the period from 2019 to 2020. Considering the distinction between “mathematical teaching of fractions” and “mathematics of teaching fractions” (MORAIS; BERTINI; VALENTE, 2021), the analysis highlight advances in studies that have pointed out transformations in the “mathematics of teaching fractions” in different historical periods. In terms of advances in the mathematical education History field, those resulting from the use of structured materials for the mathematics of teaching fractions are highlighted, such as the materials created by Cuisenaire, among others. Regarding the challenges, the most prominent one was found in Valente’s study (2020), due to its recommendation about researching analysis of categories such as sequence, meaning and graduation of fractions, in addition to the related fractions’ exercises as well as problems proposed to students.El propósito de este artículo es discutir los avances y desafíos en el tema de las fracciones, identificados en la investigación en la Historia de la educación matemática. Así, son examinados quince estudios recientes publicados en eventos científicos y publicaciones periódicas, de 2019 a 2020. Tomando como parámetro la distinción entre “enseñanza matemática de fracciones” y “matemática de la enseñanza de fracciones” (MORAIS; BERTINI; VALENTE, 2021), los análisis destacan avances en estudios que señalaran transformaciones ocurridas en la "matemática de la enseñanza de fracciones" en diferentes períodos históricos. En el campo de la Historia de la educación matemática, se destacan los avances resultantes del uso de materiales estructurados para la matemática de la enseñanza de fracciones, como los elaborados por Cuisenaire, entre otros. En relación con los desafíos, se encontró como más prominente aquel en el estudio de Valente (2020), al recomendar la realización de investigaciones que comprendan el análisis de categorías como secuencia, significado y graduación de fracciones, además de los ejercicios y problemas sobre el tema que se proponen a los estudiantes.O objetivo deste artigo é discutir avanços e desafios do tema frações, identificados em pesquisas da História da educação matemática. Para tanto, examinamos quinze estudos recentes, publicados em eventos científicos e periódicos especializados, no período de 2019 a 2020. Tomando como parâmetro a distinção entre “ensino matemático das frações” e “matemática do ensino de frações” (MORAIS; BERTINI; VALENTE, 2021), as análises destacam avanços em estudos que apontaram transformações ocorridas na "matemática do ensino de frações” em diferentes períodos históricos. No campo da História da educação matemática, são ressaltados avanços decorrentes do uso de materiais estruturados para a matemática do ensino de frações, tal como os elaborados por Cuisenaire, dentre outros. Em relação aos desafios, verificou-se como mais proeminente o localizado no estudo de Valente (2020), ao recomendar a realização de pesquisas que contemplem análises de categorias como sequência, significado e graduação das frações, além dos exercícios e problemas envolvendo o tema e que são propostos aos alunos.Editora Cruzeiro do Sul2021-08-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/308110.26843/rencima.v12n5a09Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 5 (2021): ago.; 1-202179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3081/1613https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessNovaes, Barbara Winiarski DieselPinto, Neuza Bertoni2023-04-21T23:25:57Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3081Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-21T23:25:57Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Recent studies about fractions in the Mathematics Education History field: advances and challenges Estudios recientes sobre fracciones en el campo de la Historia de la Educación Matemática: avances y desafíos Estudos recentes sobre frações no campo da História da Educação Matemática: avanços e desafios |
title |
Recent studies about fractions in the Mathematics Education History field: advances and challenges |
spellingShingle |
Recent studies about fractions in the Mathematics Education History field: advances and challenges Recent studies about fractions in the Mathematics Education History field: advances and challenges Novaes, Barbara Winiarski Diesel História da Educação Matemática Frações Matemática do Ensino de Frações Mathematics Education History Fractions Mathematics of Teaching Fractions Historia de la Educación Matemática Fracciones Matemática de la Enseñanza de Fracciones Novaes, Barbara Winiarski Diesel História da Educação Matemática Frações Matemática do Ensino de Frações Mathematics Education History Fractions Mathematics of Teaching Fractions Historia de la Educación Matemática Fracciones Matemática de la Enseñanza de Fracciones |
title_short |
Recent studies about fractions in the Mathematics Education History field: advances and challenges |
title_full |
Recent studies about fractions in the Mathematics Education History field: advances and challenges |
title_fullStr |
Recent studies about fractions in the Mathematics Education History field: advances and challenges Recent studies about fractions in the Mathematics Education History field: advances and challenges |
title_full_unstemmed |
Recent studies about fractions in the Mathematics Education History field: advances and challenges Recent studies about fractions in the Mathematics Education History field: advances and challenges |
title_sort |
Recent studies about fractions in the Mathematics Education History field: advances and challenges |
author |
Novaes, Barbara Winiarski Diesel |
author_facet |
Novaes, Barbara Winiarski Diesel Novaes, Barbara Winiarski Diesel Pinto, Neuza Bertoni Pinto, Neuza Bertoni |
author_role |
author |
author2 |
Pinto, Neuza Bertoni |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Novaes, Barbara Winiarski Diesel Pinto, Neuza Bertoni |
dc.subject.por.fl_str_mv |
História da Educação Matemática Frações Matemática do Ensino de Frações Mathematics Education History Fractions Mathematics of Teaching Fractions Historia de la Educación Matemática Fracciones Matemática de la Enseñanza de Fracciones |
topic |
História da Educação Matemática Frações Matemática do Ensino de Frações Mathematics Education History Fractions Mathematics of Teaching Fractions Historia de la Educación Matemática Fracciones Matemática de la Enseñanza de Fracciones |
description |
This article paper aims to discuss advances and challenges regarding the fractions subject, identified in studies in the mathematics education History field. To do so, fifteen recent studies published in scientific events and journals are examined, in the period from 2019 to 2020. Considering the distinction between “mathematical teaching of fractions” and “mathematics of teaching fractions” (MORAIS; BERTINI; VALENTE, 2021), the analysis highlight advances in studies that have pointed out transformations in the “mathematics of teaching fractions” in different historical periods. In terms of advances in the mathematical education History field, those resulting from the use of structured materials for the mathematics of teaching fractions are highlighted, such as the materials created by Cuisenaire, among others. Regarding the challenges, the most prominent one was found in Valente’s study (2020), due to its recommendation about researching analysis of categories such as sequence, meaning and graduation of fractions, in addition to the related fractions’ exercises as well as problems proposed to students. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3081 10.26843/rencima.v12n5a09 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3081 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v12n5a09 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3081/1613 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 5 (2021): ago.; 1-20 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1822182889884745728 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.26843/rencima.v12n5a09 |