Through the walls of the university: the contributions of the event "What do the biologist(s) do? Following their steps in history" in extension of the public perception of science and teaching training

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Valério, Vanessa Imaculada dos Reis
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Cardoso, Pedro Henrique, Rocha, Polônia Cíntia Nunes, Carvalho, Daniela Pereira, Rezende, Ana Carolina Costa, Nascimento, Laís Stehling de Queiroz, Pereira, Cirlene Sandy da Silva, Oliveira, Gabriela Barreto de, Cabral, Andressa, Albertoni, Ana Luíza da Silva, Senra, Marcus Vinicius de Mello, Ganimi, Luiz Guilherme Campos Burnier, Cabral, Elisa Guimarães, Santos, Felipe Ferreira dos, Lopes, Jéssica Ferraz, Torres, Mariana Cassab
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/53
Resumo: This work was developed in the context of a discipline that discusses scientific education in non-school spaces, offered in the course of Biological Sciences of the Federal University of Juiz de Fora. In order to problematize aspects that touch the process of production of scientific knowledge, we elaborated an event in which students visited the research spaces at the Institute of Biological Sciences of the University and knew the work of the biologist through interactive sections that showed the three major areas of biology. From this formative experience the actors involved had the opportunity to question visions of scientists that circulate in common sense, deconstruct stereotypes and recognize the contributions related to scientific education in different spaces of the school
id SBEnBio_17dbe63c7b727b0b423b3bb2185c89c0
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/53
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Through the walls of the university: the contributions of the event "What do the biologist(s) do? Following their steps in history" in extension of the public perception of science and teaching training Cruzando las paredes de la universidad: las contribuciones del evento "¿Qué hacen los biólogos? Siguiendo sus pasos en la historia" en la expansión de la percepción pública de la ciencia y la formación del profesoradoAtravessando os muros da universidade: as contribuições do evento "O que fazem o(a)s biólogo(a)s? Seguindo seus passos na história" na ampliação da percepção pública da ciência e a formação docenteDivulgação CientíficaEnsino de Ciências e ExtensãoPopularização da Ciência Formação de professores Scientific divulgationScience Teaching and ExtensionPopularization of ScienceTeacher trainingDivulgación científicaEnseñanza y extensión de cienciasPopularización de CienciaFormación de profesoresThis work was developed in the context of a discipline that discusses scientific education in non-school spaces, offered in the course of Biological Sciences of the Federal University of Juiz de Fora. In order to problematize aspects that touch the process of production of scientific knowledge, we elaborated an event in which students visited the research spaces at the Institute of Biological Sciences of the University and knew the work of the biologist through interactive sections that showed the three major areas of biology. From this formative experience the actors involved had the opportunity to question visions of scientists that circulate in common sense, deconstruct stereotypes and recognize the contributions related to scientific education in different spaces of the schoolEste trabajo fue desarrollado en el contexto de una disciplina que discute la educación científica en espacios no escolares, ofrecido en el curso de Ciencias Biológicas en la Universidad Federal de Juiz de Fora. Tratando de problematizar aspectos que tocan el proceso de producción del conocimiento científico, preparamos un evento en el que los estudiantes visitaron los espacios de investigé en el Instituto de Ciencias Biológicas de la Universidad y conocí el trabajo de biólogo a través de secciones interactivas que muestran las tres áreas principales de la biología. El a partir de esta experiencia formativa, los actores involucrados tuvieron la oportunidad de cuestionar opiniones científicas que circulan en sentido común, deconstruyen estereotipos y reconocen contribuciones relacionadas con la educación científica en espacios que no sean la escuela.Este trabalho foi desenvolvido no contexto de uma disciplina que discute educação científica em espaços não escolares, oferecida no curso de licenciatura em Ciências Biológicas da Universidade Federal de Juiz de Fora. Elaboramos um evento em que educandos visitaram os espaços de pesquisa no Instituto de Ciências Biológicas da Universidade e conheceram o trabalho do(a) biólogo(a), relacionando o passado, presente e futuro dessa área de atuação dentro da ciência. A partir dessa experiência formativa os atores envolvidos também tiveram a oportunidade de questionar visões de cientista que circulam no senso comum, desconstruir estereótipos, problematizar aspectos que tocam o processo de produção do conhecimento científico e as contribuições relacionadas à educação científica em espaços diferentes da escola.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2017-10-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/5310.46667/renbio.v10i1.53SBEnBio Biology Teaching Journal; 2017: v.10, n.1 (out. 2017); 39-56Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2017: v.10, n.1 (out. 2017); 39-56Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2017: v.10, n.1 (out. 2017); 39-562763-889810.46667/renbio.v10i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/53/3BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2017 Vanessa Imaculada dos Reis Valério, Pedro Henrique Cardoso, Polônia Cíntia Nunes Rocha, Daniela Pereira Carvalho, Ana Carolina Costa Rezende, Laís Stehling de Queiroz Nascimento, Cirlene Sandy da Silva Pereira, Gabriela Barreto de Oliveira, Andressa Cabral, Ana Luíza Albertoni, Marcus Vinicius de Mello Senra, Luiz Guilherme Campos Burnier Ganimi, Elisa Guimarães Cabral, Felipe Ferreira dos Santos, Jéssica Ferraz Lopes, Mariana Cassab Torreshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessValério, Vanessa Imaculada dos ReisCardoso, Pedro HenriqueRocha, Polônia Cíntia NunesCarvalho, Daniela PereiraRezende, Ana Carolina CostaNascimento, Laís Stehling de QueirozPereira, Cirlene Sandy da SilvaOliveira, Gabriela Barreto deCabral, AndressaAlbertoni, Ana Luíza da SilvaSenra, Marcus Vinicius de MelloGanimi, Luiz Guilherme Campos BurnierCabral, Elisa GuimarãesSantos, Felipe Ferreira dosLopes, Jéssica FerrazTorres, Mariana Cassab2020-11-06T20:20:12Zoai:ojs.renbio.org.br:article/53Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2020-11-06T20:20:12Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Through the walls of the university: the contributions of the event "What do the biologist(s) do? Following their steps in history" in extension of the public perception of science and teaching training
Cruzando las paredes de la universidad: las contribuciones del evento "¿Qué hacen los biólogos? Siguiendo sus pasos en la historia" en la expansión de la percepción pública de la ciencia y la formación del profesorado
Atravessando os muros da universidade: as contribuições do evento "O que fazem o(a)s biólogo(a)s? Seguindo seus passos na história" na ampliação da percepção pública da ciência e a formação docente
title Through the walls of the university: the contributions of the event "What do the biologist(s) do? Following their steps in history" in extension of the public perception of science and teaching training
spellingShingle Through the walls of the university: the contributions of the event "What do the biologist(s) do? Following their steps in history" in extension of the public perception of science and teaching training
Valério, Vanessa Imaculada dos Reis
Divulgação Científica
Ensino de Ciências e Extensão
Popularização da Ciência
Formação de professores
Scientific divulgation
Science Teaching and Extension
Popularization of Science
Teacher training
Divulgación científica
Enseñanza y extensión de ciencias
Popularización de Ciencia
Formación de profesores
title_short Through the walls of the university: the contributions of the event "What do the biologist(s) do? Following their steps in history" in extension of the public perception of science and teaching training
title_full Through the walls of the university: the contributions of the event "What do the biologist(s) do? Following their steps in history" in extension of the public perception of science and teaching training
title_fullStr Through the walls of the university: the contributions of the event "What do the biologist(s) do? Following their steps in history" in extension of the public perception of science and teaching training
title_full_unstemmed Through the walls of the university: the contributions of the event "What do the biologist(s) do? Following their steps in history" in extension of the public perception of science and teaching training
title_sort Through the walls of the university: the contributions of the event "What do the biologist(s) do? Following their steps in history" in extension of the public perception of science and teaching training
author Valério, Vanessa Imaculada dos Reis
author_facet Valério, Vanessa Imaculada dos Reis
Cardoso, Pedro Henrique
Rocha, Polônia Cíntia Nunes
Carvalho, Daniela Pereira
Rezende, Ana Carolina Costa
Nascimento, Laís Stehling de Queiroz
Pereira, Cirlene Sandy da Silva
Oliveira, Gabriela Barreto de
Cabral, Andressa
Albertoni, Ana Luíza da Silva
Senra, Marcus Vinicius de Mello
Ganimi, Luiz Guilherme Campos Burnier
Cabral, Elisa Guimarães
Santos, Felipe Ferreira dos
Lopes, Jéssica Ferraz
Torres, Mariana Cassab
author_role author
author2 Cardoso, Pedro Henrique
Rocha, Polônia Cíntia Nunes
Carvalho, Daniela Pereira
Rezende, Ana Carolina Costa
Nascimento, Laís Stehling de Queiroz
Pereira, Cirlene Sandy da Silva
Oliveira, Gabriela Barreto de
Cabral, Andressa
Albertoni, Ana Luíza da Silva
Senra, Marcus Vinicius de Mello
Ganimi, Luiz Guilherme Campos Burnier
Cabral, Elisa Guimarães
Santos, Felipe Ferreira dos
Lopes, Jéssica Ferraz
Torres, Mariana Cassab
author2_role author
author
author
author
author
author
author
author
author
author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Valério, Vanessa Imaculada dos Reis
Cardoso, Pedro Henrique
Rocha, Polônia Cíntia Nunes
Carvalho, Daniela Pereira
Rezende, Ana Carolina Costa
Nascimento, Laís Stehling de Queiroz
Pereira, Cirlene Sandy da Silva
Oliveira, Gabriela Barreto de
Cabral, Andressa
Albertoni, Ana Luíza da Silva
Senra, Marcus Vinicius de Mello
Ganimi, Luiz Guilherme Campos Burnier
Cabral, Elisa Guimarães
Santos, Felipe Ferreira dos
Lopes, Jéssica Ferraz
Torres, Mariana Cassab
dc.subject.por.fl_str_mv Divulgação Científica
Ensino de Ciências e Extensão
Popularização da Ciência
Formação de professores
Scientific divulgation
Science Teaching and Extension
Popularization of Science
Teacher training
Divulgación científica
Enseñanza y extensión de ciencias
Popularización de Ciencia
Formación de profesores
topic Divulgação Científica
Ensino de Ciências e Extensão
Popularização da Ciência
Formação de professores
Scientific divulgation
Science Teaching and Extension
Popularization of Science
Teacher training
Divulgación científica
Enseñanza y extensión de ciencias
Popularización de Ciencia
Formación de profesores
description This work was developed in the context of a discipline that discusses scientific education in non-school spaces, offered in the course of Biological Sciences of the Federal University of Juiz de Fora. In order to problematize aspects that touch the process of production of scientific knowledge, we elaborated an event in which students visited the research spaces at the Institute of Biological Sciences of the University and knew the work of the biologist through interactive sections that showed the three major areas of biology. From this formative experience the actors involved had the opportunity to question visions of scientists that circulate in common sense, deconstruct stereotypes and recognize the contributions related to scientific education in different spaces of the school
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-10-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/53
10.46667/renbio.v10i1.53
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/53
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v10i1.53
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/53/3
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2017: v.10, n.1 (out. 2017); 39-56
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2017: v.10, n.1 (out. 2017); 39-56
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2017: v.10, n.1 (out. 2017); 39-56
2763-8898
10.46667/renbio.v10i1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068866761785344