Biology education and racismEnseñanza de biología y racismo: representaciones de cuerpos negros en colecciones didácticas de ciencias de la naturaleza y sus tecnologías: representations of black bodies in natural sciences and technologies textbooks
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/746 |
Resumo: | This article aims to characterize the imagery representation of black bodies in four collections of textbooks on Natural Sciences and its Technologies, approved in the PNLD-EM/2021. The criteria for approving the collections are closely related to Law 10.639/03, which represents a commitment to the education of ethnic-racial relations and the fight against racism. The research methodology had a quantitative-qualitative character to analyze the collections according to the total number and type of images in analytical categories. The results indicate the negligible presence of blackbody images, representing 12% of the total images. The impacts that this black underrepresentation will cause on the student population must be credited to the omission of these collections, as they do not show commitment to the fight against racism. |
id |
SBEnBio_1cf94612e334acc5a9560c11edaef5e2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/746 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
Biology education and racismEnseñanza de biología y racismo: representaciones de cuerpos negros en colecciones didácticas de ciencias de la naturaleza y sus tecnologías: representations of black bodies in natural sciences and technologies textbooksEnseñanza de biología y racismo: representaciones de cuerpos negros en colecciones didácticas de ciencias de la naturaleza y sus tecnologías Ensino de biologia e racismo: representações de corpos negros em coleções didáticas de ciências da natureza e suas tecnologias Educação das relações étnico-raciaisLivro didáticoPNLD 2021Ensino de BiologiaEducation of ethnic-racial relationsTextbookPNLD 2021Biology educationEducación de las relaciones étnico-racialesLibro de textoPNLD 2021Enseñanza de BiologíaThis article aims to characterize the imagery representation of black bodies in four collections of textbooks on Natural Sciences and its Technologies, approved in the PNLD-EM/2021. The criteria for approving the collections are closely related to Law 10.639/03, which represents a commitment to the education of ethnic-racial relations and the fight against racism. The research methodology had a quantitative-qualitative character to analyze the collections according to the total number and type of images in analytical categories. The results indicate the negligible presence of blackbody images, representing 12% of the total images. The impacts that this black underrepresentation will cause on the student population must be credited to the omission of these collections, as they do not show commitment to the fight against racism.Este artículo tiene como objetivo caracterizar la representación de imágenes de cuerpos negros en cuatro colecciones de libros de texto sobre Ciencias Naturales y sus Tecnologías, aprobados en el PNLD-EM/2021. Los criterios para la aprobación de las colecciones están estrechamente relacionados con la Ley 10.639/03, que representa un compromiso con la educación de las relaciones étnico-raciales y la lucha contra el racismo. La metodología de investigación tuvo un carácter cuantitativo-cualitativo para analizar las colecciones según el número total y tipo de imágenes. Los resultados indican la presencia insignificante de imágenes de cuerpo negro, 12% del total. Los impactos que esta infrarrepresentación negra causará en la población estudiantil deben atribuirse a la omisión de estas colecciones, ya que no muestran compromiso con la lucha contra el racismo.Este artigo objetiva caracterizar a representação imagética de corpos negros em quatro coleções de livros didáticos de Ciências da Natureza e suas Tecnologias, aprovadas no PNLD-EM/2021. Os critérios para aprovação das coleções têm íntima relação com a lei 10.639/03, que representa um compromisso com a educação das relações étnico-raciais e o combate ao racismo. A metodologia da pesquisa teve caráter quanti-qualitativo para analisar as coleções segundo o número total e o tipo de imagens em categorias analíticas. Os resultados indicam a ínfima presença de imagens de corpos negros, representando 12% das imagens totais. Os impactos que esta sub-representação negra causará na população estudantil precisam ser creditados à omissão dessas coleções, pois não mostram comprometimento com o combate do racismo.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2022-11-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/74610.46667/renbio.v15inesp2.746SBEnBio Biology Teaching Journal; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 831-852Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 831-852Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê: Relações Étnico-Raciais e o Ensino de Biologia; 831-8522763-889810.46667/renbio.v15inesp2reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/746/284BrazilENSEÑANZA DE BIOLOGÍA Y RACISMOBrasilCopyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLopes Neto, Jéssica Selles, Sandra EscovedoValiente, Carine2023-11-14T20:17:21Zoai:ojs.renbio.org.br:article/746Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-11-14T20:17:21Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Biology education and racismEnseñanza de biología y racismo: representaciones de cuerpos negros en colecciones didácticas de ciencias de la naturaleza y sus tecnologías: representations of black bodies in natural sciences and technologies textbooks Enseñanza de biología y racismo: representaciones de cuerpos negros en colecciones didácticas de ciencias de la naturaleza y sus tecnologías Ensino de biologia e racismo: representações de corpos negros em coleções didáticas de ciências da natureza e suas tecnologias |
title |
Biology education and racismEnseñanza de biología y racismo: representaciones de cuerpos negros en colecciones didácticas de ciencias de la naturaleza y sus tecnologías: representations of black bodies in natural sciences and technologies textbooks |
spellingShingle |
Biology education and racismEnseñanza de biología y racismo: representaciones de cuerpos negros en colecciones didácticas de ciencias de la naturaleza y sus tecnologías: representations of black bodies in natural sciences and technologies textbooks Lopes Neto, Jéssica Educação das relações étnico-raciais Livro didático PNLD 2021 Ensino de Biologia Education of ethnic-racial relations Textbook PNLD 2021 Biology education Educación de las relaciones étnico-raciales Libro de texto PNLD 2021 Enseñanza de Biología |
title_short |
Biology education and racismEnseñanza de biología y racismo: representaciones de cuerpos negros en colecciones didácticas de ciencias de la naturaleza y sus tecnologías: representations of black bodies in natural sciences and technologies textbooks |
title_full |
Biology education and racismEnseñanza de biología y racismo: representaciones de cuerpos negros en colecciones didácticas de ciencias de la naturaleza y sus tecnologías: representations of black bodies in natural sciences and technologies textbooks |
title_fullStr |
Biology education and racismEnseñanza de biología y racismo: representaciones de cuerpos negros en colecciones didácticas de ciencias de la naturaleza y sus tecnologías: representations of black bodies in natural sciences and technologies textbooks |
title_full_unstemmed |
Biology education and racismEnseñanza de biología y racismo: representaciones de cuerpos negros en colecciones didácticas de ciencias de la naturaleza y sus tecnologías: representations of black bodies in natural sciences and technologies textbooks |
title_sort |
Biology education and racismEnseñanza de biología y racismo: representaciones de cuerpos negros en colecciones didácticas de ciencias de la naturaleza y sus tecnologías: representations of black bodies in natural sciences and technologies textbooks |
author |
Lopes Neto, Jéssica |
author_facet |
Lopes Neto, Jéssica Selles, Sandra Escovedo Valiente, Carine |
author_role |
author |
author2 |
Selles, Sandra Escovedo Valiente, Carine |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lopes Neto, Jéssica Selles, Sandra Escovedo Valiente, Carine |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação das relações étnico-raciais Livro didático PNLD 2021 Ensino de Biologia Education of ethnic-racial relations Textbook PNLD 2021 Biology education Educación de las relaciones étnico-raciales Libro de texto PNLD 2021 Enseñanza de Biología |
topic |
Educação das relações étnico-raciais Livro didático PNLD 2021 Ensino de Biologia Education of ethnic-racial relations Textbook PNLD 2021 Biology education Educación de las relaciones étnico-raciales Libro de texto PNLD 2021 Enseñanza de Biología |
description |
This article aims to characterize the imagery representation of black bodies in four collections of textbooks on Natural Sciences and its Technologies, approved in the PNLD-EM/2021. The criteria for approving the collections are closely related to Law 10.639/03, which represents a commitment to the education of ethnic-racial relations and the fight against racism. The research methodology had a quantitative-qualitative character to analyze the collections according to the total number and type of images in analytical categories. The results indicate the negligible presence of blackbody images, representing 12% of the total images. The impacts that this black underrepresentation will cause on the student population must be credited to the omission of these collections, as they do not show commitment to the fight against racism. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/746 10.46667/renbio.v15inesp2.746 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/746 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v15inesp2.746 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/746/284 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil ENSEÑANZA DE BIOLOGÍA Y RACISMO Brasil |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 831-852 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 831-852 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê: Relações Étnico-Raciais e o Ensino de Biologia; 831-852 2763-8898 10.46667/renbio.v15inesp2 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068866006810624 |