An approach on food composition and eating disorders for high school: an investigative teaching experience
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/428 |
Resumo: | This article presents a didactic sequence proposal for teaching the digestive system with an emphasis on health in adolescence. The pedagogical resource used values plurality within active learning methodologies through contextualized activities. The application of this didactic instrument started from the survey of the students' previous conceptions, promoted the integration of knowledge in conversation circles and in the sharing of the researched information, stimulated a collaborative attitude in the classroom, explored the capacity to organize ideas and the construction of arguments, in addition to enabling the use of diverse teaching resources and strategies. In this way, the proposal contributed to a meaningful learning, replacing the memorization characteristic of traditional teaching and actively mobilizing students in the construction of knowledge. |
id |
SBEnBio_25b560b2d5e74c24283a7c992b0de277 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/428 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
An approach on food composition and eating disorders for high school: an investigative teaching experienceUn enfoque sobre la composición de los alimentos y los trastornos alimentarios para la escuela secundaria: una experiencia de enseñanza investigativaUma abordagem sobre composição de alimentos e transtornos alimentares para ensino médio: uma experiência de ensino investigativoEnsino de BiologiaAlfabetização CientíficaPluralismo metodológicoSequências didáticasPluralismo MetodológicoEnsino InvestigativoThis article presents a didactic sequence proposal for teaching the digestive system with an emphasis on health in adolescence. The pedagogical resource used values plurality within active learning methodologies through contextualized activities. The application of this didactic instrument started from the survey of the students' previous conceptions, promoted the integration of knowledge in conversation circles and in the sharing of the researched information, stimulated a collaborative attitude in the classroom, explored the capacity to organize ideas and the construction of arguments, in addition to enabling the use of diverse teaching resources and strategies. In this way, the proposal contributed to a meaningful learning, replacing the memorization characteristic of traditional teaching and actively mobilizing students in the construction of knowledge.Este artículo presenta una propuesta de secuencia didáctica para la enseñanza del aparato digestivo con énfasis en la salud en la adolescencia. El recurso pedagógico utilizado valora la pluralidad dentro de las metodologías de aprendizaje activas a través de actividades contextualizadas. La aplicación de este instrumento didáctico partió del levantamiento de las concepciones previas de los estudiantes, promovió la integración de conocimientos en los círculos de conversación y en el intercambio de la información investigada, estimuló una actitud colaborativa en el aula, exploró la capacidad de organizar ideas y la construcción de argumentos, además de posibilitar el uso de recursos y estrategias didácticas diversificadas. De esta manera, la propuesta contribuyó a un aprendizaje significativo, reemplazando la memorización característica de la enseñanza tradicional y movilizando activamente a los estudiantes en la construcción del conocimiento.Este artigo apresenta uma proposta de sequência didática para o ensino sistema digestório com ênfase em saúde na adolescência. O recurso pedagógico utilizado valoriza a pluralidade dentro das metodologias ativas de aprendizagem através de atividades contextualizadas. A aplicação deste instrumento didático partiu do levantamento das concepções prévias dos alunos, promoveu a integração de saberes em rodas de conversa e no compartilhamento das informações pesquisadas, estimulou uma atitude colaborativa em sala de aula, explorou a capacidade de organização de ideias e a construção de argumentos, além de possibilitar o uso de recursos e estratégias didáticas diversificadas. Dessa forma, a proposta contribuiu para uma aprendizagem significativa, substituindo a memorização característica do ensino tradicional e mobilizando ativamente os estudantes na construção do conhecimento.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2021-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/428SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 530-548Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 530-548Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 530-5482763-889810.46667/renbio.v14i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/428/165Brasil; contemporâneoCopyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarreto, Ana Paula de Oliveira Vasconcellos, Anderson Vilasboa deSaba, Celly Cristina Alves do Nascimento 2022-07-06T11:23:51Zoai:ojs.renbio.org.br:article/428Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-07-06T11:23:51Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
An approach on food composition and eating disorders for high school: an investigative teaching experience Un enfoque sobre la composición de los alimentos y los trastornos alimentarios para la escuela secundaria: una experiencia de enseñanza investigativa Uma abordagem sobre composição de alimentos e transtornos alimentares para ensino médio: uma experiência de ensino investigativo |
title |
An approach on food composition and eating disorders for high school: an investigative teaching experience |
spellingShingle |
An approach on food composition and eating disorders for high school: an investigative teaching experience Barreto, Ana Paula de Oliveira Ensino de Biologia Alfabetização Científica Pluralismo metodológico Sequências didáticas Pluralismo Metodológico Ensino Investigativo |
title_short |
An approach on food composition and eating disorders for high school: an investigative teaching experience |
title_full |
An approach on food composition and eating disorders for high school: an investigative teaching experience |
title_fullStr |
An approach on food composition and eating disorders for high school: an investigative teaching experience |
title_full_unstemmed |
An approach on food composition and eating disorders for high school: an investigative teaching experience |
title_sort |
An approach on food composition and eating disorders for high school: an investigative teaching experience |
author |
Barreto, Ana Paula de Oliveira |
author_facet |
Barreto, Ana Paula de Oliveira Vasconcellos, Anderson Vilasboa de Saba, Celly Cristina Alves do Nascimento |
author_role |
author |
author2 |
Vasconcellos, Anderson Vilasboa de Saba, Celly Cristina Alves do Nascimento |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barreto, Ana Paula de Oliveira Vasconcellos, Anderson Vilasboa de Saba, Celly Cristina Alves do Nascimento |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Biologia Alfabetização Científica Pluralismo metodológico Sequências didáticas Pluralismo Metodológico Ensino Investigativo |
topic |
Ensino de Biologia Alfabetização Científica Pluralismo metodológico Sequências didáticas Pluralismo Metodológico Ensino Investigativo |
description |
This article presents a didactic sequence proposal for teaching the digestive system with an emphasis on health in adolescence. The pedagogical resource used values plurality within active learning methodologies through contextualized activities. The application of this didactic instrument started from the survey of the students' previous conceptions, promoted the integration of knowledge in conversation circles and in the sharing of the researched information, stimulated a collaborative attitude in the classroom, explored the capacity to organize ideas and the construction of arguments, in addition to enabling the use of diverse teaching resources and strategies. In this way, the proposal contributed to a meaningful learning, replacing the memorization characteristic of traditional teaching and actively mobilizing students in the construction of knowledge. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/428 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/428 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/428/165 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brasil; contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 530-548 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 530-548 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 530-548 2763-8898 10.46667/renbio.v14i1 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068867004006400 |