An approach on food composition and eating disorders for high school: an investigative teaching experience

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barreto, Ana Paula de Oliveira
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Vasconcellos, Anderson Vilasboa de, Saba, Celly Cristina Alves do Nascimento
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/428
Resumo: This article presents a didactic sequence proposal for teaching the digestive system with an emphasis on health in adolescence. The pedagogical resource used values plurality within active learning methodologies through contextualized activities. The application of this didactic instrument started from the survey of the students' previous conceptions, promoted the integration of knowledge in conversation circles and in the sharing of the researched information, stimulated a collaborative attitude in the classroom, explored the capacity to organize ideas and the construction of arguments, in addition to enabling the use of diverse teaching resources and strategies. In this way, the proposal contributed to a meaningful learning, replacing the memorization characteristic of traditional teaching and actively mobilizing students in the construction of knowledge.
id SBEnBio_25b560b2d5e74c24283a7c992b0de277
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/428
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling An approach on food composition and eating disorders for high school: an investigative teaching experienceUn enfoque sobre la composición de los alimentos y los trastornos alimentarios para la escuela secundaria: una experiencia de enseñanza investigativaUma abordagem sobre composição de alimentos e transtornos alimentares para ensino médio: uma experiência de ensino investigativoEnsino de BiologiaAlfabetização CientíficaPluralismo metodológicoSequências didáticasPluralismo MetodológicoEnsino InvestigativoThis article presents a didactic sequence proposal for teaching the digestive system with an emphasis on health in adolescence. The pedagogical resource used values plurality within active learning methodologies through contextualized activities. The application of this didactic instrument started from the survey of the students' previous conceptions, promoted the integration of knowledge in conversation circles and in the sharing of the researched information, stimulated a collaborative attitude in the classroom, explored the capacity to organize ideas and the construction of arguments, in addition to enabling the use of diverse teaching resources and strategies. In this way, the proposal contributed to a meaningful learning, replacing the memorization characteristic of traditional teaching and actively mobilizing students in the construction of knowledge.Este artículo presenta una propuesta de secuencia didáctica para la enseñanza del aparato digestivo con énfasis en la salud en la adolescencia. El recurso pedagógico utilizado valora la pluralidad dentro de las metodologías de aprendizaje activas a través de actividades contextualizadas. La aplicación de este instrumento didáctico partió del levantamiento de las concepciones previas de los estudiantes, promovió la integración de conocimientos en los círculos de conversación y en el intercambio de la información investigada, estimuló una actitud colaborativa en el aula, exploró la capacidad de organizar ideas y la construcción de argumentos, además de posibilitar el uso de recursos y estrategias didácticas diversificadas. De esta manera, la propuesta contribuyó a un aprendizaje significativo, reemplazando la memorización característica de la enseñanza tradicional y movilizando activamente a los estudiantes en la construcción del conocimiento.Este artigo apresenta uma proposta de sequência didática para o ensino sistema digestório com ênfase em saúde na adolescência. O recurso pedagógico utilizado valoriza a pluralidade dentro das metodologias ativas de aprendizagem através de atividades contextualizadas. A aplicação deste instrumento didático partiu do levantamento das concepções prévias dos alunos, promoveu a integração de saberes em rodas de conversa e no compartilhamento das informações pesquisadas, estimulou uma atitude colaborativa em sala de aula, explorou a capacidade de organização de ideias e a construção de argumentos, além de possibilitar o uso de recursos e estratégias didáticas diversificadas. Dessa forma, a proposta contribuiu para uma aprendizagem significativa, substituindo a memorização característica do ensino tradicional e mobilizando ativamente os estudantes na construção do conhecimento.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2021-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/428SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 530-548Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 530-548Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 530-5482763-889810.46667/renbio.v14i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/428/165Brasil; contemporâneoCopyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarreto, Ana Paula de Oliveira Vasconcellos, Anderson Vilasboa deSaba, Celly Cristina Alves do Nascimento 2022-07-06T11:23:51Zoai:ojs.renbio.org.br:article/428Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-07-06T11:23:51Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv An approach on food composition and eating disorders for high school: an investigative teaching experience
Un enfoque sobre la composición de los alimentos y los trastornos alimentarios para la escuela secundaria: una experiencia de enseñanza investigativa
Uma abordagem sobre composição de alimentos e transtornos alimentares para ensino médio: uma experiência de ensino investigativo
title An approach on food composition and eating disorders for high school: an investigative teaching experience
spellingShingle An approach on food composition and eating disorders for high school: an investigative teaching experience
Barreto, Ana Paula de Oliveira
Ensino de Biologia
Alfabetização Científica
Pluralismo metodológico
Sequências didáticas
Pluralismo Metodológico
Ensino Investigativo
title_short An approach on food composition and eating disorders for high school: an investigative teaching experience
title_full An approach on food composition and eating disorders for high school: an investigative teaching experience
title_fullStr An approach on food composition and eating disorders for high school: an investigative teaching experience
title_full_unstemmed An approach on food composition and eating disorders for high school: an investigative teaching experience
title_sort An approach on food composition and eating disorders for high school: an investigative teaching experience
author Barreto, Ana Paula de Oliveira
author_facet Barreto, Ana Paula de Oliveira
Vasconcellos, Anderson Vilasboa de
Saba, Celly Cristina Alves do Nascimento
author_role author
author2 Vasconcellos, Anderson Vilasboa de
Saba, Celly Cristina Alves do Nascimento
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barreto, Ana Paula de Oliveira
Vasconcellos, Anderson Vilasboa de
Saba, Celly Cristina Alves do Nascimento
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Biologia
Alfabetização Científica
Pluralismo metodológico
Sequências didáticas
Pluralismo Metodológico
Ensino Investigativo
topic Ensino de Biologia
Alfabetização Científica
Pluralismo metodológico
Sequências didáticas
Pluralismo Metodológico
Ensino Investigativo
description This article presents a didactic sequence proposal for teaching the digestive system with an emphasis on health in adolescence. The pedagogical resource used values plurality within active learning methodologies through contextualized activities. The application of this didactic instrument started from the survey of the students' previous conceptions, promoted the integration of knowledge in conversation circles and in the sharing of the researched information, stimulated a collaborative attitude in the classroom, explored the capacity to organize ideas and the construction of arguments, in addition to enabling the use of diverse teaching resources and strategies. In this way, the proposal contributed to a meaningful learning, replacing the memorization characteristic of traditional teaching and actively mobilizing students in the construction of knowledge.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/428
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/428
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/428/165
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brasil; contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 530-548
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 530-548
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 530-548
2763-8898
10.46667/renbio.v14i1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068867004006400