Confluences: crossroads of knowledge from African matrices and the training of environmental educators

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Guilherme Augusto Vieira
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Campos, Alessandra Bernardes Faria, Andrade, Fernanda Maria Coutinho de, Bontempo, Ginia Cezar, Fernandez, Thais Almeida Cardoso
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/747
Resumo: Scientific knowledge sometimes acts in a way that overhealms traditional knowledge. The work lineation starts understanding the conception of nature of the masters of popular knowledge of African matrices present in the subject "Meeting of knowledge and educational practices", lectured at a university in Minas Gerais, proposing reflections on what it concerns with a critical environmental educators training. To reach that, participant observation was adopted during the course, followed by documental research with the data collected. The cosmovision and the intimacy with nature contrast with the paradigms present in the hegemonic society and highlights the indispensability of the exercise of the confluence of knowledge, essential for the environmental educators training.
id SBEnBio_61dcfc4018c3bd0243d5bcc6665609d4
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/747
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Confluences: crossroads of knowledge from African matrices and the training of environmental educatorsConfluencias: cruce de saberes desde matrices africanas y la formación de educadores ambientalesConfluências: encruzilhadas dos saberes de matrizes africanas e a formação de educadoras/es ambientaisRelações étnicos-raciaisSaberes de tradiçãoEducação ambiental críticaEncontro de saberesRelações Étnico-Raciais e o Ensino de BiologiaSaberes de tradiçãode matrizes africanasEducação ambiental críticaRace and ethic relationTraditional knowledgeCritical environmental educationMeeting of knowledgeEthnic-Racial Relations and the Teaching of Biology Traditional knowledge of African matricesCritical environmental educationRelaciones etnico-racialesSaberes tradicionalesEducación ambiental críticaEncuentro de saberesRelaciones Étnico-Raciales y la Enseñanza de la BiologíaConocimiento tradicional de matrices africanasEducación ambiental criticaScientific knowledge sometimes acts in a way that overhealms traditional knowledge. The work lineation starts understanding the conception of nature of the masters of popular knowledge of African matrices present in the subject "Meeting of knowledge and educational practices", lectured at a university in Minas Gerais, proposing reflections on what it concerns with a critical environmental educators training. To reach that, participant observation was adopted during the course, followed by documental research with the data collected. The cosmovision and the intimacy with nature contrast with the paradigms present in the hegemonic society and highlights the indispensability of the exercise of the confluence of knowledge, essential for the environmental educators training.El conocimiento científico a veces actúa de manera que desprecia el conocimiento tradicional. La trayectoria de este trabajo parte de la comprensión de la concepción de la naturaleza de los maestros de los saberes de matrices africanas presentes en la disciplina "Encuentro de saberes y prácticas educativas", impartida en una universidad de Minas Gerais, proponiendo reflexiones sobre la formación de educadores ambientales críticos. En el presente trabajo se adoptó la observación participante durante el curso, seguida de una investigación documental con los datos recogidos. Las cosmovisiones y la íntima relación con la naturaleza contrastan con los paradigmas presentes en la sociedad hegemónica y exponen la indispensabilidad del ejercicio de la confluencia de saberes, imprescindible para la formación de educadores ambientales.O conhecimento científico, por vezes, atua de forma opressora aos saberes de tradição. A trajetória desse trabalho se inicia a partir da compreensão de concepção de natureza da/os mestra/es dos saberes populares de matrizes africanas presentes na disciplina “Encontro de saberes e práticas educativas”, ministrada em uma universidade de Minas Gerais, propondo reflexões no que tange a formação de educadoras/es ambientais críticos. Para tal, foi adotado a observação participante durante a disciplina e em sequência a pesquisa documental com os dados coletados. As cosmovisões e a íntima relação com a natureza contrastam com os paradigmas presentes na sociedade hegemônica e expõem a imprescindibilidade do exercício da confluência de saberes, essencial à formação das/os educadoras/es ambientais.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2022-11-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/74710.46667/renbio.v15inesp2.747SBEnBio Biology Teaching Journal; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 765-787Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 765-787Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê: Relações Étnico-Raciais e o Ensino de Biologia; 765-7872763-889810.46667/renbio.v15inesp2reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/747/280Contemporary BrazilBrasil contemporaneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Guilherme Augusto VieiraCampos, Alessandra Bernardes FariaAndrade, Fernanda Maria Coutinho de Bontempo, Ginia Cezar Fernandez, Thais Almeida Cardoso 2023-11-14T20:17:21Zoai:ojs.renbio.org.br:article/747Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-11-14T20:17:21Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Confluences: crossroads of knowledge from African matrices and the training of environmental educators
Confluencias: cruce de saberes desde matrices africanas y la formación de educadores ambientales
Confluências: encruzilhadas dos saberes de matrizes africanas e a formação de educadoras/es ambientais
title Confluences: crossroads of knowledge from African matrices and the training of environmental educators
spellingShingle Confluences: crossroads of knowledge from African matrices and the training of environmental educators
Pereira, Guilherme Augusto Vieira
Relações étnicos-raciais
Saberes de tradição
Educação ambiental crítica
Encontro de saberes
Relações Étnico-Raciais e o Ensino de Biologia
Saberes de tradiçãode matrizes africanas
Educação ambiental crítica
Race and ethic relation
Traditional knowledge
Critical environmental education
Meeting of knowledge
Ethnic-Racial Relations and the Teaching of Biology
Traditional knowledge of African matrices
Critical environmental education
Relaciones etnico-raciales
Saberes tradicionales
Educación ambiental crítica
Encuentro de saberes
Relaciones Étnico-Raciales y la Enseñanza de la Biología
Conocimiento tradicional de matrices africanas
Educación ambiental critica
title_short Confluences: crossroads of knowledge from African matrices and the training of environmental educators
title_full Confluences: crossroads of knowledge from African matrices and the training of environmental educators
title_fullStr Confluences: crossroads of knowledge from African matrices and the training of environmental educators
title_full_unstemmed Confluences: crossroads of knowledge from African matrices and the training of environmental educators
title_sort Confluences: crossroads of knowledge from African matrices and the training of environmental educators
author Pereira, Guilherme Augusto Vieira
author_facet Pereira, Guilherme Augusto Vieira
Campos, Alessandra Bernardes Faria
Andrade, Fernanda Maria Coutinho de
Bontempo, Ginia Cezar
Fernandez, Thais Almeida Cardoso
author_role author
author2 Campos, Alessandra Bernardes Faria
Andrade, Fernanda Maria Coutinho de
Bontempo, Ginia Cezar
Fernandez, Thais Almeida Cardoso
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Guilherme Augusto Vieira
Campos, Alessandra Bernardes Faria
Andrade, Fernanda Maria Coutinho de
Bontempo, Ginia Cezar
Fernandez, Thais Almeida Cardoso
dc.subject.por.fl_str_mv Relações étnicos-raciais
Saberes de tradição
Educação ambiental crítica
Encontro de saberes
Relações Étnico-Raciais e o Ensino de Biologia
Saberes de tradiçãode matrizes africanas
Educação ambiental crítica
Race and ethic relation
Traditional knowledge
Critical environmental education
Meeting of knowledge
Ethnic-Racial Relations and the Teaching of Biology
Traditional knowledge of African matrices
Critical environmental education
Relaciones etnico-raciales
Saberes tradicionales
Educación ambiental crítica
Encuentro de saberes
Relaciones Étnico-Raciales y la Enseñanza de la Biología
Conocimiento tradicional de matrices africanas
Educación ambiental critica
topic Relações étnicos-raciais
Saberes de tradição
Educação ambiental crítica
Encontro de saberes
Relações Étnico-Raciais e o Ensino de Biologia
Saberes de tradiçãode matrizes africanas
Educação ambiental crítica
Race and ethic relation
Traditional knowledge
Critical environmental education
Meeting of knowledge
Ethnic-Racial Relations and the Teaching of Biology
Traditional knowledge of African matrices
Critical environmental education
Relaciones etnico-raciales
Saberes tradicionales
Educación ambiental crítica
Encuentro de saberes
Relaciones Étnico-Raciales y la Enseñanza de la Biología
Conocimiento tradicional de matrices africanas
Educación ambiental critica
description Scientific knowledge sometimes acts in a way that overhealms traditional knowledge. The work lineation starts understanding the conception of nature of the masters of popular knowledge of African matrices present in the subject "Meeting of knowledge and educational practices", lectured at a university in Minas Gerais, proposing reflections on what it concerns with a critical environmental educators training. To reach that, participant observation was adopted during the course, followed by documental research with the data collected. The cosmovision and the intimacy with nature contrast with the paradigms present in the hegemonic society and highlights the indispensability of the exercise of the confluence of knowledge, essential for the environmental educators training.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/747
10.46667/renbio.v15inesp2.747
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/747
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v15inesp2.747
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/747/280
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Contemporary Brazil
Brasil contemporaneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 765-787
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 765-787
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê: Relações Étnico-Raciais e o Ensino de Biologia; 765-787
2763-8898
10.46667/renbio.v15inesp2
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068866009956352