“A song for you”: music in a didactic sequence proposal for non-sexist biology teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Farias, Yaci Maria Marcondes
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/360
Resumo: In this article I discuss the elaboration and validation of a Didactic Sequence (SD) proposal that seeks to address gender issues, in particular trans gender identity in association with the teaching of biology. Its development is anchored in the assumptions for anti-oppressive education, aiming at teaching non-sexist biology, which is capable of promoting critical thinking among students, in addition to contributing to the learning of the suggested scientific concepts. The SD has gone through the validation process by both biology teachers and trans women. The results of this validation showed that the SD proposed here fulfills its objective and points to the importance of proposals of this type for teaching critical biology.
id SBEnBio_6c35c9deb08fa25273bdb5a4ea00f517
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/360
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling “A song for you”: music in a didactic sequence proposal for non-sexist biology teaching "Una canción para ti" : la música en una propuesta de secuencia didáctica para la enseñanza de la biología no sexista "Uma canção pra você": a música em uma proposta de Sequência Didática voltada para um ensino de biologia não sexistaEnsino de Biologiasequência DidáticaMúsicaGêneroMulheres transEnsino de biologiaSequência didáticaGêneroMulheres transEnseñanza de biologíaSecuencia didácticaMúsicaGéneroMujeres transEnseñanza de biología Secuencia didácticaGéneroMujeres transBiology teachingDidactic sequenceMusicGenderTrans womenBiology teachingDidactic sequenceGenderTrans womenIn this article I discuss the elaboration and validation of a Didactic Sequence (SD) proposal that seeks to address gender issues, in particular trans gender identity in association with the teaching of biology. Its development is anchored in the assumptions for anti-oppressive education, aiming at teaching non-sexist biology, which is capable of promoting critical thinking among students, in addition to contributing to the learning of the suggested scientific concepts. The SD has gone through the validation process by both biology teachers and trans women. The results of this validation showed that the SD proposed here fulfills its objective and points to the importance of proposals of this type for teaching critical biology.En este artículo, analizo el desarrollo y la validación de una propuesta de secuencia didáctica (SD) que busca abordar cuestiones de género, especialmente la identidad de género trans en asociación con la enseñanza de la biología. Su desarrollo está anclado en los supuestos de una educación anti-opresiva, con el objetivo de enseñar biología no sexista, que sea capaz de promover el pensamiento crítico entre los estudiantes, además de contribuir al aprendizaje de los conceptos científicos sugeridos. La SD ha pasado por el proceso de validación tanto por profesores de biología como por mujeres trans. Los resultados de esta validación mostraron que la SD propuesta aquí cumple su objetivo y señala la importancia de las propuestas de este tipo para la enseñanza de biología crítica.Neste artigo discorro sobre a elaboração e validação de uma proposta de Sequência Didática (SD) que procura abordar questões de gênero, em especial a identidade de gênero trans em associação com o ensino de biologia. Seu desenvolvimento está ancorado nos pressupostos para uma educação anti-opressiva, visando um ensino de biologia não sexista, que seja capaz de promover nos estudantes pensamento crítico, além de contribuir para a aprendizagem dos conceitos científicos sugeridos. A SD passou pelo processo de validação tanto por professores(as) de biologia quanto por mulheres trans. Os resultados dessa validação apontaram que a SD aqui proposta cumpre seu objetivo e aponta para a importância de propostas desta natureza para um ensino de biologia crítico.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2020-10-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/36010.46667/renbio.v13i2.360SBEnBio Biology Teaching Journal; 2020: v.13, n.2 (out. 2020); 268-288Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2020: v.13, n.2 (out. 2020); 268-288Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2020: v.13, n.2 (out. 2020); 268-2882763-889810.46667/renbio.v13i2reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/360/115BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2020 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFarias, Yaci Maria Marcondes2021-04-28T18:05:10Zoai:ojs.renbio.org.br:article/360Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2021-04-28T18:05:10Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv “A song for you”: music in a didactic sequence proposal for non-sexist biology teaching
"Una canción para ti" : la música en una propuesta de secuencia didáctica para la enseñanza de la biología no sexista
"Uma canção pra você": a música em uma proposta de Sequência Didática voltada para um ensino de biologia não sexista
title “A song for you”: music in a didactic sequence proposal for non-sexist biology teaching
spellingShingle “A song for you”: music in a didactic sequence proposal for non-sexist biology teaching
Farias, Yaci Maria Marcondes
Ensino de Biologia
sequência Didática
Música
Gênero
Mulheres trans
Ensino de biologia
Sequência didática
Gênero
Mulheres trans
Enseñanza de biología
Secuencia didáctica
Música
Género
Mujeres trans
Enseñanza de biología
Secuencia didáctica
Género
Mujeres trans
Biology teaching
Didactic sequence
Music
Gender
Trans women
Biology teaching
Didactic sequence
Gender
Trans women
title_short “A song for you”: music in a didactic sequence proposal for non-sexist biology teaching
title_full “A song for you”: music in a didactic sequence proposal for non-sexist biology teaching
title_fullStr “A song for you”: music in a didactic sequence proposal for non-sexist biology teaching
title_full_unstemmed “A song for you”: music in a didactic sequence proposal for non-sexist biology teaching
title_sort “A song for you”: music in a didactic sequence proposal for non-sexist biology teaching
author Farias, Yaci Maria Marcondes
author_facet Farias, Yaci Maria Marcondes
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Farias, Yaci Maria Marcondes
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Biologia
sequência Didática
Música
Gênero
Mulheres trans
Ensino de biologia
Sequência didática
Gênero
Mulheres trans
Enseñanza de biología
Secuencia didáctica
Música
Género
Mujeres trans
Enseñanza de biología
Secuencia didáctica
Género
Mujeres trans
Biology teaching
Didactic sequence
Music
Gender
Trans women
Biology teaching
Didactic sequence
Gender
Trans women
topic Ensino de Biologia
sequência Didática
Música
Gênero
Mulheres trans
Ensino de biologia
Sequência didática
Gênero
Mulheres trans
Enseñanza de biología
Secuencia didáctica
Música
Género
Mujeres trans
Enseñanza de biología
Secuencia didáctica
Género
Mujeres trans
Biology teaching
Didactic sequence
Music
Gender
Trans women
Biology teaching
Didactic sequence
Gender
Trans women
description In this article I discuss the elaboration and validation of a Didactic Sequence (SD) proposal that seeks to address gender issues, in particular trans gender identity in association with the teaching of biology. Its development is anchored in the assumptions for anti-oppressive education, aiming at teaching non-sexist biology, which is capable of promoting critical thinking among students, in addition to contributing to the learning of the suggested scientific concepts. The SD has gone through the validation process by both biology teachers and trans women. The results of this validation showed that the SD proposed here fulfills its objective and points to the importance of proposals of this type for teaching critical biology.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/360
10.46667/renbio.v13i2.360
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/360
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v13i2.360
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/360/115
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2020: v.13, n.2 (out. 2020); 268-288
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2020: v.13, n.2 (out. 2020); 268-288
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2020: v.13, n.2 (out. 2020); 268-288
2763-8898
10.46667/renbio.v13i2
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068866946334720