“A song for you”: music in a didactic sequence proposal for non-sexist biology teaching
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/360 |
Resumo: | In this article I discuss the elaboration and validation of a Didactic Sequence (SD) proposal that seeks to address gender issues, in particular trans gender identity in association with the teaching of biology. Its development is anchored in the assumptions for anti-oppressive education, aiming at teaching non-sexist biology, which is capable of promoting critical thinking among students, in addition to contributing to the learning of the suggested scientific concepts. The SD has gone through the validation process by both biology teachers and trans women. The results of this validation showed that the SD proposed here fulfills its objective and points to the importance of proposals of this type for teaching critical biology. |
id |
SBEnBio_6c35c9deb08fa25273bdb5a4ea00f517 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/360 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
“A song for you”: music in a didactic sequence proposal for non-sexist biology teaching "Una canción para ti" : la música en una propuesta de secuencia didáctica para la enseñanza de la biología no sexista "Uma canção pra você": a música em uma proposta de Sequência Didática voltada para um ensino de biologia não sexistaEnsino de Biologiasequência DidáticaMúsicaGêneroMulheres transEnsino de biologiaSequência didáticaGêneroMulheres transEnseñanza de biologíaSecuencia didácticaMúsicaGéneroMujeres transEnseñanza de biología Secuencia didácticaGéneroMujeres transBiology teachingDidactic sequenceMusicGenderTrans womenBiology teachingDidactic sequenceGenderTrans womenIn this article I discuss the elaboration and validation of a Didactic Sequence (SD) proposal that seeks to address gender issues, in particular trans gender identity in association with the teaching of biology. Its development is anchored in the assumptions for anti-oppressive education, aiming at teaching non-sexist biology, which is capable of promoting critical thinking among students, in addition to contributing to the learning of the suggested scientific concepts. The SD has gone through the validation process by both biology teachers and trans women. The results of this validation showed that the SD proposed here fulfills its objective and points to the importance of proposals of this type for teaching critical biology.En este artículo, analizo el desarrollo y la validación de una propuesta de secuencia didáctica (SD) que busca abordar cuestiones de género, especialmente la identidad de género trans en asociación con la enseñanza de la biología. Su desarrollo está anclado en los supuestos de una educación anti-opresiva, con el objetivo de enseñar biología no sexista, que sea capaz de promover el pensamiento crítico entre los estudiantes, además de contribuir al aprendizaje de los conceptos científicos sugeridos. La SD ha pasado por el proceso de validación tanto por profesores de biología como por mujeres trans. Los resultados de esta validación mostraron que la SD propuesta aquí cumple su objetivo y señala la importancia de las propuestas de este tipo para la enseñanza de biología crítica.Neste artigo discorro sobre a elaboração e validação de uma proposta de Sequência Didática (SD) que procura abordar questões de gênero, em especial a identidade de gênero trans em associação com o ensino de biologia. Seu desenvolvimento está ancorado nos pressupostos para uma educação anti-opressiva, visando um ensino de biologia não sexista, que seja capaz de promover nos estudantes pensamento crítico, além de contribuir para a aprendizagem dos conceitos científicos sugeridos. A SD passou pelo processo de validação tanto por professores(as) de biologia quanto por mulheres trans. Os resultados dessa validação apontaram que a SD aqui proposta cumpre seu objetivo e aponta para a importância de propostas desta natureza para um ensino de biologia crítico.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2020-10-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/36010.46667/renbio.v13i2.360SBEnBio Biology Teaching Journal; 2020: v.13, n.2 (out. 2020); 268-288Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2020: v.13, n.2 (out. 2020); 268-288Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2020: v.13, n.2 (out. 2020); 268-2882763-889810.46667/renbio.v13i2reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/360/115BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2020 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFarias, Yaci Maria Marcondes2021-04-28T18:05:10Zoai:ojs.renbio.org.br:article/360Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2021-04-28T18:05:10Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“A song for you”: music in a didactic sequence proposal for non-sexist biology teaching "Una canción para ti" : la música en una propuesta de secuencia didáctica para la enseñanza de la biología no sexista "Uma canção pra você": a música em uma proposta de Sequência Didática voltada para um ensino de biologia não sexista |
title |
“A song for you”: music in a didactic sequence proposal for non-sexist biology teaching |
spellingShingle |
“A song for you”: music in a didactic sequence proposal for non-sexist biology teaching Farias, Yaci Maria Marcondes Ensino de Biologia sequência Didática Música Gênero Mulheres trans Ensino de biologia Sequência didática Gênero Mulheres trans Enseñanza de biología Secuencia didáctica Música Género Mujeres trans Enseñanza de biología Secuencia didáctica Género Mujeres trans Biology teaching Didactic sequence Music Gender Trans women Biology teaching Didactic sequence Gender Trans women |
title_short |
“A song for you”: music in a didactic sequence proposal for non-sexist biology teaching |
title_full |
“A song for you”: music in a didactic sequence proposal for non-sexist biology teaching |
title_fullStr |
“A song for you”: music in a didactic sequence proposal for non-sexist biology teaching |
title_full_unstemmed |
“A song for you”: music in a didactic sequence proposal for non-sexist biology teaching |
title_sort |
“A song for you”: music in a didactic sequence proposal for non-sexist biology teaching |
author |
Farias, Yaci Maria Marcondes |
author_facet |
Farias, Yaci Maria Marcondes |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Farias, Yaci Maria Marcondes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Biologia sequência Didática Música Gênero Mulheres trans Ensino de biologia Sequência didática Gênero Mulheres trans Enseñanza de biología Secuencia didáctica Música Género Mujeres trans Enseñanza de biología Secuencia didáctica Género Mujeres trans Biology teaching Didactic sequence Music Gender Trans women Biology teaching Didactic sequence Gender Trans women |
topic |
Ensino de Biologia sequência Didática Música Gênero Mulheres trans Ensino de biologia Sequência didática Gênero Mulheres trans Enseñanza de biología Secuencia didáctica Música Género Mujeres trans Enseñanza de biología Secuencia didáctica Género Mujeres trans Biology teaching Didactic sequence Music Gender Trans women Biology teaching Didactic sequence Gender Trans women |
description |
In this article I discuss the elaboration and validation of a Didactic Sequence (SD) proposal that seeks to address gender issues, in particular trans gender identity in association with the teaching of biology. Its development is anchored in the assumptions for anti-oppressive education, aiming at teaching non-sexist biology, which is capable of promoting critical thinking among students, in addition to contributing to the learning of the suggested scientific concepts. The SD has gone through the validation process by both biology teachers and trans women. The results of this validation showed that the SD proposed here fulfills its objective and points to the importance of proposals of this type for teaching critical biology. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/360 10.46667/renbio.v13i2.360 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/360 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v13i2.360 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/360/115 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil Brasil Brasil |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2020: v.13, n.2 (out. 2020); 268-288 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2020: v.13, n.2 (out. 2020); 268-288 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2020: v.13, n.2 (out. 2020); 268-288 2763-8898 10.46667/renbio.v13i2 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068866946334720 |