Pedagogical residence: perception of preceptors about education on sexuality and gender
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/557 |
Resumo: | The objective of the work is to investigate the concepts of the preceptors linked to the Sub-project of Pedagogical Residency in Biological Sciences of the Federal University of Goiás (UFG) on Education in Sexuality and Gender, in order to understand how the approach of these themes can contribute to the initial and continuing education of Science and Biology teachers. From the analysis of the data obtained through an electronic questionnaire, it is concluded that the teachers did not have contact with the theme during their graduation, showing a biological perspective in their pedagogical proposals. With this, the tutors see in the PR the possibility of continuing education, allowing to insert and qualify the debate about education in sexuality and gender in their classes and in the school routine. |
id |
SBEnBio_6f229953f6c742676a74062177222762 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/557 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
Pedagogical residence: perception of preceptors about education on sexuality and genderResidencia pedagógica:: percepción de preceptores sobre la educación en sexualidad y género Residência pedagógica: percepção das preceptoras acerca da educação em sexualidade e gêneroEducação em sexualidadeSexualidadeSexuality educationSexualityEducación en sexualidadSexualidadThe objective of the work is to investigate the concepts of the preceptors linked to the Sub-project of Pedagogical Residency in Biological Sciences of the Federal University of Goiás (UFG) on Education in Sexuality and Gender, in order to understand how the approach of these themes can contribute to the initial and continuing education of Science and Biology teachers. From the analysis of the data obtained through an electronic questionnaire, it is concluded that the teachers did not have contact with the theme during their graduation, showing a biological perspective in their pedagogical proposals. With this, the tutors see in the PR the possibility of continuing education, allowing to insert and qualify the debate about education in sexuality and gender in their classes and in the school routine.El objetivo del trabajo es investigar los conceptos de los preceptores vinculados al Subproyecto de Residencia Pedagógica en Ciencias Biológicas de la Universidad Federal de Goiás (UFG) sobre Educación en Sexualidad y Género, con el fin de comprender cómo el abordaje de estos Los temas pueden contribuir a la formación inicial y educación continua de los profesores de Ciencias y Biología. Del análisis de los datos obtenidos a través de un cuestionario electrónico, se concluye que los docentes no tuvieron contacto con el tema durante su graduación, mostrando una perspectiva biologicista en sus propuestas pedagógicas. Con esto, los tutores ven en el PR la posibilidad de la educación continua, permitiendo insertar y matizar el debate sobre la educación en sexualidad y género en sus clases y en la rutina escolar.O objetivo do trabalho é investigar as concepções das preceptoras vinculadas ao Subprojeto de Residência Pedagógica em Ciências Biológicas da Universidade Federal de Goiás (UFG) sobre Educação em Sexualidade e Gênero, a fim de compreender como a abordagem dessas temáticas pode contribuir para a formação inicial e continuada de professores de Ciências e Biologia. A partir da análise dos dados obtidos por meio de questionário eletrônico, concluiu-se que as professoras não tiveram contato com a temática durante sua graduação, evidenciando uma perspectiva biologicista em suas propostas pedagógicas. Com isso, as preceptoras visualizam na RP a possibilidade de formação continuada, permitindo inserir e qualificar o debate acerca da educação em sexualidade e gênero em suas aulas e no cotidiano escolar.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2021-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/55710.46667/renbio.v14i1.557SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 76-96Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 76-96Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 76-962763-889810.46667/renbio.v14i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/557/178BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Paiva, Erick Henrique SiqueiraSilva, Evilyn Paula Rocha daSoares, Zilene Moreira PereiraMendes, Michel2022-07-06T11:23:51Zoai:ojs.renbio.org.br:article/557Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-07-06T11:23:51Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pedagogical residence: perception of preceptors about education on sexuality and gender Residencia pedagógica:: percepción de preceptores sobre la educación en sexualidad y género Residência pedagógica: percepção das preceptoras acerca da educação em sexualidade e gênero |
title |
Pedagogical residence: perception of preceptors about education on sexuality and gender |
spellingShingle |
Pedagogical residence: perception of preceptors about education on sexuality and gender Paiva, Erick Henrique Siqueira Educação em sexualidade Sexualidade Sexuality education Sexuality Educación en sexualidad Sexualidad |
title_short |
Pedagogical residence: perception of preceptors about education on sexuality and gender |
title_full |
Pedagogical residence: perception of preceptors about education on sexuality and gender |
title_fullStr |
Pedagogical residence: perception of preceptors about education on sexuality and gender |
title_full_unstemmed |
Pedagogical residence: perception of preceptors about education on sexuality and gender |
title_sort |
Pedagogical residence: perception of preceptors about education on sexuality and gender |
author |
Paiva, Erick Henrique Siqueira |
author_facet |
Paiva, Erick Henrique Siqueira Silva, Evilyn Paula Rocha da Soares, Zilene Moreira Pereira Mendes, Michel |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Evilyn Paula Rocha da Soares, Zilene Moreira Pereira Mendes, Michel |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Paiva, Erick Henrique Siqueira Silva, Evilyn Paula Rocha da Soares, Zilene Moreira Pereira Mendes, Michel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação em sexualidade Sexualidade Sexuality education Sexuality Educación en sexualidad Sexualidad |
topic |
Educação em sexualidade Sexualidade Sexuality education Sexuality Educación en sexualidad Sexualidad |
description |
The objective of the work is to investigate the concepts of the preceptors linked to the Sub-project of Pedagogical Residency in Biological Sciences of the Federal University of Goiás (UFG) on Education in Sexuality and Gender, in order to understand how the approach of these themes can contribute to the initial and continuing education of Science and Biology teachers. From the analysis of the data obtained through an electronic questionnaire, it is concluded that the teachers did not have contact with the theme during their graduation, showing a biological perspective in their pedagogical proposals. With this, the tutors see in the PR the possibility of continuing education, allowing to insert and qualify the debate about education in sexuality and gender in their classes and in the school routine. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/557 10.46667/renbio.v14i1.557 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/557 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v14i1.557 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/557/178 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil Brasil Brasil |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 76-96 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 76-96 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 76-96 2763-8898 10.46667/renbio.v14i1 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068867346890752 |