Pedagogical residence: perception of preceptors about education on sexuality and gender

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paiva, Erick Henrique Siqueira
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Silva, Evilyn Paula Rocha da, Soares, Zilene Moreira Pereira, Mendes, Michel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/557
Resumo: The objective of the work is to investigate the concepts of the preceptors linked to the Sub-project of Pedagogical Residency in Biological Sciences of the Federal University of Goiás (UFG) on Education in Sexuality and Gender, in order to understand how the approach of these themes can contribute to the initial and continuing education of Science and Biology teachers. From the analysis of the data obtained through an electronic questionnaire, it is concluded that the teachers did not have contact with the theme during their graduation, showing a biological perspective in their pedagogical proposals. With this, the tutors see in the PR the possibility of continuing education, allowing to insert and qualify the debate about education in sexuality and gender in their classes and in the school routine.
id SBEnBio_6f229953f6c742676a74062177222762
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/557
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Pedagogical residence: perception of preceptors about education on sexuality and genderResidencia pedagógica:: percepción de preceptores sobre la educación en sexualidad y género Residência pedagógica: percepção das preceptoras acerca da educação em sexualidade e gêneroEducação em sexualidadeSexualidadeSexuality educationSexualityEducación en sexualidadSexualidadThe objective of the work is to investigate the concepts of the preceptors linked to the Sub-project of Pedagogical Residency in Biological Sciences of the Federal University of Goiás (UFG) on Education in Sexuality and Gender, in order to understand how the approach of these themes can contribute to the initial and continuing education of Science and Biology teachers. From the analysis of the data obtained through an electronic questionnaire, it is concluded that the teachers did not have contact with the theme during their graduation, showing a biological perspective in their pedagogical proposals. With this, the tutors see in the PR the possibility of continuing education, allowing to insert and qualify the debate about education in sexuality and gender in their classes and in the school routine.El objetivo del trabajo es investigar los conceptos de los preceptores vinculados al Subproyecto de Residencia Pedagógica en Ciencias Biológicas de la Universidad Federal de Goiás (UFG) sobre Educación en Sexualidad y Género, con el fin de comprender cómo el abordaje de estos Los temas pueden contribuir a la formación inicial y educación continua de los profesores de Ciencias y Biología. Del análisis de los datos obtenidos a través de un cuestionario electrónico, se concluye que los docentes no tuvieron contacto con el tema durante su graduación, mostrando una perspectiva biologicista en sus propuestas pedagógicas. Con esto, los tutores ven en el PR la posibilidad de la educación continua, permitiendo insertar y matizar el debate sobre la educación en sexualidad y género en sus clases y en la rutina escolar.O objetivo do trabalho é investigar as concepções das preceptoras vinculadas ao Subprojeto de Residência Pedagógica em Ciências Biológicas da Universidade Federal de Goiás (UFG) sobre Educação em Sexualidade e Gênero, a fim de compreender como a abordagem dessas temáticas pode contribuir para a formação inicial e continuada de professores de Ciências e Biologia. A partir da análise dos dados obtidos por meio de questionário eletrônico, concluiu-se que as professoras não tiveram contato com a temática durante sua graduação, evidenciando uma perspectiva biologicista em suas propostas pedagógicas. Com isso, as preceptoras visualizam na RP a possibilidade de formação continuada, permitindo inserir e qualificar o debate acerca da educação em sexualidade e gênero em suas aulas e no cotidiano escolar.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2021-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/55710.46667/renbio.v14i1.557SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 76-96Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 76-96Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 76-962763-889810.46667/renbio.v14i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/557/178BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Paiva, Erick Henrique SiqueiraSilva, Evilyn Paula Rocha daSoares, Zilene Moreira PereiraMendes, Michel2022-07-06T11:23:51Zoai:ojs.renbio.org.br:article/557Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-07-06T11:23:51Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Pedagogical residence: perception of preceptors about education on sexuality and gender
Residencia pedagógica:: percepción de preceptores sobre la educación en sexualidad y género
Residência pedagógica: percepção das preceptoras acerca da educação em sexualidade e gênero
title Pedagogical residence: perception of preceptors about education on sexuality and gender
spellingShingle Pedagogical residence: perception of preceptors about education on sexuality and gender
Paiva, Erick Henrique Siqueira
Educação em sexualidade
Sexualidade
Sexuality education
Sexuality
Educación en sexualidad
Sexualidad
title_short Pedagogical residence: perception of preceptors about education on sexuality and gender
title_full Pedagogical residence: perception of preceptors about education on sexuality and gender
title_fullStr Pedagogical residence: perception of preceptors about education on sexuality and gender
title_full_unstemmed Pedagogical residence: perception of preceptors about education on sexuality and gender
title_sort Pedagogical residence: perception of preceptors about education on sexuality and gender
author Paiva, Erick Henrique Siqueira
author_facet Paiva, Erick Henrique Siqueira
Silva, Evilyn Paula Rocha da
Soares, Zilene Moreira Pereira
Mendes, Michel
author_role author
author2 Silva, Evilyn Paula Rocha da
Soares, Zilene Moreira Pereira
Mendes, Michel
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Paiva, Erick Henrique Siqueira
Silva, Evilyn Paula Rocha da
Soares, Zilene Moreira Pereira
Mendes, Michel
dc.subject.por.fl_str_mv Educação em sexualidade
Sexualidade
Sexuality education
Sexuality
Educación en sexualidad
Sexualidad
topic Educação em sexualidade
Sexualidade
Sexuality education
Sexuality
Educación en sexualidad
Sexualidad
description The objective of the work is to investigate the concepts of the preceptors linked to the Sub-project of Pedagogical Residency in Biological Sciences of the Federal University of Goiás (UFG) on Education in Sexuality and Gender, in order to understand how the approach of these themes can contribute to the initial and continuing education of Science and Biology teachers. From the analysis of the data obtained through an electronic questionnaire, it is concluded that the teachers did not have contact with the theme during their graduation, showing a biological perspective in their pedagogical proposals. With this, the tutors see in the PR the possibility of continuing education, allowing to insert and qualify the debate about education in sexuality and gender in their classes and in the school routine.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/557
10.46667/renbio.v14i1.557
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/557
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v14i1.557
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/557/178
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 76-96
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 76-96
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 76-96
2763-8898
10.46667/renbio.v14i1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068867346890752