Gender and sexuality in education:

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Parente, Orleans Alves
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Almeida, Ronaldo de Sousa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Labor
Texto Completo: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/80580
Resumo: This article aims to discuss how (and if) gender and sexuality issues in education are addressed in the Pedagogy course at the Federal University of XXXXX, as a Brazilian public university, from the perspective of students in the last semester of the course. Therefore, the study focuses on the impact that such issues had during the course, with emphasis on the areas, disciplines, projects and approach identified by the students. Based on the data collected, the research shows that students in the last semester have few and/or shallow discussions on the subject, in addition to homophobic representations in the speeches of professors and students of the course. Such evidence emphasizes the importance of the performance of the faculty of the course in question, and of other degrees, in order to pay attention to the importance of pedagogical work related to these themes in the initial teacher training.
id UFC-10_503c61bfba574586c4180727e83011bc
oai_identifier_str oai:periodicos.ufc:article/80580
network_acronym_str UFC-10
network_name_str Revista Labor
repository_id_str
spelling Gender and sexuality in education: Género y sexualidad en la educación: Gênero e sexualidade na educação: Pedagogy Course. Education. Gender. Sexuality.Gender and sexuality.Curso de Pedagogía. Educación. Género. Sexualidad.Género y sexualidad.Curso de Pedagogia. Educação. Gênero. Sexualidade.Gênero e sexualidadeThis article aims to discuss how (and if) gender and sexuality issues in education are addressed in the Pedagogy course at the Federal University of XXXXX, as a Brazilian public university, from the perspective of students in the last semester of the course. Therefore, the study focuses on the impact that such issues had during the course, with emphasis on the areas, disciplines, projects and approach identified by the students. Based on the data collected, the research shows that students in the last semester have few and/or shallow discussions on the subject, in addition to homophobic representations in the speeches of professors and students of the course. Such evidence emphasizes the importance of the performance of the faculty of the course in question, and of other degrees, in order to pay attention to the importance of pedagogical work related to these themes in the initial teacher training.Este artículo tiene como objetivo discutir cómo (y si) las cuestiones de género y sexualidad en la educación son abordadas en el curso de Pedagogía de la Universidad Federal de XXXXX, como universidad pública brasileña, desde el punto de vista de los estudiantes en el último semestre del curso. Para ello, el estudio se centra en el impacto que tales temas tuvieron durante el curso, con énfasis en las áreas, disciplinas, proyectos y enfoques identificados por los estudiantes. A partir de los datos recopilados, la investigación muestra que los estudiantes del último semestre tienen pocas y/o superficiales discusiones sobre el tema, además de representaciones homofóbicas en los discursos de profesores y estudiantes del curso. Tal evidencia enfatiza la importancia del trabajo del profesorado de la carrera en cuestión, y de las demás licenciaturas, a fin de prestar atención a la importancia del trabajo pedagógico relacionado con estos temas para la formación inicial docente.O presente artigo objetiva discutir como (e se) as questões de gênero e sexualidade na educação são abordadas no curso de Pedagogia da Universidade Federal do XXXXX, enquanto universidade pública brasileira, a partir da visão de estudantes do último semestre do curso. Para tanto, o estudo se debruça sobre a incidência que tais questões tiveram durante o curso, com destaque para as áreas, as disciplinas, os projetos e a abordagem, identificadas pelos estudantes. Com base nos dados coletados, a pesquisa mostra que estudantes do último semestre têm poucas e, ou, rasas discussões sobre a temática, além de representações homofóbicas nos discursos de docentes e de discentes do curso. Tal evidência ressalta a importância da atuação do corpo docente do curso em questão, e das demais licenciaturas, a fim de atentarem para a importância do trabalho pedagógico relativo a esses temas à formação docente inicial.Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC2022-07-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/8058010.29148/labor.v1i27.80580Revista Labor; v. 1 n. 27 (2022): Revista Labor; 141-1531983-5000reponame:Revista Laborinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/80580/226314Copyright (c) 2022 Revista Laborhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessParente, Orleans AlvesAlmeida, Ronaldo de Sousa2022-08-29T17:54:45Zoai:periodicos.ufc:article/80580Revistahttp://www.revistalabor.ufc.br/PUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/Labor/oai||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br1983-50001983-5000opendoar:2022-08-29T17:54:45Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Gender and sexuality in education:
Género y sexualidad en la educación:
Gênero e sexualidade na educação:
title Gender and sexuality in education:
spellingShingle Gender and sexuality in education:
Parente, Orleans Alves
Pedagogy Course. Education. Gender. Sexuality.
Gender and sexuality.
Curso de Pedagogía. Educación. Género. Sexualidad.
Género y sexualidad.
Curso de Pedagogia. Educação. Gênero. Sexualidade.
Gênero e sexualidade
title_short Gender and sexuality in education:
title_full Gender and sexuality in education:
title_fullStr Gender and sexuality in education:
title_full_unstemmed Gender and sexuality in education:
title_sort Gender and sexuality in education:
author Parente, Orleans Alves
author_facet Parente, Orleans Alves
Almeida, Ronaldo de Sousa
author_role author
author2 Almeida, Ronaldo de Sousa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Parente, Orleans Alves
Almeida, Ronaldo de Sousa
dc.subject.por.fl_str_mv Pedagogy Course. Education. Gender. Sexuality.
Gender and sexuality.
Curso de Pedagogía. Educación. Género. Sexualidad.
Género y sexualidad.
Curso de Pedagogia. Educação. Gênero. Sexualidade.
Gênero e sexualidade
topic Pedagogy Course. Education. Gender. Sexuality.
Gender and sexuality.
Curso de Pedagogía. Educación. Género. Sexualidad.
Género y sexualidad.
Curso de Pedagogia. Educação. Gênero. Sexualidade.
Gênero e sexualidade
description This article aims to discuss how (and if) gender and sexuality issues in education are addressed in the Pedagogy course at the Federal University of XXXXX, as a Brazilian public university, from the perspective of students in the last semester of the course. Therefore, the study focuses on the impact that such issues had during the course, with emphasis on the areas, disciplines, projects and approach identified by the students. Based on the data collected, the research shows that students in the last semester have few and/or shallow discussions on the subject, in addition to homophobic representations in the speeches of professors and students of the course. Such evidence emphasizes the importance of the performance of the faculty of the course in question, and of other degrees, in order to pay attention to the importance of pedagogical work related to these themes in the initial teacher training.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/80580
10.29148/labor.v1i27.80580
url http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/80580
identifier_str_mv 10.29148/labor.v1i27.80580
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/80580/226314
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Labor
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Labor
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC
dc.source.none.fl_str_mv Revista Labor; v. 1 n. 27 (2022): Revista Labor; 141-153
1983-5000
reponame:Revista Labor
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Revista Labor
collection Revista Labor
repository.name.fl_str_mv Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv ||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br
_version_ 1798325397472935936