Gender and sexuality in education: : silencing and resistance in student education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Labor |
Texto Completo: | http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/80580 |
Resumo: | This article aims to discuss how (and if) gender and sexuality issues in education are addressed in the Pedagogy course at the Federal University of XXXXX, as a Brazilian public university, from the perspective of students in the last semester of the course. Therefore, the study focuses on the impact that such issues had during the course, with emphasis on the areas, disciplines, projects and approach identified by the students. Based on the data collected, the research shows that students in the last semester have few and/or shallow discussions on the subject, in addition to homophobic representations in the speeches of professors and students of the course. Such evidence emphasizes the importance of the performance of the faculty of the course in question, and of other degrees, in order to pay attention to the importance of pedagogical work related to these themes in the initial teacher training. |
id |
UFC-10_503c61bfba574586c4180727e83011bc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufc:article/80580 |
network_acronym_str |
UFC-10 |
network_name_str |
Revista Labor |
repository_id_str |
|
spelling |
Gender and sexuality in education: : silencing and resistance in student educationGénero y sexualidad en la educación: : silenciamientos y resistencias en la formación estudiantil Gênero e sexualidade na educação: : silenciamentos e resistências na formação de estudantesPedagogy Course. Education. Gender. Sexuality.Gender and sexuality.Curso de Pedagogía. Educación. Género. Sexualidad.Género y sexualidad.Curso de Pedagogia. Educação. Gênero. Sexualidade.Gênero e sexualidadeThis article aims to discuss how (and if) gender and sexuality issues in education are addressed in the Pedagogy course at the Federal University of XXXXX, as a Brazilian public university, from the perspective of students in the last semester of the course. Therefore, the study focuses on the impact that such issues had during the course, with emphasis on the areas, disciplines, projects and approach identified by the students. Based on the data collected, the research shows that students in the last semester have few and/or shallow discussions on the subject, in addition to homophobic representations in the speeches of professors and students of the course. Such evidence emphasizes the importance of the performance of the faculty of the course in question, and of other degrees, in order to pay attention to the importance of pedagogical work related to these themes in the initial teacher training.Este artículo tiene como objetivo discutir cómo (y si) las cuestiones de género y sexualidad en la educación son abordadas en el curso de Pedagogía de la Universidad Federal de XXXXX, como universidad pública brasileña, desde el punto de vista de los estudiantes en el último semestre del curso. Para ello, el estudio se centra en el impacto que tales temas tuvieron durante el curso, con énfasis en las áreas, disciplinas, proyectos y enfoques identificados por los estudiantes. A partir de los datos recopilados, la investigación muestra que los estudiantes del último semestre tienen pocas y/o superficiales discusiones sobre el tema, además de representaciones homofóbicas en los discursos de profesores y estudiantes del curso. Tal evidencia enfatiza la importancia del trabajo del profesorado de la carrera en cuestión, y de las demás licenciaturas, a fin de prestar atención a la importancia del trabajo pedagógico relacionado con estos temas para la formación inicial docente.O presente artigo objetiva discutir como (e se) as questões de gênero e sexualidade na educação são abordadas no curso de Pedagogia da Universidade Federal do XXXXX, enquanto universidade pública brasileira, a partir da visão de estudantes do último semestre do curso. Para tanto, o estudo se debruça sobre a incidência que tais questões tiveram durante o curso, com destaque para as áreas, as disciplinas, os projetos e a abordagem, identificadas pelos estudantes. Com base nos dados coletados, a pesquisa mostra que estudantes do último semestre têm poucas e, ou, rasas discussões sobre a temática, além de representações homofóbicas nos discursos de docentes e de discentes do curso. Tal evidência ressalta a importância da atuação do corpo docente do curso em questão, e das demais licenciaturas, a fim de atentarem para a importância do trabalho pedagógico relativo a esses temas à formação docente inicial.Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC2022-07-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/8058010.29148/labor.v1i27.80580Revista Labor; v. 1 n. 27 (2022): Revista Labor; 141-1531983-5000reponame:Revista Laborinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/80580/226314Copyright (c) 2022 Revista Laborinfo:eu-repo/semantics/openAccessParente, Orleans AlvesAlmeida, Ronaldo de Sousa2022-08-29T17:54:45Zoai:periodicos.ufc:article/80580Revistahttp://www.revistalabor.ufc.br/PUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/Labor/oai||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br1983-50001983-5000opendoar:2022-08-29T17:54:45Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Gender and sexuality in education: : silencing and resistance in student education Género y sexualidad en la educación: : silenciamientos y resistencias en la formación estudiantil Gênero e sexualidade na educação: : silenciamentos e resistências na formação de estudantes |
title |
Gender and sexuality in education: : silencing and resistance in student education |
spellingShingle |
Gender and sexuality in education: : silencing and resistance in student education Parente, Orleans Alves Pedagogy Course. Education. Gender. Sexuality. Gender and sexuality. Curso de Pedagogía. Educación. Género. Sexualidad. Género y sexualidad. Curso de Pedagogia. Educação. Gênero. Sexualidade. Gênero e sexualidade |
title_short |
Gender and sexuality in education: : silencing and resistance in student education |
title_full |
Gender and sexuality in education: : silencing and resistance in student education |
title_fullStr |
Gender and sexuality in education: : silencing and resistance in student education |
title_full_unstemmed |
Gender and sexuality in education: : silencing and resistance in student education |
title_sort |
Gender and sexuality in education: : silencing and resistance in student education |
author |
Parente, Orleans Alves |
author_facet |
Parente, Orleans Alves Almeida, Ronaldo de Sousa |
author_role |
author |
author2 |
Almeida, Ronaldo de Sousa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Parente, Orleans Alves Almeida, Ronaldo de Sousa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pedagogy Course. Education. Gender. Sexuality. Gender and sexuality. Curso de Pedagogía. Educación. Género. Sexualidad. Género y sexualidad. Curso de Pedagogia. Educação. Gênero. Sexualidade. Gênero e sexualidade |
topic |
Pedagogy Course. Education. Gender. Sexuality. Gender and sexuality. Curso de Pedagogía. Educación. Género. Sexualidad. Género y sexualidad. Curso de Pedagogia. Educação. Gênero. Sexualidade. Gênero e sexualidade |
description |
This article aims to discuss how (and if) gender and sexuality issues in education are addressed in the Pedagogy course at the Federal University of XXXXX, as a Brazilian public university, from the perspective of students in the last semester of the course. Therefore, the study focuses on the impact that such issues had during the course, with emphasis on the areas, disciplines, projects and approach identified by the students. Based on the data collected, the research shows that students in the last semester have few and/or shallow discussions on the subject, in addition to homophobic representations in the speeches of professors and students of the course. Such evidence emphasizes the importance of the performance of the faculty of the course in question, and of other degrees, in order to pay attention to the importance of pedagogical work related to these themes in the initial teacher training. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/80580 10.29148/labor.v1i27.80580 |
url |
http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/80580 |
identifier_str_mv |
10.29148/labor.v1i27.80580 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/80580/226314 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Labor info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Labor |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Labor; v. 1 n. 27 (2022): Revista Labor; 141-153 1983-5000 reponame:Revista Labor instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Revista Labor |
collection |
Revista Labor |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br |
_version_ |
1809454507417927680 |