Curriculum pedagogical project of a Biological sciences course: a look at curriculum theories

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Jessica Silva dos
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Moreira, Ana Lúcia Olivo Rosas
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1041
Resumo: The objective of this work was to identify and compare the curriculum theory(s) contained in the curricular pedagogical projects (PPCs) of a Biological Sciences course at a public university, located in the northwest of Paraná. To this end, a comparative analysis was carried out between the old PPC, in force between the years 2011-2019 and the most recent PPC, in force from 2020 until today. The data showed that the old PPC had a tendency towards traditional theories, as it mainly presented concepts of planning and efficiency. The PPC of the current course showed a tendency towards post-critical theories, as it introduced concepts that discuss human issues, such as race and sexuality, as well as environmental issues. 
id SBEnBio_74db1a4b4c3be47455db6f494b457d5f
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/1041
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Curriculum pedagogical project of a Biological sciences course: a look at curriculum theoriesProyecto pedagógico curricular de una carrera de ciencias biológicas: una mirada a las teorías curricularesProjeto pedagógico curricular de um curso de Ciências Biológicas: um olhar para as teorias do currículoFormação de professoresCurrículo do curso de Ciências BiológicasTeorias Pós-CríticasFormação inicial docenteTeorias do currículoTeacher trainingBiological Sciences course curriculum Post-Critical TheoriesInitial teacher trainingCurriculum theoriesFormación de profesoresPlan de estudios del curso de Ciencias BiológicasTeorías poscríticasFormación inicial docente Teorías curricularesThe objective of this work was to identify and compare the curriculum theory(s) contained in the curricular pedagogical projects (PPCs) of a Biological Sciences course at a public university, located in the northwest of Paraná. To this end, a comparative analysis was carried out between the old PPC, in force between the years 2011-2019 and the most recent PPC, in force from 2020 until today. The data showed that the old PPC had a tendency towards traditional theories, as it mainly presented concepts of planning and efficiency. The PPC of the current course showed a tendency towards post-critical theories, as it introduced concepts that discuss human issues, such as race and sexuality, as well as environmental issues. El objetivo de este trabajo fue identificar y comparar la(s) teoría(s) curricular(es) contenida(s) en los proyectos pedagógicos curriculares (PPC) de un curso de Ciencias Biológicas en una universidad pública, ubicada en el noroeste de Paraná. Para ello, se realizó un análisis comparativo entre el PPC antiguo, vigente entre los años 2011-2019 y el PPC más reciente, vigente desde el 2020 hasta la actualidad. Los datos mostraron que el antiguo PPC tenía una tendencia hacia las teorías tradicionales, ya que presentaba principalmente conceptos de planificación y eficiencia. El PPC del curso actual mostró una tendencia hacia las teorías poscríticas, ya que introdujo conceptos que abordan cuestiones humanas, como la raza y la sexualidad, así como cuestiones ambientales.O objetivo deste trabalho foi identificar e comparar a(s) teoria(s) de currículo que constam nos projetos pedagógicos curriculares (PPCs) de um curso de Ciências Biológicas de uma universidade pública, localizada no noroeste do Paraná. Para tanto, foi realizada uma análise comparativa entre o antigo PPC, vigente entre os anos de 2011-2019 e o mais recente PPC, vigente desde 2020 até atualmente. Os dados mostraram que o antigo PPC possuía uma tendência para as teorias tradicionais, pois apresentou, principalmente conceitos de planejamento e eficiência. Já o PPC do curso em vigência apresentou uma tendência para as teorias pós-críticas, pois introduziu conceitos que discutem questões humanas, tais como, raça e sexualidade e também questões ambientais. SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTexto info:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/104110.46667/renbio.v16inesp.1.1041SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 341-353Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 341-353Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 341-3532763-889810.46667/renbio.v16inesp.1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1041/338Maringá, PRMaringá, PRMaringá, PRCopyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Jessica Silva dos Moreira, Ana Lúcia Olivo Rosas2023-11-24T04:29:34Zoai:ojs.renbio.org.br:article/1041Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-11-24T04:29:34Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Curriculum pedagogical project of a Biological sciences course: a look at curriculum theories
Proyecto pedagógico curricular de una carrera de ciencias biológicas: una mirada a las teorías curriculares
Projeto pedagógico curricular de um curso de Ciências Biológicas: um olhar para as teorias do currículo
title Curriculum pedagogical project of a Biological sciences course: a look at curriculum theories
spellingShingle Curriculum pedagogical project of a Biological sciences course: a look at curriculum theories
Santos, Jessica Silva dos
Formação de professores
Currículo do curso de Ciências Biológicas
Teorias Pós-Críticas
Formação inicial docente
Teorias do currículo
Teacher training
Biological Sciences course curriculum
Post-Critical Theories
Initial teacher training
Curriculum theories
Formación de profesores
Plan de estudios del curso de Ciencias Biológicas
Teorías poscríticas
Formación inicial docente
Teorías curriculares
title_short Curriculum pedagogical project of a Biological sciences course: a look at curriculum theories
title_full Curriculum pedagogical project of a Biological sciences course: a look at curriculum theories
title_fullStr Curriculum pedagogical project of a Biological sciences course: a look at curriculum theories
title_full_unstemmed Curriculum pedagogical project of a Biological sciences course: a look at curriculum theories
title_sort Curriculum pedagogical project of a Biological sciences course: a look at curriculum theories
author Santos, Jessica Silva dos
author_facet Santos, Jessica Silva dos
Moreira, Ana Lúcia Olivo Rosas
author_role author
author2 Moreira, Ana Lúcia Olivo Rosas
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Jessica Silva dos
Moreira, Ana Lúcia Olivo Rosas
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de professores
Currículo do curso de Ciências Biológicas
Teorias Pós-Críticas
Formação inicial docente
Teorias do currículo
Teacher training
Biological Sciences course curriculum
Post-Critical Theories
Initial teacher training
Curriculum theories
Formación de profesores
Plan de estudios del curso de Ciencias Biológicas
Teorías poscríticas
Formación inicial docente
Teorías curriculares
topic Formação de professores
Currículo do curso de Ciências Biológicas
Teorias Pós-Críticas
Formação inicial docente
Teorias do currículo
Teacher training
Biological Sciences course curriculum
Post-Critical Theories
Initial teacher training
Curriculum theories
Formación de profesores
Plan de estudios del curso de Ciencias Biológicas
Teorías poscríticas
Formación inicial docente
Teorías curriculares
description The objective of this work was to identify and compare the curriculum theory(s) contained in the curricular pedagogical projects (PPCs) of a Biological Sciences course at a public university, located in the northwest of Paraná. To this end, a comparative analysis was carried out between the old PPC, in force between the years 2011-2019 and the most recent PPC, in force from 2020 until today. The data showed that the old PPC had a tendency towards traditional theories, as it mainly presented concepts of planning and efficiency. The PPC of the current course showed a tendency towards post-critical theories, as it introduced concepts that discuss human issues, such as race and sexuality, as well as environmental issues. 
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1041
10.46667/renbio.v16inesp.1.1041
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1041
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v16inesp.1.1041
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1041/338
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Maringá, PR
Maringá, PR
Maringá, PR
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 341-353
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 341-353
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 341-353
2763-8898
10.46667/renbio.v16inesp.1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068866131591168