Curriculum pedagogical project of a Biological sciences course: a look at curriculum theories
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1041 |
Resumo: | The objective of this work was to identify and compare the curriculum theory(s) contained in the curricular pedagogical projects (PPCs) of a Biological Sciences course at a public university, located in the northwest of Paraná. To this end, a comparative analysis was carried out between the old PPC, in force between the years 2011-2019 and the most recent PPC, in force from 2020 until today. The data showed that the old PPC had a tendency towards traditional theories, as it mainly presented concepts of planning and efficiency. The PPC of the current course showed a tendency towards post-critical theories, as it introduced concepts that discuss human issues, such as race and sexuality, as well as environmental issues. |
id |
SBEnBio_74db1a4b4c3be47455db6f494b457d5f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/1041 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
Curriculum pedagogical project of a Biological sciences course: a look at curriculum theoriesProyecto pedagógico curricular de una carrera de ciencias biológicas: una mirada a las teorías curricularesProjeto pedagógico curricular de um curso de Ciências Biológicas: um olhar para as teorias do currículoFormação de professoresCurrículo do curso de Ciências BiológicasTeorias Pós-CríticasFormação inicial docenteTeorias do currículoTeacher trainingBiological Sciences course curriculum Post-Critical TheoriesInitial teacher trainingCurriculum theoriesFormación de profesoresPlan de estudios del curso de Ciencias BiológicasTeorías poscríticasFormación inicial docente Teorías curricularesThe objective of this work was to identify and compare the curriculum theory(s) contained in the curricular pedagogical projects (PPCs) of a Biological Sciences course at a public university, located in the northwest of Paraná. To this end, a comparative analysis was carried out between the old PPC, in force between the years 2011-2019 and the most recent PPC, in force from 2020 until today. The data showed that the old PPC had a tendency towards traditional theories, as it mainly presented concepts of planning and efficiency. The PPC of the current course showed a tendency towards post-critical theories, as it introduced concepts that discuss human issues, such as race and sexuality, as well as environmental issues. El objetivo de este trabajo fue identificar y comparar la(s) teoría(s) curricular(es) contenida(s) en los proyectos pedagógicos curriculares (PPC) de un curso de Ciencias Biológicas en una universidad pública, ubicada en el noroeste de Paraná. Para ello, se realizó un análisis comparativo entre el PPC antiguo, vigente entre los años 2011-2019 y el PPC más reciente, vigente desde el 2020 hasta la actualidad. Los datos mostraron que el antiguo PPC tenía una tendencia hacia las teorías tradicionales, ya que presentaba principalmente conceptos de planificación y eficiencia. El PPC del curso actual mostró una tendencia hacia las teorías poscríticas, ya que introdujo conceptos que abordan cuestiones humanas, como la raza y la sexualidad, así como cuestiones ambientales.O objetivo deste trabalho foi identificar e comparar a(s) teoria(s) de currículo que constam nos projetos pedagógicos curriculares (PPCs) de um curso de Ciências Biológicas de uma universidade pública, localizada no noroeste do Paraná. Para tanto, foi realizada uma análise comparativa entre o antigo PPC, vigente entre os anos de 2011-2019 e o mais recente PPC, vigente desde 2020 até atualmente. Os dados mostraram que o antigo PPC possuía uma tendência para as teorias tradicionais, pois apresentou, principalmente conceitos de planejamento e eficiência. Já o PPC do curso em vigência apresentou uma tendência para as teorias pós-críticas, pois introduziu conceitos que discutem questões humanas, tais como, raça e sexualidade e também questões ambientais. SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTexto info:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/104110.46667/renbio.v16inesp.1.1041SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 341-353Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 341-353Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 341-3532763-889810.46667/renbio.v16inesp.1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1041/338Maringá, PRMaringá, PRMaringá, PRCopyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Jessica Silva dos Moreira, Ana Lúcia Olivo Rosas2023-11-24T04:29:34Zoai:ojs.renbio.org.br:article/1041Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-11-24T04:29:34Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Curriculum pedagogical project of a Biological sciences course: a look at curriculum theories Proyecto pedagógico curricular de una carrera de ciencias biológicas: una mirada a las teorías curriculares Projeto pedagógico curricular de um curso de Ciências Biológicas: um olhar para as teorias do currículo |
title |
Curriculum pedagogical project of a Biological sciences course: a look at curriculum theories |
spellingShingle |
Curriculum pedagogical project of a Biological sciences course: a look at curriculum theories Santos, Jessica Silva dos Formação de professores Currículo do curso de Ciências Biológicas Teorias Pós-Críticas Formação inicial docente Teorias do currículo Teacher training Biological Sciences course curriculum Post-Critical Theories Initial teacher training Curriculum theories Formación de profesores Plan de estudios del curso de Ciencias Biológicas Teorías poscríticas Formación inicial docente Teorías curriculares |
title_short |
Curriculum pedagogical project of a Biological sciences course: a look at curriculum theories |
title_full |
Curriculum pedagogical project of a Biological sciences course: a look at curriculum theories |
title_fullStr |
Curriculum pedagogical project of a Biological sciences course: a look at curriculum theories |
title_full_unstemmed |
Curriculum pedagogical project of a Biological sciences course: a look at curriculum theories |
title_sort |
Curriculum pedagogical project of a Biological sciences course: a look at curriculum theories |
author |
Santos, Jessica Silva dos |
author_facet |
Santos, Jessica Silva dos Moreira, Ana Lúcia Olivo Rosas |
author_role |
author |
author2 |
Moreira, Ana Lúcia Olivo Rosas |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Jessica Silva dos Moreira, Ana Lúcia Olivo Rosas |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de professores Currículo do curso de Ciências Biológicas Teorias Pós-Críticas Formação inicial docente Teorias do currículo Teacher training Biological Sciences course curriculum Post-Critical Theories Initial teacher training Curriculum theories Formación de profesores Plan de estudios del curso de Ciencias Biológicas Teorías poscríticas Formación inicial docente Teorías curriculares |
topic |
Formação de professores Currículo do curso de Ciências Biológicas Teorias Pós-Críticas Formação inicial docente Teorias do currículo Teacher training Biological Sciences course curriculum Post-Critical Theories Initial teacher training Curriculum theories Formación de profesores Plan de estudios del curso de Ciencias Biológicas Teorías poscríticas Formación inicial docente Teorías curriculares |
description |
The objective of this work was to identify and compare the curriculum theory(s) contained in the curricular pedagogical projects (PPCs) of a Biological Sciences course at a public university, located in the northwest of Paraná. To this end, a comparative analysis was carried out between the old PPC, in force between the years 2011-2019 and the most recent PPC, in force from 2020 until today. The data showed that the old PPC had a tendency towards traditional theories, as it mainly presented concepts of planning and efficiency. The PPC of the current course showed a tendency towards post-critical theories, as it introduced concepts that discuss human issues, such as race and sexuality, as well as environmental issues. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1041 10.46667/renbio.v16inesp.1.1041 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1041 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v16inesp.1.1041 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1041/338 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Maringá, PR Maringá, PR Maringá, PR |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 341-353 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 341-353 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 341-353 2763-8898 10.46667/renbio.v16inesp.1 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068866131591168 |