Life Concept: a debate in the light of education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferraro, José Luís Schifino
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/90398
Resumo: Reestablishing the concept of life at the center of the epistemological discussion is essential to understanding its power and effects within a discourse that, prior to being scientific, is philosophical. In this sense, the present essay provides some insights into the concept of life by placing it in a kind of grid of intelligibility created according to authors such as Nietzsche, Bachelard, Canguilhem, Wittgenstein, Foucault, Deleuze, Guattari, and others. Thus, it is a possible epistemological approach to this concept at the interface between philosophy and the biological sciences with practical references from the field of education, where its function has been observed. 
id UFRGS-9_29927612de0da83126be388e375c4602
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/90398
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling Life Concept: a debate in the light of educationO Conceito de Vida: uma discussão à luz da educaçãoConceito de VidaDiscurso sobre a VidaEpistemologiaEducaçãoBiologiaLife ConceptDiscourse about LifeEpistemologyEducationBiologyReestablishing the concept of life at the center of the epistemological discussion is essential to understanding its power and effects within a discourse that, prior to being scientific, is philosophical. In this sense, the present essay provides some insights into the concept of life by placing it in a kind of grid of intelligibility created according to authors such as Nietzsche, Bachelard, Canguilhem, Wittgenstein, Foucault, Deleuze, Guattari, and others. Thus, it is a possible epistemological approach to this concept at the interface between philosophy and the biological sciences with practical references from the field of education, where its function has been observed. Recolocar o conceito de vida no centro da discussão epistemológica é essencial para que se possa compreender sua potência e seus efeitos no interior de um discurso que antes de pretender ser científico, é filosófico. Nesse sentido, o presente ensaio joga luzes sobre a vida inserindo-a em uma espécie de grade de inteligibilidade construída a partir de autores como Nietzsche, Bachelard, Canguilhem, Wittgenstein, Foucault, Deleuze, Guattari entre outros. Assim, trata-se de uma aproximação epistemológica possível para esse conceito no entrecruzamento da filosofia e das ciências biológicas com referências práticas que advém do campo da educação, onde percebemos sua funcionalidade. FACED - UFRGS2019-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/90398Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 44 No. 4 (2019)Educação & Realidade; v. 44 n. 4 (2019)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/90398/55236https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/90398/55237Copyright (c) 2019 Educação & Realidadehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerraro, José Luís Schifino2022-10-13T14:15:48Zoai:seer.ufrgs.br:article/90398Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2022-10-13T14:15:48Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Life Concept: a debate in the light of education
O Conceito de Vida: uma discussão à luz da educação
title Life Concept: a debate in the light of education
spellingShingle Life Concept: a debate in the light of education
Ferraro, José Luís Schifino
Conceito de Vida
Discurso sobre a Vida
Epistemologia
Educação
Biologia
Life Concept
Discourse about Life
Epistemology
Education
Biology
title_short Life Concept: a debate in the light of education
title_full Life Concept: a debate in the light of education
title_fullStr Life Concept: a debate in the light of education
title_full_unstemmed Life Concept: a debate in the light of education
title_sort Life Concept: a debate in the light of education
author Ferraro, José Luís Schifino
author_facet Ferraro, José Luís Schifino
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferraro, José Luís Schifino
dc.subject.por.fl_str_mv Conceito de Vida
Discurso sobre a Vida
Epistemologia
Educação
Biologia
Life Concept
Discourse about Life
Epistemology
Education
Biology
topic Conceito de Vida
Discurso sobre a Vida
Epistemologia
Educação
Biologia
Life Concept
Discourse about Life
Epistemology
Education
Biology
description Reestablishing the concept of life at the center of the epistemological discussion is essential to understanding its power and effects within a discourse that, prior to being scientific, is philosophical. In this sense, the present essay provides some insights into the concept of life by placing it in a kind of grid of intelligibility created according to authors such as Nietzsche, Bachelard, Canguilhem, Wittgenstein, Foucault, Deleuze, Guattari, and others. Thus, it is a possible epistemological approach to this concept at the interface between philosophy and the biological sciences with practical references from the field of education, where its function has been observed. 
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/90398
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/90398
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/90398/55236
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/90398/55237
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Educação & Realidade
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Educação & Realidade
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 44 No. 4 (2019)
Educação & Realidade; v. 44 n. 4 (2019)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766988312018944