Ethnic-racial representations of a scientific text: biological and cultural dimensions in debate
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/745 |
Resumo: | The teaching of Natural Sciences has intersections with sociocultural issues, such as ethnic-racial relations. We analyzed the representations of these relationships in the Science contents of a textbook aimed at the early years of Elementary School and indicated by the National Textbook Program (PNLD). After the documental analysis of the work “Encontros: Ciências I”, the results were organized in groups. The first discussion focused on the contents that represented ethnic-racial relations of an aesthetic nature, which appear in greater numbers, but with little space for further study. The second perspective had the historical-cultural focus, which appears in smaller numbers, but shows possibilities of mobilizing a more plural and socially referenced approach, notably through the dialogue with folklore and art. |
id |
SBEnBio_98ea359424e5fdd891d6c389e52057d1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/745 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
Ethnic-racial representations of a scientific text: biological and cultural dimensions in debateRepresentaciones étnico-raciales de un texto de ciencia: dimensiones biológicas y culturales en debateRepresentações étnico-raciais de um livro didático de ciências: dimensões biológicas e culturais em debate Educação antirracistadiversidade culturaletniasCiências da NaturezaEducação em Ciências e BiologiaLivro DidáticoEnsino FundamentalRelações étnico-raciaisAnti-racist educationCultural diversityEthnicitiesNatural SciencesScience and Biology EducationTextbook Elementary SchoolEthnic-racial relationsEducación antirracistaDiversidad culturaletniasCiéncias de la naturalezaEducación en Ciencias y BiologíaLibro de texto Enseñanza fundamentalRelaciones étnico-racialesThe teaching of Natural Sciences has intersections with sociocultural issues, such as ethnic-racial relations. We analyzed the representations of these relationships in the Science contents of a textbook aimed at the early years of Elementary School and indicated by the National Textbook Program (PNLD). After the documental analysis of the work “Encontros: Ciências I”, the results were organized in groups. The first discussion focused on the contents that represented ethnic-racial relations of an aesthetic nature, which appear in greater numbers, but with little space for further study. The second perspective had the historical-cultural focus, which appears in smaller numbers, but shows possibilities of mobilizing a more plural and socially referenced approach, notably through the dialogue with folklore and art.La enseñanza de las Ciencias Naturales tiene intersecciones con cuestiones socioculturales, como las relaciones étnico-raciales. Analizamos las representaciones de estas relaciones en los contenidos de Ciencias de un libro de texto dirigido a los primeros años de la Enseñanza Fundamental e indicado por el Programa Nacional de Libros de Texto (PNLD). Después del análisis documental de la obra “Encontros: Ciências I”, los resultados fueron organizados en grupos. La primera discusión se centró en los contenidos que representaban las relaciones étnico-raciales de carácter estético, que aparecen en mayor número, pero con poco espacio para un mayor estudio. La segunda perspectiva tuvo el enfoque histórico-cultural, que aparece en menor número, pero muestra posibilidades de movilizar un enfoque más plural y socialmente referenciado, principalmente a través del diálogo con el folclore y el arte.O ensino de Ciências da Natureza possui intersecções com questões socioculturais, como as relações étnico-raciais. Analisamos as representações dessas relações nos conteúdos de Ciências de um livro didático direcionado aos anos iniciais do Ensino Fundamental e indicado pelo Programa Nacional do Livro Didático (PNLD). Após a análise documental da obra “Encontros: Ciências I”, os resultados foram organizados a partir de agrupamentos. A primeira discussão foi frente aos conteúdos que representaram relações étnico-raciais de cunho estético, as quais aparecem em maior quantidade, porém com poucos espaços para aprofundamentos. A segunda perspectiva teve o foco histórico-cultural, que aparece em menor quantidade, mas evidencia possibilidades de mobilizar uma abordagem mais plural e socialmente referenciada, notadamente pela interlocução com o folclore e a arte.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2022-11-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/74510.46667/renbio.v15inesp2.745SBEnBio Biology Teaching Journal; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 853-871Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 853-871Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê: Relações Étnico-Raciais e o Ensino de Biologia; 853-8712763-889810.46667/renbio.v15inesp2reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/745/285BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOrcine, Rejane PereiraSilva , Valdirene Caldeira daRédua, Laís de Souza2023-11-14T20:17:21Zoai:ojs.renbio.org.br:article/745Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-11-14T20:17:21Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ethnic-racial representations of a scientific text: biological and cultural dimensions in debate Representaciones étnico-raciales de un texto de ciencia: dimensiones biológicas y culturales en debate Representações étnico-raciais de um livro didático de ciências: dimensões biológicas e culturais em debate |
title |
Ethnic-racial representations of a scientific text: biological and cultural dimensions in debate |
spellingShingle |
Ethnic-racial representations of a scientific text: biological and cultural dimensions in debate Orcine, Rejane Pereira Educação antirracista diversidade cultural etnias Ciências da Natureza Educação em Ciências e Biologia Livro Didático Ensino Fundamental Relações étnico-raciais Anti-racist education Cultural diversity Ethnicities Natural Sciences Science and Biology Education Textbook Elementary School Ethnic-racial relations Educación antirracista Diversidad cultural etnias Ciéncias de la naturaleza Educación en Ciencias y Biología Libro de texto Enseñanza fundamental Relaciones étnico-raciales |
title_short |
Ethnic-racial representations of a scientific text: biological and cultural dimensions in debate |
title_full |
Ethnic-racial representations of a scientific text: biological and cultural dimensions in debate |
title_fullStr |
Ethnic-racial representations of a scientific text: biological and cultural dimensions in debate |
title_full_unstemmed |
Ethnic-racial representations of a scientific text: biological and cultural dimensions in debate |
title_sort |
Ethnic-racial representations of a scientific text: biological and cultural dimensions in debate |
author |
Orcine, Rejane Pereira |
author_facet |
Orcine, Rejane Pereira Silva , Valdirene Caldeira da Rédua, Laís de Souza |
author_role |
author |
author2 |
Silva , Valdirene Caldeira da Rédua, Laís de Souza |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Orcine, Rejane Pereira Silva , Valdirene Caldeira da Rédua, Laís de Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação antirracista diversidade cultural etnias Ciências da Natureza Educação em Ciências e Biologia Livro Didático Ensino Fundamental Relações étnico-raciais Anti-racist education Cultural diversity Ethnicities Natural Sciences Science and Biology Education Textbook Elementary School Ethnic-racial relations Educación antirracista Diversidad cultural etnias Ciéncias de la naturaleza Educación en Ciencias y Biología Libro de texto Enseñanza fundamental Relaciones étnico-raciales |
topic |
Educação antirracista diversidade cultural etnias Ciências da Natureza Educação em Ciências e Biologia Livro Didático Ensino Fundamental Relações étnico-raciais Anti-racist education Cultural diversity Ethnicities Natural Sciences Science and Biology Education Textbook Elementary School Ethnic-racial relations Educación antirracista Diversidad cultural etnias Ciéncias de la naturaleza Educación en Ciencias y Biología Libro de texto Enseñanza fundamental Relaciones étnico-raciales |
description |
The teaching of Natural Sciences has intersections with sociocultural issues, such as ethnic-racial relations. We analyzed the representations of these relationships in the Science contents of a textbook aimed at the early years of Elementary School and indicated by the National Textbook Program (PNLD). After the documental analysis of the work “Encontros: Ciências I”, the results were organized in groups. The first discussion focused on the contents that represented ethnic-racial relations of an aesthetic nature, which appear in greater numbers, but with little space for further study. The second perspective had the historical-cultural focus, which appears in smaller numbers, but shows possibilities of mobilizing a more plural and socially referenced approach, notably through the dialogue with folklore and art. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/745 10.46667/renbio.v15inesp2.745 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/745 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v15inesp2.745 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/745/285 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil Brasil Brasil |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 853-871 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 853-871 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê: Relações Étnico-Raciais e o Ensino de Biologia; 853-871 2763-8898 10.46667/renbio.v15inesp2 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068866004713472 |