Ethnic-racial representations of a scientific text: biological and cultural dimensions in debate

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Orcine, Rejane Pereira
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Silva , Valdirene Caldeira da, Rédua, Laís de Souza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/745
Resumo: The teaching of Natural Sciences has intersections with sociocultural issues, such as ethnic-racial relations. We analyzed the representations of these relationships in the Science contents of a textbook aimed at the early years of Elementary School and indicated by the National Textbook Program (PNLD). After the documental analysis of the work “Encontros: Ciências I”, the results were organized in groups. The first discussion focused on the contents that represented ethnic-racial relations of an aesthetic nature, which appear in greater numbers, but with little space for further study. The second perspective had the historical-cultural focus, which appears in smaller numbers, but shows possibilities of mobilizing a more plural and socially referenced approach, notably through the dialogue with folklore and art.
id SBEnBio_98ea359424e5fdd891d6c389e52057d1
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/745
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Ethnic-racial representations of a scientific text: biological and cultural dimensions in debateRepresentaciones étnico-raciales de un texto de ciencia: dimensiones biológicas y culturales en debateRepresentações étnico-raciais de um livro didático de ciências: dimensões biológicas e culturais em debate Educação antirracistadiversidade culturaletniasCiências da NaturezaEducação em Ciências e BiologiaLivro DidáticoEnsino FundamentalRelações étnico-raciaisAnti-racist educationCultural diversityEthnicitiesNatural SciencesScience and Biology EducationTextbook Elementary SchoolEthnic-racial relationsEducación antirracistaDiversidad culturaletniasCiéncias de la naturalezaEducación en Ciencias y BiologíaLibro de texto Enseñanza fundamentalRelaciones étnico-racialesThe teaching of Natural Sciences has intersections with sociocultural issues, such as ethnic-racial relations. We analyzed the representations of these relationships in the Science contents of a textbook aimed at the early years of Elementary School and indicated by the National Textbook Program (PNLD). After the documental analysis of the work “Encontros: Ciências I”, the results were organized in groups. The first discussion focused on the contents that represented ethnic-racial relations of an aesthetic nature, which appear in greater numbers, but with little space for further study. The second perspective had the historical-cultural focus, which appears in smaller numbers, but shows possibilities of mobilizing a more plural and socially referenced approach, notably through the dialogue with folklore and art.La enseñanza de las Ciencias Naturales tiene intersecciones con cuestiones socioculturales, como las relaciones étnico-raciales. Analizamos las representaciones de estas relaciones en los contenidos de Ciencias de un libro de texto dirigido a los primeros años de la Enseñanza Fundamental e indicado por el Programa Nacional de Libros de Texto (PNLD). Después del análisis documental de la obra “Encontros: Ciências I”, los resultados fueron organizados en grupos. La primera discusión se centró en los contenidos que representaban las relaciones étnico-raciales de carácter estético, que aparecen en mayor número, pero con poco espacio para un mayor estudio. La segunda perspectiva tuvo el enfoque histórico-cultural, que aparece en menor número, pero muestra posibilidades de movilizar un enfoque más plural y socialmente referenciado, principalmente a través del diálogo con el folclore y el arte.O ensino de Ciências da Natureza possui intersecções com questões socioculturais, como as relações étnico-raciais. Analisamos as representações dessas relações nos conteúdos de Ciências de um livro didático direcionado aos anos iniciais do Ensino Fundamental e indicado pelo Programa Nacional do Livro Didático (PNLD). Após a análise documental da obra “Encontros: Ciências I”, os resultados foram organizados a partir de agrupamentos. A primeira discussão foi frente aos conteúdos que representaram relações étnico-raciais de cunho estético, as quais aparecem em maior quantidade, porém com poucos espaços para aprofundamentos. A segunda perspectiva teve o foco histórico-cultural, que aparece em menor quantidade, mas evidencia possibilidades de mobilizar uma abordagem mais plural e socialmente referenciada, notadamente pela interlocução com o folclore e a arte.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2022-11-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/74510.46667/renbio.v15inesp2.745SBEnBio Biology Teaching Journal; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 853-871Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 853-871Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê: Relações Étnico-Raciais e o Ensino de Biologia; 853-8712763-889810.46667/renbio.v15inesp2reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/745/285BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOrcine, Rejane PereiraSilva , Valdirene Caldeira daRédua, Laís de Souza2023-11-14T20:17:21Zoai:ojs.renbio.org.br:article/745Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-11-14T20:17:21Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Ethnic-racial representations of a scientific text: biological and cultural dimensions in debate
Representaciones étnico-raciales de un texto de ciencia: dimensiones biológicas y culturales en debate
Representações étnico-raciais de um livro didático de ciências: dimensões biológicas e culturais em debate
title Ethnic-racial representations of a scientific text: biological and cultural dimensions in debate
spellingShingle Ethnic-racial representations of a scientific text: biological and cultural dimensions in debate
Orcine, Rejane Pereira
Educação antirracista
diversidade cultural
etnias
Ciências da Natureza
Educação em Ciências e Biologia
Livro Didático
Ensino Fundamental
Relações étnico-raciais
Anti-racist education
Cultural diversity
Ethnicities
Natural Sciences
Science and Biology Education
Textbook
Elementary School
Ethnic-racial relations
Educación antirracista
Diversidad cultural
etnias
Ciéncias de la naturaleza
Educación en Ciencias y Biología
Libro de texto
Enseñanza fundamental
Relaciones étnico-raciales
title_short Ethnic-racial representations of a scientific text: biological and cultural dimensions in debate
title_full Ethnic-racial representations of a scientific text: biological and cultural dimensions in debate
title_fullStr Ethnic-racial representations of a scientific text: biological and cultural dimensions in debate
title_full_unstemmed Ethnic-racial representations of a scientific text: biological and cultural dimensions in debate
title_sort Ethnic-racial representations of a scientific text: biological and cultural dimensions in debate
author Orcine, Rejane Pereira
author_facet Orcine, Rejane Pereira
Silva , Valdirene Caldeira da
Rédua, Laís de Souza
author_role author
author2 Silva , Valdirene Caldeira da
Rédua, Laís de Souza
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Orcine, Rejane Pereira
Silva , Valdirene Caldeira da
Rédua, Laís de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Educação antirracista
diversidade cultural
etnias
Ciências da Natureza
Educação em Ciências e Biologia
Livro Didático
Ensino Fundamental
Relações étnico-raciais
Anti-racist education
Cultural diversity
Ethnicities
Natural Sciences
Science and Biology Education
Textbook
Elementary School
Ethnic-racial relations
Educación antirracista
Diversidad cultural
etnias
Ciéncias de la naturaleza
Educación en Ciencias y Biología
Libro de texto
Enseñanza fundamental
Relaciones étnico-raciales
topic Educação antirracista
diversidade cultural
etnias
Ciências da Natureza
Educação em Ciências e Biologia
Livro Didático
Ensino Fundamental
Relações étnico-raciais
Anti-racist education
Cultural diversity
Ethnicities
Natural Sciences
Science and Biology Education
Textbook
Elementary School
Ethnic-racial relations
Educación antirracista
Diversidad cultural
etnias
Ciéncias de la naturaleza
Educación en Ciencias y Biología
Libro de texto
Enseñanza fundamental
Relaciones étnico-raciales
description The teaching of Natural Sciences has intersections with sociocultural issues, such as ethnic-racial relations. We analyzed the representations of these relationships in the Science contents of a textbook aimed at the early years of Elementary School and indicated by the National Textbook Program (PNLD). After the documental analysis of the work “Encontros: Ciências I”, the results were organized in groups. The first discussion focused on the contents that represented ethnic-racial relations of an aesthetic nature, which appear in greater numbers, but with little space for further study. The second perspective had the historical-cultural focus, which appears in smaller numbers, but shows possibilities of mobilizing a more plural and socially referenced approach, notably through the dialogue with folklore and art.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/745
10.46667/renbio.v15inesp2.745
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/745
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v15inesp2.745
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/745/285
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 853-871
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 853-871
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê: Relações Étnico-Raciais e o Ensino de Biologia; 853-871
2763-8898
10.46667/renbio.v15inesp2
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068866004713472