Teaching of zoology by observation challenges: the Scientific method as a learning instrument
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/218 |
Resumo: | In this article, we intend to present a methodological approach applied to the teaching of Zoology: the observation challenges. We base our proposal on the union of two didactic strategies: educate by research and investigative cases. Next, we describe a protocol explaining how to proceed to apply this methodology. We approach the scientific method in the school space allowing students to experience and engage in the social practices of scientific culture. During its application we realized that students began to develop autonomy, reflection, freedom of expression and scientific reasoning. In addition, his approach favors interdisciplinarity and contextualization, valuing the brazilian fauna. |
id |
SBEnBio_a01565b3635321ea4d7b130b70a3e237 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/218 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching of zoology by observation challenges: the Scientific method as a learning instrumentRetos de la enseñanza de la zoología mediante la observación: el método científico como herramienta de aprendizajeEnsino de zoologia por desafios de observação: o método científico como instrumento de aprendizagemProtocolo - Metodológico Casos - Investigativos Educar pela pesquisaEnsino por InvestigaçãoPráticas - EpistêmicasProtocol - MethodologicalCase - Research Educate by research Teaching by research Protocolo - MetodológicoCasos - InvestigativoEducar a través de la investigaciónEnseñanza de la investigaciónPrácticas - EpistémicasIn this article, we intend to present a methodological approach applied to the teaching of Zoology: the observation challenges. We base our proposal on the union of two didactic strategies: educate by research and investigative cases. Next, we describe a protocol explaining how to proceed to apply this methodology. We approach the scientific method in the school space allowing students to experience and engage in the social practices of scientific culture. During its application we realized that students began to develop autonomy, reflection, freedom of expression and scientific reasoning. In addition, his approach favors interdisciplinarity and contextualization, valuing the brazilian fauna.En este artículo pretendemos presentar un enfoque metodológico aplicado a la enseñanza de la Zoología: los desafíos de la observación. Basamos nuestra propuesta en la unión de dos estrategias didácticas: -educar a través de la investigación- y, análisis de-casos de investigación-. A continuación, describimos un protocolo explicando cómo proceder para aplicar esta metodología. En este proceso, abordamos el método científico en el espacio escolar, lo que permitió a los estudiantes experimentar y participar en las prácticas sociales de la cultura científica. Durante su aplicación, notamos que los estudiantes comenzaron a desarrollar autonomía, reflexión, libertad de expresión y razonamiento científico. Además, este enfoque favorece la interdisciplinariedad y la contextualización, valorando la fauna brasileña.Neste artigo, temos o intuito de apresentar uma abordagem metodológica aplicada ao ensino de Zoologia: os desafios de observação. Baseamos nossa proposta na união de duas estratégias didáticas: -educar pela pesquisa- e, análise dos -casos investigativos-. Em seguida, descrevemos um protocolo explicando como proceder para aplicação dessa metodologia. Neste processo, abordamos o método científico no espaço escolar, o qual permitiu aos estudantes vivenciarem e engajarem-se nas práticas sociais da cultura científica. Durante sua aplicação percebemos que os estudantes passaram a desenvolver a autonomia, a reflexão, a liberdade de expressão e o raciocínio científico. Além disso, essa abordagem favorece a interdisciplinaridade e a contextualização, valorizando a fauna brasileira.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2019-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/21810.46667/renbio.v12i2.218SBEnBio Biology Teaching Journal; 2019: v. 12 n.2 (dez. 2019); 188-206Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2019: v. 12 n.2 (dez. 2019); 188-206Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2019: v. 12 n.2 (dez. 2019); 188-2062763-889810.46667/renbio.v12i2reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/218/55BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2019 Kerolen Rosa das Neves, Lavínia Schwanteshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNeves, Kerolen Rosa dasSchwantes, Lavínia2022-11-21T20:35:29Zoai:ojs.renbio.org.br:article/218Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-11-21T20:35:29Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching of zoology by observation challenges: the Scientific method as a learning instrument Retos de la enseñanza de la zoología mediante la observación: el método científico como herramienta de aprendizaje Ensino de zoologia por desafios de observação: o método científico como instrumento de aprendizagem |
title |
Teaching of zoology by observation challenges: the Scientific method as a learning instrument |
spellingShingle |
Teaching of zoology by observation challenges: the Scientific method as a learning instrument Neves, Kerolen Rosa das Protocolo - Metodológico Casos - Investigativos Educar pela pesquisa Ensino por Investigação Práticas - Epistêmicas Protocol - Methodological Case - Research Educate by research Teaching by research Protocolo - Metodológico Casos - Investigativo Educar a través de la investigación Enseñanza de la investigación Prácticas - Epistémicas |
title_short |
Teaching of zoology by observation challenges: the Scientific method as a learning instrument |
title_full |
Teaching of zoology by observation challenges: the Scientific method as a learning instrument |
title_fullStr |
Teaching of zoology by observation challenges: the Scientific method as a learning instrument |
title_full_unstemmed |
Teaching of zoology by observation challenges: the Scientific method as a learning instrument |
title_sort |
Teaching of zoology by observation challenges: the Scientific method as a learning instrument |
author |
Neves, Kerolen Rosa das |
author_facet |
Neves, Kerolen Rosa das Schwantes, Lavínia |
author_role |
author |
author2 |
Schwantes, Lavínia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Neves, Kerolen Rosa das Schwantes, Lavínia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Protocolo - Metodológico Casos - Investigativos Educar pela pesquisa Ensino por Investigação Práticas - Epistêmicas Protocol - Methodological Case - Research Educate by research Teaching by research Protocolo - Metodológico Casos - Investigativo Educar a través de la investigación Enseñanza de la investigación Prácticas - Epistémicas |
topic |
Protocolo - Metodológico Casos - Investigativos Educar pela pesquisa Ensino por Investigação Práticas - Epistêmicas Protocol - Methodological Case - Research Educate by research Teaching by research Protocolo - Metodológico Casos - Investigativo Educar a través de la investigación Enseñanza de la investigación Prácticas - Epistémicas |
description |
In this article, we intend to present a methodological approach applied to the teaching of Zoology: the observation challenges. We base our proposal on the union of two didactic strategies: educate by research and investigative cases. Next, we describe a protocol explaining how to proceed to apply this methodology. We approach the scientific method in the school space allowing students to experience and engage in the social practices of scientific culture. During its application we realized that students began to develop autonomy, reflection, freedom of expression and scientific reasoning. In addition, his approach favors interdisciplinarity and contextualization, valuing the brazilian fauna. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/218 10.46667/renbio.v12i2.218 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/218 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v12i2.218 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/218/55 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Kerolen Rosa das Neves, Lavínia Schwantes https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Kerolen Rosa das Neves, Lavínia Schwantes https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil Brasil Brasil |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2019: v. 12 n.2 (dez. 2019); 188-206 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2019: v. 12 n.2 (dez. 2019); 188-206 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2019: v. 12 n.2 (dez. 2019); 188-206 2763-8898 10.46667/renbio.v12i2 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068866849865728 |