Teaching of zoology by observation challenges: the Scientific method as a learning instrument

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Neves, Kerolen Rosa das
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Schwantes, Lavínia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/218
Resumo: In this article, we intend to present a methodological approach applied to the teaching of Zoology: the observation challenges. We base our proposal on the union of two didactic strategies: educate by research and investigative cases. Next, we describe a protocol explaining how to proceed to apply this methodology. We approach the scientific method in the school space allowing students to experience and engage in the social practices of scientific culture. During its application we realized that students began to develop autonomy, reflection, freedom of expression and scientific reasoning. In addition, his approach favors interdisciplinarity and contextualization, valuing the brazilian fauna.
id SBEnBio_a01565b3635321ea4d7b130b70a3e237
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/218
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Teaching of zoology by observation challenges: the Scientific method as a learning instrumentRetos de la enseñanza de la zoología mediante la observación: el método científico como herramienta de aprendizajeEnsino de zoologia por desafios de observação: o método científico como instrumento de aprendizagemProtocolo - Metodológico Casos - Investigativos Educar pela pesquisaEnsino por InvestigaçãoPráticas - EpistêmicasProtocol - MethodologicalCase - Research Educate by research Teaching by research Protocolo - MetodológicoCasos - InvestigativoEducar a través de la investigaciónEnseñanza de la investigaciónPrácticas - EpistémicasIn this article, we intend to present a methodological approach applied to the teaching of Zoology: the observation challenges. We base our proposal on the union of two didactic strategies: educate by research and investigative cases. Next, we describe a protocol explaining how to proceed to apply this methodology. We approach the scientific method in the school space allowing students to experience and engage in the social practices of scientific culture. During its application we realized that students began to develop autonomy, reflection, freedom of expression and scientific reasoning. In addition, his approach favors interdisciplinarity and contextualization, valuing the brazilian fauna.En este artículo pretendemos presentar un enfoque metodológico aplicado a la enseñanza de la Zoología: los desafíos de la observación. Basamos nuestra propuesta en la unión de dos estrategias didácticas: -educar a través de la investigación- y, análisis de-casos de investigación-. A continuación, describimos un protocolo explicando cómo proceder para aplicar esta metodología. En este proceso, abordamos el método científico en el espacio escolar, lo que permitió a los estudiantes experimentar y participar en las prácticas sociales de la cultura científica. Durante su aplicación, notamos que los estudiantes comenzaron a desarrollar autonomía, reflexión, libertad de expresión y razonamiento científico. Además, este enfoque favorece la  interdisciplinariedad y la contextualización, valorando la fauna brasileña.Neste artigo, temos o intuito de apresentar uma abordagem metodológica aplicada ao ensino de Zoologia: os desafios de observação. Baseamos nossa proposta na união de duas estratégias didáticas: -educar pela pesquisa- e, análise dos -casos investigativos-. Em seguida, descrevemos um protocolo explicando como proceder para aplicação dessa metodologia. Neste processo, abordamos o método científico no espaço escolar, o qual permitiu aos estudantes vivenciarem e engajarem-se nas práticas sociais da cultura científica. Durante sua aplicação percebemos que os estudantes passaram a desenvolver a autonomia, a reflexão, a liberdade de expressão e o raciocínio científico. Além disso, essa abordagem favorece a interdisciplinaridade e a contextualização, valorizando a fauna brasileira.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2019-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/21810.46667/renbio.v12i2.218SBEnBio Biology Teaching Journal; 2019: v. 12 n.2 (dez. 2019); 188-206Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2019: v. 12 n.2 (dez. 2019); 188-206Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2019: v. 12 n.2 (dez. 2019); 188-2062763-889810.46667/renbio.v12i2reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/218/55BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2019 Kerolen Rosa das Neves, Lavínia Schwanteshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNeves, Kerolen Rosa dasSchwantes, Lavínia2022-11-21T20:35:29Zoai:ojs.renbio.org.br:article/218Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-11-21T20:35:29Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching of zoology by observation challenges: the Scientific method as a learning instrument
Retos de la enseñanza de la zoología mediante la observación: el método científico como herramienta de aprendizaje
Ensino de zoologia por desafios de observação: o método científico como instrumento de aprendizagem
title Teaching of zoology by observation challenges: the Scientific method as a learning instrument
spellingShingle Teaching of zoology by observation challenges: the Scientific method as a learning instrument
Neves, Kerolen Rosa das
Protocolo - Metodológico
Casos - Investigativos
Educar pela pesquisa
Ensino por Investigação
Práticas - Epistêmicas
Protocol - Methodological
Case - Research
Educate by research
Teaching by research
Protocolo - Metodológico
Casos - Investigativo
Educar a través de la investigación
Enseñanza de la investigación
Prácticas - Epistémicas
title_short Teaching of zoology by observation challenges: the Scientific method as a learning instrument
title_full Teaching of zoology by observation challenges: the Scientific method as a learning instrument
title_fullStr Teaching of zoology by observation challenges: the Scientific method as a learning instrument
title_full_unstemmed Teaching of zoology by observation challenges: the Scientific method as a learning instrument
title_sort Teaching of zoology by observation challenges: the Scientific method as a learning instrument
author Neves, Kerolen Rosa das
author_facet Neves, Kerolen Rosa das
Schwantes, Lavínia
author_role author
author2 Schwantes, Lavínia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Neves, Kerolen Rosa das
Schwantes, Lavínia
dc.subject.por.fl_str_mv Protocolo - Metodológico
Casos - Investigativos
Educar pela pesquisa
Ensino por Investigação
Práticas - Epistêmicas
Protocol - Methodological
Case - Research
Educate by research
Teaching by research
Protocolo - Metodológico
Casos - Investigativo
Educar a través de la investigación
Enseñanza de la investigación
Prácticas - Epistémicas
topic Protocolo - Metodológico
Casos - Investigativos
Educar pela pesquisa
Ensino por Investigação
Práticas - Epistêmicas
Protocol - Methodological
Case - Research
Educate by research
Teaching by research
Protocolo - Metodológico
Casos - Investigativo
Educar a través de la investigación
Enseñanza de la investigación
Prácticas - Epistémicas
description In this article, we intend to present a methodological approach applied to the teaching of Zoology: the observation challenges. We base our proposal on the union of two didactic strategies: educate by research and investigative cases. Next, we describe a protocol explaining how to proceed to apply this methodology. We approach the scientific method in the school space allowing students to experience and engage in the social practices of scientific culture. During its application we realized that students began to develop autonomy, reflection, freedom of expression and scientific reasoning. In addition, his approach favors interdisciplinarity and contextualization, valuing the brazilian fauna.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/218
10.46667/renbio.v12i2.218
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/218
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v12i2.218
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/218/55
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Kerolen Rosa das Neves, Lavínia Schwantes
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Kerolen Rosa das Neves, Lavínia Schwantes
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2019: v. 12 n.2 (dez. 2019); 188-206
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2019: v. 12 n.2 (dez. 2019); 188-206
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2019: v. 12 n.2 (dez. 2019); 188-206
2763-8898
10.46667/renbio.v12i2
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068866849865728