Gender and sexuality as curricular components in the initial training of science and biology teachers in Rio de Janeiro, RJ

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Raquel Alexandre Pinho dos
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/550
Resumo: This paper aims to understand how twelve undergraduate biology teacher courses in the city of Rio de Janeiro (RJ) insert gender and sexuality themes on its curricula. To reach it, these instutions were mapped and visited to schedule interviews with teachers and coordinators. A total of sixteen interviews were conducted. Furthermore, some curriculary documents served as analysis support. The results were four mandatory disciplines that adressed the themes tanglently and two elective disciplines that adressed them essencially. On the interviews, it was noted that the insertion is made by thematic hooks, conflict of opinions or by intitutional demand. There is no consensus pertaining the disciplinarization or the transversalization of the theme.  
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spelling Gender and sexuality as curricular components in the initial training of science and biology teachers in Rio de Janeiro, RJGénero y sexualidad como componentes curriculares en la formación inicial de profesores de ciencia y biología en Río de Janeiro, RJGênero e sexualidade como componentes curriculares na formação inicial de professoras de ciências e biologia do Rio de Janeiro, RJFormação docenteLicenciatura Currículo GêneroSexualidadeGêneroSexualidadeTeacher trainingGraduation CurriculumGenreSexualityGenreSexualityFormación de profesores GraduaciónGénero SexualidadCurrículumGéneroSexualidadThis paper aims to understand how twelve undergraduate biology teacher courses in the city of Rio de Janeiro (RJ) insert gender and sexuality themes on its curricula. To reach it, these instutions were mapped and visited to schedule interviews with teachers and coordinators. A total of sixteen interviews were conducted. Furthermore, some curriculary documents served as analysis support. The results were four mandatory disciplines that adressed the themes tanglently and two elective disciplines that adressed them essencially. On the interviews, it was noted that the insertion is made by thematic hooks, conflict of opinions or by intitutional demand. There is no consensus pertaining the disciplinarization or the transversalization of the theme.  Ese artigo tiene por objetivo compreender de que forma doce cursos de pregado de Biología em la ciudad de Rio de Janeiro (RJ) insertan los temas de género y sexualidad en su estructura curricular. Para tanto, se realizó un mapeo de estas instituciones y visitas para programar entrevistas con coordinadores y docentes. En total, se realizaron dieciséis entrevistas. Además, algunos documentos curriculares sirvieron de soporte para el análisis. En las cuadrículas curriculares se encontraron cuatro disciplinas obligatorias que tocaron el tema y dos optativas que tuvieron el tema como esencia. En las entrevistas, me di cuenta de que la inserción se da a través de un gancho temático, conflicto de opiniones o por determinación de la institución. No hay consenso sobre disciplinar o transversalizar el tema.    Esse artigo tem por objetivo compreender de que forma doze licenciaturas de Biologia na cidade do Rio de Janeiro (RJ) inserem os temas de gênero e sexualidade na sua estrutura curricular. Para isso, foi realizado um mapeamento dessas instituições e visitas para marcação de entrevistas com coordenadoras e professoras. Ao todo, foram realizadas dezesseis entrevistas. Além disso, alguns documentos curriculares serviram de apoio para a análise. Nas grades curriculares, foram encontradas quatro disciplinas obrigatórias que tangenciavam o tema e duas eletivas que tinham o tema como essência. Nas entrevistas, percebi que a inserção se dá por um gancho temático, por conflito de opiniões ou pela determinação da instituição. Não há consenso quanto a disciplinarização ou a transversalização do tema.  SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2021-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/55010.46667/renbio.v14i1.550SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 32-54Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 32-54Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 32-542763-889810.46667/renbio.v14i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/550/177BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Santos, Raquel Alexandre Pinho dos2022-07-06T11:23:51Zoai:ojs.renbio.org.br:article/550Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-07-06T11:23:51Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
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