Gender conceptions and sexuality of teachers of the course of degree in pedagogy: by a curriculum Queer
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação & Formação (Fortaleza) |
DOI: | 10.25053/redufor.v3i8.272 |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/272 |
Resumo: | This study aims to reflect on the conception of the professors’ conceptions at the Pedagogy Course of the Federal University of Sergipe, Itabaiana Campus, on the following themes: gender, body and sexuality. To do so, we used a theoretical post-critical perspective. The individuals taking part in the research belonged to the aforementioned course, with whom we applied semi-structured interviews. The studied indicated that, over the last decades, we could notice some advances in relation to the related themes. However, those are in the field of the professors’ individual epidemiological implication, a fact that indicates the need for a change in the curricular structure; in embodies positions by the queer pedagogy, new strategies, attitudes, subversive pedagogical procedures, which demarcates the possibilities of negotiation at the University. |
id |
UECE-1_b8e17364dcd1af827a15eec69f9cdb71 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/272 |
network_acronym_str |
UECE-1 |
network_name_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
spelling |
Gender conceptions and sexuality of teachers of the course of degree in pedagogy: by a curriculum QueerConcepciones de género y sexualidad d@s docentes del curso de licenciatura en pedagogía: por un currículo QueerGender conceptions and sexuality of teachers of the course of degree in pedagogy: by a curriculum QueerConcepções de gênero e sexualidade d@s docentes do curso de licenciatura em pedagogia: por um currículo QueerCurrículoGêneroSexualidadesFormação docente.CurriculumGenderSexualityTeacher’s trainingCurrículoGéneroSexualidadFormación docenteThis study aims to reflect on the conception of the professors’ conceptions at the Pedagogy Course of the Federal University of Sergipe, Itabaiana Campus, on the following themes: gender, body and sexuality. To do so, we used a theoretical post-critical perspective. The individuals taking part in the research belonged to the aforementioned course, with whom we applied semi-structured interviews. The studied indicated that, over the last decades, we could notice some advances in relation to the related themes. However, those are in the field of the professors’ individual epidemiological implication, a fact that indicates the need for a change in the curricular structure; in embodies positions by the queer pedagogy, new strategies, attitudes, subversive pedagogical procedures, which demarcates the possibilities of negotiation at the University.Este estudio tiene por objetivo reflexionar acerca de la concepción de los docentes del Curso de Licenciatura en Pedagogía de la Universidad Federal de Sergipe, campusde Itabaiana, sobre las temáticas: género, cuerpo y sexualidad. Para ello, se utilizó la perspectiva teórica post-crítica. Los sujetos de la investigación fueron docentes del dicho curso, con los que se aplicaron entrevistas semiestructuradas. El estudio señaló que en las últimas décadas se perciben algunos avances en relación a las temáticas abordadas. Sin embargo, las mismas están en el campo de la implicación epistemológica individual del docente, hecho que señala la necesidad de un cambio en la estructura curricular, incorpora posturas de la pedagogía queer y propone una nueva postura política, nuevas estrategias, actitudes, procedimientos pedagógicos subversivos, que demarcan las posibilidades de negociación en la Universidad.O presente estudo tem por objetivo refletir acerca da concepção d@s docentes do curso de licenciatura em Pedagogia da Universidade Federal de Sergipe, campusde Itabaiana, sobre as temáticas: gênero, corpo e sexualidade. Utilizou-se a perspectiva teórica pós-crítica. Os sujeitos da pesquisa foram docentes do referido curso, com @s quais foram aplicadas entrevistas semiestruturadas. O estudo sinalizou que, nas últimas décadas, são perceptíveis alguns avanços em relação às temáticas abordadas. Contudo, as mesmas estão no campo da implicação epistemológica individual d@ docente, fato que sinaliza para a necessidade de uma mudança na estrutura curricular, incorporando posturas da pedagogia queer e propõe uma nova postura política, novas estratégias, atitudes, procedimentos pedagógicos subversivos, que demarcam as possibilidades de negociação na universidade.EdUECE2018-05-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/27210.25053/redufor.v3i8.272Educ. Form.; Vol. 3 No. 8 (2018): Educação & Formação; 98-117Educ. Form.; Vol. 3 Núm. 8 (2018): Educação & Formação; 98-117Éducation et formation; Vol. 3 No 8 (2018): Educação & Formação; 98-117Educ. Form.; v. 3 n. 8 (2018): Educação & Formação; 98-1172448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/272/200Copyright (c) 2018 Pedro Paulo Souza Rios, Helma de Melo Cardoso, Alfrancio Ferreira Diashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRios, Pedro Paulo SouzaCardoso, Helma de MeloDias, Alfrancio Ferreira2023-06-29T11:42:05Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/272Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-06-29T11:42:05Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Gender conceptions and sexuality of teachers of the course of degree in pedagogy: by a curriculum Queer Concepciones de género y sexualidad d@s docentes del curso de licenciatura en pedagogía: por un currículo Queer Gender conceptions and sexuality of teachers of the course of degree in pedagogy: by a curriculum Queer Concepções de gênero e sexualidade d@s docentes do curso de licenciatura em pedagogia: por um currículo Queer |
title |
Gender conceptions and sexuality of teachers of the course of degree in pedagogy: by a curriculum Queer |
spellingShingle |
Gender conceptions and sexuality of teachers of the course of degree in pedagogy: by a curriculum Queer Gender conceptions and sexuality of teachers of the course of degree in pedagogy: by a curriculum Queer Rios, Pedro Paulo Souza Currículo Gênero Sexualidades Formação docente . Curriculum Gender Sexuality Teacher’s training Currículo Género Sexualidad Formación docente Rios, Pedro Paulo Souza Currículo Gênero Sexualidades Formação docente . Curriculum Gender Sexuality Teacher’s training Currículo Género Sexualidad Formación docente |
title_short |
Gender conceptions and sexuality of teachers of the course of degree in pedagogy: by a curriculum Queer |
title_full |
Gender conceptions and sexuality of teachers of the course of degree in pedagogy: by a curriculum Queer |
title_fullStr |
Gender conceptions and sexuality of teachers of the course of degree in pedagogy: by a curriculum Queer Gender conceptions and sexuality of teachers of the course of degree in pedagogy: by a curriculum Queer |
title_full_unstemmed |
Gender conceptions and sexuality of teachers of the course of degree in pedagogy: by a curriculum Queer Gender conceptions and sexuality of teachers of the course of degree in pedagogy: by a curriculum Queer |
title_sort |
Gender conceptions and sexuality of teachers of the course of degree in pedagogy: by a curriculum Queer |
author |
Rios, Pedro Paulo Souza |
author_facet |
Rios, Pedro Paulo Souza Rios, Pedro Paulo Souza Cardoso, Helma de Melo Dias, Alfrancio Ferreira Cardoso, Helma de Melo Dias, Alfrancio Ferreira |
author_role |
author |
author2 |
Cardoso, Helma de Melo Dias, Alfrancio Ferreira |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rios, Pedro Paulo Souza Cardoso, Helma de Melo Dias, Alfrancio Ferreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Currículo Gênero Sexualidades Formação docente . Curriculum Gender Sexuality Teacher’s training Currículo Género Sexualidad Formación docente |
topic |
Currículo Gênero Sexualidades Formação docente . Curriculum Gender Sexuality Teacher’s training Currículo Género Sexualidad Formación docente |
description |
This study aims to reflect on the conception of the professors’ conceptions at the Pedagogy Course of the Federal University of Sergipe, Itabaiana Campus, on the following themes: gender, body and sexuality. To do so, we used a theoretical post-critical perspective. The individuals taking part in the research belonged to the aforementioned course, with whom we applied semi-structured interviews. The studied indicated that, over the last decades, we could notice some advances in relation to the related themes. However, those are in the field of the professors’ individual epidemiological implication, a fact that indicates the need for a change in the curricular structure; in embodies positions by the queer pedagogy, new strategies, attitudes, subversive pedagogical procedures, which demarcates the possibilities of negotiation at the University. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-05-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/272 10.25053/redufor.v3i8.272 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/272 |
identifier_str_mv |
10.25053/redufor.v3i8.272 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/272/200 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Pedro Paulo Souza Rios, Helma de Melo Cardoso, Alfrancio Ferreira Dias http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Pedro Paulo Souza Rios, Helma de Melo Cardoso, Alfrancio Ferreira Dias http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educ. Form.; Vol. 3 No. 8 (2018): Educação & Formação; 98-117 Educ. Form.; Vol. 3 Núm. 8 (2018): Educação & Formação; 98-117 Éducation et formation; Vol. 3 No 8 (2018): Educação & Formação; 98-117 Educ. Form.; v. 3 n. 8 (2018): Educação & Formação; 98-117 2448-3583 reponame:Educação & Formação (Fortaleza) instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
collection |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br |
_version_ |
1822181124442423296 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.25053/redufor.v3i8.272 |