Gender conceptions and sexuality of teachers of the course of degree in pedagogy: by a curriculum Queer

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rios, Pedro Paulo Souza
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Cardoso, Helma de Melo, Dias, Alfrancio Ferreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
DOI: 10.25053/redufor.v3i8.272
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/272
Resumo: This study aims to reflect on the conception of the professors’ conceptions at the Pedagogy Course of the Federal University of Sergipe, Itabaiana Campus, on the following themes: gender, body and sexuality. To do so, we used a theoretical post-critical perspective. The individuals taking part in the research belonged to the aforementioned course, with whom we applied semi-structured interviews. The studied indicated that, over the last decades, we could notice some advances in relation to the related themes. However, those are in the field of the professors’ individual epidemiological implication, a fact that indicates the need for a change in the curricular structure; in embodies positions by the queer pedagogy, new strategies, attitudes, subversive pedagogical procedures, which demarcates the possibilities of negotiation at the University.
id UECE-1_b8e17364dcd1af827a15eec69f9cdb71
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/272
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
spelling Gender conceptions and sexuality of teachers of the course of degree in pedagogy: by a curriculum QueerConcepciones de género y sexualidad d@s docentes del curso de licenciatura en pedagogía: por un currículo QueerGender conceptions and sexuality of teachers of the course of degree in pedagogy: by a curriculum QueerConcepções de gênero e sexualidade d@s docentes do curso de licenciatura em pedagogia: por um currículo QueerCurrículoGêneroSexualidadesFormação docente.CurriculumGenderSexualityTeacher’s trainingCurrículoGéneroSexualidadFormación docenteThis study aims to reflect on the conception of the professors’ conceptions at the Pedagogy Course of the Federal University of Sergipe, Itabaiana Campus, on the following themes: gender, body and sexuality. To do so, we used a theoretical post-critical perspective. The individuals taking part in the research belonged to the aforementioned course, with whom we applied semi-structured interviews. The studied indicated that, over the last decades, we could notice some advances in relation to the related themes. However, those are in the field of the professors’ individual epidemiological implication, a fact that indicates the need for a change in the curricular structure; in embodies positions by the queer pedagogy, new strategies, attitudes, subversive pedagogical procedures, which demarcates the possibilities of negotiation at the University.Este estudio tiene por objetivo reflexionar acerca de la concepción de los docentes del Curso de Licenciatura en Pedagogía de la Universidad Federal de Sergipe, campusde Itabaiana, sobre las temáticas: género, cuerpo y sexualidad. Para ello, se utilizó la perspectiva teórica post-crítica. Los sujetos de la investigación fueron docentes del dicho curso, con los que se aplicaron entrevistas semiestructuradas. El estudio señaló que en las últimas décadas se perciben algunos avances en relación a las temáticas abordadas. Sin embargo, las mismas están en el campo de la implicación epistemológica individual del docente, hecho que señala la necesidad de un cambio en la estructura curricular, incorpora posturas de la pedagogía queer y propone una nueva postura política, nuevas estrategias, actitudes, procedimientos pedagógicos subversivos, que demarcan las posibilidades de negociación en la Universidad.O presente estudo tem por objetivo refletir acerca da concepção d@s docentes do curso de licenciatura em Pedagogia da Universidade Federal de Sergipe, campusde Itabaiana, sobre as temáticas: gênero, corpo e sexualidade. Utilizou-se a perspectiva teórica pós-crítica. Os sujeitos da pesquisa foram docentes do referido curso, com @s quais foram aplicadas entrevistas semiestruturadas. O estudo sinalizou que, nas últimas décadas, são perceptíveis alguns avanços em relação às temáticas abordadas. Contudo, as mesmas estão no campo da implicação epistemológica individual d@ docente, fato que sinaliza para a necessidade de uma mudança na estrutura curricular, incorporando posturas da pedagogia queer e propõe uma nova postura política, novas estratégias, atitudes, procedimentos pedagógicos subversivos, que demarcam as possibilidades de negociação na universidade.EdUECE2018-05-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/27210.25053/redufor.v3i8.272Educ. Form.; Vol. 3 No. 8 (2018): Educação & Formação; 98-117Educ. Form.; Vol. 3 Núm. 8 (2018): Educação & Formação; 98-117Éducation et formation; Vol. 3 No 8 (2018): Educação & Formação; 98-117Educ. Form.; v. 3 n. 8 (2018): Educação & Formação; 98-1172448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/272/200Copyright (c) 2018 Pedro Paulo Souza Rios, Helma de Melo Cardoso, Alfrancio Ferreira Diashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRios, Pedro Paulo SouzaCardoso, Helma de MeloDias, Alfrancio Ferreira2023-06-29T11:42:05Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/272Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-06-29T11:42:05Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Gender conceptions and sexuality of teachers of the course of degree in pedagogy: by a curriculum Queer
Concepciones de género y sexualidad d@s docentes del curso de licenciatura en pedagogía: por un currículo Queer
Gender conceptions and sexuality of teachers of the course of degree in pedagogy: by a curriculum Queer
Concepções de gênero e sexualidade d@s docentes do curso de licenciatura em pedagogia: por um currículo Queer
title Gender conceptions and sexuality of teachers of the course of degree in pedagogy: by a curriculum Queer
spellingShingle Gender conceptions and sexuality of teachers of the course of degree in pedagogy: by a curriculum Queer
Gender conceptions and sexuality of teachers of the course of degree in pedagogy: by a curriculum Queer
Rios, Pedro Paulo Souza
Currículo
Gênero
Sexualidades
Formação docente
.
Curriculum
Gender
Sexuality
Teacher’s training
Currículo
Género
Sexualidad
Formación docente
Rios, Pedro Paulo Souza
Currículo
Gênero
Sexualidades
Formação docente
.
Curriculum
Gender
Sexuality
Teacher’s training
Currículo
Género
Sexualidad
Formación docente
title_short Gender conceptions and sexuality of teachers of the course of degree in pedagogy: by a curriculum Queer
title_full Gender conceptions and sexuality of teachers of the course of degree in pedagogy: by a curriculum Queer
title_fullStr Gender conceptions and sexuality of teachers of the course of degree in pedagogy: by a curriculum Queer
Gender conceptions and sexuality of teachers of the course of degree in pedagogy: by a curriculum Queer
title_full_unstemmed Gender conceptions and sexuality of teachers of the course of degree in pedagogy: by a curriculum Queer
Gender conceptions and sexuality of teachers of the course of degree in pedagogy: by a curriculum Queer
title_sort Gender conceptions and sexuality of teachers of the course of degree in pedagogy: by a curriculum Queer
author Rios, Pedro Paulo Souza
author_facet Rios, Pedro Paulo Souza
Rios, Pedro Paulo Souza
Cardoso, Helma de Melo
Dias, Alfrancio Ferreira
Cardoso, Helma de Melo
Dias, Alfrancio Ferreira
author_role author
author2 Cardoso, Helma de Melo
Dias, Alfrancio Ferreira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rios, Pedro Paulo Souza
Cardoso, Helma de Melo
Dias, Alfrancio Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo
Gênero
Sexualidades
Formação docente
.
Curriculum
Gender
Sexuality
Teacher’s training
Currículo
Género
Sexualidad
Formación docente
topic Currículo
Gênero
Sexualidades
Formação docente
.
Curriculum
Gender
Sexuality
Teacher’s training
Currículo
Género
Sexualidad
Formación docente
description This study aims to reflect on the conception of the professors’ conceptions at the Pedagogy Course of the Federal University of Sergipe, Itabaiana Campus, on the following themes: gender, body and sexuality. To do so, we used a theoretical post-critical perspective. The individuals taking part in the research belonged to the aforementioned course, with whom we applied semi-structured interviews. The studied indicated that, over the last decades, we could notice some advances in relation to the related themes. However, those are in the field of the professors’ individual epidemiological implication, a fact that indicates the need for a change in the curricular structure; in embodies positions by the queer pedagogy, new strategies, attitudes, subversive pedagogical procedures, which demarcates the possibilities of negotiation at the University.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-05-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/272
10.25053/redufor.v3i8.272
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/272
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v3i8.272
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/272/200
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Pedro Paulo Souza Rios, Helma de Melo Cardoso, Alfrancio Ferreira Dias
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Pedro Paulo Souza Rios, Helma de Melo Cardoso, Alfrancio Ferreira Dias
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 3 No. 8 (2018): Educação & Formação; 98-117
Educ. Form.; Vol. 3 Núm. 8 (2018): Educação & Formação; 98-117
Éducation et formation; Vol. 3 No 8 (2018): Educação & Formação; 98-117
Educ. Form.; v. 3 n. 8 (2018): Educação & Formação; 98-117
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1822181124442423296
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.25053/redufor.v3i8.272