The initial training of licensing in biological sciences and the sexuality theme

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Corbagi, Eula Raissa Chaves de Almeida
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Bonzanini, Taitiâny Karita
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/526
Resumo: Training practices must relate to challenges experienced by professionals on a daily basis, involving mastery and construction of knowledge required in teaching. Therefore, this article aimed to discuss the formation of the graduate student in Biological Sciences on the topic of sexuality. To this end, they underwent documentary analysis, menus of mandatory subjects and semi-structured interviews applied to students in 2016. There was justification for addressing the topic in 17 subjects, however, the course does little to train teachers able to work with it in basic education despite having moments favorable to its deepening. It is suggested that undergraduate courses start to look favorably on the approach to sexuality in teacher education, and may consider activities promoted by the student movement, except for methodological adequacy, to develop knowledge necessary for the exercise of the teaching profession.
id SBEnBio_ba34aafb9891a5087cb512e9823e7c3d
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/526
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling The initial training of licensing in biological sciences and the sexuality themeLa formación inicial del licenciamiento en ciencias biológicas y el tema de la sexualidadA formação inicial do licenciado em ciências biológicas e o tema sexualidadeFormação inicial de professoresEducação em sexualidadeLicenciatura em ciências biológicasEnsino de biologiaFormação inicial de professoresEducação em sexualidadeInitial teacher trainingSexuality educationDegree in biological sciencesBiology teachingInitial teacher trainingSexuality educationFormación docente inicialEducación sobre sexualidadLicenciatura en ciências biológicaEnseñanza de la BiologíaFormación docenteEducación sobre sexualidadTraining practices must relate to challenges experienced by professionals on a daily basis, involving mastery and construction of knowledge required in teaching. Therefore, this article aimed to discuss the formation of the graduate student in Biological Sciences on the topic of sexuality. To this end, they underwent documentary analysis, menus of mandatory subjects and semi-structured interviews applied to students in 2016. There was justification for addressing the topic in 17 subjects, however, the course does little to train teachers able to work with it in basic education despite having moments favorable to its deepening. It is suggested that undergraduate courses start to look favorably on the approach to sexuality in teacher education, and may consider activities promoted by the student movement, except for methodological adequacy, to develop knowledge necessary for the exercise of the teaching profession.Las prácticas formativas deben relacionarse con los retos que experimentan los profesionales en el día a día, implicando el dominio y construcción de los conocimientos necesarios en la docencia. Por lo tanto, este artículo tuvo como objetivo discutir la formación del estudiante de posgrado en Ciencias Biológicas en el tema de la sexualidad. Para ello, se sometieron a análisis documental, menús de asignaturas obligatorias y entrevistas semiestructuradas aplicadas a los estudiantes en 2016. Hubo justificación para abordar la temática en 17 asignaturas, sin embargo, el curso hace poco para formar docentes capaces de trabajar con ella. educación básica a pesar de contar con momentos favorables para su profundización. Se sugiere que los cursos de pregrado comiencen a mirar favorablemente el enfoque de la sexualidad en la formación del profesorado, pudiendo considerar actividades impulsadas por el movimiento estudiantil, salvo adecuación metodológica, para desarrollar los conocimientos necesarios para el ejercicio de la profesión docente.Práticas formativas devem relacionar-se com desafios vividos pelos profissionais cotidianamente, envolvendo domínio e construção de saberes exigidos na atividade docente. Portanto, este artigo objetivou discutir a formação do licenciando em Ciências Biológicas no tema sexualidade. Para tanto, foram submetidas à análise documental ementas de disciplinas obrigatórias e entrevistas semiestruturadas aplicadas aos discentes em 2016. Observou-se justificativa para abordagem do tema em 17 disciplinas, contudo, o curso pouco contribui à formação de professores aptos a trabalhá-lo na educação básica apesar de conter momentos propícios ao seu aprofundamento. Sugere-se que as licenciaturas passem a olhar favoravelmente à abordagem da sexualidade na formação docente, podendo considerar debates promovidos pelo movimento estudantil, salvo adequação metodológica, para desenvolver saberes necessários ao exercício da profissão docente.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2021-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/52610.46667/renbio.v14i1.526SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 12-31Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 12-31Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 12-312763-889810.46667/renbio.v14i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/526/136BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Corbagi, Eula Raissa Chaves de Almeida Bonzanini, Taitiâny Karita2022-07-06T11:23:51Zoai:ojs.renbio.org.br:article/526Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-07-06T11:23:51Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv The initial training of licensing in biological sciences and the sexuality theme
La formación inicial del licenciamiento en ciencias biológicas y el tema de la sexualidad
A formação inicial do licenciado em ciências biológicas e o tema sexualidade
title The initial training of licensing in biological sciences and the sexuality theme
spellingShingle The initial training of licensing in biological sciences and the sexuality theme
Corbagi, Eula Raissa Chaves de Almeida
Formação inicial de professores
Educação em sexualidade
Licenciatura em ciências biológicas
Ensino de biologia
Formação inicial de professores
Educação em sexualidade
Initial teacher training
Sexuality education
Degree in biological sciences
Biology teaching
Initial teacher training
Sexuality education
Formación docente inicial
Educación sobre sexualidad
Licenciatura en ciências biológica
Enseñanza de la Biología
Formación docente
Educación sobre sexualidad
title_short The initial training of licensing in biological sciences and the sexuality theme
title_full The initial training of licensing in biological sciences and the sexuality theme
title_fullStr The initial training of licensing in biological sciences and the sexuality theme
title_full_unstemmed The initial training of licensing in biological sciences and the sexuality theme
title_sort The initial training of licensing in biological sciences and the sexuality theme
author Corbagi, Eula Raissa Chaves de Almeida
author_facet Corbagi, Eula Raissa Chaves de Almeida
Bonzanini, Taitiâny Karita
author_role author
author2 Bonzanini, Taitiâny Karita
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Corbagi, Eula Raissa Chaves de Almeida
Bonzanini, Taitiâny Karita
dc.subject.por.fl_str_mv Formação inicial de professores
Educação em sexualidade
Licenciatura em ciências biológicas
Ensino de biologia
Formação inicial de professores
Educação em sexualidade
Initial teacher training
Sexuality education
Degree in biological sciences
Biology teaching
Initial teacher training
Sexuality education
Formación docente inicial
Educación sobre sexualidad
Licenciatura en ciências biológica
Enseñanza de la Biología
Formación docente
Educación sobre sexualidad
topic Formação inicial de professores
Educação em sexualidade
Licenciatura em ciências biológicas
Ensino de biologia
Formação inicial de professores
Educação em sexualidade
Initial teacher training
Sexuality education
Degree in biological sciences
Biology teaching
Initial teacher training
Sexuality education
Formación docente inicial
Educación sobre sexualidad
Licenciatura en ciências biológica
Enseñanza de la Biología
Formación docente
Educación sobre sexualidad
description Training practices must relate to challenges experienced by professionals on a daily basis, involving mastery and construction of knowledge required in teaching. Therefore, this article aimed to discuss the formation of the graduate student in Biological Sciences on the topic of sexuality. To this end, they underwent documentary analysis, menus of mandatory subjects and semi-structured interviews applied to students in 2016. There was justification for addressing the topic in 17 subjects, however, the course does little to train teachers able to work with it in basic education despite having moments favorable to its deepening. It is suggested that undergraduate courses start to look favorably on the approach to sexuality in teacher education, and may consider activities promoted by the student movement, except for methodological adequacy, to develop knowledge necessary for the exercise of the teaching profession.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/526
10.46667/renbio.v14i1.526
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/526
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v14i1.526
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/526/136
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 12-31
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 12-31
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 12-31
2763-8898
10.46667/renbio.v14i1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068867321724928