The initial training of licensing in biological sciences and the sexuality theme
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/526 |
Resumo: | Training practices must relate to challenges experienced by professionals on a daily basis, involving mastery and construction of knowledge required in teaching. Therefore, this article aimed to discuss the formation of the graduate student in Biological Sciences on the topic of sexuality. To this end, they underwent documentary analysis, menus of mandatory subjects and semi-structured interviews applied to students in 2016. There was justification for addressing the topic in 17 subjects, however, the course does little to train teachers able to work with it in basic education despite having moments favorable to its deepening. It is suggested that undergraduate courses start to look favorably on the approach to sexuality in teacher education, and may consider activities promoted by the student movement, except for methodological adequacy, to develop knowledge necessary for the exercise of the teaching profession. |
id |
SBEnBio_ba34aafb9891a5087cb512e9823e7c3d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/526 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
The initial training of licensing in biological sciences and the sexuality themeLa formación inicial del licenciamiento en ciencias biológicas y el tema de la sexualidadA formação inicial do licenciado em ciências biológicas e o tema sexualidadeFormação inicial de professoresEducação em sexualidadeLicenciatura em ciências biológicasEnsino de biologiaFormação inicial de professoresEducação em sexualidadeInitial teacher trainingSexuality educationDegree in biological sciencesBiology teachingInitial teacher trainingSexuality educationFormación docente inicialEducación sobre sexualidadLicenciatura en ciências biológicaEnseñanza de la BiologíaFormación docenteEducación sobre sexualidadTraining practices must relate to challenges experienced by professionals on a daily basis, involving mastery and construction of knowledge required in teaching. Therefore, this article aimed to discuss the formation of the graduate student in Biological Sciences on the topic of sexuality. To this end, they underwent documentary analysis, menus of mandatory subjects and semi-structured interviews applied to students in 2016. There was justification for addressing the topic in 17 subjects, however, the course does little to train teachers able to work with it in basic education despite having moments favorable to its deepening. It is suggested that undergraduate courses start to look favorably on the approach to sexuality in teacher education, and may consider activities promoted by the student movement, except for methodological adequacy, to develop knowledge necessary for the exercise of the teaching profession.Las prácticas formativas deben relacionarse con los retos que experimentan los profesionales en el día a día, implicando el dominio y construcción de los conocimientos necesarios en la docencia. Por lo tanto, este artículo tuvo como objetivo discutir la formación del estudiante de posgrado en Ciencias Biológicas en el tema de la sexualidad. Para ello, se sometieron a análisis documental, menús de asignaturas obligatorias y entrevistas semiestructuradas aplicadas a los estudiantes en 2016. Hubo justificación para abordar la temática en 17 asignaturas, sin embargo, el curso hace poco para formar docentes capaces de trabajar con ella. educación básica a pesar de contar con momentos favorables para su profundización. Se sugiere que los cursos de pregrado comiencen a mirar favorablemente el enfoque de la sexualidad en la formación del profesorado, pudiendo considerar actividades impulsadas por el movimiento estudiantil, salvo adecuación metodológica, para desarrollar los conocimientos necesarios para el ejercicio de la profesión docente.Práticas formativas devem relacionar-se com desafios vividos pelos profissionais cotidianamente, envolvendo domínio e construção de saberes exigidos na atividade docente. Portanto, este artigo objetivou discutir a formação do licenciando em Ciências Biológicas no tema sexualidade. Para tanto, foram submetidas à análise documental ementas de disciplinas obrigatórias e entrevistas semiestruturadas aplicadas aos discentes em 2016. Observou-se justificativa para abordagem do tema em 17 disciplinas, contudo, o curso pouco contribui à formação de professores aptos a trabalhá-lo na educação básica apesar de conter momentos propícios ao seu aprofundamento. Sugere-se que as licenciaturas passem a olhar favoravelmente à abordagem da sexualidade na formação docente, podendo considerar debates promovidos pelo movimento estudantil, salvo adequação metodológica, para desenvolver saberes necessários ao exercício da profissão docente.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2021-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/52610.46667/renbio.v14i1.526SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 12-31Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 12-31Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 12-312763-889810.46667/renbio.v14i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/526/136BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Corbagi, Eula Raissa Chaves de Almeida Bonzanini, Taitiâny Karita2022-07-06T11:23:51Zoai:ojs.renbio.org.br:article/526Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-07-06T11:23:51Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The initial training of licensing in biological sciences and the sexuality theme La formación inicial del licenciamiento en ciencias biológicas y el tema de la sexualidad A formação inicial do licenciado em ciências biológicas e o tema sexualidade |
title |
The initial training of licensing in biological sciences and the sexuality theme |
spellingShingle |
The initial training of licensing in biological sciences and the sexuality theme Corbagi, Eula Raissa Chaves de Almeida Formação inicial de professores Educação em sexualidade Licenciatura em ciências biológicas Ensino de biologia Formação inicial de professores Educação em sexualidade Initial teacher training Sexuality education Degree in biological sciences Biology teaching Initial teacher training Sexuality education Formación docente inicial Educación sobre sexualidad Licenciatura en ciências biológica Enseñanza de la Biología Formación docente Educación sobre sexualidad |
title_short |
The initial training of licensing in biological sciences and the sexuality theme |
title_full |
The initial training of licensing in biological sciences and the sexuality theme |
title_fullStr |
The initial training of licensing in biological sciences and the sexuality theme |
title_full_unstemmed |
The initial training of licensing in biological sciences and the sexuality theme |
title_sort |
The initial training of licensing in biological sciences and the sexuality theme |
author |
Corbagi, Eula Raissa Chaves de Almeida |
author_facet |
Corbagi, Eula Raissa Chaves de Almeida Bonzanini, Taitiâny Karita |
author_role |
author |
author2 |
Bonzanini, Taitiâny Karita |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Corbagi, Eula Raissa Chaves de Almeida Bonzanini, Taitiâny Karita |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação inicial de professores Educação em sexualidade Licenciatura em ciências biológicas Ensino de biologia Formação inicial de professores Educação em sexualidade Initial teacher training Sexuality education Degree in biological sciences Biology teaching Initial teacher training Sexuality education Formación docente inicial Educación sobre sexualidad Licenciatura en ciências biológica Enseñanza de la Biología Formación docente Educación sobre sexualidad |
topic |
Formação inicial de professores Educação em sexualidade Licenciatura em ciências biológicas Ensino de biologia Formação inicial de professores Educação em sexualidade Initial teacher training Sexuality education Degree in biological sciences Biology teaching Initial teacher training Sexuality education Formación docente inicial Educación sobre sexualidad Licenciatura en ciências biológica Enseñanza de la Biología Formación docente Educación sobre sexualidad |
description |
Training practices must relate to challenges experienced by professionals on a daily basis, involving mastery and construction of knowledge required in teaching. Therefore, this article aimed to discuss the formation of the graduate student in Biological Sciences on the topic of sexuality. To this end, they underwent documentary analysis, menus of mandatory subjects and semi-structured interviews applied to students in 2016. There was justification for addressing the topic in 17 subjects, however, the course does little to train teachers able to work with it in basic education despite having moments favorable to its deepening. It is suggested that undergraduate courses start to look favorably on the approach to sexuality in teacher education, and may consider activities promoted by the student movement, except for methodological adequacy, to develop knowledge necessary for the exercise of the teaching profession. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/526 10.46667/renbio.v14i1.526 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/526 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v14i1.526 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/526/136 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil Brasil Brasil |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 12-31 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 12-31 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 12-31 2763-8898 10.46667/renbio.v14i1 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068867321724928 |