THE FORMATION OF FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHERS: REFLECTIONS ON GENDER AND SEXUALITY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37564 |
Resumo: | The initial graduation of a Physical Education teatcher may contribute to aconfiguration that overcomes/minimises existing stereotypes and prejudices, allowingundergraduates to live through different experiences. For this, teacher behavior needs toencourage students’ reflection and action on gender and sexuality during initial formation, as wellas to ensure equity. Based on this concern, the objectives of this present article are to identify andanalyse perceptions of students in an initial graduation of Physical Education teachers aboutmatters of gender and sexuality. Through a qualitative research, characterized as an exploratory study, were interviewed 12 graduates of the course already mentioned. From the results obtained,it was possible to observe that, although undergraduates state having had some contact with suchmatters in the undergraduate program, they point to conceptual and articulation frailties in therelationship between theory and practice about gender and sexuality throughout the course. |
id |
UFMG-5_73c5ff72d08c9e69c632524706fe67dd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/37564 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
THE FORMATION OF FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHERS: REFLECTIONS ON GENDER AND SEXUALITYLA FORMACIÓN DE FUTUROS PROFESORES DE EDUCACIÓN FÍSICA: REFLEXIONES SOBRE GÉNERO Y SEXUALIDADA FORMAÇÃO DE FUTUR@S PROFESSOR@S DE EDUCAÇÃO FÍSICA: REFLEXÕES SOBRE GÊNERO E SEXUALIDADEGêneroSexualidadeFormação InicialEducação FísicaGenderSexualityInitial GraduationPhysical EducationGéneroSexualidadFormación InicialEducación FísicaThe initial graduation of a Physical Education teatcher may contribute to aconfiguration that overcomes/minimises existing stereotypes and prejudices, allowingundergraduates to live through different experiences. For this, teacher behavior needs toencourage students’ reflection and action on gender and sexuality during initial formation, as wellas to ensure equity. Based on this concern, the objectives of this present article are to identify andanalyse perceptions of students in an initial graduation of Physical Education teachers aboutmatters of gender and sexuality. Through a qualitative research, characterized as an exploratory study, were interviewed 12 graduates of the course already mentioned. From the results obtained,it was possible to observe that, although undergraduates state having had some contact with suchmatters in the undergraduate program, they point to conceptual and articulation frailties in therelationship between theory and practice about gender and sexuality throughout the course.La formacióm inicial puede contribuir a superar/minimizar los estereotipos yprejuicios existentes, permitiendo la construcción de una mirada atenta por parte de los futurosmaestros de Educación Física. Con este fin, la conducta de enseñanza necesita alentar a losestudiantes a reflexionar y actuar sobre el género y la sexualidad durante su formación inicial, asícomo a promover la equidad. En base a esta preocupación, los objetivos de este artículo fueronidentificar y analizar las percepciones de los estudiantes de pregrado en un curso de formacióninicial para maestros de Educación Física sobre los temas de género y sexualidad. A través de lainvestigación cualitativa, caracterizada como un estudio exploratorio, se entrevistó a 12 graduadosdel curso mencionado anteriormente. A partir de los resultados obtenidos, fue posible observarque, aunque los estudiantes universitarios tuvieron algún contacto con dichos temas en educaciónbásica y en la graduación, señalaron debilidades conceptuales y la falta de articulación entre lateoría y la práctica del tema a lo largo del curso.A formação inicial pode contribuir para a superação/minimização dos estereótipos epreconceitos existentes, possibilitando a construção de um olhar atento por parte de futur@sprofessor@s de Educação Física. Para isso, o comportamento docente precisa incentivar areflexão e ação d@s estudantes sobre as questões de gênero e sexualidade, durante sua formaçãoinicial, bem como zelar pela promoção da equidade. Partindo dessa preocupação, os objetivos dopresente artigo são identificar e analisar as percepções de graduand@s de um curso de formaçãoinicial de professor@s de Educação Física sobre as temáticas “gênero” e “sexualidade”. Porintermédio de uma pesquisa qualitativa, caracterizada como estudo exploratório, foramentrevistad@s 12 licenciand@s do referido curso. A partir dos resultados obtidos, foi possívelobservar que, embora @s graduand@s tenham apresentado algum contato com tais temáticas naeducação básica e na graduação, elas apontaram fragilidades conceituais e a falta de articulaçãoentre a teoria e a prática dessas temáticas ao longo do curso.Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37564Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37564/29261https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMIDORI TAKEMOTO VASCONCELOS, CAMILA FERREIRA, LÍLIAN APARECIDA2021-12-20T10:44:19Zoai:periodicos.ufmg.br:article/37564Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2021-12-20T10:44:19Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE FORMATION OF FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHERS: REFLECTIONS ON GENDER AND SEXUALITY LA FORMACIÓN DE FUTUROS PROFESORES DE EDUCACIÓN FÍSICA: REFLEXIONES SOBRE GÉNERO Y SEXUALIDAD A FORMAÇÃO DE FUTUR@S PROFESSOR@S DE EDUCAÇÃO FÍSICA: REFLEXÕES SOBRE GÊNERO E SEXUALIDADE |
title |
THE FORMATION OF FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHERS: REFLECTIONS ON GENDER AND SEXUALITY |
spellingShingle |
THE FORMATION OF FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHERS: REFLECTIONS ON GENDER AND SEXUALITY MIDORI TAKEMOTO VASCONCELOS, CAMILA Gênero Sexualidade Formação Inicial Educação Física Gender Sexuality Initial Graduation Physical Education Género Sexualidad Formación Inicial Educación Física |
title_short |
THE FORMATION OF FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHERS: REFLECTIONS ON GENDER AND SEXUALITY |
title_full |
THE FORMATION OF FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHERS: REFLECTIONS ON GENDER AND SEXUALITY |
title_fullStr |
THE FORMATION OF FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHERS: REFLECTIONS ON GENDER AND SEXUALITY |
title_full_unstemmed |
THE FORMATION OF FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHERS: REFLECTIONS ON GENDER AND SEXUALITY |
title_sort |
THE FORMATION OF FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHERS: REFLECTIONS ON GENDER AND SEXUALITY |
author |
MIDORI TAKEMOTO VASCONCELOS, CAMILA |
author_facet |
MIDORI TAKEMOTO VASCONCELOS, CAMILA FERREIRA, LÍLIAN APARECIDA |
author_role |
author |
author2 |
FERREIRA, LÍLIAN APARECIDA |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
MIDORI TAKEMOTO VASCONCELOS, CAMILA FERREIRA, LÍLIAN APARECIDA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gênero Sexualidade Formação Inicial Educação Física Gender Sexuality Initial Graduation Physical Education Género Sexualidad Formación Inicial Educación Física |
topic |
Gênero Sexualidade Formação Inicial Educação Física Gender Sexuality Initial Graduation Physical Education Género Sexualidad Formación Inicial Educación Física |
description |
The initial graduation of a Physical Education teatcher may contribute to aconfiguration that overcomes/minimises existing stereotypes and prejudices, allowingundergraduates to live through different experiences. For this, teacher behavior needs toencourage students’ reflection and action on gender and sexuality during initial formation, as wellas to ensure equity. Based on this concern, the objectives of this present article are to identify andanalyse perceptions of students in an initial graduation of Physical Education teachers aboutmatters of gender and sexuality. Through a qualitative research, characterized as an exploratory study, were interviewed 12 graduates of the course already mentioned. From the results obtained,it was possible to observe that, although undergraduates state having had some contact with suchmatters in the undergraduate program, they point to conceptual and articulation frailties in therelationship between theory and practice about gender and sexuality throughout the course. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Avaliado por Pares texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37564 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37564 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37564/29261 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020) 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711123691274240 |