THE FORMATION OF FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHERS: REFLECTIONS ON GENDER AND SEXUALITY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: MIDORI TAKEMOTO VASCONCELOS, CAMILA
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: FERREIRA, LÍLIAN APARECIDA
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37564
Resumo: The initial graduation of a Physical Education teatcher may contribute to aconfiguration that overcomes/minimises existing stereotypes and prejudices, allowingundergraduates to live through different experiences. For this, teacher behavior needs toencourage students’ reflection and action on gender and sexuality during initial formation, as wellas to ensure equity. Based on this concern, the objectives of this present article are to identify andanalyse perceptions of students in an initial graduation of Physical Education teachers aboutmatters of gender and sexuality. Through a qualitative research, characterized as an exploratory study, were interviewed 12 graduates of the course already mentioned. From the results obtained,it was possible to observe that, although undergraduates state having had some contact with suchmatters in the undergraduate program, they point to conceptual and articulation frailties in therelationship between theory and practice about gender and sexuality throughout the course.
id UFMG-5_73c5ff72d08c9e69c632524706fe67dd
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/37564
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling THE FORMATION OF FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHERS: REFLECTIONS ON GENDER AND SEXUALITYLA FORMACIÓN DE FUTUROS PROFESORES DE EDUCACIÓN FÍSICA: REFLEXIONES SOBRE GÉNERO Y SEXUALIDADA FORMAÇÃO DE FUTUR@S PROFESSOR@S DE EDUCAÇÃO FÍSICA: REFLEXÕES SOBRE GÊNERO E SEXUALIDADEGêneroSexualidadeFormação InicialEducação FísicaGenderSexualityInitial GraduationPhysical EducationGéneroSexualidadFormación InicialEducación FísicaThe initial graduation of a Physical Education teatcher may contribute to aconfiguration that overcomes/minimises existing stereotypes and prejudices, allowingundergraduates to live through different experiences. For this, teacher behavior needs toencourage students’ reflection and action on gender and sexuality during initial formation, as wellas to ensure equity. Based on this concern, the objectives of this present article are to identify andanalyse perceptions of students in an initial graduation of Physical Education teachers aboutmatters of gender and sexuality. Through a qualitative research, characterized as an exploratory study, were interviewed 12 graduates of the course already mentioned. From the results obtained,it was possible to observe that, although undergraduates state having had some contact with suchmatters in the undergraduate program, they point to conceptual and articulation frailties in therelationship between theory and practice about gender and sexuality throughout the course.La formacióm inicial puede contribuir a superar/minimizar los estereotipos yprejuicios existentes, permitiendo la construcción de una mirada atenta por parte de los futurosmaestros de Educación Física. Con este fin, la conducta de enseñanza necesita alentar a losestudiantes a reflexionar y actuar sobre el género y la sexualidad durante su formación inicial, asícomo a promover la equidad. En base a esta preocupación, los objetivos de este artículo fueronidentificar y analizar las percepciones de los estudiantes de pregrado en un curso de formacióninicial para maestros de Educación Física sobre los temas de género y sexualidad. A través de lainvestigación cualitativa, caracterizada como un estudio exploratorio, se entrevistó a 12 graduadosdel curso mencionado anteriormente. A partir de los resultados obtenidos, fue posible observarque, aunque los estudiantes universitarios tuvieron algún contacto con dichos temas en educaciónbásica y en la graduación, señalaron debilidades conceptuales y la falta de articulación entre lateoría y la práctica del tema a lo largo del curso.A formação inicial pode contribuir para a superação/minimização dos estereótipos epreconceitos existentes, possibilitando a construção de um olhar atento por parte de futur@sprofessor@s de Educação Física. Para isso, o comportamento docente precisa incentivar areflexão e ação d@s estudantes sobre as questões de gênero e sexualidade, durante sua formaçãoinicial, bem como zelar pela promoção da equidade. Partindo dessa preocupação, os objetivos dopresente artigo são identificar e analisar as percepções de graduand@s de um curso de formaçãoinicial de professor@s de Educação Física sobre as temáticas “gênero” e “sexualidade”. Porintermédio de uma pesquisa qualitativa, caracterizada como estudo exploratório, foramentrevistad@s 12 licenciand@s do referido curso. A partir dos resultados obtidos, foi possívelobservar que, embora @s graduand@s tenham apresentado algum contato com tais temáticas naeducação básica e na graduação, elas apontaram fragilidades conceituais e a falta de articulaçãoentre a teoria e a prática dessas temáticas ao longo do curso.Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37564Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37564/29261https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMIDORI TAKEMOTO VASCONCELOS, CAMILA FERREIRA, LÍLIAN APARECIDA2021-12-20T10:44:19Zoai:periodicos.ufmg.br:article/37564Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2021-12-20T10:44:19Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv THE FORMATION OF FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHERS: REFLECTIONS ON GENDER AND SEXUALITY
LA FORMACIÓN DE FUTUROS PROFESORES DE EDUCACIÓN FÍSICA: REFLEXIONES SOBRE GÉNERO Y SEXUALIDAD
A FORMAÇÃO DE FUTUR@S PROFESSOR@S DE EDUCAÇÃO FÍSICA: REFLEXÕES SOBRE GÊNERO E SEXUALIDADE
title THE FORMATION OF FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHERS: REFLECTIONS ON GENDER AND SEXUALITY
spellingShingle THE FORMATION OF FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHERS: REFLECTIONS ON GENDER AND SEXUALITY
MIDORI TAKEMOTO VASCONCELOS, CAMILA
Gênero
Sexualidade
Formação Inicial
Educação Física
Gender
Sexuality
Initial Graduation
Physical Education
Género
Sexualidad
Formación Inicial
Educación Física
title_short THE FORMATION OF FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHERS: REFLECTIONS ON GENDER AND SEXUALITY
title_full THE FORMATION OF FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHERS: REFLECTIONS ON GENDER AND SEXUALITY
title_fullStr THE FORMATION OF FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHERS: REFLECTIONS ON GENDER AND SEXUALITY
title_full_unstemmed THE FORMATION OF FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHERS: REFLECTIONS ON GENDER AND SEXUALITY
title_sort THE FORMATION OF FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHERS: REFLECTIONS ON GENDER AND SEXUALITY
author MIDORI TAKEMOTO VASCONCELOS, CAMILA
author_facet MIDORI TAKEMOTO VASCONCELOS, CAMILA
FERREIRA, LÍLIAN APARECIDA
author_role author
author2 FERREIRA, LÍLIAN APARECIDA
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv MIDORI TAKEMOTO VASCONCELOS, CAMILA
FERREIRA, LÍLIAN APARECIDA
dc.subject.por.fl_str_mv Gênero
Sexualidade
Formação Inicial
Educação Física
Gender
Sexuality
Initial Graduation
Physical Education
Género
Sexualidad
Formación Inicial
Educación Física
topic Gênero
Sexualidade
Formação Inicial
Educação Física
Gender
Sexuality
Initial Graduation
Physical Education
Género
Sexualidad
Formación Inicial
Educación Física
description The initial graduation of a Physical Education teatcher may contribute to aconfiguration that overcomes/minimises existing stereotypes and prejudices, allowingundergraduates to live through different experiences. For this, teacher behavior needs toencourage students’ reflection and action on gender and sexuality during initial formation, as wellas to ensure equity. Based on this concern, the objectives of this present article are to identify andanalyse perceptions of students in an initial graduation of Physical Education teachers aboutmatters of gender and sexuality. Through a qualitative research, characterized as an exploratory study, were interviewed 12 graduates of the course already mentioned. From the results obtained,it was possible to observe that, although undergraduates state having had some contact with suchmatters in the undergraduate program, they point to conceptual and articulation frailties in therelationship between theory and practice about gender and sexuality throughout the course.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37564
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37564
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37564/29261
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711123691274240