The philosophical historical context and the teaching of evolution: the approach in biology textbooks
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/911 |
Resumo: | Biological evolution is permeated by obstacles that hinder its learning, and are present in different teaching agents, such as the textbook. This one receives evident attention from the federal government through the National Textbook Program (PNLD). However, in relation to biological evolution, research shows the need to restructure this theme, especially its historical-philosophical context. Thus, our objective was to verify how this contextualization occurs in the Evolution contents of the two collections, most used in the country, of textbooks approved by the PNLD-2018/2020. For that, we used qualitative research and the Content Analysis method to interpret the data. Our analyzes demonstrate that the historical-philosophical contextualization of evolution is far from expected but, compared to the first researches, there was progress in its development. |
id |
SBEnBio_ba880fe937ffaaf8b8276b8cb827dab1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/911 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
The philosophical historical context and the teaching of evolution: the approach in biology textbooksEl contexto histórico filosófico y la enseñanza de la evolución: el enfoque en los libros de texto de biologíaO contexto histórico filosófico e o ensino de evolução: a abordagem em livros didáticos de biologiaEvolução biológicaLivro didáticoContextualização histórico-filosóficaPNLD-2018/2020Ensino de Biologia.Livro DidáticoBiology EvolutionTextbookHistorical-philosophical contextualizationPNLD-2018/2020Biology TeachingTextbookEvolución biológicaLibro de textoContexto histórico-filosóficoPNLD-2018/2020Enseñanza de biologíaLibro de textoBiological evolution is permeated by obstacles that hinder its learning, and are present in different teaching agents, such as the textbook. This one receives evident attention from the federal government through the National Textbook Program (PNLD). However, in relation to biological evolution, research shows the need to restructure this theme, especially its historical-philosophical context. Thus, our objective was to verify how this contextualization occurs in the Evolution contents of the two collections, most used in the country, of textbooks approved by the PNLD-2018/2020. For that, we used qualitative research and the Content Analysis method to interpret the data. Our analyzes demonstrate that the historical-philosophical contextualization of evolution is far from expected but, compared to the first researches, there was progress in its development.La evolución biológica está atravesada por obstáculos que dificultan su aprendizaje, y están presentes en diferentes agentes didácticos, como el libro de texto. Éste recibe evidente atención del gobierno federal a través del Programa Nacional de Libros de Texto (PNLD). Sin embargo, en relación a la evolución biológica, las investigaciones muestran la necesidad de reestructurar este tema, especialmente en su contexto histórico-filosófico. Así, nuestro objetivo fue verificar cómo ocurre esa contextualización en la Evolución de los contenidos de las dos colecciones, más utilizadas en el país, de libros de texto aprobados por el PNLD-2018/2020. Para eso, utilizamos la investigación cualitativa y el método de Análisis de Contenido para interpretar los datos. Nuestros análisis demuestran que la contextualización histórico-filosófica de la evolución está lejos de lo esperado pero, en comparación con las primeras investigaciones, hubo avances en su desarrollo.A evolução biológica é permeada por obstáculos que dificultam sua aprendizagem, e estão presentes nos diferentes agentes de ensino, como o livro didático. Este, recebe evidente atenção do governo federal pelo Programa Nacional do Livro Didático (PNLD). Contudo, em relação à evolução biológica, pesquisas demonstram necessidade de reestruturação dessa temática, especialmente sua contextualização histórico-filosófica. Assim, nosso objetivo foi verificar como essa contextualização ocorre nos conteúdos de Evolução das duas coleções, mais utilizadas no país, de livros didáticos aprovados pelo PNLD-2018/2020. Para tanto, utilizamos a investigação qualitativa e o método de Análise de Conteúdo para interpretação dos dados. Nossas análises demonstram que a contextualização histórico-filosófica da evolução está distante do esperado mas, comparativamente às primeiras pesquisas, houve avanço em seu desenvolvimento.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/91110.46667/renbio.v16i1.911SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 204-233Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 204-233Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 204-2332763-889810.46667/renbio.v16i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/911/326Brazil, 2018 a 2020Brasil, 2018 a 2020Brasil, 2018 a 2020Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarmo, Karlla Vieira Cicillini, Graça Aparecida2023-07-12T21:41:14Zoai:ojs.renbio.org.br:article/911Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-07-12T21:41:14Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The philosophical historical context and the teaching of evolution: the approach in biology textbooks El contexto histórico filosófico y la enseñanza de la evolución: el enfoque en los libros de texto de biología O contexto histórico filosófico e o ensino de evolução: a abordagem em livros didáticos de biologia |
title |
The philosophical historical context and the teaching of evolution: the approach in biology textbooks |
spellingShingle |
The philosophical historical context and the teaching of evolution: the approach in biology textbooks Carmo, Karlla Vieira Evolução biológica Livro didático Contextualização histórico-filosófica PNLD-2018/2020 Ensino de Biologia. Livro Didático Biology Evolution Textbook Historical-philosophical contextualization PNLD-2018/2020 Biology Teaching Textbook Evolución biológica Libro de texto Contexto histórico-filosófico PNLD-2018/2020 Enseñanza de biología Libro de texto |
title_short |
The philosophical historical context and the teaching of evolution: the approach in biology textbooks |
title_full |
The philosophical historical context and the teaching of evolution: the approach in biology textbooks |
title_fullStr |
The philosophical historical context and the teaching of evolution: the approach in biology textbooks |
title_full_unstemmed |
The philosophical historical context and the teaching of evolution: the approach in biology textbooks |
title_sort |
The philosophical historical context and the teaching of evolution: the approach in biology textbooks |
author |
Carmo, Karlla Vieira |
author_facet |
Carmo, Karlla Vieira Cicillini, Graça Aparecida |
author_role |
author |
author2 |
Cicillini, Graça Aparecida |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carmo, Karlla Vieira Cicillini, Graça Aparecida |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Evolução biológica Livro didático Contextualização histórico-filosófica PNLD-2018/2020 Ensino de Biologia. Livro Didático Biology Evolution Textbook Historical-philosophical contextualization PNLD-2018/2020 Biology Teaching Textbook Evolución biológica Libro de texto Contexto histórico-filosófico PNLD-2018/2020 Enseñanza de biología Libro de texto |
topic |
Evolução biológica Livro didático Contextualização histórico-filosófica PNLD-2018/2020 Ensino de Biologia. Livro Didático Biology Evolution Textbook Historical-philosophical contextualization PNLD-2018/2020 Biology Teaching Textbook Evolución biológica Libro de texto Contexto histórico-filosófico PNLD-2018/2020 Enseñanza de biología Libro de texto |
description |
Biological evolution is permeated by obstacles that hinder its learning, and are present in different teaching agents, such as the textbook. This one receives evident attention from the federal government through the National Textbook Program (PNLD). However, in relation to biological evolution, research shows the need to restructure this theme, especially its historical-philosophical context. Thus, our objective was to verify how this contextualization occurs in the Evolution contents of the two collections, most used in the country, of textbooks approved by the PNLD-2018/2020. For that, we used qualitative research and the Content Analysis method to interpret the data. Our analyzes demonstrate that the historical-philosophical contextualization of evolution is far from expected but, compared to the first researches, there was progress in its development. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/911 10.46667/renbio.v16i1.911 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/911 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v16i1.911 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/911/326 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil, 2018 a 2020 Brasil, 2018 a 2020 Brasil, 2018 a 2020 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 204-233 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 204-233 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 204-233 2763-8898 10.46667/renbio.v16i1 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068866050850816 |