The philosophical historical context and the teaching of evolution: the approach in biology textbooks

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carmo, Karlla Vieira
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Cicillini, Graça Aparecida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/911
Resumo: Biological evolution is permeated by obstacles that hinder its learning, and are present in different teaching agents, such as the textbook. This one receives evident attention from the federal government through the National Textbook Program (PNLD). However, in relation to biological evolution, research shows the need to restructure this theme, especially its historical-philosophical context. Thus, our objective was to verify how this contextualization occurs in the Evolution contents of the two collections, most used in the country, of textbooks approved by the PNLD-2018/2020. For that, we used qualitative research and the Content Analysis method to interpret the data. Our analyzes demonstrate that the historical-philosophical contextualization of evolution is far from expected but, compared to the first researches, there was progress in its development.
id SBEnBio_ba880fe937ffaaf8b8276b8cb827dab1
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/911
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling The philosophical historical context and the teaching of evolution: the approach in biology textbooksEl contexto histórico filosófico y la enseñanza de la evolución: el enfoque en los libros de texto de biologíaO contexto histórico filosófico e o ensino de evolução: a abordagem em livros didáticos de biologiaEvolução biológicaLivro didáticoContextualização histórico-filosóficaPNLD-2018/2020Ensino de Biologia.Livro DidáticoBiology EvolutionTextbookHistorical-philosophical contextualizationPNLD-2018/2020Biology TeachingTextbookEvolución biológicaLibro de textoContexto histórico-filosóficoPNLD-2018/2020Enseñanza de biologíaLibro de textoBiological evolution is permeated by obstacles that hinder its learning, and are present in different teaching agents, such as the textbook. This one receives evident attention from the federal government through the National Textbook Program (PNLD). However, in relation to biological evolution, research shows the need to restructure this theme, especially its historical-philosophical context. Thus, our objective was to verify how this contextualization occurs in the Evolution contents of the two collections, most used in the country, of textbooks approved by the PNLD-2018/2020. For that, we used qualitative research and the Content Analysis method to interpret the data. Our analyzes demonstrate that the historical-philosophical contextualization of evolution is far from expected but, compared to the first researches, there was progress in its development.La evolución biológica está atravesada por obstáculos que dificultan su aprendizaje, y están presentes en diferentes agentes didácticos, como el libro de texto. Éste recibe evidente atención del gobierno federal a través del Programa Nacional de Libros de Texto (PNLD). Sin embargo, en relación a la evolución biológica, las investigaciones muestran la necesidad de reestructurar este tema, especialmente en su contexto histórico-filosófico. Así, nuestro objetivo fue verificar cómo ocurre esa contextualización en la Evolución de los contenidos de las dos colecciones, más utilizadas en el país, de libros de texto aprobados por el PNLD-2018/2020. Para eso, utilizamos la investigación cualitativa y el método de Análisis de Contenido para interpretar los datos. Nuestros análisis demuestran que la contextualización histórico-filosófica de la evolución está lejos de lo esperado pero, en comparación con las primeras investigaciones, hubo avances en su desarrollo.A evolução biológica é permeada por obstáculos que dificultam sua aprendizagem, e estão presentes nos diferentes agentes de ensino, como o livro didático. Este, recebe evidente atenção do governo federal pelo Programa Nacional do Livro Didático (PNLD). Contudo, em relação à evolução biológica, pesquisas demonstram necessidade de reestruturação dessa temática, especialmente sua contextualização histórico-filosófica. Assim, nosso objetivo foi verificar como essa contextualização ocorre nos conteúdos de Evolução das duas coleções, mais utilizadas no país, de livros didáticos aprovados pelo PNLD-2018/2020. Para tanto, utilizamos a investigação qualitativa e o método de Análise de Conteúdo para interpretação dos dados. Nossas análises demonstram que a contextualização histórico-filosófica da evolução está distante do esperado mas, comparativamente às primeiras pesquisas, houve avanço em seu desenvolvimento.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/91110.46667/renbio.v16i1.911SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 204-233Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 204-233Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 204-2332763-889810.46667/renbio.v16i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/911/326Brazil, 2018 a 2020Brasil, 2018 a 2020Brasil, 2018 a 2020Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarmo, Karlla Vieira Cicillini, Graça Aparecida2023-07-12T21:41:14Zoai:ojs.renbio.org.br:article/911Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-07-12T21:41:14Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv The philosophical historical context and the teaching of evolution: the approach in biology textbooks
El contexto histórico filosófico y la enseñanza de la evolución: el enfoque en los libros de texto de biología
O contexto histórico filosófico e o ensino de evolução: a abordagem em livros didáticos de biologia
title The philosophical historical context and the teaching of evolution: the approach in biology textbooks
spellingShingle The philosophical historical context and the teaching of evolution: the approach in biology textbooks
Carmo, Karlla Vieira
Evolução biológica
Livro didático
Contextualização histórico-filosófica
PNLD-2018/2020
Ensino de Biologia.
Livro Didático
Biology Evolution
Textbook
Historical-philosophical contextualization
PNLD-2018/2020
Biology Teaching
Textbook
Evolución biológica
Libro de texto
Contexto histórico-filosófico
PNLD-2018/2020
Enseñanza de biología
Libro de texto
title_short The philosophical historical context and the teaching of evolution: the approach in biology textbooks
title_full The philosophical historical context and the teaching of evolution: the approach in biology textbooks
title_fullStr The philosophical historical context and the teaching of evolution: the approach in biology textbooks
title_full_unstemmed The philosophical historical context and the teaching of evolution: the approach in biology textbooks
title_sort The philosophical historical context and the teaching of evolution: the approach in biology textbooks
author Carmo, Karlla Vieira
author_facet Carmo, Karlla Vieira
Cicillini, Graça Aparecida
author_role author
author2 Cicillini, Graça Aparecida
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carmo, Karlla Vieira
Cicillini, Graça Aparecida
dc.subject.por.fl_str_mv Evolução biológica
Livro didático
Contextualização histórico-filosófica
PNLD-2018/2020
Ensino de Biologia.
Livro Didático
Biology Evolution
Textbook
Historical-philosophical contextualization
PNLD-2018/2020
Biology Teaching
Textbook
Evolución biológica
Libro de texto
Contexto histórico-filosófico
PNLD-2018/2020
Enseñanza de biología
Libro de texto
topic Evolução biológica
Livro didático
Contextualização histórico-filosófica
PNLD-2018/2020
Ensino de Biologia.
Livro Didático
Biology Evolution
Textbook
Historical-philosophical contextualization
PNLD-2018/2020
Biology Teaching
Textbook
Evolución biológica
Libro de texto
Contexto histórico-filosófico
PNLD-2018/2020
Enseñanza de biología
Libro de texto
description Biological evolution is permeated by obstacles that hinder its learning, and are present in different teaching agents, such as the textbook. This one receives evident attention from the federal government through the National Textbook Program (PNLD). However, in relation to biological evolution, research shows the need to restructure this theme, especially its historical-philosophical context. Thus, our objective was to verify how this contextualization occurs in the Evolution contents of the two collections, most used in the country, of textbooks approved by the PNLD-2018/2020. For that, we used qualitative research and the Content Analysis method to interpret the data. Our analyzes demonstrate that the historical-philosophical contextualization of evolution is far from expected but, compared to the first researches, there was progress in its development.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/911
10.46667/renbio.v16i1.911
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/911
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v16i1.911
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/911/326
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil, 2018 a 2020
Brasil, 2018 a 2020
Brasil, 2018 a 2020
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 204-233
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 204-233
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 204-233
2763-8898
10.46667/renbio.v16i1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068866050850816