PORTUGUESE AND LITERATURES TEXTBOOKS IN BRAZIL: DISCURSIVE ANALYSIS OF THE PNLD 2020 CALL NOTICE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Klayn Nascimento, Débora Ventura
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/12394
Resumo: This article provides an overview of the scenario of textbooks in Brazil, marked by the National Book and Teaching Material Program (PNLD). The analysis focus is on the PNLD 2020 call notice and on the advances and challenges regarding Portuguese and literatures textbooks. Supported by Dialogic Discourse Analysis (ADD) assumptions, the text traces a history of PNLD and presents a discussion about the textbook market in Brazil. The analysis of the PNLD 2020 call notice is in comparison with recent research on challenges and perspectives regarding the teaching of languages ??in textbooks, among which Silva and Pereira (2018), Paim (2018) and Amorim (2017). The results point to advances in aspects such as care regarding stereotyped representations and respect for legislation and official documents. The challenges are still present, especially in the space that the materials allocate to black and indigenous literatures and to critical student positioning.
id UNISUL-3_36dee0e10b7aa3c2307ed587d0722be7
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/12394
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling PORTUGUESE AND LITERATURES TEXTBOOKS IN BRAZIL: DISCURSIVE ANALYSIS OF THE PNLD 2020 CALL NOTICELIBROS DE TEXTO DE PORTUGUÉS Y LITERATURAS: ANÁLISIS DISCURSIVO DE LA CONVOCATORIA DEL PNLD 202LIVROS DIDÁTICOS DE PORTUGUÊS E LITERATURAS: ANÁLISE DISCURSIVA DO EDITAL DE CONVOCAÇÃO DO PNLD 2020Livro didáticoPNLD 2020Ensino de portuguêsEnsino de literatura.TextbookPNLD 2020Teaching PortugueseTeaching LiteratureLibro de textoPNLD 2020Enseñanza de portuguésEnseñanza de literaturaThis article provides an overview of the scenario of textbooks in Brazil, marked by the National Book and Teaching Material Program (PNLD). The analysis focus is on the PNLD 2020 call notice and on the advances and challenges regarding Portuguese and literatures textbooks. Supported by Dialogic Discourse Analysis (ADD) assumptions, the text traces a history of PNLD and presents a discussion about the textbook market in Brazil. The analysis of the PNLD 2020 call notice is in comparison with recent research on challenges and perspectives regarding the teaching of languages ??in textbooks, among which Silva and Pereira (2018), Paim (2018) and Amorim (2017). The results point to advances in aspects such as care regarding stereotyped representations and respect for legislation and official documents. The challenges are still present, especially in the space that the materials allocate to black and indigenous literatures and to critical student positioning.Este artículo aborda el panorama de los libros de texto en Brasil, marcado por el Programa Nacional del Libro y el Material Didáctico (PNLD). El enfoque de análisis se centra en la convocatoria del PNLD 2020. Basado en los presupuestos del Análisis Dialógico del Discurso (ADD), el objetivo del texto es trazar una historia del PNLD y presentar una discusión sobre el mercado de libros de texto en Brasil. El análisis de la convocatoria del PNLD 2020 se lleva a cabo en comparación con investigaciones recientes sobre desafíos y perspectivas en la enseñanza de idiomas en libros de texto, entre las que se destacan las de Silva y Pereira (2018), Paim (2018) y Amorim (2017). Los resultados indican avances en aspectos como la atención a representaciones estereotipadas y el respeto a leyes y documentos oficiales. Sin embargo, los desafíos siguen siendo evidentes, especialmente en lo que respecta a la inclusión de literatura negra e indígena y la promoción de la posición crítica del estudiante.Este artigo aborda o cenário de livros didáticos no Brasil, marcado pelo Programa Nacional do Livro e do Material Didático (PNLD). O foco de análise recai no edital de convocação do PNLD 2020. Apoiado em pressupostos da Análise Dialógica do Discurso (ADD), o objetivo do texto é traçar um histórico do PNLD e apresentar uma discussão acerca do mercado de livros didáticos no Brasil. A análise do edital de convocação do PNLD 2020 se dá em cotejo com recentes pesquisas sobre desafios e perspectivas quanto ao ensino de línguas em livros didáticos, entre as quais destacam-se as de Silva e Pereira (2018), Paim (2018) e Amorim (2017). Os resultados apontam para avanços em aspectos como o cuidado quanto a representações estereotipadas e respeito à legislação e aos documentos oficiais. Contudo, os desafios ainda se mostram presentes, sobretudo no espaço destinado às literaturas negras e indígenas e ao posicionamento discente crítico.Silvânia Siebert2023-12-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/12394Linguagem em (Dis)curso; Vol. 23 (2023); e-1982-4017-23-21Linguagem em (Dis)curso; v. 23 (2023); e-1982-4017-23-211982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/12394/13816Copyright (c) 2023 Débora Ventura Klayn Nascimentoinfo:eu-repo/semantics/openAccessKlayn Nascimento, Débora Ventura2024-02-25T13:50:48Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/12394Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2024-02-25T13:50:48Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv PORTUGUESE AND LITERATURES TEXTBOOKS IN BRAZIL: DISCURSIVE ANALYSIS OF THE PNLD 2020 CALL NOTICE
LIBROS DE TEXTO DE PORTUGUÉS Y LITERATURAS: ANÁLISIS DISCURSIVO DE LA CONVOCATORIA DEL PNLD 202
LIVROS DIDÁTICOS DE PORTUGUÊS E LITERATURAS: ANÁLISE DISCURSIVA DO EDITAL DE CONVOCAÇÃO DO PNLD 2020
title PORTUGUESE AND LITERATURES TEXTBOOKS IN BRAZIL: DISCURSIVE ANALYSIS OF THE PNLD 2020 CALL NOTICE
spellingShingle PORTUGUESE AND LITERATURES TEXTBOOKS IN BRAZIL: DISCURSIVE ANALYSIS OF THE PNLD 2020 CALL NOTICE
Klayn Nascimento, Débora Ventura
Livro didático
PNLD 2020
Ensino de português
Ensino de literatura.
Textbook
PNLD 2020
Teaching Portuguese
Teaching Literature
Libro de texto
PNLD 2020
Enseñanza de portugués
Enseñanza de literatura
title_short PORTUGUESE AND LITERATURES TEXTBOOKS IN BRAZIL: DISCURSIVE ANALYSIS OF THE PNLD 2020 CALL NOTICE
title_full PORTUGUESE AND LITERATURES TEXTBOOKS IN BRAZIL: DISCURSIVE ANALYSIS OF THE PNLD 2020 CALL NOTICE
title_fullStr PORTUGUESE AND LITERATURES TEXTBOOKS IN BRAZIL: DISCURSIVE ANALYSIS OF THE PNLD 2020 CALL NOTICE
title_full_unstemmed PORTUGUESE AND LITERATURES TEXTBOOKS IN BRAZIL: DISCURSIVE ANALYSIS OF THE PNLD 2020 CALL NOTICE
title_sort PORTUGUESE AND LITERATURES TEXTBOOKS IN BRAZIL: DISCURSIVE ANALYSIS OF THE PNLD 2020 CALL NOTICE
author Klayn Nascimento, Débora Ventura
author_facet Klayn Nascimento, Débora Ventura
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Klayn Nascimento, Débora Ventura
dc.subject.por.fl_str_mv Livro didático
PNLD 2020
Ensino de português
Ensino de literatura.
Textbook
PNLD 2020
Teaching Portuguese
Teaching Literature
Libro de texto
PNLD 2020
Enseñanza de portugués
Enseñanza de literatura
topic Livro didático
PNLD 2020
Ensino de português
Ensino de literatura.
Textbook
PNLD 2020
Teaching Portuguese
Teaching Literature
Libro de texto
PNLD 2020
Enseñanza de portugués
Enseñanza de literatura
description This article provides an overview of the scenario of textbooks in Brazil, marked by the National Book and Teaching Material Program (PNLD). The analysis focus is on the PNLD 2020 call notice and on the advances and challenges regarding Portuguese and literatures textbooks. Supported by Dialogic Discourse Analysis (ADD) assumptions, the text traces a history of PNLD and presents a discussion about the textbook market in Brazil. The analysis of the PNLD 2020 call notice is in comparison with recent research on challenges and perspectives regarding the teaching of languages ??in textbooks, among which Silva and Pereira (2018), Paim (2018) and Amorim (2017). The results point to advances in aspects such as care regarding stereotyped representations and respect for legislation and official documents. The challenges are still present, especially in the space that the materials allocate to black and indigenous literatures and to critical student positioning.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/12394
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/12394
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/12394/13816
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Débora Ventura Klayn Nascimento
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Débora Ventura Klayn Nascimento
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 23 (2023); e-1982-4017-23-21
Linguagem em (Dis)curso; v. 23 (2023); e-1982-4017-23-21
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220572488040448