“It seems that it is normal to live with a person who has HIV”: discourses from natural sciences teachers about affective sexual relations among serodiscordant couples

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Laís Machado de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Souza, Marcos Lopes de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/558
Resumo: The aim of this study was to analyze the discourses on the affective-sexual relationships between serodiscordants built during the teacher training process involving issues of sexuality and health. It is a research inspired by post-critical and post-structuralist studies in which it uses cultural artifacts as mediators of training spaces carried out with teachers in the area of ​​Natural Sciences, who teach the discipline Education for Sexuality in a school in the city of Jequié-BA. There is a fine line between ignorance, fear and discrimination in the teachers speeches regarding relationships between serodiscordants, but we also glimpse new perspectives of problematizing practices and discourses that [re]produce a stigmatizing culture from those living with HIV and of your affections and pleasures.
id SBEnBio_bf3ef318d87846f69c726859def27893
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/558
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling “It seems that it is normal to live with a person who has HIV”: discourses from natural sciences teachers about affective sexual relations among serodiscordant couples“Parece que es normal vivir con una persona que tiene VIH”: discursos de profesores de ciencias naturales sobre las relaciones afectivo-sexual en parejas serodiscordantes“Parece que é normal conviver com uma pessoa que tem HIV”: discursos de professoras da área de ciências naturais sobre as relações afetivo-sexuais entre casais sorodiscordantesSorodiscordânciaArtefatos culturaisEducação para a sexualidadeFormação de professoresCorpoGêneroEnsino de BiologiaSexualidade e saúdeSerodiscordanciaCultural artifactsEducation for sexualityTeacher trainingBodyGenderBiology teachingSexuality and healthSerodiscordanciaArtefactos culturalesEducación para la sexualidadFormación de profesoresCuerpo Género Enseñanza de la biologíaSexualidad y saludThe aim of this study was to analyze the discourses on the affective-sexual relationships between serodiscordants built during the teacher training process involving issues of sexuality and health. It is a research inspired by post-critical and post-structuralist studies in which it uses cultural artifacts as mediators of training spaces carried out with teachers in the area of ​​Natural Sciences, who teach the discipline Education for Sexuality in a school in the city of Jequié-BA. There is a fine line between ignorance, fear and discrimination in the teachers speeches regarding relationships between serodiscordants, but we also glimpse new perspectives of problematizing practices and discourses that [re]produce a stigmatizing culture from those living with HIV and of your affections and pleasures.El objetivo de este estudio fue analizar los discursos sobre las relaciones afectivo-sexuales entre serodiscordantes construidos durante el proceso de formación docente que involucran temas de sexualidad y salud. Se trata de una investigación inspirada en estudios poscríticos y postestructuralistas en los que utilizamos artefactos culturales como mediadores de espacios de formación realizados con docentes en el campo de las Ciencias Naturales, quienes imparten la asignatura Educación para la Sexualidad en una escuela de la ciudad de Jequié. - BA. Existe una delgada línea entre el desconocimiento, el miedo y la discriminación en los discursos de los docentes sobre las relaciones entre serodiscordantes, pero también vemos nuevas perspectivas para problematizar las prácticas y discursos que [re] producen una cultura estigmatizante para quienes viven con el VIH y sus afectos y placeres.O objetivo desse estudo foi analisar os discursos sobre as relações afetivo-sexuais entre sorodiscordantes construídos por professoras durante processo formativo envolvendo as questões de sexualidade e saúde. Trata-se de uma pesquisa ancorada nos estudos pós-críticos e pós-estruturalistas em que utilizamos artefatos culturais como mediadores dos momentos formativos realizados com professoras da área de Ciências Naturais, que lecionam a disciplina Educação para Sexualidade em uma escola na cidade de Jequié-BA. Há uma linha tênue entre ignorância, medo e discriminação nos discursos das professoras referentes às relações entre sorodiscordantes, mas também vislumbramos novas perspectivas de problematizações das práticas e discursos que (re)produzem uma cultura estigmatizante daqueles(as) que vivem com  HIV/aids e a vivência de seus afetos e prazeres.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2021-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/55810.46667/renbio.v14i1.558SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 97-113Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 97-113Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 97-1132763-889810.46667/renbio.v14i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/558/174BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Laís Machado de Souza, Marcos Lopes de 2022-07-06T11:23:51Zoai:ojs.renbio.org.br:article/558Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-07-06T11:23:51Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv “It seems that it is normal to live with a person who has HIV”: discourses from natural sciences teachers about affective sexual relations among serodiscordant couples
“Parece que es normal vivir con una persona que tiene VIH”: discursos de profesores de ciencias naturales sobre las relaciones afectivo-sexual en parejas serodiscordantes
“Parece que é normal conviver com uma pessoa que tem HIV”: discursos de professoras da área de ciências naturais sobre as relações afetivo-sexuais entre casais sorodiscordantes
title “It seems that it is normal to live with a person who has HIV”: discourses from natural sciences teachers about affective sexual relations among serodiscordant couples
spellingShingle “It seems that it is normal to live with a person who has HIV”: discourses from natural sciences teachers about affective sexual relations among serodiscordant couples
Souza, Laís Machado de
Sorodiscordância
Artefatos culturais
Educação para a sexualidade
Formação de professores
Corpo
Gênero
Ensino de Biologia
Sexualidade e saúde
Serodiscordancia
Cultural artifacts
Education for sexuality
Teacher training
Body
Gender
Biology teaching
Sexuality and health
Serodiscordancia
Artefactos culturales
Educación para la sexualidad
Formación de profesores
Cuerpo
Género
Enseñanza de la biología
Sexualidad y salud
title_short “It seems that it is normal to live with a person who has HIV”: discourses from natural sciences teachers about affective sexual relations among serodiscordant couples
title_full “It seems that it is normal to live with a person who has HIV”: discourses from natural sciences teachers about affective sexual relations among serodiscordant couples
title_fullStr “It seems that it is normal to live with a person who has HIV”: discourses from natural sciences teachers about affective sexual relations among serodiscordant couples
title_full_unstemmed “It seems that it is normal to live with a person who has HIV”: discourses from natural sciences teachers about affective sexual relations among serodiscordant couples
title_sort “It seems that it is normal to live with a person who has HIV”: discourses from natural sciences teachers about affective sexual relations among serodiscordant couples
author Souza, Laís Machado de
author_facet Souza, Laís Machado de
Souza, Marcos Lopes de
author_role author
author2 Souza, Marcos Lopes de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Laís Machado de
Souza, Marcos Lopes de
dc.subject.por.fl_str_mv Sorodiscordância
Artefatos culturais
Educação para a sexualidade
Formação de professores
Corpo
Gênero
Ensino de Biologia
Sexualidade e saúde
Serodiscordancia
Cultural artifacts
Education for sexuality
Teacher training
Body
Gender
Biology teaching
Sexuality and health
Serodiscordancia
Artefactos culturales
Educación para la sexualidad
Formación de profesores
Cuerpo
Género
Enseñanza de la biología
Sexualidad y salud
topic Sorodiscordância
Artefatos culturais
Educação para a sexualidade
Formação de professores
Corpo
Gênero
Ensino de Biologia
Sexualidade e saúde
Serodiscordancia
Cultural artifacts
Education for sexuality
Teacher training
Body
Gender
Biology teaching
Sexuality and health
Serodiscordancia
Artefactos culturales
Educación para la sexualidad
Formación de profesores
Cuerpo
Género
Enseñanza de la biología
Sexualidad y salud
description The aim of this study was to analyze the discourses on the affective-sexual relationships between serodiscordants built during the teacher training process involving issues of sexuality and health. It is a research inspired by post-critical and post-structuralist studies in which it uses cultural artifacts as mediators of training spaces carried out with teachers in the area of ​​Natural Sciences, who teach the discipline Education for Sexuality in a school in the city of Jequié-BA. There is a fine line between ignorance, fear and discrimination in the teachers speeches regarding relationships between serodiscordants, but we also glimpse new perspectives of problematizing practices and discourses that [re]produce a stigmatizing culture from those living with HIV and of your affections and pleasures.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/558
10.46667/renbio.v14i1.558
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/558
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v14i1.558
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/558/174
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 97-113
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 97-113
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 97-113
2763-8898
10.46667/renbio.v14i1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068867348987904