“It seems that it is normal to live with a person who has HIV”: discourses from natural sciences teachers about affective sexual relations among serodiscordant couples
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/558 |
Resumo: | The aim of this study was to analyze the discourses on the affective-sexual relationships between serodiscordants built during the teacher training process involving issues of sexuality and health. It is a research inspired by post-critical and post-structuralist studies in which it uses cultural artifacts as mediators of training spaces carried out with teachers in the area of Natural Sciences, who teach the discipline Education for Sexuality in a school in the city of Jequié-BA. There is a fine line between ignorance, fear and discrimination in the teachers speeches regarding relationships between serodiscordants, but we also glimpse new perspectives of problematizing practices and discourses that [re]produce a stigmatizing culture from those living with HIV and of your affections and pleasures. |
id |
SBEnBio_bf3ef318d87846f69c726859def27893 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/558 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
“It seems that it is normal to live with a person who has HIV”: discourses from natural sciences teachers about affective sexual relations among serodiscordant couples“Parece que es normal vivir con una persona que tiene VIH”: discursos de profesores de ciencias naturales sobre las relaciones afectivo-sexual en parejas serodiscordantes“Parece que é normal conviver com uma pessoa que tem HIV”: discursos de professoras da área de ciências naturais sobre as relações afetivo-sexuais entre casais sorodiscordantesSorodiscordânciaArtefatos culturaisEducação para a sexualidadeFormação de professoresCorpoGêneroEnsino de BiologiaSexualidade e saúdeSerodiscordanciaCultural artifactsEducation for sexualityTeacher trainingBodyGenderBiology teachingSexuality and healthSerodiscordanciaArtefactos culturalesEducación para la sexualidadFormación de profesoresCuerpo Género Enseñanza de la biologíaSexualidad y saludThe aim of this study was to analyze the discourses on the affective-sexual relationships between serodiscordants built during the teacher training process involving issues of sexuality and health. It is a research inspired by post-critical and post-structuralist studies in which it uses cultural artifacts as mediators of training spaces carried out with teachers in the area of Natural Sciences, who teach the discipline Education for Sexuality in a school in the city of Jequié-BA. There is a fine line between ignorance, fear and discrimination in the teachers speeches regarding relationships between serodiscordants, but we also glimpse new perspectives of problematizing practices and discourses that [re]produce a stigmatizing culture from those living with HIV and of your affections and pleasures.El objetivo de este estudio fue analizar los discursos sobre las relaciones afectivo-sexuales entre serodiscordantes construidos durante el proceso de formación docente que involucran temas de sexualidad y salud. Se trata de una investigación inspirada en estudios poscríticos y postestructuralistas en los que utilizamos artefactos culturales como mediadores de espacios de formación realizados con docentes en el campo de las Ciencias Naturales, quienes imparten la asignatura Educación para la Sexualidad en una escuela de la ciudad de Jequié. - BA. Existe una delgada línea entre el desconocimiento, el miedo y la discriminación en los discursos de los docentes sobre las relaciones entre serodiscordantes, pero también vemos nuevas perspectivas para problematizar las prácticas y discursos que [re] producen una cultura estigmatizante para quienes viven con el VIH y sus afectos y placeres.O objetivo desse estudo foi analisar os discursos sobre as relações afetivo-sexuais entre sorodiscordantes construídos por professoras durante processo formativo envolvendo as questões de sexualidade e saúde. Trata-se de uma pesquisa ancorada nos estudos pós-críticos e pós-estruturalistas em que utilizamos artefatos culturais como mediadores dos momentos formativos realizados com professoras da área de Ciências Naturais, que lecionam a disciplina Educação para Sexualidade em uma escola na cidade de Jequié-BA. Há uma linha tênue entre ignorância, medo e discriminação nos discursos das professoras referentes às relações entre sorodiscordantes, mas também vislumbramos novas perspectivas de problematizações das práticas e discursos que (re)produzem uma cultura estigmatizante daqueles(as) que vivem com HIV/aids e a vivência de seus afetos e prazeres.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2021-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/55810.46667/renbio.v14i1.558SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 97-113Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 97-113Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 97-1132763-889810.46667/renbio.v14i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/558/174BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Laís Machado de Souza, Marcos Lopes de 2022-07-06T11:23:51Zoai:ojs.renbio.org.br:article/558Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-07-06T11:23:51Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“It seems that it is normal to live with a person who has HIV”: discourses from natural sciences teachers about affective sexual relations among serodiscordant couples “Parece que es normal vivir con una persona que tiene VIH”: discursos de profesores de ciencias naturales sobre las relaciones afectivo-sexual en parejas serodiscordantes “Parece que é normal conviver com uma pessoa que tem HIV”: discursos de professoras da área de ciências naturais sobre as relações afetivo-sexuais entre casais sorodiscordantes |
title |
“It seems that it is normal to live with a person who has HIV”: discourses from natural sciences teachers about affective sexual relations among serodiscordant couples |
spellingShingle |
“It seems that it is normal to live with a person who has HIV”: discourses from natural sciences teachers about affective sexual relations among serodiscordant couples Souza, Laís Machado de Sorodiscordância Artefatos culturais Educação para a sexualidade Formação de professores Corpo Gênero Ensino de Biologia Sexualidade e saúde Serodiscordancia Cultural artifacts Education for sexuality Teacher training Body Gender Biology teaching Sexuality and health Serodiscordancia Artefactos culturales Educación para la sexualidad Formación de profesores Cuerpo Género Enseñanza de la biología Sexualidad y salud |
title_short |
“It seems that it is normal to live with a person who has HIV”: discourses from natural sciences teachers about affective sexual relations among serodiscordant couples |
title_full |
“It seems that it is normal to live with a person who has HIV”: discourses from natural sciences teachers about affective sexual relations among serodiscordant couples |
title_fullStr |
“It seems that it is normal to live with a person who has HIV”: discourses from natural sciences teachers about affective sexual relations among serodiscordant couples |
title_full_unstemmed |
“It seems that it is normal to live with a person who has HIV”: discourses from natural sciences teachers about affective sexual relations among serodiscordant couples |
title_sort |
“It seems that it is normal to live with a person who has HIV”: discourses from natural sciences teachers about affective sexual relations among serodiscordant couples |
author |
Souza, Laís Machado de |
author_facet |
Souza, Laís Machado de Souza, Marcos Lopes de |
author_role |
author |
author2 |
Souza, Marcos Lopes de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Laís Machado de Souza, Marcos Lopes de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sorodiscordância Artefatos culturais Educação para a sexualidade Formação de professores Corpo Gênero Ensino de Biologia Sexualidade e saúde Serodiscordancia Cultural artifacts Education for sexuality Teacher training Body Gender Biology teaching Sexuality and health Serodiscordancia Artefactos culturales Educación para la sexualidad Formación de profesores Cuerpo Género Enseñanza de la biología Sexualidad y salud |
topic |
Sorodiscordância Artefatos culturais Educação para a sexualidade Formação de professores Corpo Gênero Ensino de Biologia Sexualidade e saúde Serodiscordancia Cultural artifacts Education for sexuality Teacher training Body Gender Biology teaching Sexuality and health Serodiscordancia Artefactos culturales Educación para la sexualidad Formación de profesores Cuerpo Género Enseñanza de la biología Sexualidad y salud |
description |
The aim of this study was to analyze the discourses on the affective-sexual relationships between serodiscordants built during the teacher training process involving issues of sexuality and health. It is a research inspired by post-critical and post-structuralist studies in which it uses cultural artifacts as mediators of training spaces carried out with teachers in the area of Natural Sciences, who teach the discipline Education for Sexuality in a school in the city of Jequié-BA. There is a fine line between ignorance, fear and discrimination in the teachers speeches regarding relationships between serodiscordants, but we also glimpse new perspectives of problematizing practices and discourses that [re]produce a stigmatizing culture from those living with HIV and of your affections and pleasures. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/558 10.46667/renbio.v14i1.558 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/558 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v14i1.558 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/558/174 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil Brasil Brasil |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 97-113 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 97-113 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 97-113 2763-8898 10.46667/renbio.v14i1 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068867348987904 |