Dissemination of scientific literacy in the final years of primary education: from academic production to textbooks

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Ellen Moreira
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Lorenzetti, Leonir
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/97
Resumo: The study aims to identify and map the characteristics of the papers presented at the National Meeting of Research in Science Education (ENPEC) from 1997 to 2015 and in periodicals from the area of Education in Sciences from 2005 to 2015 that discuss the Scientific Literacy in the final years of Elementary School. We also aim to verify how this approach show up in Science Didactic Books in relation to arthropods.  The analyzed data present significant contributions   to Science Education, demonstrating the importanc of developing Scientific Literacy.  However, the quantity of academi and pedagogica productions are not so expressive, with   few   pproaches   to   promote   Scientific   Literacy   at   the   final   years   of Elementary School.
id SBEnBio_ca0842c2d5aa8c0aae5b8ea48ab38a9f
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/97
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Dissemination of scientific literacy in the final years of primary education: from academic production to textbooksDifusión de la alfabetización científica en los últimos años de la escuela primaria: desde la producción académica hasta los libros de textoDisseminação da alfabetização científica nos anos finais do ensino fundamental: da produção acadêmica aos livros didáticosAlfabetização CientíficaAnos Finais do Ensino FundamentalEducação em CiênciasScientific LiteracyFinal years of elementary schoolScience educationAlfabetización científicaAños finales de la escuela primariaThe study aims to identify and map the characteristics of the papers presented at the National Meeting of Research in Science Education (ENPEC) from 1997 to 2015 and in periodicals from the area of Education in Sciences from 2005 to 2015 that discuss the Scientific Literacy in the final years of Elementary School. We also aim to verify how this approach show up in Science Didactic Books in relation to arthropods.  The analyzed data present significant contributions   to Science Education, demonstrating the importanc of developing Scientific Literacy.  However, the quantity of academi and pedagogica productions are not so expressive, with   few   pproaches   to   promote   Scientific   Literacy   at   the   final   years   of Elementary School.El estudio tiene como objetivo analizar el desarrollo de la Alfabetización Científica en los últimos años de la Escuela Primaria, a través de trabajos académicos presentados en ENPEC y en las revistas Qualis A1, A2 y B1 en el área de Educación Científica, relatando extractos que tienen potencial para los parámetros de Alfabetización. Ciencia descrita por Shen (1975), en libros de texto de ciencia distribuidos por el Programa Nacional de Libros de Texto 2017 que abordan el tema de los artrópodos. Los datos analizados presentan contribuciones significativas a la educación científica, lo que demuestra la importancia del desarrollo de la alfabetización científica. Sin embargo, el número de producciones académicas y didácticas pedagógicas no es significativo, ya que contiene pocos enfoques para promover la Alfabetización Científica en este nivel de educación.O estudo objetiva analisar o desenvolvimento da Alfabetização Científica nos anos finais do Ensino Fundamental, por meio de trabalhos acadêmicos apresentados no ENPEC e em periódicos Qualis A1, A2 e B1 da área de Educação em Ciências, relacionando trechos que apresentam potencialidades para os parâmetros de Alfabetização Científica descritos por Shen (1975), em livros didáticos de Ciências distribuídos pelo Programa Nacional do Livro Didático de 2017 que abordam a temática artrópodes. Os dados analisados apresentam contribuições significativas para a Educação em Ciências, demonstrando a importância de se desenvolver a Alfabetização Científica. Entretanto, a quantidade das produções acadêmicas e as didáticas pedagógicas não são expressivos, contendo poucas abordagens para promover a Alfabetização Científica nesse nível de ensino. SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2018-10-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/9710.46667/renbio.v11i1.97SBEnBio Biology Teaching Journal; 2018: v.11, n.1 (out. 2018); 88-104Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2018: v.11, n.1 (out. 2018); 88-104Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2018: v.11, n.1 (out. 2018); 88-1042763-889810.46667/renbio.v11i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/97/23BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2018 Ellen Moreira Costa, Leonir Lorenzettihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Ellen MoreiraLorenzetti, Leonir2020-08-07T18:43:29Zoai:ojs.renbio.org.br:article/97Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2020-08-07T18:43:29Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Dissemination of scientific literacy in the final years of primary education: from academic production to textbooks
Difusión de la alfabetización científica en los últimos años de la escuela primaria: desde la producción académica hasta los libros de texto
Disseminação da alfabetização científica nos anos finais do ensino fundamental: da produção acadêmica aos livros didáticos
title Dissemination of scientific literacy in the final years of primary education: from academic production to textbooks
spellingShingle Dissemination of scientific literacy in the final years of primary education: from academic production to textbooks
Costa, Ellen Moreira
Alfabetização Científica
Anos Finais do Ensino Fundamental
Educação em Ciências
Scientific Literacy
Final years of elementary school
Science education
Alfabetización científica
Años finales de la escuela primaria
title_short Dissemination of scientific literacy in the final years of primary education: from academic production to textbooks
title_full Dissemination of scientific literacy in the final years of primary education: from academic production to textbooks
title_fullStr Dissemination of scientific literacy in the final years of primary education: from academic production to textbooks
title_full_unstemmed Dissemination of scientific literacy in the final years of primary education: from academic production to textbooks
title_sort Dissemination of scientific literacy in the final years of primary education: from academic production to textbooks
author Costa, Ellen Moreira
author_facet Costa, Ellen Moreira
Lorenzetti, Leonir
author_role author
author2 Lorenzetti, Leonir
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Ellen Moreira
Lorenzetti, Leonir
dc.subject.por.fl_str_mv Alfabetização Científica
Anos Finais do Ensino Fundamental
Educação em Ciências
Scientific Literacy
Final years of elementary school
Science education
Alfabetización científica
Años finales de la escuela primaria
topic Alfabetização Científica
Anos Finais do Ensino Fundamental
Educação em Ciências
Scientific Literacy
Final years of elementary school
Science education
Alfabetización científica
Años finales de la escuela primaria
description The study aims to identify and map the characteristics of the papers presented at the National Meeting of Research in Science Education (ENPEC) from 1997 to 2015 and in periodicals from the area of Education in Sciences from 2005 to 2015 that discuss the Scientific Literacy in the final years of Elementary School. We also aim to verify how this approach show up in Science Didactic Books in relation to arthropods.  The analyzed data present significant contributions   to Science Education, demonstrating the importanc of developing Scientific Literacy.  However, the quantity of academi and pedagogica productions are not so expressive, with   few   pproaches   to   promote   Scientific   Literacy   at   the   final   years   of Elementary School.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-10-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/97
10.46667/renbio.v11i1.97
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/97
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v11i1.97
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/97/23
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Ellen Moreira Costa, Leonir Lorenzetti
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Ellen Moreira Costa, Leonir Lorenzetti
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2018: v.11, n.1 (out. 2018); 88-104
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2018: v.11, n.1 (out. 2018); 88-104
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2018: v.11, n.1 (out. 2018); 88-104
2763-8898
10.46667/renbio.v11i1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068866782756864