Scientific literacy in the early years: urgency to invest in teacher training
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41065 |
Resumo: | The focus of this article is on scientific literacy (SC), teacher training in the early years of Elementary School and its curricular policies. We adopted a qualitative approach and interviewed six teachers through a message application and analysis of science didactic sequences. We used Content Analysis, based on SC axes and indicators (Sasseron, 2008), competencies and skills of the National Common Curricular Base (Brasil, 2018) and contents of the National Curriculum Parameters (Brasil, 1997). As a result, we evidenced the need to invest in teacher training, to enhance scientific literacy processes. |
id |
UNB-32_a800a8bfb48b4aa709027ed210720cb7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/41065 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Scientific literacy in the early years: urgency to invest in teacher trainingAlfabetización científica en los primeros años: urgencia de invertir en formación docenteAlfabetização científica nos anos iniciais: urgência em investir na formação de professoresInfânciaAlfabetização científicaFormação de professoresAnos iniciais do ensino fundamentalInfanciaAlfabetización científicaFormación del profesoradoPrimeros años de la escuela primariaChildhoodScientific literacyTeacher trainingEarly years of elementary schoolThe focus of this article is on scientific literacy (SC), teacher training in the early years of Elementary School and its curricular policies. We adopted a qualitative approach and interviewed six teachers through a message application and analysis of science didactic sequences. We used Content Analysis, based on SC axes and indicators (Sasseron, 2008), competencies and skills of the National Common Curricular Base (Brasil, 2018) and contents of the National Curriculum Parameters (Brasil, 1997). As a result, we evidenced the need to invest in teacher training, to enhance scientific literacy processes.El foco de este artículo es sobre la alfabetización científica (AC), la formación docente en los primeros años de la Enseñanza Fundamental y sus políticas curriculares. Adoptamos un enfoque cualitativo y entrevistamos a seis profesores a través de una aplicación de mensajes y análisis de secuencias didácticas de Ciencias. Utilizamos el Análisis de Contenido, basado en ejes e indicadores AC (Sasseron, 2008), competencias y habilidades de la Base Curricular Común Nacional (Brasil, 2018) y contenidos de los Parámetros Curriculares Nacionales (Brasil, 1997). Como resultado, apuntamos la necesidad de invertir en la formación de docentes, para potenciar los procesos de alfabetización científica.O foco deste artigo está na alfabetização científica (AC), formação de professores dos anos iniciais do Ensino Fundamental e suas políticas curriculares. Adotamos a abordagem qualitativa. Entrevistamos seis professores através de aplicativo de mensagens e analisamos sequências didáticas de Ciências. Utilizamos a Análise de Conteúdo, tendo como base os eixos e indicadores de AC (Sasseron, 2008), competências e habilidades da Base Nacional Comum Curricular (Brasil, 2018) e conteúdos dos Parâmetros Curriculares Nacionais (Brasil, 1997). Como resultados, evidenciamos a necessidade de investimento na formação docente para potencializar os processos de alfabetização científica.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2022-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4106510.26512/lc28202241065Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, year 2022 (jan-dec); e41065Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volumen 28, año 2022 (jan-dic); e41065Linhas Críticas; v. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, ano 2022 (jan-dez); e410651981-04311516-489610.26512/lc.v28ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41065/32912https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41065/32913Copyright (c) 2022 Cristina Aparecida de Oliveira, Patricia da Silva Sessahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Cristina Aparecida deSessa, Patricia da Silva2022-04-06T19:44:46Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/41065Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-04-06T19:44:46Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Scientific literacy in the early years: urgency to invest in teacher training Alfabetización científica en los primeros años: urgencia de invertir en formación docente Alfabetização científica nos anos iniciais: urgência em investir na formação de professores |
title |
Scientific literacy in the early years: urgency to invest in teacher training |
spellingShingle |
Scientific literacy in the early years: urgency to invest in teacher training Oliveira, Cristina Aparecida de Infância Alfabetização científica Formação de professores Anos iniciais do ensino fundamental Infancia Alfabetización científica Formación del profesorado Primeros años de la escuela primaria Childhood Scientific literacy Teacher training Early years of elementary school |
title_short |
Scientific literacy in the early years: urgency to invest in teacher training |
title_full |
Scientific literacy in the early years: urgency to invest in teacher training |
title_fullStr |
Scientific literacy in the early years: urgency to invest in teacher training |
title_full_unstemmed |
Scientific literacy in the early years: urgency to invest in teacher training |
title_sort |
Scientific literacy in the early years: urgency to invest in teacher training |
author |
Oliveira, Cristina Aparecida de |
author_facet |
Oliveira, Cristina Aparecida de Sessa, Patricia da Silva |
author_role |
author |
author2 |
Sessa, Patricia da Silva |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Cristina Aparecida de Sessa, Patricia da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Infância Alfabetização científica Formação de professores Anos iniciais do ensino fundamental Infancia Alfabetización científica Formación del profesorado Primeros años de la escuela primaria Childhood Scientific literacy Teacher training Early years of elementary school |
topic |
Infância Alfabetização científica Formação de professores Anos iniciais do ensino fundamental Infancia Alfabetización científica Formación del profesorado Primeros años de la escuela primaria Childhood Scientific literacy Teacher training Early years of elementary school |
description |
The focus of this article is on scientific literacy (SC), teacher training in the early years of Elementary School and its curricular policies. We adopted a qualitative approach and interviewed six teachers through a message application and analysis of science didactic sequences. We used Content Analysis, based on SC axes and indicators (Sasseron, 2008), competencies and skills of the National Common Curricular Base (Brasil, 2018) and contents of the National Curriculum Parameters (Brasil, 1997). As a result, we evidenced the need to invest in teacher training, to enhance scientific literacy processes. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41065 10.26512/lc28202241065 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41065 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc28202241065 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41065/32912 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41065/32913 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Cristina Aparecida de Oliveira, Patricia da Silva Sessa https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Cristina Aparecida de Oliveira, Patricia da Silva Sessa https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, year 2022 (jan-dec); e41065 Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volumen 28, año 2022 (jan-dic); e41065 Linhas Críticas; v. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, ano 2022 (jan-dez); e41065 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v28i reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309288547090432 |