Scientific literacy in the early years: urgency to invest in teacher training

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Cristina Aparecida de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Sessa, Patricia da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41065
Resumo: The focus of this article is on scientific literacy (SC), teacher training in the early years of Elementary School and its curricular policies. We adopted a qualitative approach and interviewed six teachers through a message application and analysis of science didactic sequences. We used Content Analysis, based on SC axes and indicators (Sasseron, 2008), competencies and skills of the National Common Curricular Base (Brasil, 2018) and contents of the National Curriculum Parameters (Brasil, 1997). As a result, we evidenced the need to invest in teacher training, to enhance scientific literacy processes.
id UNB-32_a800a8bfb48b4aa709027ed210720cb7
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/41065
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Scientific literacy in the early years: urgency to invest in teacher trainingAlfabetización científica en los primeros años: urgencia de invertir en formación docenteAlfabetização científica nos anos iniciais: urgência em investir na formação de professoresInfânciaAlfabetização científicaFormação de professoresAnos iniciais do ensino fundamentalInfanciaAlfabetización científicaFormación del profesoradoPrimeros años de la escuela primariaChildhoodScientific literacyTeacher trainingEarly years of elementary schoolThe focus of this article is on scientific literacy (SC), teacher training in the early years of Elementary School and its curricular policies. We adopted a qualitative approach and interviewed six teachers through a message application and analysis of science didactic sequences. We used Content Analysis, based on SC axes and indicators (Sasseron, 2008), competencies and skills of the National Common Curricular Base (Brasil, 2018) and contents of the National Curriculum Parameters (Brasil, 1997). As a result, we evidenced the need to invest in teacher training, to enhance scientific literacy processes.El foco de este artículo es sobre la alfabetización científica (AC), la formación docente en los primeros años de la Enseñanza Fundamental y sus políticas curriculares. Adoptamos un enfoque cualitativo y entrevistamos a seis profesores a través de una aplicación de mensajes y análisis de secuencias didácticas de Ciencias. Utilizamos el Análisis de Contenido, basado en ejes e indicadores AC (Sasseron, 2008), competencias y habilidades de la Base Curricular Común Nacional (Brasil, 2018) y contenidos de los Parámetros Curriculares Nacionales (Brasil, 1997). Como resultado, apuntamos la necesidad de invertir en la formación de docentes, para potenciar los procesos de alfabetización científica.O foco deste artigo está na alfabetização científica (AC), formação de professores dos anos iniciais do Ensino Fundamental e suas políticas curriculares. Adotamos a abordagem qualitativa. Entrevistamos seis professores através de aplicativo de mensagens e analisamos sequências didáticas de Ciências. Utilizamos a Análise de Conteúdo, tendo como base os eixos e indicadores de AC (Sasseron, 2008), competências e habilidades da Base Nacional Comum Curricular (Brasil, 2018) e conteúdos dos Parâmetros Curriculares Nacionais (Brasil, 1997). Como resultados, evidenciamos a necessidade de investimento na formação docente para potencializar os processos de alfabetização científica.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2022-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4106510.26512/lc28202241065Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, year 2022 (jan-dec); e41065Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volumen 28, año 2022 (jan-dic); e41065Linhas Crí­ticas; v. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, ano 2022 (jan-dez); e410651981-04311516-489610.26512/lc.v28ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41065/32912https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41065/32913Copyright (c) 2022 Cristina Aparecida de Oliveira, Patricia da Silva Sessahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Cristina Aparecida deSessa, Patricia da Silva2022-04-06T19:44:46Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/41065Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-04-06T19:44:46Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Scientific literacy in the early years: urgency to invest in teacher training
Alfabetización científica en los primeros años: urgencia de invertir en formación docente
Alfabetização científica nos anos iniciais: urgência em investir na formação de professores
title Scientific literacy in the early years: urgency to invest in teacher training
spellingShingle Scientific literacy in the early years: urgency to invest in teacher training
Oliveira, Cristina Aparecida de
Infância
Alfabetização científica
Formação de professores
Anos iniciais do ensino fundamental
Infancia
Alfabetización científica
Formación del profesorado
Primeros años de la escuela primaria
Childhood
Scientific literacy
Teacher training
Early years of elementary school
title_short Scientific literacy in the early years: urgency to invest in teacher training
title_full Scientific literacy in the early years: urgency to invest in teacher training
title_fullStr Scientific literacy in the early years: urgency to invest in teacher training
title_full_unstemmed Scientific literacy in the early years: urgency to invest in teacher training
title_sort Scientific literacy in the early years: urgency to invest in teacher training
author Oliveira, Cristina Aparecida de
author_facet Oliveira, Cristina Aparecida de
Sessa, Patricia da Silva
author_role author
author2 Sessa, Patricia da Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Cristina Aparecida de
Sessa, Patricia da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Infância
Alfabetização científica
Formação de professores
Anos iniciais do ensino fundamental
Infancia
Alfabetización científica
Formación del profesorado
Primeros años de la escuela primaria
Childhood
Scientific literacy
Teacher training
Early years of elementary school
topic Infância
Alfabetização científica
Formação de professores
Anos iniciais do ensino fundamental
Infancia
Alfabetización científica
Formación del profesorado
Primeros años de la escuela primaria
Childhood
Scientific literacy
Teacher training
Early years of elementary school
description The focus of this article is on scientific literacy (SC), teacher training in the early years of Elementary School and its curricular policies. We adopted a qualitative approach and interviewed six teachers through a message application and analysis of science didactic sequences. We used Content Analysis, based on SC axes and indicators (Sasseron, 2008), competencies and skills of the National Common Curricular Base (Brasil, 2018) and contents of the National Curriculum Parameters (Brasil, 1997). As a result, we evidenced the need to invest in teacher training, to enhance scientific literacy processes.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41065
10.26512/lc28202241065
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41065
identifier_str_mv 10.26512/lc28202241065
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41065/32912
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41065/32913
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Cristina Aparecida de Oliveira, Patricia da Silva Sessa
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Cristina Aparecida de Oliveira, Patricia da Silva Sessa
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, year 2022 (jan-dec); e41065
Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volumen 28, año 2022 (jan-dic); e41065
Linhas Crí­ticas; v. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, ano 2022 (jan-dez); e41065
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v28i
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1805309288547090432