Problematizing the imposition of desirable female bodies in the stories of Monica Teen

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bastos, Sandra Nazaré Dias
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Linhares, Marcos Allan da Silva, Silva, Lêda Valéria Alves da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/534
Resumo: The objective of this work is to analyze speeches that produce the abnormal female body in the comic books Monica Teen. We use theoretical tools proposed by Michel Foucault to analyze how “overweight” female characters are shown. We found that the plots trigger  female and male genders differently and although they raise issues such as bullying and image distortion, they reinforce stereotypes that we conventionally associate with the fat body. When discussing how we teach the body in Biology classes, we suggest that it is necessary to denaturalize the assemblages that reinforce body standardization as a goal. It is necessary to invest in an education of ecdyses and teaching paths that lead us to refuse prescriptions that daily impose uniform ways of being people.
id SBEnBio_edf279519828544bcf29de1df1ed998b
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/534
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Problematizing the imposition of desirable female bodies in the stories of Monica TeenProblematizando la imposición de cuerpos femeninos deseables em las historias de la serie Turma de Mónica JovenProblematizando a imposição de corpos femininos desejáveis nas histórias em quadrinhos da Turma da Mônica JovemEnsino de CiênciasAnálise do DiscursoPedagogias CulturaisRelações de GêneroFormação de ProfessoresMídiaProcessos de subjetivaçãoEstudos CulturaisEnseñanza de la cienciaAnálisis del hablaPedagogías culturales Relaciones de género Formación de profesoresMedios de comunicaciónProcesos de subjetivación Estudios culturalesScience teachingSpeech analysisCultural PedagogiesGender relationsTeacher trainingMediaSubjectivation processesCultural StudiesThe objective of this work is to analyze speeches that produce the abnormal female body in the comic books Monica Teen. We use theoretical tools proposed by Michel Foucault to analyze how “overweight” female characters are shown. We found that the plots trigger  female and male genders differently and although they raise issues such as bullying and image distortion, they reinforce stereotypes that we conventionally associate with the fat body. When discussing how we teach the body in Biology classes, we suggest that it is necessary to denaturalize the assemblages that reinforce body standardization as a goal. It is necessary to invest in an education of ecdyses and teaching paths that lead us to refuse prescriptions that daily impose uniform ways of being people.El objetivo de este trabajo es analizar discursos que producen el cuerpo femenino anormal en historias de series de dibujos como en la “Turma de Mónica Joven”. Utilizamos herramientas teóricas propuestas por Michel Foucault para ver como personajes femeninos “exceso de peso” son mostrados. Verificamos que los argumentos accionan de manera diferente entre los géneros femenino y masculino, aunque levanten temas como bullying y distorsión de imagen que refuerzan estereotipos que convencionalmente asociamos al cuerpo gordo. Al problematizar como ilustramos el cuerpo en las clases de Biología sugerimos que es necesario desnaturalizar las razones que refuerzan al estereotipo de género como meta. Es necesario invertir en una educación de ecdisis y caminos docentes que nos lleven a recusar prejuicios que cotidianamente nos imponen modos uniformizados de ser gente.O objetivo desse trabalho é analisar discursos que produzem o corpo feminino anormal em histórias em quadrinhos da Turma da Mônica Jovem. Utilizamos ferramentas teóricas propostas por Michel Foucault para olhar como personagens femininos “acima do peso” são mostrados. Verificamos que os enredos acionam diferentemente os gêneros feminino e masculino e embora levantem temas como bullying e distorção da imagem reforçam estereótipos que convencionalmente associamos ao corpo gordo. Ao problematizar como ensinamos o corpo nas aulas de Biologia sugerimos que é preciso desnaturalizar os agenciamentos que reforçam a padronização corporal como meta. É necessário investir em uma educação de ecdises e caminhos docentes que nos levem a recusar prescrições que cotidianamente nos impõem modos uniformizados de ser gente.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2021-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/53410.46667/renbio.v14i1.534SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 312-333Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 312-333Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 312-3332763-889810.46667/renbio.v14i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/534/186BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBastos, Sandra Nazaré DiasLinhares, Marcos Allan da SilvaSilva, Lêda Valéria Alves da2022-07-06T11:23:51Zoai:ojs.renbio.org.br:article/534Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-07-06T11:23:51Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Problematizing the imposition of desirable female bodies in the stories of Monica Teen
Problematizando la imposición de cuerpos femeninos deseables em las historias de la serie Turma de Mónica Joven
Problematizando a imposição de corpos femininos desejáveis nas histórias em quadrinhos da Turma da Mônica Jovem
title Problematizing the imposition of desirable female bodies in the stories of Monica Teen
spellingShingle Problematizing the imposition of desirable female bodies in the stories of Monica Teen
Bastos, Sandra Nazaré Dias
Ensino de Ciências
Análise do Discurso
Pedagogias Culturais
Relações de Gênero
Formação de Professores
Mídia
Processos de subjetivação
Estudos Culturais
Enseñanza de la ciencia
Análisis del habla
Pedagogías culturales
Relaciones de género
Formación de profesores
Medios de comunicación
Procesos de subjetivación
Estudios culturales
Science teaching
Speech analysis
Cultural Pedagogies
Gender relations
Teacher training
Media
Subjectivation processes
Cultural Studies
title_short Problematizing the imposition of desirable female bodies in the stories of Monica Teen
title_full Problematizing the imposition of desirable female bodies in the stories of Monica Teen
title_fullStr Problematizing the imposition of desirable female bodies in the stories of Monica Teen
title_full_unstemmed Problematizing the imposition of desirable female bodies in the stories of Monica Teen
title_sort Problematizing the imposition of desirable female bodies in the stories of Monica Teen
author Bastos, Sandra Nazaré Dias
author_facet Bastos, Sandra Nazaré Dias
Linhares, Marcos Allan da Silva
Silva, Lêda Valéria Alves da
author_role author
author2 Linhares, Marcos Allan da Silva
Silva, Lêda Valéria Alves da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bastos, Sandra Nazaré Dias
Linhares, Marcos Allan da Silva
Silva, Lêda Valéria Alves da
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Ciências
Análise do Discurso
Pedagogias Culturais
Relações de Gênero
Formação de Professores
Mídia
Processos de subjetivação
Estudos Culturais
Enseñanza de la ciencia
Análisis del habla
Pedagogías culturales
Relaciones de género
Formación de profesores
Medios de comunicación
Procesos de subjetivación
Estudios culturales
Science teaching
Speech analysis
Cultural Pedagogies
Gender relations
Teacher training
Media
Subjectivation processes
Cultural Studies
topic Ensino de Ciências
Análise do Discurso
Pedagogias Culturais
Relações de Gênero
Formação de Professores
Mídia
Processos de subjetivação
Estudos Culturais
Enseñanza de la ciencia
Análisis del habla
Pedagogías culturales
Relaciones de género
Formación de profesores
Medios de comunicación
Procesos de subjetivación
Estudios culturales
Science teaching
Speech analysis
Cultural Pedagogies
Gender relations
Teacher training
Media
Subjectivation processes
Cultural Studies
description The objective of this work is to analyze speeches that produce the abnormal female body in the comic books Monica Teen. We use theoretical tools proposed by Michel Foucault to analyze how “overweight” female characters are shown. We found that the plots trigger  female and male genders differently and although they raise issues such as bullying and image distortion, they reinforce stereotypes that we conventionally associate with the fat body. When discussing how we teach the body in Biology classes, we suggest that it is necessary to denaturalize the assemblages that reinforce body standardization as a goal. It is necessary to invest in an education of ecdyses and teaching paths that lead us to refuse prescriptions that daily impose uniform ways of being people.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/534
10.46667/renbio.v14i1.534
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/534
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v14i1.534
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/534/186
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 312-333
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 312-333
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 312-333
2763-8898
10.46667/renbio.v14i1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068867329064960