Problematizing the imposition of desirable female bodies in the stories of Monica Teen
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/534 |
Resumo: | The objective of this work is to analyze speeches that produce the abnormal female body in the comic books Monica Teen. We use theoretical tools proposed by Michel Foucault to analyze how “overweight” female characters are shown. We found that the plots trigger female and male genders differently and although they raise issues such as bullying and image distortion, they reinforce stereotypes that we conventionally associate with the fat body. When discussing how we teach the body in Biology classes, we suggest that it is necessary to denaturalize the assemblages that reinforce body standardization as a goal. It is necessary to invest in an education of ecdyses and teaching paths that lead us to refuse prescriptions that daily impose uniform ways of being people. |
id |
SBEnBio_edf279519828544bcf29de1df1ed998b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/534 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
Problematizing the imposition of desirable female bodies in the stories of Monica TeenProblematizando la imposición de cuerpos femeninos deseables em las historias de la serie Turma de Mónica JovenProblematizando a imposição de corpos femininos desejáveis nas histórias em quadrinhos da Turma da Mônica JovemEnsino de CiênciasAnálise do DiscursoPedagogias CulturaisRelações de GêneroFormação de ProfessoresMídiaProcessos de subjetivaçãoEstudos CulturaisEnseñanza de la cienciaAnálisis del hablaPedagogías culturales Relaciones de género Formación de profesoresMedios de comunicaciónProcesos de subjetivación Estudios culturalesScience teachingSpeech analysisCultural PedagogiesGender relationsTeacher trainingMediaSubjectivation processesCultural StudiesThe objective of this work is to analyze speeches that produce the abnormal female body in the comic books Monica Teen. We use theoretical tools proposed by Michel Foucault to analyze how “overweight” female characters are shown. We found that the plots trigger female and male genders differently and although they raise issues such as bullying and image distortion, they reinforce stereotypes that we conventionally associate with the fat body. When discussing how we teach the body in Biology classes, we suggest that it is necessary to denaturalize the assemblages that reinforce body standardization as a goal. It is necessary to invest in an education of ecdyses and teaching paths that lead us to refuse prescriptions that daily impose uniform ways of being people.El objetivo de este trabajo es analizar discursos que producen el cuerpo femenino anormal en historias de series de dibujos como en la “Turma de Mónica Joven”. Utilizamos herramientas teóricas propuestas por Michel Foucault para ver como personajes femeninos “exceso de peso” son mostrados. Verificamos que los argumentos accionan de manera diferente entre los géneros femenino y masculino, aunque levanten temas como bullying y distorsión de imagen que refuerzan estereotipos que convencionalmente asociamos al cuerpo gordo. Al problematizar como ilustramos el cuerpo en las clases de Biología sugerimos que es necesario desnaturalizar las razones que refuerzan al estereotipo de género como meta. Es necesario invertir en una educación de ecdisis y caminos docentes que nos lleven a recusar prejuicios que cotidianamente nos imponen modos uniformizados de ser gente.O objetivo desse trabalho é analisar discursos que produzem o corpo feminino anormal em histórias em quadrinhos da Turma da Mônica Jovem. Utilizamos ferramentas teóricas propostas por Michel Foucault para olhar como personagens femininos “acima do peso” são mostrados. Verificamos que os enredos acionam diferentemente os gêneros feminino e masculino e embora levantem temas como bullying e distorção da imagem reforçam estereótipos que convencionalmente associamos ao corpo gordo. Ao problematizar como ensinamos o corpo nas aulas de Biologia sugerimos que é preciso desnaturalizar os agenciamentos que reforçam a padronização corporal como meta. É necessário investir em uma educação de ecdises e caminhos docentes que nos levem a recusar prescrições que cotidianamente nos impõem modos uniformizados de ser gente.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2021-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/53410.46667/renbio.v14i1.534SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 312-333Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 312-333Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 312-3332763-889810.46667/renbio.v14i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/534/186BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBastos, Sandra Nazaré DiasLinhares, Marcos Allan da SilvaSilva, Lêda Valéria Alves da2022-07-06T11:23:51Zoai:ojs.renbio.org.br:article/534Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-07-06T11:23:51Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Problematizing the imposition of desirable female bodies in the stories of Monica Teen Problematizando la imposición de cuerpos femeninos deseables em las historias de la serie Turma de Mónica Joven Problematizando a imposição de corpos femininos desejáveis nas histórias em quadrinhos da Turma da Mônica Jovem |
title |
Problematizing the imposition of desirable female bodies in the stories of Monica Teen |
spellingShingle |
Problematizing the imposition of desirable female bodies in the stories of Monica Teen Bastos, Sandra Nazaré Dias Ensino de Ciências Análise do Discurso Pedagogias Culturais Relações de Gênero Formação de Professores Mídia Processos de subjetivação Estudos Culturais Enseñanza de la ciencia Análisis del habla Pedagogías culturales Relaciones de género Formación de profesores Medios de comunicación Procesos de subjetivación Estudios culturales Science teaching Speech analysis Cultural Pedagogies Gender relations Teacher training Media Subjectivation processes Cultural Studies |
title_short |
Problematizing the imposition of desirable female bodies in the stories of Monica Teen |
title_full |
Problematizing the imposition of desirable female bodies in the stories of Monica Teen |
title_fullStr |
Problematizing the imposition of desirable female bodies in the stories of Monica Teen |
title_full_unstemmed |
Problematizing the imposition of desirable female bodies in the stories of Monica Teen |
title_sort |
Problematizing the imposition of desirable female bodies in the stories of Monica Teen |
author |
Bastos, Sandra Nazaré Dias |
author_facet |
Bastos, Sandra Nazaré Dias Linhares, Marcos Allan da Silva Silva, Lêda Valéria Alves da |
author_role |
author |
author2 |
Linhares, Marcos Allan da Silva Silva, Lêda Valéria Alves da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bastos, Sandra Nazaré Dias Linhares, Marcos Allan da Silva Silva, Lêda Valéria Alves da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Ciências Análise do Discurso Pedagogias Culturais Relações de Gênero Formação de Professores Mídia Processos de subjetivação Estudos Culturais Enseñanza de la ciencia Análisis del habla Pedagogías culturales Relaciones de género Formación de profesores Medios de comunicación Procesos de subjetivación Estudios culturales Science teaching Speech analysis Cultural Pedagogies Gender relations Teacher training Media Subjectivation processes Cultural Studies |
topic |
Ensino de Ciências Análise do Discurso Pedagogias Culturais Relações de Gênero Formação de Professores Mídia Processos de subjetivação Estudos Culturais Enseñanza de la ciencia Análisis del habla Pedagogías culturales Relaciones de género Formación de profesores Medios de comunicación Procesos de subjetivación Estudios culturales Science teaching Speech analysis Cultural Pedagogies Gender relations Teacher training Media Subjectivation processes Cultural Studies |
description |
The objective of this work is to analyze speeches that produce the abnormal female body in the comic books Monica Teen. We use theoretical tools proposed by Michel Foucault to analyze how “overweight” female characters are shown. We found that the plots trigger female and male genders differently and although they raise issues such as bullying and image distortion, they reinforce stereotypes that we conventionally associate with the fat body. When discussing how we teach the body in Biology classes, we suggest that it is necessary to denaturalize the assemblages that reinforce body standardization as a goal. It is necessary to invest in an education of ecdyses and teaching paths that lead us to refuse prescriptions that daily impose uniform ways of being people. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/534 10.46667/renbio.v14i1.534 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/534 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v14i1.534 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/534/186 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil Brasil Brasil |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 312-333 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 312-333 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 312-333 2763-8898 10.46667/renbio.v14i1 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068867329064960 |