The origin of life in online curriculum: building pathways for intercultural approaches in Biology teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dantas, Matheus Reis
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Santos, Anderson Eduardo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1194
Resumo: The curriculum used to teach biology have become challenging for students from different cultural backgrounds, with multiple perspectives and ways of understanding the world. Interculturalism, on the other hand, recognizes the importance of cultural heterogeneity and perspectives for understanding science. Our goal, therefore, is to analyze how the topic "The Origin of Life" is approached by teachers in lessons made available on YouTube. To do so, we used netnographic methodologies to analyze two video lessons on the topic on the platform. In our analyses, biology classes on YouTube also carry pedagogies that overvalue scientific knowledge to the detriment of students' mystical-cultural knowledge. Interculturality in teacher education can be a way to build culturally sensitive approaches to cultural diversity.
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spelling The origin of life in online curriculum: building pathways for intercultural approaches in Biology teachingEl origen de la vida en los currículos en línea: construyendo rutas para enfoques interculturales en la enseñanza de BiologíaA origem da vida em currículos online: construindo caminhos para abordagens interculturais no ensino de BiologiaInterculturalidadeEstudos étnicosNetnografiaYoutubeDecolonialidadeInterculturalidadeEstudos étnicosNetnografiaYoutubeDecolonialidadeInterculturalismEthnic StudiesNetnographyYoutubeDecolonialityInterculturalismEthnic-racial relationsNetnographyYoutubeDecolonialityInterculturalismoEstudios ÉtnicosNetnografíaYoutubeDecolonialidadInterculturalismoEstudios ÉtnicosNetnografíaYoutubeDecolonialidadThe curriculum used to teach biology have become challenging for students from different cultural backgrounds, with multiple perspectives and ways of understanding the world. Interculturalism, on the other hand, recognizes the importance of cultural heterogeneity and perspectives for understanding science. Our goal, therefore, is to analyze how the topic "The Origin of Life" is approached by teachers in lessons made available on YouTube. To do so, we used netnographic methodologies to analyze two video lessons on the topic on the platform. In our analyses, biology classes on YouTube also carry pedagogies that overvalue scientific knowledge to the detriment of students' mystical-cultural knowledge. Interculturality in teacher education can be a way to build culturally sensitive approaches to cultural diversity.Los currículos utilizados en la enseñanza de la biología se han convertido en retos para estudiantes de diferentes orígenes culturales, con múltiples perspectivas y formas de entender el mundo. La interculturalidad, por su parte, reconoce la importancia de la heterogeneidad cultural y de las perspectivas para la comprensión de la ciencia. Nuestro objetivo, por tanto, es analizar cómo el tema "El origen de la vida" es abordado por los profesores en las clases disponibles en YouTube. Para ello, utilizamos metodologías netnográficas para analizar dos videoclases sobre el tema en la plataforma. En nuestros análisis, las clases de biología en YouTube también conllevan pedagogías que sobrevaloran el conocimiento científico en detrimento del conocimiento místico-cultural de los estudiantes. La interculturalidad en la formación del profesorado puede ser una vía para construir enfoques sensibles a la diversidad cultural.Os currículos empregados no ensino de biologia vêm a se tornar desafios para estudantes de diferentes origens culturais, com múltiplas perspectivas e formas de compreender o mundo. A interculturalidade, por outro lado, reconhece a importância da heterogeneidade cultural e olhares para a compreensão da ciência. Objetivamos, portanto, analisar como o tema “A Origem da Vida” é abordado por professores/as em aulas disponibilizadas no YouTube. Para tanto, utilizamos metodologias netnográficas para analisar duas vídeoaulas sobre o tema na plataforma. Em nossas análises, as aulas de biologia do Youtube também carregam pedagogias que supervalorizam o conhecimento científico em detrimento dos saberes místico-culturais dos/as estudantes. A interculturalidade na formação de professores/as pode ser um caminho para construção de abordagens sensíveis à diversidade cultural.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/119410.46667/renbio.v16i2.1194SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, n.2 (dez. 2023) ; 1491-1508Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, n.2 (dez. 2023) ; 1491-1508Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, n.2 (dez. 2023) ; 1491-15082763-889810.46667/renbio.v16i2reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1194/434BrazilBrazilBrasilCopyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Dantas, Matheus ReisSantos, Anderson Eduardo2023-12-11T07:40:44Zoai:ojs.renbio.org.br:article/1194Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-12-11T07:40:44Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
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