Journalism Ethos: Mídia Ninja and a Contested Field
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por |
Título da fonte: | Brazilian journalism research (Online) |
Texto Completo: | https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/992 |
Resumo: | The wave of mass protests that swept over Brazil’s major cities in June 2013 gave rise to a citizen journalist collective known as Mídia Ninja whose coverage of the protests attracted enormous attention and challenged established hegemonic media practices. Employing a mixed-methods approach, this study compares Midia Ninja‘s production processes to those of the mainstream media, aiming to reflect on contemporary journalistic ethos. In so doing, Midia Ninja’s attempts at deconstructing hegemonic media discourses and practices are explored through an analysis of five categories that emerged from the data - mobilisation, Ninja’s brand identity, deconstruction, mockery and opinion. The investigation of the collective’s discursive production processes suggests that its media activist logic contributes to widening the deontological codes of the journalistic profession while rejecting traditional journalistic news values, such as neutrality and impartiality.A onda massiva de protestos que se alastrou nas maiores cidades brasileiras em junho de 2013 propiciou o surgimento de um coletivo de repórteres-cidadãos conhecidos como Mídia Ninja. A atenção copiosa que o coletivo recebeu terminou por desafiar práticas estabelecidas da mídia hegemônica. Adotando uma abordagem metodológica mista, este estudo investiga o processo de produção dos Ninja à luz da mídia hegemônica com o intuito de refletir sobre o ethos jornalístico na contemporaneidade. Através da análise de cinco categorias provenientes dos dados, mobilização, institucional, escracho, desconstrução e opinião, o esforço dos Ninja em desconstruir os discursos e as práticas da mídia hegemônica é investigado. A investigação dos processos de produção discursiva do coletivo aponta que a perspectiva de produzir narrativas dentro da lógica midiativista contribui, por um lado, para o afrouxamento dos códigos deontológicos do jornalismo e, por outro, para o rechaço de matrizes do campo jornalístico como imparcialidade e neutralidade. La masiva ola de protestas que se expandió hacia las mayores ciudades brasileñas en junio de 2013 produjo la aparición de un grupo de reporteros-ciudadanos conocidos como Medios Ninja. La atención copiosa que el colectivo recibió terminó por desafiar las prácticas establecidas del medio hegemónico. Adoptando una metodología mixta, este estudio investiga el proceso de producción de los Ninjas a la luz del medio tradicional con la intención de reflexionar sobre el ethos periodístico en la contemporaneidad. A través de la evaluación de las cinco categorías de los datos, movilización, institucional, escrache, desconstrucción y opinión, el esfuerzo por deconstruir los discursos y las prácticas de los medios hegemónicos es investigado. La investigación de los procesos de producción discursiva del colectivo apunta que la perspectiva de producir narrativas en la logica medioactivista contribuye, por un lado, para el aflojamiento de los codigos deontologicos del periodismo y, por otro, para el rechazo de matrices del campo periodista como imparcialidad y neutralidad. |
id |
SBPJOR-1_30477fc1736cf04ccf5fc1b3298d4a88 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/992 |
network_acronym_str |
SBPJOR-1 |
network_name_str |
Brazilian journalism research (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Journalism Ethos: Mídia Ninja and a Contested FieldJournalism ethosMedia activismContested fieldHabitusThe wave of mass protests that swept over Brazil’s major cities in June 2013 gave rise to a citizen journalist collective known as Mídia Ninja whose coverage of the protests attracted enormous attention and challenged established hegemonic media practices. Employing a mixed-methods approach, this study compares Midia Ninja‘s production processes to those of the mainstream media, aiming to reflect on contemporary journalistic ethos. In so doing, Midia Ninja’s attempts at deconstructing hegemonic media discourses and practices are explored through an analysis of five categories that emerged from the data - mobilisation, Ninja’s brand identity, deconstruction, mockery and opinion. The investigation of the collective’s discursive production processes suggests that its media activist logic contributes to widening the deontological codes of the journalistic profession while rejecting traditional journalistic news values, such as neutrality and impartiality.A onda massiva de protestos que se alastrou nas maiores cidades brasileiras em junho de 2013 propiciou o surgimento de um coletivo de repórteres-cidadãos conhecidos como Mídia Ninja. A atenção copiosa que o coletivo recebeu terminou por desafiar práticas estabelecidas da mídia hegemônica. Adotando uma abordagem metodológica mista, este estudo investiga o processo de produção dos Ninja à luz da mídia hegemônica com o intuito de refletir sobre o ethos jornalístico na contemporaneidade. Através da análise de cinco categorias provenientes dos dados, mobilização, institucional, escracho, desconstrução e opinião, o esforço dos Ninja em desconstruir os discursos e as práticas da mídia hegemônica é investigado. A investigação dos processos de produção discursiva do coletivo aponta que a perspectiva de produzir narrativas dentro da lógica midiativista contribui, por um lado, para o afrouxamento dos códigos deontológicos do jornalismo e, por outro, para o rechaço de matrizes do campo jornalístico como imparcialidade e neutralidade. La masiva ola de protestas que se expandió hacia las mayores ciudades brasileñas en junio de 2013 produjo la aparición de un grupo de reporteros-ciudadanos conocidos como Medios Ninja. La atención copiosa que el colectivo recibió terminó por desafiar las prácticas establecidas del medio hegemónico. Adoptando una metodología mixta, este estudio investiga el proceso de producción de los Ninjas a la luz del medio tradicional con la intención de reflexionar sobre el ethos periodístico en la contemporaneidad. A través de la evaluación de las cinco categorías de los datos, movilización, institucional, escrache, desconstrucción y opinión, el esfuerzo por deconstruir los discursos y las prácticas de los medios hegemónicos es investigado. La investigación de los procesos de producción discursiva del colectivo apunta que la perspectiva de producir narrativas en la logica medioactivista contribuye, por un lado, para el aflojamiento de los codigos deontologicos del periodismo y, por otro, para el rechazo de matrices del campo periodista como imparcialidad y neutralidad.Brazilian Association of Journalism Researchers (SBPJor)2018-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMétodo mistoapplication/pdfapplication/pdfhttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/99210.25200/BJR.v14n2.2018.992Brazilian journalism research; Vol. 14 No. 2: (August 2018): Journalists in the Newsrooms: Professional roles, influences, and changes in journalism; 568-593Brazilian journalism research; v. 14 n. 2: (August 2018): Journalists in the Newsrooms: Professional roles, influences, and changes in journalism; 568-5931981-98541808-4079reponame:Brazilian journalism research (Online)instname:Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)instacron:SBPJORengporhttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/992/pdfhttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/992/pdf_1Copyright (c) 2018 Brazilian Journalism Reasearchinfo:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, CláudiaBaroni, Alice2018-08-30T23:44:15Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/992Revistahttps://bjr.sbpjor.org.br/bjrONGhttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/oaibjreditor@gmail.com||bjreditor@gmail.com1981-98541808-4079opendoar:2018-08-30T23:44:15Brazilian journalism research (Online) - Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Journalism Ethos: Mídia Ninja and a Contested Field |
title |
Journalism Ethos: Mídia Ninja and a Contested Field |
spellingShingle |
Journalism Ethos: Mídia Ninja and a Contested Field Rodrigues, Cláudia Journalism ethos Media activism Contested field Habitus |
title_short |
Journalism Ethos: Mídia Ninja and a Contested Field |
title_full |
Journalism Ethos: Mídia Ninja and a Contested Field |
title_fullStr |
Journalism Ethos: Mídia Ninja and a Contested Field |
title_full_unstemmed |
Journalism Ethos: Mídia Ninja and a Contested Field |
title_sort |
Journalism Ethos: Mídia Ninja and a Contested Field |
author |
Rodrigues, Cláudia |
author_facet |
Rodrigues, Cláudia Baroni, Alice |
author_role |
author |
author2 |
Baroni, Alice |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues, Cláudia Baroni, Alice |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Journalism ethos Media activism Contested field Habitus |
topic |
Journalism ethos Media activism Contested field Habitus |
description |
The wave of mass protests that swept over Brazil’s major cities in June 2013 gave rise to a citizen journalist collective known as Mídia Ninja whose coverage of the protests attracted enormous attention and challenged established hegemonic media practices. Employing a mixed-methods approach, this study compares Midia Ninja‘s production processes to those of the mainstream media, aiming to reflect on contemporary journalistic ethos. In so doing, Midia Ninja’s attempts at deconstructing hegemonic media discourses and practices are explored through an analysis of five categories that emerged from the data - mobilisation, Ninja’s brand identity, deconstruction, mockery and opinion. The investigation of the collective’s discursive production processes suggests that its media activist logic contributes to widening the deontological codes of the journalistic profession while rejecting traditional journalistic news values, such as neutrality and impartiality.A onda massiva de protestos que se alastrou nas maiores cidades brasileiras em junho de 2013 propiciou o surgimento de um coletivo de repórteres-cidadãos conhecidos como Mídia Ninja. A atenção copiosa que o coletivo recebeu terminou por desafiar práticas estabelecidas da mídia hegemônica. Adotando uma abordagem metodológica mista, este estudo investiga o processo de produção dos Ninja à luz da mídia hegemônica com o intuito de refletir sobre o ethos jornalístico na contemporaneidade. Através da análise de cinco categorias provenientes dos dados, mobilização, institucional, escracho, desconstrução e opinião, o esforço dos Ninja em desconstruir os discursos e as práticas da mídia hegemônica é investigado. A investigação dos processos de produção discursiva do coletivo aponta que a perspectiva de produzir narrativas dentro da lógica midiativista contribui, por um lado, para o afrouxamento dos códigos deontológicos do jornalismo e, por outro, para o rechaço de matrizes do campo jornalístico como imparcialidade e neutralidade. La masiva ola de protestas que se expandió hacia las mayores ciudades brasileñas en junio de 2013 produjo la aparición de un grupo de reporteros-ciudadanos conocidos como Medios Ninja. La atención copiosa que el colectivo recibió terminó por desafiar las prácticas establecidas del medio hegemónico. Adoptando una metodología mixta, este estudio investiga el proceso de producción de los Ninjas a la luz del medio tradicional con la intención de reflexionar sobre el ethos periodístico en la contemporaneidad. A través de la evaluación de las cinco categorías de los datos, movilización, institucional, escrache, desconstrucción y opinión, el esfuerzo por deconstruir los discursos y las prácticas de los medios hegemónicos es investigado. La investigación de los procesos de producción discursiva del colectivo apunta que la perspectiva de producir narrativas en la logica medioactivista contribuye, por un lado, para el aflojamiento de los codigos deontologicos del periodismo y, por otro, para el rechazo de matrices del campo periodista como imparcialidad y neutralidad. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-08-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Método misto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/992 10.25200/BJR.v14n2.2018.992 |
url |
https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/992 |
identifier_str_mv |
10.25200/BJR.v14n2.2018.992 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng por |
language |
eng por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/992/pdf https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/992/pdf_1 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Brazilian Journalism Reasearch info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Brazilian Journalism Reasearch |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Brazilian Association of Journalism Researchers (SBPJor) |
publisher.none.fl_str_mv |
Brazilian Association of Journalism Researchers (SBPJor) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Brazilian journalism research; Vol. 14 No. 2: (August 2018): Journalists in the Newsrooms: Professional roles, influences, and changes in journalism; 568-593 Brazilian journalism research; v. 14 n. 2: (August 2018): Journalists in the Newsrooms: Professional roles, influences, and changes in journalism; 568-593 1981-9854 1808-4079 reponame:Brazilian journalism research (Online) instname:Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor) instacron:SBPJOR |
instname_str |
Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor) |
instacron_str |
SBPJOR |
institution |
SBPJOR |
reponame_str |
Brazilian journalism research (Online) |
collection |
Brazilian journalism research (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Brazilian journalism research (Online) - Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor) |
repository.mail.fl_str_mv |
bjreditor@gmail.com||bjreditor@gmail.com |
_version_ |
1799304160143736832 |