Populism, Twitter, and Political Communication: An analysis of Jair Bolsonaro’s tweets during the 2018 election campaign

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mangerotti, Paulo
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Ribeiro, Vasco, González-Aldea, Patricia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Brazilian journalism research (Online)
Texto Completo: https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1415
Resumo: ABSTRACT – The main objective of this paper is to understand populism and its relationship with social media, in particular, to analyze the official Twitter account of the former presidential candidate of Brazil, Jair Bolsonaro. This paper starts with a theoretical review of the definition of populism presented by classic authors such as Boyte and Riessman (1986) and Bell (1992), and by more contemporary authors such as Mudde (2004), Panizza (2005), and Müller (2016). This article also seeks to identify whether the key characteristics of populism were present in the political campaign narratives. Starting from a qualitative and quantitative analysis of content shared on Twitter, we identified populist messages in Bolsonaro’s election campaigns, particularly ones that tend to blame the elites and trigger society’s fears. RESUMO – O principal objetivo deste artigo é compreender o populismo e a sua relação com as redes sociais, em particular, analisar a conta oficial do Twitter do então candidato a presidente do Brasil Jair Bolsonaro. Partindo de um levantamento teórico sobre a definição do populismo, desde autores clássicos como Boyte e Riessman (1986) e Bell (1992), até outros da atualidade como Mudde (2004), Panizza (2005) e Müller (2016), o artigo procura, também, entender se as características-chave do populismo estiveram presentes nas narrativas da candidatura de Bolsonaro. Partindo de uma análise qualitativa e quantitativa do conteúdo partilhado no Twitter, demonstrou-se a presença de mensagens populistas nas campanhas deste político, em particular numa dimensão relacionada com a culpabilização das elites e o instigar dos medos da sociedade. RESUMEN - El objetivo principal de este trabajo es comprender el populismo y su relación con las redes sociales, en particular, analizar la cuenta oficial de Twitter del entonces candidato a la presidencia de Brasil Jair Bolsonaro. Partiendo de una revisión teórica de la definición de populismo, desde autores clásicos como Boyte y Riessman (1986) y Bell (1992), hasta otros de la actualidad como Mudde (2004), Müller (2016) y Panizza (2005), el artículo busca, además, comprender si las características clave del populismo estuvieron presentes en las narrativas de la candidatura de Bolsonaro. A partir de un análisis cualitativo y cuantitativo del contenido compartido en Twitter, se demostró la presencia de mensajes populistas en las campañas de este político brasileño, particularmente en una dimensión relacionada con la culpabilización de las élites y la instigación de los miedos de la sociedad.
id SBPJOR-1_700243634479ebb88f91f65293233098
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1415
network_acronym_str SBPJOR-1
network_name_str Brazilian journalism research (Online)
repository_id_str
spelling Populism, Twitter, and Political Communication: An analysis of Jair Bolsonaro’s tweets during the 2018 election campaignPopulism, Twitter, and Political Communication: An analysis of Jair Bolsonaro’s tweets during the 2018 election campaignPopulismoMídias sociaisEleições brasileirasCorrida eleitoralJair BolsonaroABSTRACT – The main objective of this paper is to understand populism and its relationship with social media, in particular, to analyze the official Twitter account of the former presidential candidate of Brazil, Jair Bolsonaro. This paper starts with a theoretical review of the definition of populism presented by classic authors such as Boyte and Riessman (1986) and Bell (1992), and by more contemporary authors such as Mudde (2004), Panizza (2005), and Müller (2016). This article also seeks to identify whether the key characteristics of populism were present in the political campaign narratives. Starting from a qualitative and quantitative analysis of content shared on Twitter, we identified populist messages in Bolsonaro’s election campaigns, particularly ones that tend to blame the elites and trigger society’s fears. RESUMO – O principal objetivo deste artigo é compreender o populismo e a sua relação com as redes sociais, em particular, analisar a conta oficial do Twitter do então candidato a presidente do Brasil Jair Bolsonaro. Partindo de um levantamento teórico sobre a definição do populismo, desde autores clássicos como Boyte e Riessman (1986) e Bell (1992), até outros da atualidade como Mudde (2004), Panizza (2005) e Müller (2016), o artigo procura, também, entender se as características-chave do populismo estiveram presentes nas narrativas da candidatura de Bolsonaro. Partindo de uma análise qualitativa e quantitativa do conteúdo partilhado no Twitter, demonstrou-se a presença de mensagens populistas nas campanhas deste político, em particular numa dimensão relacionada com a culpabilização das elites e o instigar dos medos da sociedade. RESUMEN - El objetivo principal de este trabajo es comprender el populismo y su relación con las redes sociales, en particular, analizar la cuenta oficial de Twitter del entonces candidato a la presidencia de Brasil Jair Bolsonaro. Partiendo de una revisión teórica de la definición de populismo, desde autores clásicos como Boyte y Riessman (1986) y Bell (1992), hasta otros de la actualidad como Mudde (2004), Müller (2016) y Panizza (2005), el artículo busca, además, comprender si las características clave del populismo estuvieron presentes en las narrativas de la candidatura de Bolsonaro. A partir de un análisis cualitativo y cuantitativo del contenido compartido en Twitter, se demostró la presencia de mensajes populistas en las campañas de este político brasileño, particularmente en una dimensión relacionada con la culpabilización de las élites y la instigación de los miedos de la sociedad.ABSTRACT – The main objective of this paper is to understand populism and its relationship with social media, in particular, to analyze the official Twitter account of the former presidential candidate of Brazil, Jair Bolsonaro. This paper starts with a theoretical review of the definition of populism presented by classic authors such as Boyte and Riessman (1986) and Bell (1992), and by more contemporary authors such as Mudde (2004), Panizza (2005), and Müller (2016). This article also seeks to identify whether the key characteristics of populism were present in the political campaign narratives. Starting from a qualitative and quantitative analysis of content shared on Twitter, we identified populist messages in Bolsonaro’s election campaigns, particularly ones that tend to blame the elites and trigger society’s fears. RESUMO – O principal objetivo deste artigo é compreender o populismo e a sua relação com as redes sociais, em particular, analisar a conta oficial do Twitter do então candidato a presidente do Brasil Jair Bolsonaro. Partindo de um levantamento teórico sobre a definição do populismo, desde autores clássicos como Boyte e Riessman (1986) e Bell (1992), até outros da atualidade como Mudde (2004), Panizza (2005) e Müller (2016), o artigo procura, também, entender se as características-chave do populismo estiveram presentes nas narrativas da candidatura de Bolsonaro. Partindo de uma análise qualitativa e quantitativa do conteúdo partilhado no Twitter, demonstrou-se a presença de mensagens populistas nas campanhas deste político, em particular numa dimensão relacionada com a culpabilização das elites e o instigar dos medos da sociedade. RESUMEN - El objetivo principal de este trabajo es comprender el populismo y su relación con las redes sociales, en particular, analizar la cuenta oficial de Twitter del entonces candidato a la presidencia de Brasil Jair Bolsonaro. Partiendo de una revisión teórica de la definición de populismo, desde autores clásicos como Boyte y Riessman (1986) y Bell (1992), hasta otros de la actualidad como Mudde (2004), Müller (2016) y Panizza (2005), el artículo busca, además, comprender si las características clave del populismo estuvieron presentes en las narrativas de la candidatura de Bolsonaro. A partir de un análisis cualitativo y cuantitativo del contenido compartido en Twitter, se demostró la presencia de mensajes populistas en las campañas de este político brasileño, particularmente en una dimensión relacionada con la culpabilización de las élites y la instigación de los miedos de la sociedad.Brazilian Association of Journalism Researchers (SBPJor)2021-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAnálise qualitativa e quantitativa de conteúdo on-lineapplication/pdfapplication/pdfhttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/141510.25200/BJR.v17n3.2021.1415Brazilian journalism research; Vol. 17 No. 3: (December 2021): Populism, Media and Journalism; 596-627Brazilian journalism research; v. 17 n. 3: (December 2021): Populism, Media and Journalism; 596-6271981-98541808-4079reponame:Brazilian journalism research (Online)instname:Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)instacron:SBPJORengporhttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1415/1389https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1415/1374Copyright (c) 2021 Brazilian Journalism Reasearchhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMangerotti, PauloRibeiro, VascoGonzález-Aldea, Patricia2022-01-11T22:50:18Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1415Revistahttps://bjr.sbpjor.org.br/bjrONGhttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/oaibjreditor@gmail.com||bjreditor@gmail.com1981-98541808-4079opendoar:2022-01-11T22:50:18Brazilian journalism research (Online) - Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)false
dc.title.none.fl_str_mv Populism, Twitter, and Political Communication: An analysis of Jair Bolsonaro’s tweets during the 2018 election campaign
Populism, Twitter, and Political Communication: An analysis of Jair Bolsonaro’s tweets during the 2018 election campaign
title Populism, Twitter, and Political Communication: An analysis of Jair Bolsonaro’s tweets during the 2018 election campaign
spellingShingle Populism, Twitter, and Political Communication: An analysis of Jair Bolsonaro’s tweets during the 2018 election campaign
Mangerotti, Paulo
Populismo
Mídias sociais
Eleições brasileiras
Corrida eleitoral
Jair Bolsonaro
title_short Populism, Twitter, and Political Communication: An analysis of Jair Bolsonaro’s tweets during the 2018 election campaign
title_full Populism, Twitter, and Political Communication: An analysis of Jair Bolsonaro’s tweets during the 2018 election campaign
title_fullStr Populism, Twitter, and Political Communication: An analysis of Jair Bolsonaro’s tweets during the 2018 election campaign
title_full_unstemmed Populism, Twitter, and Political Communication: An analysis of Jair Bolsonaro’s tweets during the 2018 election campaign
title_sort Populism, Twitter, and Political Communication: An analysis of Jair Bolsonaro’s tweets during the 2018 election campaign
author Mangerotti, Paulo
author_facet Mangerotti, Paulo
Ribeiro, Vasco
González-Aldea, Patricia
author_role author
author2 Ribeiro, Vasco
González-Aldea, Patricia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mangerotti, Paulo
Ribeiro, Vasco
González-Aldea, Patricia
dc.subject.por.fl_str_mv Populismo
Mídias sociais
Eleições brasileiras
Corrida eleitoral
Jair Bolsonaro
topic Populismo
Mídias sociais
Eleições brasileiras
Corrida eleitoral
Jair Bolsonaro
description ABSTRACT – The main objective of this paper is to understand populism and its relationship with social media, in particular, to analyze the official Twitter account of the former presidential candidate of Brazil, Jair Bolsonaro. This paper starts with a theoretical review of the definition of populism presented by classic authors such as Boyte and Riessman (1986) and Bell (1992), and by more contemporary authors such as Mudde (2004), Panizza (2005), and Müller (2016). This article also seeks to identify whether the key characteristics of populism were present in the political campaign narratives. Starting from a qualitative and quantitative analysis of content shared on Twitter, we identified populist messages in Bolsonaro’s election campaigns, particularly ones that tend to blame the elites and trigger society’s fears. RESUMO – O principal objetivo deste artigo é compreender o populismo e a sua relação com as redes sociais, em particular, analisar a conta oficial do Twitter do então candidato a presidente do Brasil Jair Bolsonaro. Partindo de um levantamento teórico sobre a definição do populismo, desde autores clássicos como Boyte e Riessman (1986) e Bell (1992), até outros da atualidade como Mudde (2004), Panizza (2005) e Müller (2016), o artigo procura, também, entender se as características-chave do populismo estiveram presentes nas narrativas da candidatura de Bolsonaro. Partindo de uma análise qualitativa e quantitativa do conteúdo partilhado no Twitter, demonstrou-se a presença de mensagens populistas nas campanhas deste político, em particular numa dimensão relacionada com a culpabilização das elites e o instigar dos medos da sociedade. RESUMEN - El objetivo principal de este trabajo es comprender el populismo y su relación con las redes sociales, en particular, analizar la cuenta oficial de Twitter del entonces candidato a la presidencia de Brasil Jair Bolsonaro. Partiendo de una revisión teórica de la definición de populismo, desde autores clásicos como Boyte y Riessman (1986) y Bell (1992), hasta otros de la actualidad como Mudde (2004), Müller (2016) y Panizza (2005), el artículo busca, además, comprender si las características clave del populismo estuvieron presentes en las narrativas de la candidatura de Bolsonaro. A partir de un análisis cualitativo y cuantitativo del contenido compartido en Twitter, se demostró la presencia de mensajes populistas en las campañas de este político brasileño, particularmente en una dimensión relacionada con la culpabilización de las élites y la instigación de los miedos de la sociedad.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Análise qualitativa e quantitativa de conteúdo on-line
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1415
10.25200/BJR.v17n3.2021.1415
url https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1415
identifier_str_mv 10.25200/BJR.v17n3.2021.1415
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
language eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1415/1389
https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1415/1374
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Brazilian Journalism Reasearch
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Brazilian Journalism Reasearch
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Brazilian Association of Journalism Researchers (SBPJor)
publisher.none.fl_str_mv Brazilian Association of Journalism Researchers (SBPJor)
dc.source.none.fl_str_mv Brazilian journalism research; Vol. 17 No. 3: (December 2021): Populism, Media and Journalism; 596-627
Brazilian journalism research; v. 17 n. 3: (December 2021): Populism, Media and Journalism; 596-627
1981-9854
1808-4079
reponame:Brazilian journalism research (Online)
instname:Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)
instacron:SBPJOR
instname_str Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)
instacron_str SBPJOR
institution SBPJOR
reponame_str Brazilian journalism research (Online)
collection Brazilian journalism research (Online)
repository.name.fl_str_mv Brazilian journalism research (Online) - Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)
repository.mail.fl_str_mv bjreditor@gmail.com||bjreditor@gmail.com
_version_ 1799304160827408384