EXPERIMENTING WITH USER-GENERATED CONTENT IN JOURNALISTIC PRACTICES: adopting a user-centric storytelling approach during the covid-19 pandemic coverage in Latin America

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gruszynski Sanseverino, Gabriela
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: De Lima Santos, Mathias Felipe
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Brazilian journalism research (Online)
Texto Completo: https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1369
Resumo: ABSTRACT – Many scholars have recognized the benefits that user-generated content (UGC) can bring to news publications. In this context, the coverage of the pandemic has undoubtedly forced news outlets around the world to embrace such content to present relevant information during this time. To understand how Latin American outlets are exploring UGC in news reporting, we proposed an exploratory study that includes a devised observation of 80 news websites and their social network channels between April and August 2020. During this period, we conducted a systematic observation to analyze how these outlets open spaces for the public and experiment with integrating user content into their news processes. Our findings suggest that the majority of the observed portals have punctually adopted UGC with minimal engagement. However, the pandemic disrupted interesting experiments regarding the integration of UGC into news creation that generate innovative forms of storytelling.RESUMO – Muitos acadêmicos têm reconhecido os benefícios que o conteúdo gerado pelo usuário (CGU) pode trazer para as notícias. Nesse contexto, a cobertura da pandemia, sem dúvida, forçou os meios de comunicação de todo o mundo a adotar esse tipo de conteúdo para apresentar informações relevantes durante esse período. Para entender como os veículos latino-americanos estão explorando o CGU em reportagens, propusemos um estudo exploratório que inclui uma observação planejada de 80 sites de notícias e seus canais de rede social entre abril e agosto de 2020. Durante esse período, conduzimos uma observação sistemática para analisar como esses veículos abrem espaços para o público e experimentam integrar o conteúdo do usuário em seus processos de notícias. Nossos resultados sugerem que a maioria dos portais observados adotou CGU pontualmente com envolvimento mínimo. No entanto, a pandemia promoveu experimentos interessantes sobre a integração de CGU na criação de notícias que resultaram em formas inovadoras de storytelling.RESUMEN – Los estudios académicos han reconocido los beneficios que el contenido generado por el usuario (CGU) puede aportar a las noticias. En este contexto, la cobertura de la pandemia sin duda ha obligado a los medios de todo el mundo a adoptar este tipo de contenido para brindar información relevante durante este tiempo. Para comprender cómo los medios latinoamericanos están explorando el CGU en la cobertura de noticias, proponemos un estudio exploratorio que incluye la observación de 80 sitios web de noticias y sus redes sociales entre abril y agosto de 2020. A lo largo de este período, hicimos una observación sistemática para analizar cómo estos medios abren espacios para el público y experimentan la integración del contenido del usuario en sus procesos de noticias. Nuestros hallazgos sugieren que la mayoría de los portales observados adoptan puntualmente el CGU con un compromiso mínimo. Por otro lado, la pandemia ha disrumpido algunos experimentos interesantes de integración del CGU en la creación de noticias que generaron formas innovadoras de storytelling.
id SBPJOR-1_f912445cba036d70ab941b226e2f1c81
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1369
network_acronym_str SBPJOR-1
network_name_str Brazilian journalism research (Online)
repository_id_str
spelling EXPERIMENTING WITH USER-GENERATED CONTENT IN JOURNALISTIC PRACTICES: adopting a user-centric storytelling approach during the covid-19 pandemic coverage in Latin AmericaEXPERIMENTING WITH USER-GENERATED CONTENT IN JOURNALISTIC PRACTICES: adopting a user-centric storytelling approach during the covid-19 pandemic coverage in Latin AmericaJournalismUser-Generated ContentStorytellingPandemicLatin AmericaJournalismUser-Generated ContentStorytellingPandemicLatin AmericaABSTRACT – Many scholars have recognized the benefits that user-generated content (UGC) can bring to news publications. In this context, the coverage of the pandemic has undoubtedly forced news outlets around the world to embrace such content to present relevant information during this time. To understand how Latin American outlets are exploring UGC in news reporting, we proposed an exploratory study that includes a devised observation of 80 news websites and their social network channels between April and August 2020. During this period, we conducted a systematic observation to analyze how these outlets open spaces for the public and experiment with integrating user content into their news processes. Our findings suggest that the majority of the observed portals have punctually adopted UGC with minimal engagement. However, the pandemic disrupted interesting experiments regarding the integration of UGC into news creation that generate innovative forms of storytelling.RESUMO – Muitos acadêmicos têm reconhecido os benefícios que o conteúdo gerado pelo usuário (CGU) pode trazer para as notícias. Nesse contexto, a cobertura da pandemia, sem dúvida, forçou os meios de comunicação de todo o mundo a adotar esse tipo de conteúdo para apresentar informações relevantes durante esse período. Para entender como os veículos latino-americanos estão explorando o CGU em reportagens, propusemos um estudo exploratório que inclui uma observação planejada de 80 sites de notícias e seus canais de rede social entre abril e agosto de 2020. Durante esse período, conduzimos uma observação sistemática para analisar como esses veículos abrem espaços para o público e experimentam integrar o conteúdo do usuário em seus processos de notícias. Nossos resultados sugerem que a maioria dos portais observados adotou CGU pontualmente com envolvimento mínimo. No entanto, a pandemia promoveu experimentos interessantes sobre a integração de CGU na criação de notícias que resultaram em formas inovadoras de storytelling.RESUMEN – Los estudios académicos han reconocido los beneficios que el contenido generado por el usuario (CGU) puede aportar a las noticias. En este contexto, la cobertura de la pandemia sin duda ha obligado a los medios de todo el mundo a adoptar este tipo de contenido para brindar información relevante durante este tiempo. Para comprender cómo los medios latinoamericanos están explorando el CGU en la cobertura de noticias, proponemos un estudio exploratorio que incluye la observación de 80 sitios web de noticias y sus redes sociales entre abril y agosto de 2020. A lo largo de este período, hicimos una observación sistemática para analizar cómo estos medios abren espacios para el público y experimentan la integración del contenido del usuario en sus procesos de noticias. Nuestros hallazgos sugieren que la mayoría de los portales observados adoptan puntualmente el CGU con un compromiso mínimo. Por otro lado, la pandemia ha disrumpido algunos experimentos interesantes de integración del CGU en la creación de noticias que generaron formas innovadoras de storytelling.ABSTRACT – Many scholars have recognized the benefits that user-generated content (UGC) can bring to news publications. In this context, the coverage of the pandemic has undoubtedly forced news outlets around the world to embrace such content to present relevant information during this time. To understand how Latin American outlets are exploring UGC in news reporting, we proposed an exploratory study that includes a devised observation of 80 news websites and their social network channels between April and August 2020. During this period, we conducted a systematic observation to analyze how these outlets open spaces for the public and experiment with integrating user content into their news processes. Our findings suggest that the majority of the observed portals have punctually adopted UGC with minimal engagement. However, the pandemic disrupted interesting experiments regarding the integration of UGC into news creation that generate innovative forms of storytelling.RESUMO – Muitos acadêmicos têm reconhecido os benefícios que o conteúdo gerado pelo usuário (CGU) pode trazer para as notícias. Nesse contexto, a cobertura da pandemia, sem dúvida, forçou os meios de comunicação de todo o mundo a adotar esse tipo de conteúdo para apresentar informações relevantes durante esse período. Para entender como os veículos latino-americanos estão explorando o CGU em reportagens, propusemos um estudo exploratório que inclui uma observação planejada de 80 sites de notícias e seus canais de rede social entre abril e agosto de 2020. Durante esse período, conduzimos uma observação sistemática para analisar como esses veículos abrem espaços para o público e experimentam integrar o conteúdo do usuário em seus processos de notícias. Nossos resultados sugerem que a maioria dos portais observados adotou CGU pontualmente com envolvimento mínimo. No entanto, a pandemia promoveu experimentos interessantes sobre a integração de CGU na criação de notícias que resultaram em formas inovadoras de storytelling.RESUMEN – Los estudios académicos han reconocido los beneficios que el contenido generado por el usuario (CGU) puede aportar a las noticias. En este contexto, la cobertura de la pandemia sin duda ha obligado a los medios de todo el mundo a adoptar este tipo de contenido para brindar información relevante durante este tiempo. Para comprender cómo los medios latinoamericanos están explorando el CGU en la cobertura de noticias, proponemos un estudio exploratorio que incluye la observación de 80 sitios web de noticias y sus redes sociales entre abril y agosto de 2020. A lo largo de este período, hicimos una observación sistemática para analizar cómo estos medios abren espacios para el público y experimentan la integración del contenido del usuario en sus procesos de noticias. Nuestros hallazgos sugieren que la mayoría de los portales observados adoptan puntualmente el CGU con un compromiso mínimo. Por otro lado, la pandemia ha disrumpido algunos experimentos interesantes de integración del CGU en la creación de noticias que generaron formas innovadoras de storytelling.Brazilian Association of Journalism Researchers (SBPJor)2021-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/136910.25200/BJR.v17n2.2021.1369Brazilian journalism research; Vol. 17 No. 2: (August 2021): Journalism and experimenting; 244-279Brazilian journalism research; v. 17 n. 2: (August 2021): Journalism and experimenting; 244-2791981-98541808-4079reponame:Brazilian journalism research (Online)instname:Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)instacron:SBPJORengporhttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1369/pdfhttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1369/pdf_1https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1369/pdf_2Copyright (c) 2021 Brazilian Journalism Reasearchhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGruszynski Sanseverino, GabrielaDe Lima Santos, Mathias Felipe2022-01-08T00:06:51Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1369Revistahttps://bjr.sbpjor.org.br/bjrONGhttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/oaibjreditor@gmail.com||bjreditor@gmail.com1981-98541808-4079opendoar:2022-01-08T00:06:51Brazilian journalism research (Online) - Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)false
dc.title.none.fl_str_mv EXPERIMENTING WITH USER-GENERATED CONTENT IN JOURNALISTIC PRACTICES: adopting a user-centric storytelling approach during the covid-19 pandemic coverage in Latin America
EXPERIMENTING WITH USER-GENERATED CONTENT IN JOURNALISTIC PRACTICES: adopting a user-centric storytelling approach during the covid-19 pandemic coverage in Latin America
title EXPERIMENTING WITH USER-GENERATED CONTENT IN JOURNALISTIC PRACTICES: adopting a user-centric storytelling approach during the covid-19 pandemic coverage in Latin America
spellingShingle EXPERIMENTING WITH USER-GENERATED CONTENT IN JOURNALISTIC PRACTICES: adopting a user-centric storytelling approach during the covid-19 pandemic coverage in Latin America
Gruszynski Sanseverino, Gabriela
Journalism
User-Generated Content
Storytelling
Pandemic
Latin America
Journalism
User-Generated Content
Storytelling
Pandemic
Latin America
title_short EXPERIMENTING WITH USER-GENERATED CONTENT IN JOURNALISTIC PRACTICES: adopting a user-centric storytelling approach during the covid-19 pandemic coverage in Latin America
title_full EXPERIMENTING WITH USER-GENERATED CONTENT IN JOURNALISTIC PRACTICES: adopting a user-centric storytelling approach during the covid-19 pandemic coverage in Latin America
title_fullStr EXPERIMENTING WITH USER-GENERATED CONTENT IN JOURNALISTIC PRACTICES: adopting a user-centric storytelling approach during the covid-19 pandemic coverage in Latin America
title_full_unstemmed EXPERIMENTING WITH USER-GENERATED CONTENT IN JOURNALISTIC PRACTICES: adopting a user-centric storytelling approach during the covid-19 pandemic coverage in Latin America
title_sort EXPERIMENTING WITH USER-GENERATED CONTENT IN JOURNALISTIC PRACTICES: adopting a user-centric storytelling approach during the covid-19 pandemic coverage in Latin America
author Gruszynski Sanseverino, Gabriela
author_facet Gruszynski Sanseverino, Gabriela
De Lima Santos, Mathias Felipe
author_role author
author2 De Lima Santos, Mathias Felipe
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gruszynski Sanseverino, Gabriela
De Lima Santos, Mathias Felipe
dc.subject.por.fl_str_mv Journalism
User-Generated Content
Storytelling
Pandemic
Latin America
Journalism
User-Generated Content
Storytelling
Pandemic
Latin America
topic Journalism
User-Generated Content
Storytelling
Pandemic
Latin America
Journalism
User-Generated Content
Storytelling
Pandemic
Latin America
description ABSTRACT – Many scholars have recognized the benefits that user-generated content (UGC) can bring to news publications. In this context, the coverage of the pandemic has undoubtedly forced news outlets around the world to embrace such content to present relevant information during this time. To understand how Latin American outlets are exploring UGC in news reporting, we proposed an exploratory study that includes a devised observation of 80 news websites and their social network channels between April and August 2020. During this period, we conducted a systematic observation to analyze how these outlets open spaces for the public and experiment with integrating user content into their news processes. Our findings suggest that the majority of the observed portals have punctually adopted UGC with minimal engagement. However, the pandemic disrupted interesting experiments regarding the integration of UGC into news creation that generate innovative forms of storytelling.RESUMO – Muitos acadêmicos têm reconhecido os benefícios que o conteúdo gerado pelo usuário (CGU) pode trazer para as notícias. Nesse contexto, a cobertura da pandemia, sem dúvida, forçou os meios de comunicação de todo o mundo a adotar esse tipo de conteúdo para apresentar informações relevantes durante esse período. Para entender como os veículos latino-americanos estão explorando o CGU em reportagens, propusemos um estudo exploratório que inclui uma observação planejada de 80 sites de notícias e seus canais de rede social entre abril e agosto de 2020. Durante esse período, conduzimos uma observação sistemática para analisar como esses veículos abrem espaços para o público e experimentam integrar o conteúdo do usuário em seus processos de notícias. Nossos resultados sugerem que a maioria dos portais observados adotou CGU pontualmente com envolvimento mínimo. No entanto, a pandemia promoveu experimentos interessantes sobre a integração de CGU na criação de notícias que resultaram em formas inovadoras de storytelling.RESUMEN – Los estudios académicos han reconocido los beneficios que el contenido generado por el usuario (CGU) puede aportar a las noticias. En este contexto, la cobertura de la pandemia sin duda ha obligado a los medios de todo el mundo a adoptar este tipo de contenido para brindar información relevante durante este tiempo. Para comprender cómo los medios latinoamericanos están explorando el CGU en la cobertura de noticias, proponemos un estudio exploratorio que incluye la observación de 80 sitios web de noticias y sus redes sociales entre abril y agosto de 2020. A lo largo de este período, hicimos una observación sistemática para analizar cómo estos medios abren espacios para el público y experimentan la integración del contenido del usuario en sus procesos de noticias. Nuestros hallazgos sugieren que la mayoría de los portales observados adoptan puntualmente el CGU con un compromiso mínimo. Por otro lado, la pandemia ha disrumpido algunos experimentos interesantes de integración del CGU en la creación de noticias que generaron formas innovadoras de storytelling.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1369
10.25200/BJR.v17n2.2021.1369
url https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1369
identifier_str_mv 10.25200/BJR.v17n2.2021.1369
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
language eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1369/pdf
https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1369/pdf_1
https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1369/pdf_2
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Brazilian Journalism Reasearch
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Brazilian Journalism Reasearch
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Brazilian Association of Journalism Researchers (SBPJor)
publisher.none.fl_str_mv Brazilian Association of Journalism Researchers (SBPJor)
dc.source.none.fl_str_mv Brazilian journalism research; Vol. 17 No. 2: (August 2021): Journalism and experimenting; 244-279
Brazilian journalism research; v. 17 n. 2: (August 2021): Journalism and experimenting; 244-279
1981-9854
1808-4079
reponame:Brazilian journalism research (Online)
instname:Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)
instacron:SBPJOR
instname_str Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)
instacron_str SBPJOR
institution SBPJOR
reponame_str Brazilian journalism research (Online)
collection Brazilian journalism research (Online)
repository.name.fl_str_mv Brazilian journalism research (Online) - Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)
repository.mail.fl_str_mv bjreditor@gmail.com||bjreditor@gmail.com
_version_ 1799304160790708224