O JOGO DE REALIDADE ALTERNADA CURTO (SHORT ARG) COMO ESTRATÉGIA DE DISCUSSÃO DE CONCEITOS QUÍMICOS EM NÍVEL SUPERIOR
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Química Nova (Online) |
Texto Completo: | http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422020000300362 |
Resumo: | This paper presents the application of a Short ARG built to be applied in a single class, instead of a longer interval, as it is common in strategies such as ARG. ARGs are games based on role-playing experiences that involve role playing using a particular place, in this case, two classrooms and an education lab. Whereas ARG’s characters are the participants/players themselves, in this study, they were the Chemistry undergraduate students. The students/players were aimed of various clues and moments involving chemical concepts to find a lost student. We could notice ARG can be a teaching strategy, we mean, an alternative for conceptual discussion in the classroom as well as a diagnostic and formative assessment tool, characteristic of the use of games and recreational activities in teaching scientific concepts. |
id |
SBQ-3_d25758c6544d185b4316b640d03fb2bf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:scielo:S0100-40422020000300362 |
network_acronym_str |
SBQ-3 |
network_name_str |
Química Nova (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
O JOGO DE REALIDADE ALTERNADA CURTO (SHORT ARG) COMO ESTRATÉGIA DE DISCUSSÃO DE CONCEITOS QUÍMICOS EM NÍVEL SUPERIORARG, pedagogical gameschemistry teachingThis paper presents the application of a Short ARG built to be applied in a single class, instead of a longer interval, as it is common in strategies such as ARG. ARGs are games based on role-playing experiences that involve role playing using a particular place, in this case, two classrooms and an education lab. Whereas ARG’s characters are the participants/players themselves, in this study, they were the Chemistry undergraduate students. The students/players were aimed of various clues and moments involving chemical concepts to find a lost student. We could notice ARG can be a teaching strategy, we mean, an alternative for conceptual discussion in the classroom as well as a diagnostic and formative assessment tool, characteristic of the use of games and recreational activities in teaching scientific concepts.Sociedade Brasileira de Química2020-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlhttp://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422020000300362Química Nova v.43 n.3 2020reponame:Química Nova (Online)instname:Sociedade Brasileira de Química (SBQ)instacron:SBQ10.21577/0100-4042.20170479info:eu-repo/semantics/openAccessDeus,Thiago Cardoso deSoares,Márlon Herbert Flora Barbosapor2020-05-28T00:00:00Zoai:scielo:S0100-40422020000300362Revistahttps://www.scielo.br/j/qn/ONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpquimicanova@sbq.org.br1678-70640100-4042opendoar:2020-05-28T00:00Química Nova (Online) - Sociedade Brasileira de Química (SBQ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O JOGO DE REALIDADE ALTERNADA CURTO (SHORT ARG) COMO ESTRATÉGIA DE DISCUSSÃO DE CONCEITOS QUÍMICOS EM NÍVEL SUPERIOR |
title |
O JOGO DE REALIDADE ALTERNADA CURTO (SHORT ARG) COMO ESTRATÉGIA DE DISCUSSÃO DE CONCEITOS QUÍMICOS EM NÍVEL SUPERIOR |
spellingShingle |
O JOGO DE REALIDADE ALTERNADA CURTO (SHORT ARG) COMO ESTRATÉGIA DE DISCUSSÃO DE CONCEITOS QUÍMICOS EM NÍVEL SUPERIOR Deus,Thiago Cardoso de ARG, pedagogical games chemistry teaching |
title_short |
O JOGO DE REALIDADE ALTERNADA CURTO (SHORT ARG) COMO ESTRATÉGIA DE DISCUSSÃO DE CONCEITOS QUÍMICOS EM NÍVEL SUPERIOR |
title_full |
O JOGO DE REALIDADE ALTERNADA CURTO (SHORT ARG) COMO ESTRATÉGIA DE DISCUSSÃO DE CONCEITOS QUÍMICOS EM NÍVEL SUPERIOR |
title_fullStr |
O JOGO DE REALIDADE ALTERNADA CURTO (SHORT ARG) COMO ESTRATÉGIA DE DISCUSSÃO DE CONCEITOS QUÍMICOS EM NÍVEL SUPERIOR |
title_full_unstemmed |
O JOGO DE REALIDADE ALTERNADA CURTO (SHORT ARG) COMO ESTRATÉGIA DE DISCUSSÃO DE CONCEITOS QUÍMICOS EM NÍVEL SUPERIOR |
title_sort |
O JOGO DE REALIDADE ALTERNADA CURTO (SHORT ARG) COMO ESTRATÉGIA DE DISCUSSÃO DE CONCEITOS QUÍMICOS EM NÍVEL SUPERIOR |
author |
Deus,Thiago Cardoso de |
author_facet |
Deus,Thiago Cardoso de Soares,Márlon Herbert Flora Barbosa |
author_role |
author |
author2 |
Soares,Márlon Herbert Flora Barbosa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Deus,Thiago Cardoso de Soares,Márlon Herbert Flora Barbosa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
ARG, pedagogical games chemistry teaching |
topic |
ARG, pedagogical games chemistry teaching |
description |
This paper presents the application of a Short ARG built to be applied in a single class, instead of a longer interval, as it is common in strategies such as ARG. ARGs are games based on role-playing experiences that involve role playing using a particular place, in this case, two classrooms and an education lab. Whereas ARG’s characters are the participants/players themselves, in this study, they were the Chemistry undergraduate students. The students/players were aimed of various clues and moments involving chemical concepts to find a lost student. We could notice ARG can be a teaching strategy, we mean, an alternative for conceptual discussion in the classroom as well as a diagnostic and formative assessment tool, characteristic of the use of games and recreational activities in teaching scientific concepts. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-03-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422020000300362 |
url |
http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422020000300362 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
10.21577/0100-4042.20170479 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Química |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Química |
dc.source.none.fl_str_mv |
Química Nova v.43 n.3 2020 reponame:Química Nova (Online) instname:Sociedade Brasileira de Química (SBQ) instacron:SBQ |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Química (SBQ) |
instacron_str |
SBQ |
institution |
SBQ |
reponame_str |
Química Nova (Online) |
collection |
Química Nova (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Química Nova (Online) - Sociedade Brasileira de Química (SBQ) |
repository.mail.fl_str_mv |
quimicanova@sbq.org.br |
_version_ |
1750318120155742208 |