O JOGO DE REALIDADE ALTERNADA CURTO (SHORT ARG) COMO ESTRATÉGIA DE DISCUSSÃO DE CONCEITOS QUÍMICOS EM NÍVEL SUPERIOR

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Deus,Thiago Cardoso de
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Soares,Márlon Herbert Flora Barbosa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Química Nova (Online)
Texto Completo: http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422020000300362
Resumo: This paper presents the application of a Short ARG built to be applied in a single class, instead of a longer interval, as it is common in strategies such as ARG. ARGs are games based on role-playing experiences that involve role playing using a particular place, in this case, two classrooms and an education lab. Whereas ARG’s characters are the participants/players themselves, in this study, they were the Chemistry undergraduate students. The students/players were aimed of various clues and moments involving chemical concepts to find a lost student. We could notice ARG can be a teaching strategy, we mean, an alternative for conceptual discussion in the classroom as well as a diagnostic and formative assessment tool, characteristic of the use of games and recreational activities in teaching scientific concepts.
id SBQ-3_d25758c6544d185b4316b640d03fb2bf
oai_identifier_str oai:scielo:S0100-40422020000300362
network_acronym_str SBQ-3
network_name_str Química Nova (Online)
repository_id_str
spelling O JOGO DE REALIDADE ALTERNADA CURTO (SHORT ARG) COMO ESTRATÉGIA DE DISCUSSÃO DE CONCEITOS QUÍMICOS EM NÍVEL SUPERIORARG, pedagogical gameschemistry teachingThis paper presents the application of a Short ARG built to be applied in a single class, instead of a longer interval, as it is common in strategies such as ARG. ARGs are games based on role-playing experiences that involve role playing using a particular place, in this case, two classrooms and an education lab. Whereas ARG’s characters are the participants/players themselves, in this study, they were the Chemistry undergraduate students. The students/players were aimed of various clues and moments involving chemical concepts to find a lost student. We could notice ARG can be a teaching strategy, we mean, an alternative for conceptual discussion in the classroom as well as a diagnostic and formative assessment tool, characteristic of the use of games and recreational activities in teaching scientific concepts.Sociedade Brasileira de Química2020-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlhttp://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422020000300362Química Nova v.43 n.3 2020reponame:Química Nova (Online)instname:Sociedade Brasileira de Química (SBQ)instacron:SBQ10.21577/0100-4042.20170479info:eu-repo/semantics/openAccessDeus,Thiago Cardoso deSoares,Márlon Herbert Flora Barbosapor2020-05-28T00:00:00Zoai:scielo:S0100-40422020000300362Revistahttps://www.scielo.br/j/qn/ONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpquimicanova@sbq.org.br1678-70640100-4042opendoar:2020-05-28T00:00Química Nova (Online) - Sociedade Brasileira de Química (SBQ)false
dc.title.none.fl_str_mv O JOGO DE REALIDADE ALTERNADA CURTO (SHORT ARG) COMO ESTRATÉGIA DE DISCUSSÃO DE CONCEITOS QUÍMICOS EM NÍVEL SUPERIOR
title O JOGO DE REALIDADE ALTERNADA CURTO (SHORT ARG) COMO ESTRATÉGIA DE DISCUSSÃO DE CONCEITOS QUÍMICOS EM NÍVEL SUPERIOR
spellingShingle O JOGO DE REALIDADE ALTERNADA CURTO (SHORT ARG) COMO ESTRATÉGIA DE DISCUSSÃO DE CONCEITOS QUÍMICOS EM NÍVEL SUPERIOR
Deus,Thiago Cardoso de
ARG, pedagogical games
chemistry teaching
title_short O JOGO DE REALIDADE ALTERNADA CURTO (SHORT ARG) COMO ESTRATÉGIA DE DISCUSSÃO DE CONCEITOS QUÍMICOS EM NÍVEL SUPERIOR
title_full O JOGO DE REALIDADE ALTERNADA CURTO (SHORT ARG) COMO ESTRATÉGIA DE DISCUSSÃO DE CONCEITOS QUÍMICOS EM NÍVEL SUPERIOR
title_fullStr O JOGO DE REALIDADE ALTERNADA CURTO (SHORT ARG) COMO ESTRATÉGIA DE DISCUSSÃO DE CONCEITOS QUÍMICOS EM NÍVEL SUPERIOR
title_full_unstemmed O JOGO DE REALIDADE ALTERNADA CURTO (SHORT ARG) COMO ESTRATÉGIA DE DISCUSSÃO DE CONCEITOS QUÍMICOS EM NÍVEL SUPERIOR
title_sort O JOGO DE REALIDADE ALTERNADA CURTO (SHORT ARG) COMO ESTRATÉGIA DE DISCUSSÃO DE CONCEITOS QUÍMICOS EM NÍVEL SUPERIOR
author Deus,Thiago Cardoso de
author_facet Deus,Thiago Cardoso de
Soares,Márlon Herbert Flora Barbosa
author_role author
author2 Soares,Márlon Herbert Flora Barbosa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Deus,Thiago Cardoso de
Soares,Márlon Herbert Flora Barbosa
dc.subject.por.fl_str_mv ARG, pedagogical games
chemistry teaching
topic ARG, pedagogical games
chemistry teaching
description This paper presents the application of a Short ARG built to be applied in a single class, instead of a longer interval, as it is common in strategies such as ARG. ARGs are games based on role-playing experiences that involve role playing using a particular place, in this case, two classrooms and an education lab. Whereas ARG’s characters are the participants/players themselves, in this study, they were the Chemistry undergraduate students. The students/players were aimed of various clues and moments involving chemical concepts to find a lost student. We could notice ARG can be a teaching strategy, we mean, an alternative for conceptual discussion in the classroom as well as a diagnostic and formative assessment tool, characteristic of the use of games and recreational activities in teaching scientific concepts.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-03-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422020000300362
url http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422020000300362
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv 10.21577/0100-4042.20170479
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Química
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Química
dc.source.none.fl_str_mv Química Nova v.43 n.3 2020
reponame:Química Nova (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Química (SBQ)
instacron:SBQ
instname_str Sociedade Brasileira de Química (SBQ)
instacron_str SBQ
institution SBQ
reponame_str Química Nova (Online)
collection Química Nova (Online)
repository.name.fl_str_mv Química Nova (Online) - Sociedade Brasileira de Química (SBQ)
repository.mail.fl_str_mv quimicanova@sbq.org.br
_version_ 1750318120155742208