Medidas de tendência central e dispersão: uma abordagem com alunos da 3ª série do ensino médio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14031 |
Resumo: | This research aims to investigate the implications of a teaching sequence that places the student as the protagonist of the teaching and learning process involving the study of Central Tendency and Dispersion Measures. This experimentation was mainly based on the ideas of Paulo Freire, Vygotski and Iddo Gal, respectively. The qualitative research involved the participation of 35 students of the 3rd grade of High School in the evening period of a public school in the state, located in the city of Araçariguama / SP. The students were responsible for collecting the information, conducting a data survey among the students of the class, based on themes related to their daily lives, which were susceptible to tabulation. From the analysis it was possible to verify that the accomplishment of a sequence of differentiated activities, participative and contextualized with the reality of the students values the involvement and the autonomy of the students. It was also possible to avoid using ready-made formulas, in the teaching and learning process involving the study of Central Tendency Measures and Dispersion Measures, a factor that contributed to the construction of knowledge. |
id |
SCAR_0483c6388f40975c805268cea44027d4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/14031 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Siqueira, Jemima Rodrigues dePires, Rogério Fernandohttp://lattes.cnpq.br/2795801064535157http://lattes.cnpq.br/2797562979076880c00778ef-4b1a-47b7-b552-270cada3bd022021-03-26T12:02:02Z2021-03-26T12:02:02Z2021-02-18SIQUEIRA, Jemima Rodrigues de. Medidas de tendência central e dispersão: uma abordagem com alunos da 3ª série do ensino médio. 2021. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Exatas) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14031.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14031This research aims to investigate the implications of a teaching sequence that places the student as the protagonist of the teaching and learning process involving the study of Central Tendency and Dispersion Measures. This experimentation was mainly based on the ideas of Paulo Freire, Vygotski and Iddo Gal, respectively. The qualitative research involved the participation of 35 students of the 3rd grade of High School in the evening period of a public school in the state, located in the city of Araçariguama / SP. The students were responsible for collecting the information, conducting a data survey among the students of the class, based on themes related to their daily lives, which were susceptible to tabulation. From the analysis it was possible to verify that the accomplishment of a sequence of differentiated activities, participative and contextualized with the reality of the students values the involvement and the autonomy of the students. It was also possible to avoid using ready-made formulas, in the teaching and learning process involving the study of Central Tendency Measures and Dispersion Measures, a factor that contributed to the construction of knowledge.Esta pesquisa visa investigar as implicações de uma sequência de ensino que coloca o estudante como protagonista do processo de ensino e aprendizagem envolvendo o estudo de Medidas de Tendência Central e Medidas de Dispersão. Esta experimentação foi fundamentada principalmente nas ideias de Paulo Freire, Vygotski e Iddo Gal, respectivamente. A pesquisa de cunho qualitativo, contou com a participação de 35 alunos da 3ª série do Ensino Médio do período noturno de uma escola da rede pública estadual, localizada no município de Araçariguama/SP. Os alunos foram responsáveis em coletar as informações, realizar um levantamento de dados entre os próprios estudantes da turma, a partir de temas voltados ao seu cotidiano, que eram suscetíveis a tabulação. A partir da análise foi possível constatar que a realização de uma sequência de atividades diferenciada, participativa e contextualizada com a realidade dos estudantes valoriza o envolvimento e a autonomia dos alunos. Também foi possível evitar o uso de fórmulas prontas, no processo de ensino e aprendizagem envolvendo o estudo de Medidas de Tendência Central e Medidas de Dispersão, fator que contribuiu na construção do conhecimento.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECEUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessEducação estatísticaEstatísticaLetramento estatísticoMedidas de tendência centralMedidas de dispersãoStatistical educationStatisticsStatistical literacyMeasures of central tendencyDispersion measuresCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAMedidas de tendência central e dispersão: uma abordagem com alunos da 3ª série do ensino médioMeasures of central tendency and dispersion: an approach with students of the 3rd grade of high schoolinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis6000ac9323e-9ee1-4e50-989e-ebde9b84e20creponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALDissertação_Versão Final_Jemima Siqueira.pdfDissertação_Versão Final_Jemima Siqueira.pdfDissertação de mestradoapplication/pdf5091013https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14031/1/Disserta%c3%a7%c3%a3o_Vers%c3%a3o%20Final_Jemima%20Siqueira.pdfa975cfd8fecfe01da9c4d7a852196e58MD51Carta comprovante PPGECE_assinada.pdfCarta comprovante PPGECE_assinada.pdfCarta comprovanteapplication/pdf121088https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14031/2/Carta%20comprovante%20PPGECE_assinada.pdfa3844007f914a9845d8ec4cc761b4c3cMD52CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14031/3/license_rdfe39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34MD53TEXTDissertação_Versão Final_Jemima Siqueira.pdf.txtDissertação_Versão Final_Jemima Siqueira.pdf.txtExtracted texttext/plain198762https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14031/4/Disserta%c3%a7%c3%a3o_Vers%c3%a3o%20Final_Jemima%20Siqueira.pdf.txtd773f43506255962a511ecf622feda6cMD54Carta comprovante PPGECE_assinada.pdf.txtCarta comprovante PPGECE_assinada.pdf.txtExtracted texttext/plain1497https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14031/6/Carta%20comprovante%20PPGECE_assinada.pdf.txt540b2532026c1fb4c9ce5d221ae812beMD56THUMBNAILDissertação_Versão Final_Jemima Siqueira.pdf.jpgDissertação_Versão Final_Jemima Siqueira.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg8083https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14031/5/Disserta%c3%a7%c3%a3o_Vers%c3%a3o%20Final_Jemima%20Siqueira.pdf.jpg7df0a40c369d325d7b48045a225892c0MD55Carta comprovante PPGECE_assinada.pdf.jpgCarta comprovante PPGECE_assinada.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg12680https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14031/7/Carta%20comprovante%20PPGECE_assinada.pdf.jpg638f7e71948c620a1835efb1cc4642f3MD57ufscar/140312023-09-18 18:32:08.5oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/14031Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:32:08Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Medidas de tendência central e dispersão: uma abordagem com alunos da 3ª série do ensino médio |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Measures of central tendency and dispersion: an approach with students of the 3rd grade of high school |
title |
Medidas de tendência central e dispersão: uma abordagem com alunos da 3ª série do ensino médio |
spellingShingle |
Medidas de tendência central e dispersão: uma abordagem com alunos da 3ª série do ensino médio Siqueira, Jemima Rodrigues de Educação estatística Estatística Letramento estatístico Medidas de tendência central Medidas de dispersão Statistical education Statistics Statistical literacy Measures of central tendency Dispersion measures CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Medidas de tendência central e dispersão: uma abordagem com alunos da 3ª série do ensino médio |
title_full |
Medidas de tendência central e dispersão: uma abordagem com alunos da 3ª série do ensino médio |
title_fullStr |
Medidas de tendência central e dispersão: uma abordagem com alunos da 3ª série do ensino médio |
title_full_unstemmed |
Medidas de tendência central e dispersão: uma abordagem com alunos da 3ª série do ensino médio |
title_sort |
Medidas de tendência central e dispersão: uma abordagem com alunos da 3ª série do ensino médio |
author |
Siqueira, Jemima Rodrigues de |
author_facet |
Siqueira, Jemima Rodrigues de |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2797562979076880 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Siqueira, Jemima Rodrigues de |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Pires, Rogério Fernando |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2795801064535157 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
c00778ef-4b1a-47b7-b552-270cada3bd02 |
contributor_str_mv |
Pires, Rogério Fernando |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação estatística Estatística Letramento estatístico Medidas de tendência central Medidas de dispersão |
topic |
Educação estatística Estatística Letramento estatístico Medidas de tendência central Medidas de dispersão Statistical education Statistics Statistical literacy Measures of central tendency Dispersion measures CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Statistical education Statistics Statistical literacy Measures of central tendency Dispersion measures |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This research aims to investigate the implications of a teaching sequence that places the student as the protagonist of the teaching and learning process involving the study of Central Tendency and Dispersion Measures. This experimentation was mainly based on the ideas of Paulo Freire, Vygotski and Iddo Gal, respectively. The qualitative research involved the participation of 35 students of the 3rd grade of High School in the evening period of a public school in the state, located in the city of Araçariguama / SP. The students were responsible for collecting the information, conducting a data survey among the students of the class, based on themes related to their daily lives, which were susceptible to tabulation. From the analysis it was possible to verify that the accomplishment of a sequence of differentiated activities, participative and contextualized with the reality of the students values the involvement and the autonomy of the students. It was also possible to avoid using ready-made formulas, in the teaching and learning process involving the study of Central Tendency Measures and Dispersion Measures, a factor that contributed to the construction of knowledge. |
publishDate |
2021 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-03-26T12:02:02Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2021-03-26T12:02:02Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2021-02-18 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SIQUEIRA, Jemima Rodrigues de. Medidas de tendência central e dispersão: uma abordagem com alunos da 3ª série do ensino médio. 2021. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Exatas) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14031. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14031 |
identifier_str_mv |
SIQUEIRA, Jemima Rodrigues de. Medidas de tendência central e dispersão: uma abordagem com alunos da 3ª série do ensino médio. 2021. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Exatas) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14031. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14031 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
0ac9323e-9ee1-4e50-989e-ebde9b84e20c |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus São Carlos |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus São Carlos |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14031/1/Disserta%c3%a7%c3%a3o_Vers%c3%a3o%20Final_Jemima%20Siqueira.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14031/2/Carta%20comprovante%20PPGECE_assinada.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14031/3/license_rdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14031/4/Disserta%c3%a7%c3%a3o_Vers%c3%a3o%20Final_Jemima%20Siqueira.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14031/6/Carta%20comprovante%20PPGECE_assinada.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14031/5/Disserta%c3%a7%c3%a3o_Vers%c3%a3o%20Final_Jemima%20Siqueira.pdf.jpg https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14031/7/Carta%20comprovante%20PPGECE_assinada.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
a975cfd8fecfe01da9c4d7a852196e58 a3844007f914a9845d8ec4cc761b4c3c e39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34 d773f43506255962a511ecf622feda6c 540b2532026c1fb4c9ce5d221ae812be 7df0a40c369d325d7b48045a225892c0 638f7e71948c620a1835efb1cc4642f3 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1802136388013916160 |