"My wild hair": a construção da identidade racial dentro (e através) do ensino de língua inglesa para crianças
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16860 |
Resumo: | The purpose of the present study is to promote English teaching as a second language for children from an anti-racist perspective. For that, we share a unit of the courseware "My Wild Hair", supported by a bibliographic-propositional research, of a qualitative nature, having as target audience students in the early years of Elementary School. With and through the proposal, it is intended to build together with the students a valued self-image, providing opportunities for them to recognize themselves as part of their ethnic-racial groups as well as to become aware of the institutional racism and how it dictates and organizes Brazilian society. The teaching strategies of the courseware cover the increment of games in the classroom, exploring the potential of different digital platforms and taking advantage of the motivational content they afford. Here, students are invited to explore the fictional world of Sangoma, from the game “My Wild Hair”, overcoming each linguistic obstacle and developing criticality as well as self-esteem regarding the raised themes. The material is, above all, a reminder about how beauty lies in diversity. |
id |
SCAR_09f5c08387e472659bb66318f39737d7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/16860 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Santos, Caroline Viviane Silva Simões dosPaula, Sandra Regina Buttros Gattolin dehttp://lattes.cnpq.br/9228036521343293fb99d809-31c0-49d2-a6eb-7fbe369827b62022-10-14T08:12:51Z2022-10-14T08:12:51Z2022-07-07SANTOS, Caroline Viviane Silva Simões dos. "My wild hair": a construção da identidade racial dentro (e através) do ensino de língua inglesa para crianças. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Letras) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16860.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16860The purpose of the present study is to promote English teaching as a second language for children from an anti-racist perspective. For that, we share a unit of the courseware "My Wild Hair", supported by a bibliographic-propositional research, of a qualitative nature, having as target audience students in the early years of Elementary School. With and through the proposal, it is intended to build together with the students a valued self-image, providing opportunities for them to recognize themselves as part of their ethnic-racial groups as well as to become aware of the institutional racism and how it dictates and organizes Brazilian society. The teaching strategies of the courseware cover the increment of games in the classroom, exploring the potential of different digital platforms and taking advantage of the motivational content they afford. Here, students are invited to explore the fictional world of Sangoma, from the game “My Wild Hair”, overcoming each linguistic obstacle and developing criticality as well as self-esteem regarding the raised themes. The material is, above all, a reminder about how beauty lies in diversity.O presente trabalho objetiva a promoção do ensino de língua inglesa para crianças a partir de uma perspectiva antirracista. Para tal, compartilhamos uma unidade didática do material “My Wild Hair”, produzido e amparado por uma pesquisa bibliográfico-propositiva, de cunho qualitativo, tendo como público alvo alunos dos anos iniciais do Ensino Fundamental. Com e através da proposta, pretende-se construir com os alunos uma autoimagem valorizada, fazendo com que estes se reconheçam frente os seus grupos étnico-raciais bem como se conscientizem sobre o racismo estrutural e como este dita e organiza a sociedade brasileira. As estratégias de ensino do material didático abarcam a incrementação dos jogos em sala de aula, explorando as potencialidades de diferentes plataformas digitais e usufruindo do teor motivacional que as mesmas dispõem. Aqui, o aluno é convidado a explorar o mundo fictício Sangoma, do jogo “My Wild Hair”, superando cada obstáculo linguístico e desenvolvendo a criticidade e autoestima acerca dos temas alavancados. O material é, sobretudo, um lembrete acerca da beleza que mora na diversidade.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus São CarlosLetras - Inglês - LLIUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessEnsino de língua inglesa para criançasEducação linguística antirracistaMaterial didáticoPlataformas digitaisEnglish teaching for childrenAnti-racist language teachingCoursewareDigital platformsLINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNASLINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS"My wild hair": a construção da identidade racial dentro (e através) do ensino de língua inglesa para crianças"My wild hair": the construction of racial identity in (and through) the teaching of English to childreninfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis6006008c734f6c-a4d3-4f3c-8654-e9c3daa372f2reponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALTCC_Caroline Viviane S. S. dos Santos.pdfTCC_Caroline Viviane S. S. dos Santos.pdfapplication/pdf15212926https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16860/1/TCC_Caroline%20Viviane%20S.%20S.%20dos%20Santos.pdf37927743969d8989cebae164345a11f6MD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16860/2/license_rdfe39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34MD52TEXTTCC_Caroline Viviane S. S. dos Santos.pdf.txtTCC_Caroline Viviane S. S. dos Santos.pdf.txtExtracted texttext/plain90682https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16860/3/TCC_Caroline%20Viviane%20S.%20S.%20dos%20Santos.pdf.txt487db6e5ac227dba0401b1543eb4c878MD53THUMBNAILTCC_Caroline Viviane S. S. dos Santos.pdf.jpgTCC_Caroline Viviane S. S. dos Santos.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5286https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16860/4/TCC_Caroline%20Viviane%20S.%20S.%20dos%20Santos.pdf.jpg7659bb6677f355588f3f11474c26367aMD54ufscar/168602023-09-18 18:32:33.451oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/16860Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:32:33Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
"My wild hair": a construção da identidade racial dentro (e através) do ensino de língua inglesa para crianças |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
"My wild hair": the construction of racial identity in (and through) the teaching of English to children |
title |
"My wild hair": a construção da identidade racial dentro (e através) do ensino de língua inglesa para crianças |
spellingShingle |
"My wild hair": a construção da identidade racial dentro (e através) do ensino de língua inglesa para crianças Santos, Caroline Viviane Silva Simões dos Ensino de língua inglesa para crianças Educação linguística antirracista Material didático Plataformas digitais English teaching for children Anti-racist language teaching Courseware Digital platforms LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
title_short |
"My wild hair": a construção da identidade racial dentro (e através) do ensino de língua inglesa para crianças |
title_full |
"My wild hair": a construção da identidade racial dentro (e através) do ensino de língua inglesa para crianças |
title_fullStr |
"My wild hair": a construção da identidade racial dentro (e através) do ensino de língua inglesa para crianças |
title_full_unstemmed |
"My wild hair": a construção da identidade racial dentro (e através) do ensino de língua inglesa para crianças |
title_sort |
"My wild hair": a construção da identidade racial dentro (e através) do ensino de língua inglesa para crianças |
author |
Santos, Caroline Viviane Silva Simões dos |
author_facet |
Santos, Caroline Viviane Silva Simões dos |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Caroline Viviane Silva Simões dos |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Paula, Sandra Regina Buttros Gattolin de |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9228036521343293 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
fb99d809-31c0-49d2-a6eb-7fbe369827b6 |
contributor_str_mv |
Paula, Sandra Regina Buttros Gattolin de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de língua inglesa para crianças Educação linguística antirracista Material didático Plataformas digitais |
topic |
Ensino de língua inglesa para crianças Educação linguística antirracista Material didático Plataformas digitais English teaching for children Anti-racist language teaching Courseware Digital platforms LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
English teaching for children Anti-racist language teaching Courseware Digital platforms |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
description |
The purpose of the present study is to promote English teaching as a second language for children from an anti-racist perspective. For that, we share a unit of the courseware "My Wild Hair", supported by a bibliographic-propositional research, of a qualitative nature, having as target audience students in the early years of Elementary School. With and through the proposal, it is intended to build together with the students a valued self-image, providing opportunities for them to recognize themselves as part of their ethnic-racial groups as well as to become aware of the institutional racism and how it dictates and organizes Brazilian society. The teaching strategies of the courseware cover the increment of games in the classroom, exploring the potential of different digital platforms and taking advantage of the motivational content they afford. Here, students are invited to explore the fictional world of Sangoma, from the game “My Wild Hair”, overcoming each linguistic obstacle and developing criticality as well as self-esteem regarding the raised themes. The material is, above all, a reminder about how beauty lies in diversity. |
publishDate |
2022 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-10-14T08:12:51Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-10-14T08:12:51Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2022-07-07 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SANTOS, Caroline Viviane Silva Simões dos. "My wild hair": a construção da identidade racial dentro (e através) do ensino de língua inglesa para crianças. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Letras) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16860. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16860 |
identifier_str_mv |
SANTOS, Caroline Viviane Silva Simões dos. "My wild hair": a construção da identidade racial dentro (e através) do ensino de língua inglesa para crianças. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Letras) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16860. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16860 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 600 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
8c734f6c-a4d3-4f3c-8654-e9c3daa372f2 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus São Carlos Letras - Inglês - LLI |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus São Carlos Letras - Inglês - LLI |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16860/1/TCC_Caroline%20Viviane%20S.%20S.%20dos%20Santos.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16860/2/license_rdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16860/3/TCC_Caroline%20Viviane%20S.%20S.%20dos%20Santos.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16860/4/TCC_Caroline%20Viviane%20S.%20S.%20dos%20Santos.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
37927743969d8989cebae164345a11f6 e39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34 487db6e5ac227dba0401b1543eb4c878 7659bb6677f355588f3f11474c26367a |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1802136413356949504 |