A contação de histórias na Educação Infantil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18538 |
Resumo: | The present research, of a qualitative and bibliographic nature, proposes to analyze and understand the studies about the learning of children in Early Childhood Education based on storytelling, seeking an answer to the following problem question: What, and in what ways do children learn from storytelling? The work also seeks to answer questions arising from the main one: What is the origin of storytelling? How is the moment of storytelling in Early Childhood Education? The work begins with a historical presentation on storytelling, which showed that it is an ancient practice carried out since Prehistory. In sequence, a storytelling itinerary is presented that explores the necessary preparation on the part of the teacher-teller before telling a story, the moment in which the practice takes place, and the reflections made after the meeting. It was possible to conclude that storytelling has the capacity to develop different types of learning in the child in the context of Early Childhood Education, including the awakening of customs and values, the development of orality, and facilitation in the teaching and learning process. |
id |
SCAR_2248a61634907e9e82d460dd2bd19f42 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/18538 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Kariyado, Fernanda AyumiLombardi, Lucia Maria Salgado dos Santoshttp://lattes.cnpq.br/5697508831302188http://lattes.cnpq.br/3066380673015189https://orcid.org/0009-0003-8346-0343https://orcid.org/0000-0001-6978-864X47b08edb-d073-470e-8829-600879b060e22023-09-12T11:53:51Z2023-09-12T11:53:51Z2023-08-25KARIYADO, Fernanda Ayumi. A contação de histórias na Educação Infantil. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18538.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18538The present research, of a qualitative and bibliographic nature, proposes to analyze and understand the studies about the learning of children in Early Childhood Education based on storytelling, seeking an answer to the following problem question: What, and in what ways do children learn from storytelling? The work also seeks to answer questions arising from the main one: What is the origin of storytelling? How is the moment of storytelling in Early Childhood Education? The work begins with a historical presentation on storytelling, which showed that it is an ancient practice carried out since Prehistory. In sequence, a storytelling itinerary is presented that explores the necessary preparation on the part of the teacher-teller before telling a story, the moment in which the practice takes place, and the reflections made after the meeting. It was possible to conclude that storytelling has the capacity to develop different types of learning in the child in the context of Early Childhood Education, including the awakening of customs and values, the development of orality, and facilitation in the teaching and learning process.A presente pesquisa, de natureza qualitativa e de caráter bibliográfico, se propõe a analisar e compreender os estudos acerca dos aprendizados das crianças na Educação Infantil a partir da contação de histórias, buscando resposta para a seguinte questão problema: O que, e de quais formas as crianças aprendem com a contação de histórias? O trabalho também procura responder a questões decorrentes da principal: Qual a origem da contação de histórias? Como se dá o momento da contação de histórias na Educação Infantil? O trabalho inicia por uma apresentação histórica sobre a contação de histórias, que evidenciou ser ela uma prática milenar exercida desde a Pré-História. Em sequência, é apresentado um itinerário da contação de histórias, que explora o preparo necessário por parte da professora-contadora antes de contar uma história, o momento em que a prática acontece, e as reflexões feitas após o encontro. Foi possível concluir que a contação de histórias tem capacidade de desenvolver diversos aprendizados na criança no contexto da Educação Infantil, entre eles o despertar de costumes e valores, o desenvolvimento da oralidade, e a facilitação no processo de ensino e aprendizagem.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus SorocabaPedagogia - PedL-SoUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessContação de históriaStorytellingAprendizagemLearningEducação infantilEarly childhood educationCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOA contação de histórias na Educação InfantilThe storytelling in Early Childhood Educationinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis600600050de062-28ff-400a-a21c-32f51cb58b10reponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALKariyado_TCC 2023.pdfKariyado_TCC 2023.pdfTrabalho de Conclusão de Cursoapplication/pdf786759https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18538/1/Kariyado_TCC%202023.pdfb0f6eab27787927bc7400bb2630625a9MD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8810https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18538/2/license_rdff337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aecMD52TEXTKariyado_TCC 2023.pdf.txtKariyado_TCC 2023.pdf.txtExtracted texttext/plain84202https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18538/3/Kariyado_TCC%202023.pdf.txt53bede544c218d8a235dcd67667ec77dMD53ufscar/185382024-05-14 18:31:59.463oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/18538Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222024-05-14T18:31:59Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A contação de histórias na Educação Infantil |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The storytelling in Early Childhood Education |
title |
A contação de histórias na Educação Infantil |
spellingShingle |
A contação de histórias na Educação Infantil Kariyado, Fernanda Ayumi Contação de história Storytelling Aprendizagem Learning Educação infantil Early childhood education CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
title_short |
A contação de histórias na Educação Infantil |
title_full |
A contação de histórias na Educação Infantil |
title_fullStr |
A contação de histórias na Educação Infantil |
title_full_unstemmed |
A contação de histórias na Educação Infantil |
title_sort |
A contação de histórias na Educação Infantil |
author |
Kariyado, Fernanda Ayumi |
author_facet |
Kariyado, Fernanda Ayumi |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3066380673015189 |
dc.contributor.authororcid.por.fl_str_mv |
https://orcid.org/0009-0003-8346-0343 |
dc.contributor.advisor1orcid.por.fl_str_mv |
https://orcid.org/0000-0001-6978-864X |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Kariyado, Fernanda Ayumi |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Lombardi, Lucia Maria Salgado dos Santos |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5697508831302188 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
47b08edb-d073-470e-8829-600879b060e2 |
contributor_str_mv |
Lombardi, Lucia Maria Salgado dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Contação de história Storytelling Aprendizagem |
topic |
Contação de história Storytelling Aprendizagem Learning Educação infantil Early childhood education CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Learning Educação infantil Early childhood education |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
description |
The present research, of a qualitative and bibliographic nature, proposes to analyze and understand the studies about the learning of children in Early Childhood Education based on storytelling, seeking an answer to the following problem question: What, and in what ways do children learn from storytelling? The work also seeks to answer questions arising from the main one: What is the origin of storytelling? How is the moment of storytelling in Early Childhood Education? The work begins with a historical presentation on storytelling, which showed that it is an ancient practice carried out since Prehistory. In sequence, a storytelling itinerary is presented that explores the necessary preparation on the part of the teacher-teller before telling a story, the moment in which the practice takes place, and the reflections made after the meeting. It was possible to conclude that storytelling has the capacity to develop different types of learning in the child in the context of Early Childhood Education, including the awakening of customs and values, the development of orality, and facilitation in the teaching and learning process. |
publishDate |
2023 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-09-12T11:53:51Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-09-12T11:53:51Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2023-08-25 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
KARIYADO, Fernanda Ayumi. A contação de histórias na Educação Infantil. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18538. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18538 |
identifier_str_mv |
KARIYADO, Fernanda Ayumi. A contação de histórias na Educação Infantil. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18538. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18538 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 600 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
050de062-28ff-400a-a21c-32f51cb58b10 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus Sorocaba Pedagogia - PedL-So |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus Sorocaba Pedagogia - PedL-So |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18538/1/Kariyado_TCC%202023.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18538/2/license_rdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18538/3/Kariyado_TCC%202023.pdf.txt |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
b0f6eab27787927bc7400bb2630625a9 f337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aec 53bede544c218d8a235dcd67667ec77d |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813715669240250368 |